Tady souhlasím plně s noxx_cz. Nehledejme realitu, nenajdeme ji. Ani radioaktivní trávu, radioaktivita není vidět. Úpravy fotky víceméně charakterizují fotografa a jeho vidění. Bylo by fajn, kdybychom se na to dívali nezaujatě, podobně jako dokážeme věcně diskutovat o výtvarném umění. Když se díváme na obrazy, nehledáme v nich realitu, ale pojetí malíře. Stejně tak je to s architekturou.
Kdybych měl udělat nějaký závěr z dosavadních příspěvků, tak vidím dva základní přístupy. Tím prvním přístupem je podat maximálně atraktivní zpracování fotky, které je dobře přijímáno na Instagramu, pohlednicích a většinou laické veřejnosti. Druhá skupina fotografů volí spíše konzervativnější úpravy (z hlediska intenzity, ne rozsahu!) a dává prioritu zachování informační hodnotu snímku (někdy až úzkostlivě) nezřídka s domněním, že právě to jejich podání je správné a vystihuje tu správnou realitu. Tak a vyberte si co je lepší
Teď si dovolím malý komentář k jednotlivým úpravám.
landov: Jednoznačně druhá skupina. S malou odchylkou, a to jsou výraznější úpravy oblohy, které dávají snímku atraktivní vzhled. Podobnou úpravu volí i můj kolega v práci, bouřkové mraky jsou u něho celkem oblíbeným nástrojem. Nicméně tím, že nezvyšuje saturaci spodní části, je tam zachována (v mém pohledu konzistence) mezi oběma částmi.
pemar: Spíš druhá skupina. S tím že hodně spoléhá na automatiku a někdy zvolí nějaké nestandardní presety. Nezdráhá se i vyměnit oblohu, což by ho řadilo spíš do té první skupiny. A jen tak na okraj, ta vyměněná obloha jakoby dávala prostor k silnější saturaci té spodní části snímku.
milann88: Opět druhá skupina, tady naprosto přesvědčivě. Volil konzervativnější úpravu než já.
tomashr: Jednoznačně první skupina, podobně jako samotný autor fotek. Já jako ten kdo spadá do té druhé skupiny a měl vyzvednout prvek, který v mých očích nejvíc sráží "informační hodnotu", tak je nekonzistentnost horní a spodní části snímku, podle mého vidění zatažená obloha s významným poklesem světla výrazně snižuje saturaci barev, hlavně té zelené. A saturovaná zelená se zataženou oblohou se v běžných podmínkách jaksi bije. I když jsou někdy situace, kdy to tak být nemusí - část oblohy je zamračená a za zády pěkně svítí slunce.
noxx_cz: V rámci té první skupiny se jedná o nejsilnější úpravy. To je pro mě dobré vědět, příště budu s přípomínkou o saturaci opatrnější
O tvrzení že takto se to blíží realitě mám pochybnosti a ta "potvrzující" bratrancova fotka je u mě moc nerozptyluje. Jednak nemám zkušenosti, že by Nikon v základu takto silně ubíral saturaci, naopak vždy ji ve standardu aspoň trochu přidá. A za druhé mám problém s nekonzistentností horní a spodní části snímku. Zkrátka a dobře, barvy nám přináší světlo. A kde to světlo je, když obloha je zamračená. A pak je to Lightroom, většina z Vás volí tento program, ale výsledky jsou natolik odlišné, že to nemůže být jen posunem saturace o dva stupně. Pokud tam už není v základu navolený nějaký preset. Expozice snímku, včetně korekce, je v naprostém pořádku. Pak po zesvětlení jde saturace nahoru, to je také pravda. Tím přechodovým filtrem si nejsem tak úplně jistý, a kdo by se s tím na cestách s...
A ještě drobnůstka. Někteří z nás i úzkostlivě dbají na srovnávání svislic a někteří jsou benevoletnější. To jde ale napříč skupinami.