Kdy nahradí bezzrcátka APS-C zrcadlovky?

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod DUDISKO 11. 1. 2016 22:08

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
dolož si 5D MARK a potom zmeň napr OLY epl1
DOF je iná..
už som písal že keď foto odfotíš a máš tam nejakú DOF tak keď ju orežeš tak DOF sa ti nemení..
DUDISKO
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 11. 1. 2016 22:09

Perspektiva

Změna vzdálenosti od objektu a ohnisková vzdálenost: V mnoha situacích kdy pořizujeme snímek, je vhodné měnit ohniskovou vzdálenost i místo odkud snímek pořizujeme, za účelem kontroly lineární perspektivy a celkové velikosti snímku. Například, pokud je perspektiva příliš silná a neslušivá pro účely portrétu pořizovaného s přirozenou ohniskovou vzdáleností, může fotograf použít objektiv s delší ohniskovou vzdálenost a přesunout fotoaparát dále od objektu a získat tak snímek stejné velikosti se slabší perspektivou. Protože jsou objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností často používány z pozice relativně blízko subjektu a snímky s objektivy s dlouhou ohniskovou vzdáleností jsou obvykle pořizovány z větší vzdálenosti od subjektu, je silná perspektiva spojována se širokoúhlými objektivy a podobně slabá perspektiva bývá spojována s teleobjektivy. Je to ale umístění fotoaparátu a jeho vzdálenost od objektu, která produkuje neobvyklou perspektivu, ne ohnisková vzdálenost nebo druh objektivu. Změna lineární perspektivy daná změnou vzdálenosti fotoaparátu od objektu je však zřejmější, pokud je pro důležitou část objektu/snímku zachována stejná/vhodná velikost, dosažená současnou změnou ohniskové vzdálenosti.
V situacích, kde požadovaná konkrétní lineární perspektiva výrazně přispívá k účinku fotografie/snímku, je správný postup daný vždy volbou místa, odkud bude snímek pořízen za účelem stanovení perspektivy a následné volby ohniskové vzdálenosti, která vytvoří snímek o příslušné velikosti (zachytí důležitý objekt na snímku v odpovídající velikosti). Objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností nabízejí výhodu v možnosti volby jakékoliv ohniskové vzdálenosti mezi širokým, a dlouhým koncem. V případě použití objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností, kdy není vhodná ohnisková vzdálenost k dispozici a změna stanoviště, vzdálenosti od objektu, sníží účinnost perspektivy výsledné fotografie, je nejlepším postupem výběr nejbližší možné menší ohniskové vzdálenosti, která je k dispozici a následné zvětšení snímku za pomoci ořezu.
Výše uvedené platí pro trojrozměrné objekty. U objektů bez hloubky není vzdálenost fotoaparátu od objektu důležitá. Fotografie obrazu bude stejná, ať už je pořízena z blízka pomocí širokoúhlého objektivu, nebo z dálky teleobjektivem.
Pozorovací vzdálenost - Ačkoliv se může zdát, že vzdálenost ze které si fotografii/snímek prohlížíme nemá žádný efekt na lineární perspektivu, například protože poměr velikostí dvou objektů na snímku se změnou pozorovací vzdálenosti nemění, změny v pozorovací vzdálenosti mohou ovlivnit vnímání hloubky snímky, pokud tento obsahuje vhodné prvky, pocit hloubky navozující. Snímky dvoudimenzionálních objektů, které mají minimální hloubku, nevykazují velké změny při změně pozorovací vzdálenosti, naopak snímky s výraznými objekty v popředí a pozadí, nebo sbíhajícími se paralelními liniemi, se mohou změnit významně.
V reálném světě zřídka uvidíte nezvyklou lineární perspektivu. Tohoto efektu docílíte především tím, že pořídíte dvojrozměrnou reprezentaci trojrozměrných objektů nebo scény. Důvodem proč se nám zdá perspektiva normální je skutečnost, že když se díváme na trojrozměrný objekt přímo z různých vzdáleností a pozorovací vzdálenost měníme, perspektiva a velikost se mění současně odpovídajícím způsobem. Protože za normálních okolností víme, jsme-li dále či blíž k pozorovanému objektu, větší či menší rozdíl ve velikosti objektů, odpovídá naší normální zkušenosti s ohledem na vzdálenost.
Pro ilustraci toho jak vnímáme fotografie na rozdíl od skutečné scény si představme dvě fotografie stejné scény, jednu pořízenou objektivem s normální ohniskovou vzdáleností a druhou pořízenou objektivem s krátkou ohniskovou vzdáleností ovšem s fotoaparátem posunutým blíže k objektu tak, aby velikost snímku/objektu zůstala stejná. Pokud se pozorovatel na tyto dvě fotografie podívá, usoudí že obě fotografie byly pořízeny ze stejné vzdálenosti, protože velikost zobrazeného objektu je stejná, zatímco ale na prvním snímku se perspektiva jeví normální/očekávaná, silná perspektiva druhého snímku bude nepřirozená pro předpokládanou pozorovací vzdálenost.
Pozorovatel však může přizpůsobit perspektivu očekávané zkušenosti tím, že významně zkrátí pozorovací vzdálenost. Tato takzvaná správná pozorovací vzdálenost bude rovná ohniskové vzdálenosti původně použitého objektivu při originální velikost políčka (contact print) nebo ohniskové vzdálenosti násobené faktorem zvětšení. Tato pozice je definována jako střed perspektivy.
Správná pozorovací vzdálenost pro contact print negativu 8x10 exponovaného s ohniskovou vzdáleností 12 palců je 12 palců. Protože je naše pozorovací vzdálenost obvykle rovná délce diagonály snímku, na většinu pozorovatelů bude perspektiva působit jako přirozená. Pokud použijeme ohniskovou vzdálenost objektivu 6 palců, bude přirozené perspektivy dosaženo pozorováním ze vzdálenosti 6 palců.
(To znamená například to, že políčko kinofilmu, pokud chceme zachovat prostorový dojem původní scény, máme při použití objektivu 50mm pozorovat ze vzdálenosti 50mm. Protože se však často díváme na zvětšeniny, které pozorujeme ze vzdálenosti 250mm, musíme odpovídajícím způsobem snímek zvětšit, abychom normální perspektivu zachovali)

Výňatky z:
Manual of Photography
Ralph Jacobson, Sidney Ray, Geoffrey G Attridge, Norman Axford

The Focal Encyclopedia of Photography
Michael R. Peres, Taylor & Francis
Naposledy upravil Lotrandor dne 11. 1. 2016 22:14, celkově upraveno 1
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod T-Lama 11. 1. 2016 22:12

DUDISKO: Dobře, vidím, že to stále nechápeš, takže nezbyde, než to zkusit prakticky. Vezmi si 70-200, nastav na 200mm a polož si na stůl něco, na čem to bude jasně vidět, třeba pravítko šikmo k rovině zaostření. Odfoť ho 6D a udělej si výřez. Pokud Ti to nebude stačit, nech to jak to je a podrž u toho objektivu bráchův Pen.
T-Lama
Návštěvník

Odeslat příspěvekod JSP070 11. 1. 2016 22:13

Dudisko, najdi si dof kalkulator, kde sa da zadat velkost vystupu. Bezne sa pocita dof na A3, vzdialenost 30-40 cm, co samozrejme neplati, ak cumis na fotku 1:1 na 27" monitore. Alebo este lepsie, prestan tuto diskusiu citat. Nic ta lepsie nedomota ako tieto akademicke debaty.
90% majitelov fotoaparatov netusi, co clona je, maximalne vedia, ze ma vplyv na expoziciu. Jeden objektiv nasadeny na telo s akymkolvek cipom, ma rovnaku DOF, ale iny uhol zaberu. Akademici tu riesia, ze Oly 300/4 nie je FF 600/4, co ta nemusi nijako trapit, pokial neriesis ostre prave a rozmazane lave oko.
JSP070
Návštěvník

Odeslat příspěvekod janfran 11. 1. 2016 22:26

DUDISKO píše:už som písal že keď foto odfotíš a máš tam nejakú DOF tak keď ju orežeš tak DOF sa ti nemení..

Ale právě že mění. Představ si, že máš 32mpix fotku z FF s nějakou HO. Z tý si uděláš výřez na úroveň mFT, který tedy bude mít 8mpix. Pak si fotku i výřez vytiskneš na A4. Protože na A4 potřebuješ 8mpix, výřez se vytiskne 1:1, zatímco původní fotka se před tiskem 4x zmenší (z 32mpix na 8mpix)...tím se zmenší i průměr rozostření objektů mimo rovinu ostrosti, hranice ostrosti se tak posunou a dostaneš větší HO, než u výřezu.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 1. 2016 22:28

Take jste si vsimli, jak Ganec mlcky presel to usvedceni ze lhani? To ja jen aby rec nahodou nestala :D
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 1. 2016 22:30

Petr Luňák píše:
Ganec píše:Nauč sa čítať! Napísal som, že "nemá žiadnu praktickú hodnotu, len informačnú" (a trollovaciu).
Ne Gance, nic takoveho si vubec nenapsal. Napsal si toto, cituji:
Ganec 10. 1. 2016 17:18 píše:K čomu sa používa prepočítaná clona? Len na teoretické trollenie v diskusiách.
1) naozaj som to napísal. Tu: viewtopic.php?f=1902&t=1179831&p=11005005#p11005005
2) to, že som niečo napísal, sa nevylučuje s inými napísanými textami ;-) (veď píšem veľa)

=> takže nielenže klamár si ty, ale zároveň máš pošramotené aj logické myslenie :!:
(mimochodom: už si si mohol zvyknúť, že neklamem a to čo tvrdím viem aj dokázať :-) )

No ale zjavne dneská nezaspíš, kým nepochopíš, čo som tým chcel povedať, tak ti to vysvetlím, ako som to myslel. No najprv reakcia na jeden starší príspevok:
metatron píše:Uviedol som tu uz priklad: Ak kamarat foti na FF 50-kou na f 4.0 a ja chcem rovnaku hlbku ostrosti pri podobnom zabere, za podobnych podmienok (svetlo) na inom cipe (apsc, mft) tak dostanem info, ktore pouzijem v praxi predsa?
To nie je praktický, ale hypotetický príklad, lebo sa netýka bežnej praxe, ale len neurčitého "keby".
(neopisuje dej, ktorý si preukázateľne zažil, ani ma nenapadá dôvod prečo by si to vôbec mal chcieť)
Na také príklady sa odpovedá štandardne: "Keby pes nesral, tak by ho roztrhlo!"

A teraz k článku s Tonyho videom: prečo urobil to video?
Kvôli trollom. Je totižto platený od počtu zobrazení stránky a prehratí videí a táto téma trollov priamo priťahuje a robí traffic. Možno to pôvodne malo byť len INFORMAČNÉ video, no (ako vždy), zvhrhlo sa na vojnu TROLLOV
Naposledy upravil Ganec dne 11. 1. 2016 22:39, celkově upraveno 3
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 1. 2016 22:32

janfran píše:Ale právě že mění. Představ si, že máš 32mpix fotku z FF s nějakou HO. Z tý si uděláš výřez na úroveň mFT, který tedy bude mít 8mpix. Pak si fotku i výřez vytiskneš na A4. Protože na A4 potřebuješ 8mpix, výřez se vytiskne 1:1, zatímco původní fotka se před tiskem 4x zmenší (z 32mpix na 8mpix)...tím se zmenší i průměr rozostření objektů mimo rovinu ostrosti, hranice ostrosti se tak posunou a dostaneš větší HO, než u výřezu.


Tak toto je absolutni nesmysl :)
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod refugwelcom 11. 1. 2016 22:33

Hodnota fyzickej clony sa v praxi použije takmer pred každým odfoteným záberom: automatika z nej počíta expozíciu. To je praktické využitie!
Môže byť napísané aj miliónpäťsto článkov a videí o tom, ako na rôznych foťákoch dosiahnuť rovnakú HO. Ale to nie je praktické použitie, len poskytnutie informácií.
refugwelcom
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 1. 2016 22:42

Ganec píše:2) to, že som niečo napísal, sa nevylučuje s inými napísanými textami ;-) (veď píšem veľa)

=> takže nielenže klamár si ty, ale zároveň máš pošramotené aj logické myslenie :!:
(mimochodom: už si si mohol zvyknúť, že neklamem a to čo tvrdím viem aj dokázať :-) )


Smula Gance, byl si usvedcen ze lzi, vidi to kazdy a tve alibisticke kecy na tom vubec, ale vubec nic nezmeni :tleskani
A samzorejme i nadale plati, ze ses diletant, ktery nema vubec poneti o cem pise, nebot toto, na co se ted odvolavas:

Ganec píše:- ekvivalentná clona neposkytuje žiadnu vizualizovateľnú a všeobecne akceptovanú informáciu


...je pochopitelne klamstvo a kazdy zkuseny fotograf se ti za takovou blbost vysmeje do obliceje, tedy za predpokladu, ze bys sebral odvahu a takovouhle kravovinu rekl osobne :-))
Mimochodem, kdo urcuje co je a co neni ten tvuj STANDARD, ze jsem tak smely? Olympus? Ganec? Kocour v botach? :lol:

Ganec píše:=> ohnisková vzdialenosť sa kvôli použiteľnosti prepočítava na ekvivalent - TOTO JE ŠTANDARD
=> clona sa na ekvivalent oficiálne neprepočítava - TOTO ŠTANDARD NIE JE
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 11. 1. 2016 22:46

Petr Luňák píše:
janfran píše:Ale právě že mění. Představ si, že máš 32mpix fotku z FF s nějakou HO. Z tý si uděláš výřez na úroveň mFT, který tedy bude mít 8mpix. Pak si fotku i výřez vytiskneš na A4. Protože na A4 potřebuješ 8mpix, výřez se vytiskne 1:1, zatímco původní fotka se před tiskem 4x zmenší (z 32mpix na 8mpix)...tím se zmenší i průměr rozostření objektů mimo rovinu ostrosti, hranice ostrosti se tak posunou a dostaneš větší HO, než u výřezu.


Tak toto je absolutni nesmysl :)


Takže podle tebe bude ve zmíněném případě HO na obou výsledných výtiscích stejná?
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 1. 2016 22:56

janfran: samozrejme, ze bude stejna. Uz tady o tom onehda probehla polemika. Nekdo tvrdi, ze cim mensi fotka, tim vetsi DOF a naopak, cim fotka vetsi, tim mensi DOF. Ja tento nazor nesdilim a neni nic, co by me presvedcilo o opaku, vzhledem k tomu, ze vychazim z praxe, tedy z vytistenych fotek od 10x15cm po rozmer billboardu.

Naposled jsem si z toho delal legraci, ze zacnu makro tisknout pouze na pohlednicovy format, aby se mi zvetsila DOF, takze tak. Staci? :)
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 11. 1. 2016 23:10

Nestačí :) Co když místo toho výřezu budu fotit s menším snímačem, kterej zachytí to samý, co onen výřez. Pořád bude DOF stejná?
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 1. 2016 23:18

Jo, furt bude DOF stejna. Orezem menis pouze zorny uhel.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 11. 1. 2016 23:56

Ani náhodou stejná nebude. To si může kdokoli ověřit třeba tady: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Když jediný co se změní ze vstupních parametrů bude velikost snímače, vyjde HO jiná. (Velikost snímače má vliv na průměr mezního rozptylového kroužku, což je jeden z parametrů ovlivňujících DOF).

A protože změna velikosti snímače prokazatelně DOF ovlivní, a zmenšení snímače je z hlediska DOF ekvivalentem příslušného výřezu (na tom se snad shodneme), tak potom nutně musí HO změnit i výřez.
janfran
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků