Fotohospoda

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Flor.cz 28. 7. 2024 13:10

tomashr: Já si proto udělal kvantitativně kvalitativní analýzu ohnisek používaných na travel photo. Dělal jsem ji jen podle vybraných fotek, aby se odfiltrovaly např. velmi podobné záběry stejné scény a nebo nepovedené a zbytečné fotky. Taky jsem se díval, na co nejčastěji používám nejdelší dostupné 105mm ohnisko. Např. na fotkách z Bosny - https://www.flor.cz/blog/roadtrip-po-bo ... rcegovine/ - jsem 105mm použil minimálně a to ještě v situacích, kdy by se dalo snadno popojít blíž. A to jsou přitom ty fotky velmi různorodá směs foto témat - krajina, město, architektura, urbex, streetfoto, portrét, technika, makro.
Při travelphoto se delší ohniska hodí převážně na zvířata, ale tam 200mm stejně většinou nic neřeší a byl by potřeba teleobjektiv.
✔️ Galerie pro fotografy zdarma:.. http://_Story_Show_Gallery_.flor.cz
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tomashr 28. 7. 2024 13:37

200mm (obecně delší ohniska) má mimo zvířat použití více.
Začal bych od komprese scény a/nebo výrazného máznutí pozadí.
Pokud vyfotíš osobu s 200mm z odstupu, tak i při střední světelnosti často pozadí zmizí opravdu hodně a zároveň bude dost jinak vypadat perspektiva, není to zdaleka jen o možnosti většího odstupu (i když i to se někdy hodí). Prostě to ale vypadá dost jinak...
Další použití jsou různé detaily, třeba nějaký zajímavý celkem malý ornament na věži, který si vypíchneš, občas i nějaký objekt v dálce, třeba fotka z rozhledny, kdy se ze stejného úhlu blíže určitě nedostaneš atd. A dalo by se ještě pokračovat.

Jak píšu výše, každý jsme jiný, ale že ohniska někde u 200-300mm EQ nejsou jen na zvířátka si dovolím označit za holý fakt... Nikde ale už není psáno, že to bude pro každého důležité stejně :-)

Když jsme u "mezer", tak v době, kdy jsem fotil na FF DSLR jsem většinou vozil na pohled divokou kombinaci 17-40 a 100-400... Ta mezera mezi 40 a 100mm mi ani moc nevadila, naopak ale po dlouhém ohnisku jsem sáhl leckdy i v situaci, kdy nešlo o zvířata ani trochu. Dneska to mám poskládané trochu jinak, nicméně to, že mám rád na jedné straně něco širšího než obligátních EQ24mm a na druhé se opravdu nevyhýbám EQ200mm či dokonce více mi celkem zůstalo :-)
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Flor.cz 28. 7. 2024 14:36

Tak k tomu tě ovšem nutí Olympus, kde se pozadí se zoom objektivem rozmazává fakt těžko.

U travelphoto portrétu přílišné rozmazání pozadí ovšem moc smysl nedává, většinou tam chci mít zachycené i to okolí, ne? A obvykle je taky lepší mít širší záběr, právě kvůli tomu okolí. Třeba jak si dal na minulou stránku ten portrét z Budapešti, tak tam zbyly z Budapešti jen šmouhy.

Když si vypíchnu nějaký objekt v dálce (obzvlášť při výhledu z rozhledny), tak to většinou znamená, že fotce chybí perspektiva, nemá popředí. Fotograficky to zajímavé není, je to spíš dokumentační fotka, stejně jako ty ornamenty na věži.

Jo, každý to máme jinak.
✔️ Galerie pro fotografy zdarma:.. http://_Story_Show_Gallery_.flor.cz
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tomashr 28. 7. 2024 14:51

Ty portréty mám dva, druhý při větší cloně, ale kupodivu v tomto konkrétním případě se mi víc líbí ten rozmazanější (což u mne není obvyklé, já tu do extra malé DOF často spíš rýpám). Je to asi o tom, že ty "šmouhy" mají pořád dost typickou křivku mostu, v jiné situaci bych to asi viděl jinak.

