Aha, ta sférická aberace by to vysvětlovala. Navíc když se k tomu připočte právě to, že při při zvyšovní clony se dominantní obrazotvornou plochou stávají vždy ty okrajové části otvoru, tak je to jako kdyby se efektivně vybíralo, z jaké části clonového otvoru se berou paprsky. Protože vesrovnání f/8 a f/2 část f/8 1/16 plochy uprostřed, takže při f/2 se dá zanedbat.
Ale je mi divné, jestli opravdu sférická aberace opravdu je tím skutečným důvodem, když si myslím, že se dnes používají asférické členy
četl jsem to totiž u nějakého moderního objektivu. taky ho zkusim dohledat.
Je to tento: Nikkor Z 40/2 - 2 asferické elementy :
https://kenrockwell.com/nikon/z/40mm-f2.htm, stránka kde je to zmíněno:
https://photographylife.com/reviews/nikon-z-40mm-f-2/2 , bohužel oproti jiným recenzím na tomto webu tam není detailní obrázek tohotojevu :" snímek na pravítko pod úhlem"
Chtěl jsem se ozvat dřív s dotazem, zda to nesouvisí, že objektiv na jistém grafickém znázornění
měl něco jako
principal plane a ještě jiný plane zakřiven(hledal jsem lens optical simulator, online lens raytracing database), ale zasekl jsem se na hledání toho webu... Kdybyste viděli obrázek , tak by bylo vidět co myslím. Byly tam checkboxy, co vše chci na schématu mít, taky se tam nastavovala volitelně zaostřovací vzdálenost a zoom a bylo to v černé, modré a červené barvě. A překvapilo mě, že ty tři plochy byly zakřivené
No a k té zakřivené rovině ostrosti, podle mě to je to boj s zvlnění roviny zaostření a geometrickým zkreslením obrazu. Jenže geometrické zkreslení se triviálně softwarově opraví, ale senzor se vyrobí zakřivený a ještě variabilně) a stejně tak předmětový prostor taky budeme těžko zakřivovat
To mě přivádí na otázku:
> Takže je možné u daného objektivu nezávisle ladit zakřivení roviny obrazového prostoru a předměového prostoru? Nebo vždy jedna úprava v jednom prostoru ovlivní zakřivení roviny ostrosti v druhém prostoru? (A ještě k tomu geometrické zkreslení)