Asi nejlepší řešení je sehnat levně funkční bazarový Nikkor AF-S DX 17-55/2.8G, já ho kdysi sehnal z Anglie za 16 tisíc. Je to zoom, je světelný, ostří rychle a přesně a i na plnou díru má plně použitelný obrazový výkon.
Je důležité si uvědomit, že u tanečního páru budeš chtít mít oba v hloubce ostrosti, minimálně hlavy, současně ale kvůli nedostatku světla budeš mít tu hloubku ostrosti co nejmenší, takže to bude hodně natěsno a ještě se u toho pohybují, při soutěžích i dost rychle. Soutěže versus plesy a maturáky - obojí má výhodu a nevýhodu: plesy a maturáky - tam se pohybují tancující mnohem pomaleji, ale zase je na parketu nacpáno a furt někdo stíní a plete se do záběru. U soutěží nikdo nestíní, ale lítaj po parketu jak fretky.
U obojího se autofokus nefláká.
Tohle je s Nikkorem 17-55/2.8:
http://www.tomx.eu/Testy/DSC_4815_2.jpgU Sigmy a Tamronu bude procento špatně zaostřených kvůli pohybu a špatnému světlu významně vyšší. Na těle zálaží taky dost. D3100 nemusí být ani s Nikkorem 17-55/2.8 výhra.
Bez blesku to jde jen někdy a většinou ne všechno.
Tohle jsou taneční Nikkorem 35/1.8 na plnou díru, bez blesku ISO 800 a 1/160 s.:
http://www.tomx.eu/Testy/DSC_1865.jpg No, na F1.8 stejně nemůžeš fotit všechno, ta hloubka ostrosti při optimální vzdálenosti od páru je neúnosně malá a navíc pevným sklem musíš udržovat konstantní vzdálenost fotograf - pár, což u soutěží nebo ukázkových předtančení jaksi nejde, nemůžeš s nima běhat po celém parketu.
Takže zoomem můžeš sledovat pár skoro stále, s pevným sklem pouze když se mihnou ve vzdálenosti, která vyhovuje:
http://www.tomx.eu/Testy/DSC_6389.jpgBez blesku je problém malé hloubky ostrosti, dlouhého času, který při pohybu parketem mázne tanečníkům hlavy a to je neúnosné. Ruce, nohy mohou být pohybově rozostřené a fotka je stále dobrá, ale pohybové rozostření obličeje se mně nezdálo použitelné nikdy.
No a ta 1/100 s. na pohyb bez blesku je fakt dost dlouhá.
Na té ukázce jsem měl ISO 800 a fotit všechno na 1600 až 6400 bych nechtěl, když pak z toho mají být A4-ky, tak už je to znát. Pleťovka je citlivá na šum.
Není pravda, že s bleskem se musí dělat fotky z jeskyně, tahle z jeskyně rozhodně není:
http://www.tomx.eu/Testy/DSC_1556.jpga je s bleskem. Stačí jen rozumět zábleskové expozici a expozici na pozadí a obě nastavit podle toho, co chci.
-- 6. 9. 2012 01:53 --A jako perličku na závěr:
http://www.tomx.eu/Testy/VJedenOkamzik.jpg= fotografie ze dvou stran pořízená dvěma fotografy ve stejný okamžik sóla rodičů.
Moje fotka je vpravo a sál mně září rozhodně víc, než tomu dlouhodobému zkušenému profíkovi, co dělal fotku vlevo.
Jeho je i ten EXIF.
Zdánlivě bych se mohl vytahovat, jak to zvládám lépe, než renomovaný profík. Jenže pravda je trochu složitější.
Já fotil asi 4 páry a mohl jsem klidně zkazit třeba polovinu fotek a nic by se nestalo a na každý pár jsem měl klidně 50 pokusů. Takže jsem mohl klidně na clonu F2.8 a smazat ty nepřesně zaostřené a mohl jsem z RAWu srovnat barevný posun žárovka versus blesk.
Profík fotí VŠECHNY páry a nesmí si dovolit zkazit fotku ANI JEDNOMU PÁRU a nemá čas vyvažovat bílou pro každou fotku zvlášť.
Takže tam má bezpečnou clonu F5.6 jak se račte podívat, přeblejskne tmu a seká JPEGy jako Baťa cvičky. Nic moc, ale má fotky všech párů alespoň nějaké. Babičky poznají vnoučky a rodiče a to stačí. A zítra další a pozítří další.
Ano, udělal jsem lepší fotku, než profík, ale kdybych měl během dvou skladeb nasekat fotky všech rodičů s absolventy, tak shořím jak papír. Profík to zvládá 3x týdně celou zimu.