S těmi detaily jako nezajímavými ale moc nesouhlasím, podle mne je docela časté, že tě zaujme nějaký detail. Jistě, je to dokumentace a ne vyložená kreativita, ale právě tím leckdy ukážeš něco, čeho si většina návštěvníků nevšimne (vlastně ani někdy nemá možnost všimnout). Za mne je tohle při travelu docela zajímavý prvek.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod landov 28. 7. 2024 15:05

Flor.cz píše:tomashr: Já si proto udělal kvantitativně kvalitativní analýzu ohnisek používaných na travel photo. Dělal jsem ji jen podle vybraných fotek, aby se odfiltrovaly např. velmi podobné záběry stejné scény a nebo nepovedené a zbytečné fotky. Taky jsem se díval, na co nejčastěji používám nejdelší dostupné 105mm ohnisko. Např. na fotkách z Bosny - https://www.flor.cz/blog/roadtrip-po-bo ... rcegovine/ - jsem 105mm použil minimálně a to ještě v situacích, kdy by se dalo snadno popojít blíž. A to jsou přitom ty fotky velmi různorodá směs foto témat - krajina, město, architektura, urbex, streetfoto, portrét, technika, makro.
Při travelphoto se delší ohniska hodí převážně na zvířata, ale tam 200mm stejně většinou nic neřeší a byl by potřeba teleobjektiv.

Pred kúpou S9 som si tiež urobil takúto analýzu a zhodnotil som ze S20-60 je pre mňa ideálne travel sklo.
landov
Expert

Odeslat příspěvekod pemar. 28. 7. 2024 15:34

Mně přijde, že jste opravdu hodně fixovaní na ohniska, ale zajímavé je, že jen na opravdu málo fotkách mám pocit cíleně umělecky zvoleného ohniska. Takže se asi spíše snažíte pokrýt ty ohniska, na které častěji fotíte, nějakým zoomem, pro jistotu.

Zkoušeli jste vzít s sebou jenom jedno ohnisko, takřka jakékoliv ? Mně to přišlo jako docela zábavné cvičení a zajímavý byl i výsledek, neudělal jsem méně fotek, jen byly jiné, než by byly s jiným ohniskem. Možná jsem nějakou neudělal, ale zase jsem udělal jinou, která lépe seděla k tomu ohnisku.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Flor.cz 28. 7. 2024 16:18

landov: tak to máme velmi podobně, s 20-60 bych si nejspíš taky vystačil.
✔️ Galerie pro fotografy zdarma:.. http://_Story_Show_Gallery_.flor.cz
Flor.cz
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milann88 28. 7. 2024 16:38

Tohle je hodně individuální, ale asi bych si vystacil se zoomem cca 28-60mm na většinu travel fotek. Kratší i delší ohniska podle mě často fotografové používají jen aby udělali fotku zajímavou pro oko netypickou perspektivu a důraz na kvalitu snímků už pokulhává, čest výjimkam. To je úplně stejný jako s tou často zmiňovanou extra malou hloubkou ostrosti, taková berlicka.

A trochu podobně to vidím i s těmi hodně světelnými skly na travel, 85 1.8 bych moc nepoužíval přesně z těch už zmiňovaných důvodu, ve fotce pak není žádný kontakt s tím místem. Tady je ideální kompromis eq. 50mm na širší fotky s kontextem.

Třeba Nikkor 24-200 mám rád, ale těch 200mm neni problém ozelet třeba oproti 24-120, měl jsem na nejdelší ohniska zanedbatelne procento fotek.
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 28. 7. 2024 16:44

pemar. píše:Zkoušeli jste vzít s sebou jenom jedno ohnisko, takřka jakékoliv ? Mně to přišlo jako docela zábavné cvičení a zajímavý byl i výsledek, neudělal jsem méně fotek, jen byly jiné, než by byly s jiným ohniskem. Možná jsem nějakou neudělal, ale zase jsem udělal jinou, která lépe seděla k tomu ohnisku.


Při courání po Praze to dělám běžně... Na cestách občas při nějaké konkrétní vycházce, ale připouštím, že jako k plnému použití této varianty "jedno pevné sklo" pro travel jsem se k tomu neodhodlal a ani to na to moc nevidím. Popravdě dojmy z těch "jednohniskových" vycházek jsou tak napůl - na jednu stranu zajímavé a vede to k lepší koncentraci, ale většinou jsem narazil na něco, kdy mne v tu chvíli zamrzelo, že nebylo něco jiného.
Celkem to jde, když si v Praze hraju ve stylu "street", tady moc neřeším fotky celků s něčím širokým a s 50 či 85mm ve výsledku existovat dokážu. V zahraničí ale prostě potřebuju i širokáč, se kterým naopak moc neumím "street", já potřebuju alespoň tak 40mm, spíš ještě o malinko více (všechna čísla píšu v EQ), ve výsledku by mne jediné ohnisko dost deptalo.

Naproti tomu s jediným zoomem v případě nutnosti při travel existovat dokážu, v MFT osciluji mezi "klasikou" EQ24-200 a pak širším EQ16-50. To druhé je ostatně poměrně blízko k tomu, co výše píše landov o 20-60 (i když já bych u S9 asi přeci jen raději chystaný 18-45, tedy víc do široka).

Milan - souhlas, já mám 50/1,8 obecně raději než 85/1,8 a pro travel to platí dvojnásob. Teď v Budapešti jsem prostě měl možnost toho vláčet více a tak jsem to využil k testování více variant, nebyl jsem nucen si vybrat předem. Bylo to zajímavé a poučné, ale před případnými dalšími nákupy či výměnami si teď dám pauzu a nechám to trochu uležet :-)
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar. 28. 7. 2024 17:11

Jeden příklad za všechny:

http://karmani.photography/

Leica Q, 28mm.

Já to mám opačně, ohnisko 50mm mne nikdy příliš neoslovilo.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 28. 7. 2024 18:36

Pemar - no upřímně, ten člověk z tvého odkazu fotí výborně, je na street dobře zaměřen a nemám problém uznat, že proti mně (a asi i dalším tady z fóra) je trochu jinde.
Ale zrovna s tím argumentem pro "jedno sklo" bych byl opatrný, už třeba v té první titulní galérii si myslím, že u poslední fotky by to ze stejného místa při stejném světle bylo delším sklem zajímavější...
On krásně dokazuje, že "to jde", v tom to poučné je, ale na pár místech tam i u fotografa této kvality limity podle mne přeci jen trochu vylézají - není to tak jednoduché.

Jinak já psal doslova, že s 28mm neumím street s lidmi - určitě můj problém, ale prostě to tak mám. Na jiné věci bych naopak 28mm celkem bral, ale konkrétně tohle mi prostě nesedí.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar. 28. 7. 2024 18:40

Já také vozím cca 3 skla, ale teď naposledy jsem zkoušel co nejvíce fotek fotit jedním ohniskem, zrovna 28mm, abych si vyzkoušel, jestli by to s tou Leicou šlo.

Ale tyhle fotky z cest jsou hodně o tom, najít ten moment a dostat se co nejblíže. U těch mých dlouhých ohnisek mám velký odpad kvůli tomu, že mi někdo vleze do záběru.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Titan_66 29. 7. 2024 12:22

Za mě je ideální all-in-one řešení u FF 24-120. Nikonu se to velmi povedlo. Konstantní světelnost F4, semi-makro, ostrý i do krajů. Vyfotím s tím prakticky všechno.

Je teda pravda, že si k tomu rád vezmu i 14-30 f4. Přece jen na širokém konci se každý milimetr počítá. U krajinek je to znát.

Jo, taková 20-70 F4 od Sony by byla zajímavá alternativa, že by to mohlo nahradit obě skla dohromady s kompromisy, širší, ale s kratším rozsahem. Ale Nikon zatím nic takovýho neudělal.

Za mě nedává moc smysl živit dva systémy najednou. Nevadí mi mít 1,5 kg na cestách, raději kvalitu než kompromisy s menším snímačem. Raději jsem u jednoho systému.

Před 7 lety jsem na Islandu fotil s pevným Samyangem 12 F2 na těle Fuji x-T20. A taky se to dalo, mít jen jedno pevné sklo. Pevný sklo nutí uživatele k větší kreativitě, víc o tom přemýšlet. Na druhou stranu při cestování je někdy méně času a zoom je rychlejší řešení. Pak jsem byl na Islandu po druhé, tentokrát s 24-120 a 14-30 na Nikonu a těch fotek jsem udělal přece jen více zajímavých. Výbava 2x těžší než předtím mě nijak neomezovala, ba právě naopak.

Co se týče delších skel, tam u FF je ta váha znát, ale pak je otázka jestli je vůbec brát na cestování. Záleží co budu fotit, když pojedu na Island na focení wild life, tak vezmu 600 PF. Ale na klasický cestování, fotím vše co se mi líbí po cestě, tak 24-120 je ideál.
Titan_66
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar. 29. 7. 2024 12:28

Zkoušel jsem kombinaci Voigtlander 28/2 a Nikon 70-180/2.8, přijde mi to jako lepší kombinace, než ty zoomy s f4, světelnost se hodí.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod noxx_cz 29. 7. 2024 20:06

Ať nám to tu úplně nespí, tak přidám pár obrázků ze včerejší projížďky po Novoborsku, kam jsem se vypravil vůbec poprvé a můžu říct, že je tam spousta krásných míst a je ještě co objevovat.

Příroda si bere zpět:
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Pro mě Ještěd z poměrně nezvyklého úhlu:
Obrázek
Obrázek

Známá průrva Ploučnice:
Obrázek

A ještě známější Panská skála (docela kumšt vyfotit bez lidí ...)
Obrázek

Nicméně pořád se prostě peru s výstupem z X-T2 :-(
noxx_cz
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků