milann88 píše:Charakter objektivu je slozite nekomu popisovat a kazdy v tom spatruje neco jineho, prijde mi, ze treba Tomashr zminuje hlavne bokeh, ale to je jen jeden dilek skladacky.
Já to blbě napsal, právě ve smyslu, že mi pak došlo, že to zní moc posunuté k bokehu, ač nejde zdaleka jen o něm, moje chyba
Nicméně si myslím, že bokeh je skutečně zásadní, ale v tom skutečném původním významu tohoto pojmu - což skutečně nejenže není synonymum pro DOF, ono to s tím spíš ani moc nesouvisí.
Skutečný význam je právě cílen do charakteru, jak esteticky vypadá jednak rozostřená část, ale hodně i fáze přechodu mezi ostrým a neostrým atd. Z mého pohledu mají velmi často zajímavější bokeh objektivy se světelností relativně nízkou a leckdy dokonce až při zaclonění, hodně světelná skla na plnou díru jsou spíš o absolutní "rozmazanosti" pozadí, což ale nemusí být vždy ideální.
Určitě to ale není jediná z těch "charakterových" vlastností... Pro stará skla je například často typický vyšší kontrast a saturace, což u některých motivů může také vést k většímu "odpíchnutí". Pak samozřejmě hraje roli již vícekrát debatovaný mikrokontrast, nemá smysl opakovat. Z optických vad se pak v této oblasti často projeví nějaké halo či koma - bez korekce to je chyba, ale když to jen není úplně dokonalé, ale ne zas moc, tak to může udělat zajímavý dojem ze světel a některých přechodů. Je toho prostě hodně
Z hlediska četby na internetu to celkem zajímavě mají v recenzích na thephoblographer, je to jedno z mála míst, kde se u recenzí skel věnují primárně dojmu z výstupu a řekněme estetice a ne tolik technické stránce.
Příklad třeba recenze Lumix S 18/1,8, což je zrovna jedno z moderních skel, kde se asi o charakteru mluvit dá, v článku na to opravdu došlo:
https://www.thephoblographer.com/2022/1 ... -8-review/ ...
Mimochodem souhlasím s tím, že ta pemarova fotka vlaku vypadá zajímavě a vůbec bych nevylučoval, že by to z nějakého "moderního univerzálu" vyšlo hůře.