Fotohospoda

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod chvd 24. 5. 2023 00:17

Tak mnozi rikaji, ze je zabavne to, ze nelze mydlit desitky snimku za sebou, ale clovek ma tendenci si rozmyslet, co a jak vyfoti. A hodne dela to, ze je to trendy. Samozrejme zatim v minimalni mire, ale par jedincu to zaujme uz tim, ze je to proste zase neco jineho. A nekteri prave i vyvolavaji a zvetsuji.
Co jsem se zde naucil:
Čím více MPX nebo větší datová velikost, tím více detailů.
Čím větší "dynamický rozsah snímače", tím vhodnější na focení pošmourna, zamračena.
Software neprodáváný v krabicové verzi zákonitě upadá ve vývoji.
chvd
Návštěvník

Odeslat příspěvekod oldbas 24. 5. 2023 06:04

chvd píše:Tak mnozi rikaji, ze je zabavne to, ze nelze mydlit desitky snimku za sebou, ale clovek ma tendenci si rozmyslet, co a jak vyfoti. A hodne dela to, ze je to trendy. Samozrejme zatim v minimalni mire, ale par jedincu to zaujme uz tim, ze je to proste zase neco jineho. A nekteri prave i vyvolavaji a zvetsuji.

Stačí si koupit 1-2GB kartu, vypnout autofokus a sériové snímání, přepnout na manuál a nekontrolovat pořízené snímky ve foťáku. A máte téměř obdobu starého focení.
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod landov 24. 5. 2023 06:39

Na analog spominam rad, ale iba spominam. Vsetko som si riesil sam: od vyvolavania filmov, cez vyvolavanie fotiek az po ich lestenie. Ale uz by som to nechcel robit, ani keby mi za to platili. Mozno je to dnes u hipsterov "in", ale nejako nechapem preco.
landov
Expert

Odeslat příspěvekod oldbas 24. 5. 2023 06:54

Asi další druh byznysu. Viz. současná propagace u Fotoškoda
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fotofanda 24. 5. 2023 07:58

Tak Fotoškodu chápu. Jsou to pro ně další zakázky a byly by hloupí kdyby toho nevyužili, ale ty co vyvolají a skenují resp. fotí mobilem s nějakým udělátkem ty nechápu.

Když už film, tak velký formát 4x6" nebo kolik to je, pěkně stativ, matnice, plachta přes hlavu jak můj děda.
Sony a7III + Sony FE 28-70/3.5-5.6 OSS + Sony FE 70-200/4.0 OSS + Sony FE 35/1.8 + Samyang FE 45/1.8
fotofanda
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 24. 5. 2023 08:06

Tak já jsem tu jeden z mála ve fóru, který na film občas fotí a navíc minimálně negativy i vyvolávám doma... V posledním roce jsem to trochu omezil, ale do nuly to nešlo, zrovna mi tu zase jeden film čeká na zpracování :-)
Ono to má svůj půvab v tom prvku neurčitosti a zpomalení, je to hodně jiný level než výše zmíněná představa "nebudu si kontrolovat fotky při focení", tady jsme v rovině, že se taky občas výsledek dozvíme až třeba týden od focení a tak. Nebo z praxe - jedete na 14 dní do USA, nafotíte 20 filmů a až po návratu vidíte, co z toho bylo (ano, tohle jsem zažil) - tohle si mladší fotografové už naprosto nedokáží představit.

Dneska je to samozřejmě o změně a snaze vybočit z davu, ale zároveň si myslím, že se to může docela posunout s rozvojem AI, kde začne být zatraceně hodně zajímavé mít fotku vzniklou více fyzicky a prokazatelně. Popravdě by mne nijak nepřekvapilo, kdyby to začalo hrát opět větší roli i ve zcela vážně míněné fotografii a ne jen v "retro/hipster" stylu.


A poznámka na okraj - skenování právě absolutně přestalo být problémem, od té doby, kdy jsem zmákl perfektně optickou lavici s přefocováním místo scanneru se to zrychlilo o víc než řád a kvalita je přitom perfektní. Výsledkem je přitom i velmi slušné zachycení zrna atd, takže výstup na vhodný papír atd vypadá velmi slušně. Tím samozřejmě nerozporuji to, že zpracování v temné komoře nepřidá ještě jeden level v té "fyzičnosti" atd., nicméně není to nutné zdaleka vždy.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod fotofanda 24. 5. 2023 08:26

Skenování starých negativů nezapracuji. Tam je to jediná cesta, ale fotit na kinofilm+sken to je prostě spojení toho horšího z obou světů.

Když už film tak něco podobného:
Obrázek

Uff to je peněz. Tak nic. :-)
Sony a7III + Sony FE 28-70/3.5-5.6 OSS + Sony FE 70-200/4.0 OSS + Sony FE 35/1.8 + Samyang FE 45/1.8
fotofanda
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 24. 5. 2023 08:53

Jen dotaz - kolik toho máš v tomto režimu nafoceno, že si dovolíš psát rázná tvrzení o spojení horšího s obou světů či že "když už, tak 4x5"?
Já mám hodně silný pocit, že jsi v životě na planfilm nefotil (a kdoví zda na ten skenovaný kinofilm)...

Sám jsem shodou okolností začal kinofilmy skenovat už před příchodem digitálních fotopřístojů, byl jsem v tomto v ČR docela průkopník a i to prezentoval na některých akcích (už někdy kolem roku 2000) a tento postup opravdu není marný a právě že spíš spojuje klady.
U planfilmů pak mimochodem řečeno teprve jejich skenování ukázalo plný potenciál, tam totiž zvětšování je strašný problém (existují zvětšováky třeba na 13x18cm, ale jsou to supermonstra a mají dost potíží), teprve profi scany a následné tisky ukázaly vše. Do té doby se často velké planfilmy užívaly spíš na kontaktní kopie, což je sice někdy až neskutečně hezké polotónově atd., ale holt dost malé. Reálně se při nárocích na kvalitu nejvíc fotilo na středoformát (opravdový, ne ta ořezanina, které se říká středoformát dnes v digi), s tím se ještě dá pracovat dobře, ale přitom plocha už je dost velká i na velké výstupy.

Osobně mám při mém dnešním hraní největší formát 6x17cm, to je v dírkové komoře, jinak ale buď kinofilm (hlavně OM-2N a OM-40) anebo klasický středoformát - dvouoké zrcadlovky 6x6 a Zenza Bronica 6x4,5.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod oldbas 24. 5. 2023 09:05

Do určité míry se nechá napodobit focení na film digitálním foťákem. Ale ty klasické foťáky mají prostě svoje kouzlo. Založení filmu, natažení spoustě, zvuk závěrky, držení....Ale to největší kouzlo vyvolání je nenahraditelné. A je to i opravdové řemeslo, kus opravdové práce, kde je výsledek fyzická fotka. Ne jedničky a nuly někde na disku.
Jinak je zajímavé z podstaty věci, jak se v případě obrázu vytvořeného AI mluví o fotce. Fotografovat přeci znamená malovat světlem a to AI rozhodně nedělá.
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cport 24. 5. 2023 09:11

No já ke kinofilmu čuchnul v době, kdy Pentax ještě neměl FF. Tak jsem si pořídil za 500,- starší kinofilmový foťák s AF. Jako zkušenost to byla bombastická. Překvapilo mě, jak jednoduché to focení s tímto bylo. Stejně tak mě překvapilo, jaký byl obrovský obrazový rozdíl mezi starými M42 skly (Helios 50/2) a novými Limited skly. No něco jsem pofotil, klidně bych se k tomu vrátil s ohniskem 35mm, ale problém je ten proces po. Vyvolávat doma nechci, takže jediný uživatelsky celkem přívětivý přístup je nechat to vyvolat jinde a scan.

Věřím ale, že vyvolávači vidí to kouzlo právě v tomto - krásná manuální práce.
cport
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 24. 5. 2023 09:13

oldbas - Přijde, mi že to je možná trochu české specifikum (jazykové). V angličtině se hodně užívá obecné slovo picture pro fotku, obraz i něco generovaného, což sedí, až v druhé linii se rozlišuje photo, paint a tak...
U nás tohle moc nemáme, k picture by byl ekvivalent zhruba "obrázek", ale to zase máme spojeno spíš s něčím jiným, tím se pak i k tomu AI cpe slovo fotka, což skutečně úplně nesedí.

-- 24. 5. 2023 09:52 --

cport píše:No já ke kinofilmu čuchnul v době, kdy Pentax ještě neměl FF. Tak jsem si pořídil za 500,- starší kinofilmový foťák s AF. Jako zkušenost to byla bombastická. Překvapilo mě, jak jednoduché to focení s tímto bylo.


Tak poslední AF kinofilmy jsou reálně to samé jako DSLR, ještě víc je to vidět u Canonu, tam DSLR EOSy navazovaly na kinofilm zcela přímo. Mám třeba EOS50 a to je v podstatě to samé jak klasické DSLR EOS10-20-xx. EOS1D, DII a DIIN měly pro změnu AF doslova převzatý z filmového EOS 1V, teprve EOS1D mark III přinesl nový a tak.

Osobně mám ale v kinofilmu nejraději přístroje jako zmíněné OM-2N, OM-4, OM-40 nebo třeba u Pentaxu Super A či geniální LX, tedy přístroje ještě s ručním přetáčením filmu a bez AF, nicméně už se slušným měřením a režimem priority clony, to je pro mne ideální střed. Prostě ani zcela úplný manuál typu Prakticy PLC3 (tu mám teda taky :-)), ale ještě ne "až moc technické"...
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod chvd 24. 5. 2023 10:14

povidani o foceni s Camera Obscura
https://youtu.be/Vdpuq7m0MhY
Co jsem se zde naucil:
Čím více MPX nebo větší datová velikost, tím více detailů.
Čím větší "dynamický rozsah snímače", tím vhodnější na focení pošmourna, zamračena.
Software neprodáváný v krabicové verzi zákonitě upadá ve vývoji.
chvd
Návštěvník

Odeslat příspěvekod monikash 24. 5. 2023 10:37

U nás je teď výstava Camera Obscura https://www.muzeum-boskovicka.cz/camera-obscura-judaica a v sobotu v rámci muzejní noci bude i workshop, kde se bude obscura vyrábět a fotit s ní.
Sony RX100/7, A6600, A7III

Moje cvaky najdete zde http://monikash.rajce.idnes.cz/
A videa tady https://www.youtube.com/@monikasindelkova1432/videos
monikash
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod houghs 24. 5. 2023 14:15

Mě se u těch starých mašin snad nejvíc stýská po tom, že to byly vlastně krásné stroje. Něco jako u hodinek, které měly mechanické strojky - kolečka a převody. Dneska máme hodinky s elektronickým strojkem, maximální přesností a všemožnými ukazateli, do kterých se vymění baterka jednou za tři roky a nemusí se natahovat, ale to kouzlo už tam není. Než přišel autofocus, tak foťáky měly krásné kovové tělo, kolečka, páčky, převody. Já víceméně pracoval na plný manuál, protože automatická expozice (Pentax Super ME) mě připadala nespolehlivá. S nástupem autofocusu a elektroniky přišel pragmatický přístup, začaly se používat plasty, radikálně se změnila vnější podoba, funkčnost šla nahoru, ale estetika utrpěla. Nicméně i tak foťáky ještě držely povětšinou mechanické součástky, přibyl AF senzor a expoziční senzor, s příchodem DSLR pak i procesor. Mechanické součástky vzaly úplně za své až s příchodem MILC, když se podíváme dovnitř tak uvidíme senzor a jinak už vůbec nic co by foťák identifikovalo. I ta závěrka už končí. Máme jen snímač a procesor. Proto ani nemám moc pochopení k retro stylům typu Zfc, funkčně to nedává žádný smysl a esteticky podle mě také moc ne, dělá to na mě dojem atrapy.
houghs
Návštěvník

Odeslat příspěvekod fotofanda 24. 5. 2023 14:19

tomashr píše:Jen dotaz - kolik toho máš v tomto režimu nafoceno, že si dovolíš psát rázná tvrzení o spojení horšího s obou světů či že "když už, tak 4x5"?
Já mám hodně silný pocit, že jsi v životě na planfilm nefotil (a kdoví zda na ten skenovaný kinofilm)...

Sám jsem shodou okolností začal kinofilmy skenovat už před příchodem digitálních fotopřístojů, byl jsem v tomto v ČR docela průkopník a i to prezentoval na některých akcích (už někdy kolem roku 2000) a tento postup opravdu není marný a právě že spíš spojuje klady.


Ne, na planfilm jsem nefotil, ale na kinofilm ano a také jsem ho hodně skenovat a to už někdy od 2. poloviny 90. let když začaly první filmové skenery. Tenkrát to byl neskutečný porod. A vím jaké zrno z toho lezlo. Možná se skenování dnes zrychlilo, ale zrno tam na 100% zůstalo a problém s barevnou maskou barevných negativů nejspíš také. Takže ano tvrdím kinofilm+sken je to horší z obou světů.

Dnes to má opodstatnění pouze jako digitalizace archivu.
Sony a7III + Sony FE 28-70/3.5-5.6 OSS + Sony FE 70-200/4.0 OSS + Sony FE 35/1.8 + Samyang FE 45/1.8
fotofanda
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků