Objektiv Canon vs. Nikon

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod jaromir 1. 7. 2011 15:45

Daf: není Canon 550D, 600D 60D i 7D mají stejný sensor, totožný šum, dynamický rozsah atd.

http://www.dxomark.com/index.php/Camera ... 3%29/Canon

Doufám, že Canon něco vymyslí v další generaci.
jaromir
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod revell 2. 7. 2011 04:53

jo Canon je na tom momentalne hure s dyn. rozsahem. Dlouhou dobu si uzival, kdyz konkurence mela jen CCD... Ted se Sony vzchopilo a Canon sve cipy musi hodne zlepsit. Bylo by dobre, kdyby bylo vice vyrobcu cipu a ne jen Sony, Canon a (Panasonic).
Pro nas z toho plyne, ze se stejne musime naucit dobre fotit, protoze zesvetlovat kazdou fotku je nanic, ale kvalitnejsi cip, by mohl nektere dulezite zachranit.
revell
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 4. 7. 2011 19:15

Ono je to celé trochu jinak. Ten dynamický rozsah zhruba přes nějakých 11-12 EV už je především papírová hodnota. Rozhodně ať si nikdo nepředstavuje, že s foťákem, který má 10 EV, bude mít v protisvětle na obloze přepaly a na krajině černé fleky, zatímco s 14 EV bude mít krásně modrou oblohu a pod ní zelenou louku. Ono to dopadne plus mínus hodně podobně. (Mám to pečlivě a opakovaně vyzkoušeno.) Hlavním problémem je globální tonální (kontrastní) křivka. Pokud nemá foťák produkovat vyblitý měkký kontrast, tak to prostě musí dopadnout tak, že stíny jsou hodně černé a obloha v blízkosti slunce do světla až vypálená. Pokud foťák funguje tak, že zvolí jakoukoliv tonální křivku, tak nezbývá než dodržet posloupnost jasů od černé po bílou a mezi jasem slunce a bílou zdí je tolik stupňů, že to nelze čitelně odstupňovat. Jenže proč to ale očima vidíme jinak? Proč jsou pro nás čitelné tak vysoké jasy a proč vidíme krásně i ve stínech, které na fotce už vypadají jako černá tma? Inu proto, že náš mozek provádí něco jako extrémně výkonný D-lightning nebo enhance DR algoritmy jiných firem či povedená skládačka HDR. Prostě v mozku nám vzniká situace, kdy neplatí žádná tonální křivka, ale každá oblast s odlišným jasem má vlastní prokreslení, vlastní jas a kontrast. A to lze pouze někdy a do určité míry udělat automaticky firmwarem. Často to chce cit v postprocessu. A i když na to máme třeba 14 EV papírový dynamický rozsah, snadno zjistíme, že z multiexpozice získáme lepší barvy, než zesvětlením stínů sebelepšího snímače. Prostě náš obrázek v mozku je také multiexpozice. Obrovské množství expozic. Proto ty dvě až tři z foťáku jsou pro ideální fotku vhodné a nezmění to ani sebelepší snímače budoucnosti. Je to prostě o tom, co v tom světle z té jedné expozice vůbec je. Spíše nám foťák pomůže v budoucnu tou multiexpozicí, ať už to budou expozice hned po sobě nebo stylem Fuji současné na různé citlivosti.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 4. 7. 2011 20:40

Tomáš X. píše:Ono to dopadne plus mínus hodně podobně. (Mám to pečlivě a opakovaně vyzkoušeno.) Hlavním problémem je globální tonální (kontrastní) křivka. Pokud nemá foťák produkovat vyblitý měkký kontrast, tak to prostě musí dopadnout tak, že stíny jsou hodně černé a obloha v blízkosti slunce do světla až vypálená.
hej, ak pouzijes globalnu krivku, tak mas problem
No dnesne fotaky uz vo fotaku dokazu pouzivat lokalny kontrast: napriklad pouzivaju algoritmy firmy Apical (urcite Olympus a Sony, asi aj Nikon), ktore sa dost blizia tomu co vidi ludske oko:
Obrázek
Problem je len ze taketo spracovanie je na chip ktory mam az priliz velke susto: potom to priliz "sumi"
(preto cato gradaciu vypinam .. chip s vacsim DR by sa mi zisiel)

revell píše: Bylo by dobre, kdyby bylo vice vyrobcu cipu a ne jen Sony, Canon a (Panasonic).
chipy vyrabaju aj iny:
- Kodak: jeho chip mala daka zrkadlovka Olympus; robi CCD chipy pre Leicu .. no tusim krachuju :-(
- Samsung: robil volakedy chipy aj pre Pentax, odvtedy nevydali novy snimac .. mali by tento rok
- Aptima: oznamili minuly rok daky super APS-C senzor .. no odvtedy o nom nebolo pocut .. zatial len o chipoch pre kompakty
- ostatni (Toshiba, Fuji, Nec, Omnivision, ...) robia senzory len pre mobily a kompakty
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Poltergeist 4. 7. 2011 21:12

no pokud já vim, tak s tim dyn. rozsahem to je zajimavé, je to hlevně o tom že oko to vidí nelineárně a automatika lineárně, když máte Nikon D70, který má 10 EV tak Nikon D300, Canon s 12 EV by mělo být oproti němu se 100 X větším roizsahem (je to logaritmus, prý tam je jedno číslo = 10 /takže přirozený/ )

v době kdy jsem začínal byl vydán Fujifilm S5 Pro, kde jeho udávaných 13.5 působilo jako zděšení, tj mělo by to být 1000x (odhadem 5000x) víc . . i z Nikonu D70 mi ale lezou dobré fotky, takže 12 EV, 100X více už tvoří prakticky skoro ideální fotky, lidské oko by mělo mít zhruba 15 EV rozlišení, za normálních situacích (bylo nedávno myslím napsané v článku tady na Digi), jinak někdy ve stínech nebo jasech by mohlo eventuelně přidat dalších 15 eV. .

ono je hezké že snímač má třeba 100x i víc větší rozlišení, jenže když to v létě v poledne pere někde u moře, tak to jsou takové hodnoty že to bude vždycky problém (no i člověk nosí sluneční brejle, jinak by oči ani neotevřel, natož foťák)

co se týče určitých funkcí u Nikonu D700 a jiných, (D lightning ?) tak za normálních okolností to doporučujete mít zapnuté, anebo jen v situaci kdy si to vyžaduje ? (viz třeba to moře, poledne)
nemrví to jinak tu fotku ?
Poltergeist
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 4. 7. 2011 21:57

az taky velky rozdiel to nie je .. 1EV je vyraz pre "dvojnasobok"

D-lightening a podobne veci sa zvycajne oplati mat zapnute. Zabery tak vyzeraju realnejsie.
Ovsem zalezi aj od fotaka:
- Sony ma DRO, ktora funguje celkom dobre (dokonca aj na mojom kompakte) - nekazi kontrast zaberu
- Nikon ma D-Lightening - a podla recenzie D7000 tiez funguje dobre
- Olympus ma Gradaciu - no az priliz zosvetluje tiene, takze na vyssich citlivostiach dost sumi
- Canon ma ALO - no u 450D to nefungovalo vobec, u 500D len trosku a 550D/600D citelne znizuje kontrast (asi to nerobi len lokalne) a nefunguje na jasy (treba este osobitne zapnut HTP)

Samozrejme ak chces produkovat umelecke zabery, tak moze byt lepsie to vypnut.
Takisto niektore zabery mozu vyzerat lepsie bez neho .. ber to ako ine nastavenie kontrastu...
(kontrast a saturacia tiez moze niektorym zaberom prospiet a niektorym ublizit)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 5. 7. 2011 07:30

Lineární snímač a nelineární lidský zrak upravuje gama křivka, ale to zdaleka ještě nestačí. Ono zde hraje roli ještě to, co Ganec nazývá lokálním kontrastem, tedy současná odlišitelnost kontrastu ve vysokých jasech i hlubokých stínech, přičemž do plynulé škály se takový kontrast prostě principiálně nevejde. V obraze, který nám mozek složí, vidíme současně kontrast ve stínu i v obrovských jasech blízko slunce. Přitom to z hlediska globální škály černá - bílá není "matematicky" možné vyrobit žádnou křivkou.
Na tohle musí být jiný algoritmus. Ano, někdy to jde automatizovaně tak, aby to vypadalo přirozeně, jindy prostě bez ruční práce to automat zvládnout nemůže, protože algoritmizovat přirozený dojem stoprocentně nejde. A vedle tohoto psychlogického faktoru je tu ještě jeden technický. Problém dynamického rozsahu na jednu expozici snímače. Vždycky je nejlepší rozlišení barev někde uprostřed rozsahu a ke krajům klesá. Pokud chceš co nejlepší podání barev slunce v záběru, odlesků na vlhké pleti či na hladině, potřebuješ velmi krátkou expozici. Pokud chceš co nejvěrnější barvy ve stínu, potřebuješ expozici dlouhou. Lidský zrak to tak dělá, to, co vidíme, není jedna expozice. A po snímači byste chtěli, aby to zvládl na jednu expozici? Není to fyzikálně nemožné? Věřím, že jednou budou snímače, u kterých se při expozici 1/100 s. po první 1/40000 s. první buňky nějak vypnou v polovině náplně a uchovají si čas individuální expozice. A pak další až po buňky zachycující stín. Pak to bude barevně dokonalé.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod DUDISKO 5. 7. 2011 08:11

hmm
iné vety..
jano - tomu obrázku by som moc neveril (také porovnanie ti urobím aj ja z jednou mašinou a prepíšem exif)..

čítal som kadejaké recenzie a záleží kto ich píše a platí..
napr.: opisovalo sa tele od tamronu (z fotiek podľa mňa slabé) ako geniálne sklo a canon 100-400 ako skoro vo všetkých parametroch podradné zatratenia hodné.. a p.

ak marketing pritlačí na správnych ľudí potom teoreticky (z labákov) vychádzajú požadované skvelé výsledky správnych značiek..

teda nezameriaval by som sa na testy ale na fotky ľudí čo reálne fotia s danými mašinkami a zistíš že veľký rozdiel nie je - teda reálny - záleží na tom kto a ako stlačí spúšť - teda pozná svoj stroj a správne exponuje.. ostatné žvásty o rozdiele 1 EV v dynamickom rozsahu sú absolútne smiešne..

serte na to a foťte a potom sa bavte o svojich fotografiách čo to dokáže.. testy sú účelný marketing.. a aj keď sa nad tým mnohý pousmejú je to tak..

a jano.. povedal si že to obmedzíš..
DUDISKO
Návštěvník

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků