od FotoABC 16. 4. 2013 15:41
Petr Luňák:
"Pokud clovek vidi veci takové, jake ve skutecnosti jsou, tak nelze."
Jenže my se právě na rozdíl od tebe díváme na tu fotografii. My vidíme na fotografii širokáčem ostrý les a Petr Luňák nám říká - vidíte špatně, ta šiška na tom stromě musí být rozostřená, protože jste to fotili na clonu F2.8.
No a my říkáme, že na té fotce je ostrý les, protože stromy jsou jen tak malé, že ta šiška nemá velikost ani jednoho pixelu. No a Petr Luňák nám neustále říká, že je jedno, co vidíme, ale ta šiška je rozostřená a kdyby bylo možné ji z té velikosti jednoho pixelu zvětšit, tak bychom viděli, že je rozostřená.
Na fotografii jelena pořízené teleobjektivem f=600mm při cloně F4 vidíme v pozadí ten jeden strom a z té šišky je 50-pixelový hnědý rozostřený flek, takže to rozostření té šišky vidíme, zatímco na fotce širokáčem f=14mm při cloně F2.8 je šiška menší, než 1 pixel, nicméně Petr Luňák trvá na tom, že tu neviditelnou šišku širokáčem máme správně vidět více rozostřenou (F2.8 ), než když je rozostřená teleobjektivem při F4 na 50-pixelový flek.
Oddělení zaostřeného objektu od pozadí často chceme - coby fotografové - tím se petr Luňák chlubí - udělat tak, že je pozadí rozostřené do abstraktních fleků, na kterých není ani poznat, co na tom pozadí bylo. Zvláště pak na podzim takové rozostřený listnatý les je efektní pozadí k portrétům. Pak opravdu téměř nepoznáš, zda ti pozadí udělalo 5 zežloutlých listů nebo dvě koruny stromů.
No a teleobjektiv udělá větší mazanici, než ten širokáč. Prostě to tak je.
Abstraktní flekaté pozadí uděláš na 200/4 mnohem lépe, než na 14/2.8, to se nedá nic dělat, je to tak navzdory cloně.
-- 16. 4. 2013 16:53 --
A ještě jednu odlišnost a někdy výhodu jindy nevýhodu má ten teleobjektiv.
Širokáč dělá portréty v prostředí, protože se toho na fotku víc vejde. Chtě nechtě fotografa tlačí do portrétu v prostředí a nikoliv izolovaného od prostředí. Těch objektů v pozadí nebo naopak v popředí před osobou je tam víc, jsou menší a čitelnější a fotografie ukazuje prostorové vztahy mezi nimi a mezi nimi a osobou. Tím odvádí část pozornosti od fotografované osoby a ukazuje vztah té osoby k prostředí. Pokud je tohle účelem portrétu, je to dobré.
Teleobjektiv ukáže především fotografovanou osobu a toho pozadí tam ukáže jen malý výřez bez perspektivy, takže upozadí ono prostředí a soustředí pozornost na portrétovanou osobu. Na portrétu teleobjektivem není důležité co je okolo. Je toho tam málo a je více vidět, že je to rozostřené a je to nečitelné, nezajímavé, víc viditelně rozmazané, takže to nestrhává pozornost od portrétované osoby. Fotka nic neříká o tom, kde to je a jaký vztah mají objekty okolo k té osobě, vidíme jich málo a rozmazané. Izolace okolí je mnohem dokonalejší. Pokud potřebujeme fotografovat pouze dotyčnou osobu a okolí udělat nedůležitým, je světelný teleobjektiv ideální a širokáč špatný.