Fotohospoda

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod pemar. 6. 7. 2024 21:27

Zatím nemám žádnou fotku zpracovanou, ale jedna fotka by potenciál mít možná mohla, kdyby byla převedená do černobílé podoby, ne na 100%, ale řekneme možná tak na 80%:

Obrázek

Osamělý strážce: Bdělost nosiče zavazadel - fotka se snaží vyjádřit poněkud melancholickou náladu černobílého snímku a zároveň popisuje ústřední prvky scény.

Jde o několik klíčových prvků obrazu, osamělou postavu sedící uprostřed zavazadel, která evokuje bdělou, strážní roli muže, jeho pravděpodobné povolání a naznačuje trpělivou, vyčkávající povahu jeho postoje a situace á poněkud melancholickou náladu černobílého snímku.

Originál má také něco do sebe, ale přijde mi, že má menší potenciál, byť mi barevně přijde zajímavý:

Obrázek

-- 6. 7. 2024 21:33 --

landov píše:Tak na podobnu fotku, akú si postol vyššie, a zaclonenu na f8, tak neviem, aký konkrétny charakter máš na mysli.

Něco tam dělá saturace a vinětace, něco tam podle mne je, i u takovéto fotky typu: “tohle cvaknu iPhonem”.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod monikash 6. 7. 2024 21:42

Možná bych to nazvala, "Čekání na kufry z letiště Václava Havla".....
Sony RX100/7, A6600, A7III

Moje cvaky najdete zde http://monikash.rajce.idnes.cz/
A videa tady https://www.youtube.com/@monikasindelkova1432/videos
monikash
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 25Paladin 7. 7. 2024 09:36

pemar. píše:Měl jsem s sebou Z9 a VOIGTLÄNDER Ultron 28/2, Nikon 14-28/2.8G a rebrandovaný Tamron na Nikon 70-180/2.8.

Ten Ultron není opticky bez kompromisu, ale je tam malý, že není problém ho vzít kdykoli do kapsy nebo s sebou. Byl to i lakmusový papírek na Leicu Q a musím říci, že mne hodně zviklal v tom smyslu, že s kompaktním foťákem s tímto ohniskem bych udělal více fotek, než obvykle dělám. Styl focení byl jako s kompaktem v době kinofilmu, nastavil jsem f8 a zaostření jsem moc neřešil, většinou to bylo kolem 3-5 metrů nebo na nekonečno.

Fotky byly jednoduché, dokumentární, pohlednicové:

Obrázek

U Nikonu 70-180/2.8 se mi nepodařilo najít jeho parketu, tj. nějakou akci a f2.8. Ale využil jsem krátkou zaostřovací vzdálenost a bokeh, hlavně na kytky.

V principu ale ani jedna fotograficky trochu hodnotnější fotka, protože když lilo a byla mlha, tak se mi nechtělo ven a když bylo konečně chvilku slunce, tak to byly takové pohlednicovky.


Musím povedať že sa mi tá "pohľadnicová" fotka veľmi páči. Ale často mám pocit že je to ako keby si šiel s BAZUKOV na VRABCE. Neustále tu rozprávaš o charaktere - bezchybnej optike - dokonalom AF, ale naozaj si nespomýnam na fotografiu kde by som niečo z toho vysvlovene videl a povedal si áno áno toto by iný foťák ako Z9 /resp. ekvivalent/ neodfotil alebo ánoo toto sklo ma taký charakter že hneď viem ktoré to je.
25Paladin
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 7. 7. 2024 10:40

Pohľadnicovka je naozaj vydarená :)

Ja si občas všimnem, že bol použitý nejaký zaujímavý objektív, no nikdy nič konkrétne (značka/model objektívu či fotoaparátu... ľahšie sa asi dajú rozoznať použité LR presety).

Pri tých "charakterových" objektoch často treba špecifické podmienky či motívy, aby to ozaj vyniklo - objektív, motív aj situácia. A šikovní fotografi to vedia krásne využiť, ja som skôr hurá fotograf, takže by mi to urobilo viac starostí než radostí.
Momentálne mi vyhovujú tie "nudnejšie" moderné korigované objektívy, ktoré sú výborné za každých okolností, no možno nie až tak zaujímavé svojimi chybami či špecifickým zobrazením v nejakom malom množstve situácii. Časom sa to môže zmeniť.
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar. 7. 7. 2024 12:30

Aby výsledek stal za to, tak se musí sejít světlo, motiv, kompozice, objektiv a tělo, což je při amatérském cvakání asi moc věcí najednou. Jsou objektivy nebo někdy možná spíše kombinace těl a objektivů, se kterými se ten efekt dosahuje lépe, já jsem na to přišel tak, že jsem udělal malou analýzu toho, které fotky se jiným líbí a kterými objektivy jsou focené. A ať jsem to hodnotil absolutně nebo relativně, tak výsledek byl stejný, s několika objektivy byla šance na “pěknou fotku” statisticky významně vyšší.

Dlouhodobě jsou to u mně Sonnar 135/2 a Nikon 105/1.4 G, z kratších ohnisek Sigma 28/1.4 Art a Voigtländer 65mm f/2 Macro Apo-Lanthar. A k mému překvapení i ten Voigtlander Ultron 28 mm f/2, který má oproti těm ostatním objektivům hodně optických vad, zkreslenou perspektivu, přesaturované barvy, velkou vinětaci, slabší rohy, … a přesto z něj ty fotky působí zajímavě, stačí jen, že svítí slunce. Ona asi není náhoda, že tento objektiv byl populární na Leica tělech, nejen kvůli ceně.

V tomto ohledu mne dost zklamal Nikon 85/1.2 S a do jisté míry i Nikon 135/1.8 Plena, která má oproti tomu Sonnaru výhodu v AF a má skvělou optiku, ale kdyby měl Sonnar AF, neměla by Plena v mých očích šanci. Z hlediska charakteru a poměru ceny a výsledku by asi stálo za to koupit Sigmu 85/1.4 Art nebo Sigmu 135/1.8 Art.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 7. 7. 2024 12:32

Já bych se upřímně nebál natvrdo říct, že ta pemarova sestava je hodně ujetá :-) Vzít nejtěžší možné tělo a k tomu malé MF sklo a zoom navržený zcela primárně na kompaktnost a hmotnost (což Tamron/Nikon 70-180 bez diskuse je) prostě nemá logiku, sorry :-( A kdyby šlo o maximální možnou kvalitu, tak si neodpustím poznámku, že Z7II bude v této sestavě také lepší - nejde o tu nepatrně lepší kvalitu pomalejšího snímače, ale spíš narážím na to, že snímač Z7II patří k těm, které se nejlépe snášejí právě s "charakterními" MF skly a ještě to podtrhnou (asi jde o konstrukci AA a mikročoček).

Naproti tomu ale s pemarem dost souhlasím v té části názoru, že není od věci zkusit i něco atypického řekněme s charakterem. Sám docela ulétávám na starých Zuiko pro OM kinofilmový systém - 100/2,8 je příklad skla, kde je obraz zajímavý a ještě je až provokativně malé (dnešní výrobci by se mohli poučit), ale zaujal mne i například výstup z 28/3,5, což je přitom sklo vyloženě za pár korun (spolehlivě pod 4000, někdy i k 2k) i dnes, kdy ceny těchto objektivů spíše rostou. A máme tu i vyložené lahůdky "charakterem nabité" jako 55/1,2 či 28/2, přičemž ale i tato skla jsou pořád vesměs pod 10k. Sám jsem si dost kvůli tomu pořídil po jisté pauze i FF tělo a použití MF skel mne celkem baví. Ono je hezké, že třeba Lumix S 85/1,8 (ať se držím toho, co reálně mám) je perfektně ostrý i na plnou díru a vlastně nemá chyby - popravdě ale nemá vady, ale moc nemá ani nijak zásadní projev.
Je to prostě jak kdy a jak na co, ideální je vyzkoušet :-)
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar. 7. 7. 2024 13:40

Ta sestava Z9 a 70-180/2.8 na mne ergomicky působí jako velmi dobře vyvážená, jako taková ideální svatba. Opticky oceňuji bokeh, ten se mi líbí, ale ty fotky mi přijdou trochu mdlejší a měkčí, než třeba ze 70-200/4.

Hodně disproporční je ta sestava s Ultronem 28/2, ten patří ergonomicky na Leicu nebo Zfc nebo Z6, nebo aspoň na Z8, tělo Z9 je na tenhle objektiv příliš velké.

Nikon 55/1.2 mne lákal, ale nikde jsem na něj při návštěvách Foto Škoda nebo Megapixelu nenarazil.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod landov 7. 7. 2024 14:00

Dnes skoro rano sa mi podarilo nafotit seriu s loviacim Rybarom riecnym...moja radost trvala az do chvile, kym som nezistil, ze mam nastaveny cas 1/640s. :/
Takze to beriem ako moj cieleny umelecky zamer :-)
Obrázek
landov
Expert

Odeslat příspěvekod tomashr 7. 7. 2024 14:14

Pemar - já teda psal o Zuiko OM 55/1,2 a ten mimochodem u Škoda zrovna mají, dokonce dva kusy. Taky tam mají za podobnou cenu (pod 9k) jeden Pentax 50/1,2, který by měl být charakterem a bokehem podobný, ale má přitom výhodu o hodně lepšího zvládání protisvětla. Popravdě ten mi trochu vrtá hlavou, musel bych si koupit další redukci (K-L nemám), ale je to hodně zajímavé sklo, opět s hodně výrazným mikrokontrastem, bokehem a tak.

Mimochodem pro všechny, kdo by chtěli experimentovat - slušné redukce za dobrou cenu mají na německém Amazonu od K&F - provedení velmi dobré (žádná poloplastová parodie, fakt slušné), cena kolem 35EUR za kus. Já mám pro L-mount dva kusy- OM a M42 a není co dodat - funkční a dobře udělané. Viz https://www.amazon.de/-/en/dp/B09N3G31HD , to samé mají i pro další MILC (ceny se mírně liší, ale nic dramatického). Taky má být na redukce hodně slušná značka URTH, to mají na německém Amazonu taktéž.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar. 7. 7. 2024 19:12

Koukal jsem na fotky z toho OM 55/1.2, na f1.2 je to hodně měkké, od f2 i bez pomoci AI použitelné. Každopádně to má ale charakter, hlavně na street mi to přijde zajímavé.

U Nikonu bych ale dal přednost jejich MF verzi, řešit olympusí bajonet na Nikonu nechci. Ne, že by neexistovaly, ale na výsledek nesázím, pokud objektiv je dělaný na menší formát.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 7. 7. 2024 19:15

Teď ti moc nerozumím - ke starému Nikonu přece musíš mít stejnou redukci, jako pro OM (nebo Leicu M)... Nebo to myslíš tak, že použiješ FTZ, který už máš? To nepatrné plus je, ale mimochodem ověřil bych, zda to chodí - když dáš na tělo redukci s elektronikou a na ní pak sklo bez čehokoli.
A jinak přesně jak říkáš - ono vlastně žádné staré sklo se světelností 1,4 a lepší nevyniká nejlepší ostrostí (kolem 2,8 už občas jo), ale charakteru to často má "až běda" :-) A nemyslím to ironicky jako přehlédnutí kvality, ona řada těchto skel je ostrá docela slušně, žádné lo-fi, holt ale nenajdeš žádnou 40 a víc let starou 50/1,2-1,4, která by na plnou díru odpovídala třeba nové Sigmě 50/1,2 v absolutní ostrosti atd...
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar. 7. 7. 2024 19:32

Mám redukci Z bajonetu na Leica M a ten Ultron má bajonet Leica. Vše na něm (ne) funguje tak, jak má, mám to jako čistý MF. Voigtlander Apo-Lanthar mám s bajonetem na Z tělo a je to příjemné v tom, že to zobrazuje clonu, čas a další údaje, jinak je to také prakticky čistý MF. Bajonet na F a pak ještě FTZ mi přijde jako moc velká komplikace.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 7. 7. 2024 20:00

Tak jasně, ale tím prostě vylučuješ jakékoli staré sklo, omezuješ se na to, kde udělají novou verzi přímo pro Z (ideálně s elektronickou clonou a EXIF), tedy vyjímkou Leicy M. Nic proti, v podstatě chápu, na MFT taky mám pár skel sice MF, ale dělaných už přímo na MFT bajonet, některá i s elektronikou kolem clony.
Jen holt u FF těla mne vyloženě baví ta možnost plně využít něco, co je opravdu 40-50 let staré a ne "remake". Reálně nosím v brašně třeba zmíněný OM Zuiko 100/2.8 rovnou s nasazenou redukcí (krytku vzadu mám tedy na primární bajonet), měním tedy jako celek, pokud bych systematicky prohazoval víc MF skel při jediném focení, tak bych asi uvažoval o dvou redukcích, není to nic drahého.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar. 7. 7. 2024 20:09

Já jsem zatím neměl na zajímavé staré skla štěstí, takže to neřeším. Zaujal mne ten Nikon 55/1.2 MF, ale ani ten jsem nenarazil.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Dolgor 7. 7. 2024 22:01

Mockrát jsem přemýšlel nad nějakým pěkným charakterním MF sklem, ale vzhledem k tomu, co převážně fotím, mi spíš vyhovuje AF. S MF bych asi příliš často neuspokojil svoji manýru malé HO a přebujelého bokehu...
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Všechno Nikkor AF-S 58/1.4 G. Ale možná, až se mi dostane do ruky Z6 III s Eye AF MF assist, zkusím Voigtlander 40/1.2, který mám dlouho vyhlédnutý...
Dolgor
Pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků