Já mám ve výbavě destičkové cokin filtry ND, GND a šroubovací CPL a které na krajinu používám? V podstatě žádné. CPL je slabé, ne nepoužitelné, ale vodu s ní neodfiltrujete, stejně jako deklarované snížení oparu se mi nikdy nepovedlo dosáhnout, navíc pro širokoúhlé záběry je nepoužitelný, brzo ráno také moc nefunguje, obvzláště když člověk nemá slunce z boku. ND jako destičkový filtr je fajn, ale bez sluneční clony to dělá problémy s parazitním bočním světlem. V kombinaci s CPL to dost vinětuje na širokém konci. Ke zhoršení kvality obrazu a posunu barev samozřejmě dochází... Přechodové filtry jsou kapitola sama pro sebe, jeden čas jsem je používal, dnes už je nosím spíše pro strýčka příhodu. Nelíbí se mi že přechod je, ať se člověk snaží sebevíc patrný, u 85mm verze je navíc riziko, že bude filtr moc krátký a to i u průměru filtru 67mm jak to funguje třeba se širokáčem co má 77mm raději nechci vědět

V dnešní době je myslím lepší naučit se dělat HDR či přímo lokálně "maskovat" v PS. Chápu že to není pro každého, pokud chce člověk mít hotovo na první dobrou a moc se s tím nepatlat je přechoďák jednodušší.
pár ukázek:
HDR ze tří fotografií, bez jakéhokoliv filtru, D70+18-70
lepení expozic (+pano

) rovněž bez filtrů, D70+18-70
zrovna tyhle dva snímky jsou krásný příklad kde by se kvůli dominantnímu prvku zasahujícímu nad horizont přechoďáky ani použít nedaly.
Takže pro mě jediný význam má CPL při řešení odlesků vody na kamení, a ND pro prodloužení expozice u vody či mraků. A zde bych určitě (již poučen) šel do šroubovacích a kvalitních filtrů, u CPL ve verzi slim.
Barevné a kreativní filtry jsem nezkoušel, ale barevné zvládne v PS snad úplně každý, ale pokud někdo nerad počítač... Jedině snad při focení koncertů někdy pomůže odfiltování červeného světla redukovat přepaly v červeném kanálu, ale toho by se musel ujat někdo kdo tomu rozumí víc než já, tohle mám z doslechu
