Tokina 11-16 vs 12-24

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod dropsyy 8. 2. 2010 12:26

ahoj. původně jsem nechtěl vstupovat do tématu širokých tokin, ale nakonec se do výběru dostaly i sigmy, takže proč ne. Mám tu starší s menším průměrem filtrů i světelností. ostrá je dost, s externím bleskem použitelná bez problémů, postavená je perfektně, rozhodně bych si nestěžoval na mechanické provedení ani v nejmenším. HSM je fajn.. ta moje je přesná a když sem ji vybíral (na Nikona D40x) bylo to HSM dost podstatné plus. Uvedené problémy s kompatibilitou (předchozí příspěvek) jsem někde četl také, ale týkalo se to vždy a pouze Canonu. Nikon se sigmama zdá se nikdy problém neměl. Aspoň mně se za více než rok nikdy žádné problémy nevyskytly. Takže abych to shrnul, celkově výborný objektiv.

Skutečnost je ovšem taková, že v současné době uvažuji o výměně právě za tokinu 11-16. HSM už nepotřebuji, přešel jsem na nikona D90. aberace u tokin výraznější mne zas tak moc netrápí, D90 dokáže ledacos vyčistit rovnou sám a beztak krajinu či architekturu fotím často B&W, kde aberace není moc vidět. Co by se mi ale líbilo dost je míra skreslení. Tokina je údajně o trochu lepší než sigma. rozdíl je to malý, ale každé procento se počítá, zejména u architektury. Jinde to tolik znát není.

Ještě bych rád podotknul, že na začátku uvedená poznámka, že rozdíl mezi 11 a 12 mm není zas tolik je dost milná. Právě na širokém konci je každý milimetr znát nejvíce. Viděl jsem někde snímky s testováním ohnisek, na kterých to bylo vidět hodně. Ledacos se dá vyčíst i z úhlu záběru, který je u objektivu vždy uveden. V tomhle směru je sigma začínající na 10mm opravdu nejlepší.
dropsyy
Návštěvník


Odeslat příspěvekod Petr67 24. 2. 2010 17:08

Tak vadný objektiv 10-20 jsem vrátil, ale teď jsem zoufale nerozhodný, který objektiv vybrat. Výběr je zůžen prakticky na dva kandidáty:

1/ Tokina 11-16 2.8
+ Vynikající světelnost
+ výborná konstrukce
+ dle Photozone výborná ostrost i na plnou díru a ke krajům

- malý rozsah zoomu. V praxi by mi rozsah 16-20 mm chyběl
- podle Photozone katastrofální chromatická aberace

2/ Sigma 10-20 3.5
+ dobrá světelnost v celém rozsahu
+ dobrá konstrukce (EX)
+ příjemný rozsah zoomu

- Slabší ostrost dle Photozone zejména ke krajům
- velikost, průměr filtru 82 mm
- kusová nevyrovnanost Sigmy
- cena

Tokina stojí 14000, Sigma 16000. Který objektiv byste si vybrali?
Beyerdynamic DT-1990 PRO 250 Ohm Tesla
Austrian Audio Hi-X60
Onkyo TX-8250
Panasonic Blu-Ray
Dragonfly Red
Petr67
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 24. 2. 2010 17:44

Já Sigmu pro lepší rozsah, ale stejně se budeš muset rozhodovat sám.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod oldbas 24. 2. 2010 18:16

Hoď si korunou,stejně si za čas zvykneš,podle mého názoru neuděláš chybu ani s jedním.Spíše bych se klonil k Sigmě
Fotím Kanónem
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod DavesMan 24. 2. 2010 22:01

No, ještě bych teď zauvažoval o Sigmě 8-16, na kterou si ovšem počkáme. To je opravdu ultra-wide. A těch 8mm na začátku bude sakra znát.
Samozřejmě je třeba počítat s tím, že na "normální" focení to opět bude použitelné jen omezeně, protože končí stejně jako zde zmiňovaná Tokina na 16mm. Také není možné použít filtry (což u širokého skla moc nevadí), nemá konstantní světelnost a je samozřejmě APS-C only.
Canon EOS 5D Mark II, Canon EOS 7D, EF 17-40mm f/4 L USM, EF 50mm f/1.8 II, EF-S 60mm f/2.8 USM Macro, Sigma 70-300mm APO DG Macro, Canon Speedlite 580EX II, Nikon CoolPix S51
DavesMan
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fajkusj 25. 2. 2010 12:10

Řešil jsem v praxi shodný problém. Nejpodstatnější pro rozhodávání jaký objektiv - k čemu bude použit.
Fotografuji krajinu a vodu. Nejdříve jsem si pořídil 11-16. V praxi jsem ale často měnil objektivy právě kvůli malému rozsahu. Pak jsem si pořídil 12-24 a nesundávám ho. Takže pro mou praxi jsem popsal rozhodování a důvody.
Poznámka : nepoužil jsem Tokiny, ale jiné výrobce, z pohledu rozsahu ohnisek to není podstatné.
fajkusj
Návštěvník

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 25. 2. 2010 13:12

12-24 je i podle mě ideální širočina.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lennyl 25. 2. 2010 13:30

Sigma 10-20mm F4-5.6G EX DC HSM pre Pentax - 371euro
Sigma 12-24mm F4,5-5,6 EX DG ASP pre Pentax - 756euro
Pentax smc DA 12-24mm f/4 ED AL IF - 917euro
Tamron SP AF 10-24mm F/3.5-4.5 Di-II LD Asp.-IF - nerobi sa pre Pentax ??

mam Pentax smc DA 16-45/4 ED AL a chcel by som ho nahradit niecim sirsim (nie fisheye). vzdy s nim fotim na 16mm, takze by mi ani rozsah 11-16 nevadil,lenze Tokina na PX nerobi:-(. viac ako 400euro zan nehodlam dat,cize asi jedina volba by bola Sigma 10-20,to ma moc netesi......
D750 + N18-35/3,5-4,5G + N20/1,8G + N28/1,8G + N50/1,8G + N85/1,8G + N70-200/4G + SB700

karbonak Triopo GX-1027 s Giottos MH1311
lennyl
Návštěvník

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 25. 2. 2010 13:37

Proč? je to luxusní sklo, osobně vyzkoušeno.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr67 25. 2. 2010 13:52

Luxusní sklo? S tak bídnou světelností? Navíc jsem natrefil na špatný kus a musel jej vrátit :-(
Dobrá by mohla být Sigma 10-20 F 3.5, nebýt tak drahá.
Tokina 12-24 je asi dobrá, ale nelíbí se mi duplikovaný rozsah 17-24 mm (mám záklaďák 17-70) A ty dva mm na začátku by asi chyběly..
Tokina 11-16 se mi nelíbí svým rozsahem. Znamenalo by to častou výměnu objektivů.
Jsem pořád tam, kde jsem byl :-( Nemůžu se rozhodnout.
Beyerdynamic DT-1990 PRO 250 Ohm Tesla
Austrian Audio Hi-X60
Onkyo TX-8250
Panasonic Blu-Ray
Dragonfly Red
Petr67
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dropsyy 25. 2. 2010 14:50

Nechápu.. u tokiny 12-24 Ti vadí duplikovaný rozsah 17-24mm a u tokiny 11-16 zase to, že tam ten duplikovaný rozsah není a naopak to končí právě na 16 mm :-) asi by sis měl vybrat co vlastně chceš.
Mimochodem - jestli jsi měl smůlu se starší verzí Sigmy, je to škoda, ale neznamená to, že je to špatné sklo. Já mám tu svou už skorem dva roky a spolehlivě pracuje, ostrá je výborně a opravdu si není nač stěžovat. Snad jen to soudkové zkreslení.
dropsyy
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lennyl 25. 2. 2010 14:52

_DAVE_: pises o tej sigme 10-20? podla testov nie je az taka dobra,na ostre rohy treba riadne clonit,co mi az tak nevadi,aj tak davam na krajinu vzdy 11tku,skor sa bojim protisvetla. smc 16-45/4 nema ziadne vaznejsie problemy s tym,chcem ale sirsie ohnisko a na 12-24 hocijakej znacky nemam,alebo nedam:-)
D750 + N18-35/3,5-4,5G + N20/1,8G + N28/1,8G + N50/1,8G + N85/1,8G + N70-200/4G + SB700

karbonak Triopo GX-1027 s Giottos MH1311
lennyl
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr67 25. 2. 2010 15:04

Ten rozsah.. chtělo by to kompromis, což výborně splňuje Sigma 10-20. Ale mám strach ji znova koupit, ta první mi špatně exponovala s bleskem, musela pryč. Plánuji využití širokáče hodně v místnosti právě s bleskem. Děsí mně ta kusová nevyrovnanost Sigmy. Nebýt toho, už jsem asi objednal 10-20 F 3.5, ale ty peníze za ní jsou šílené :-( Tak pořád váhám.
Teď jsem na Makofoto četl recenzi Tamronu 10-24. Nedopadl až tak zle, jako v jiných testech, prý je velmi měkký, hlavně v rozích. Zase má skvělý rozsah a neméně dobrou cenu. Ale tohle koupit by už bylo asi velké riziko..
Beyerdynamic DT-1990 PRO 250 Ohm Tesla
Austrian Audio Hi-X60
Onkyo TX-8250
Panasonic Blu-Ray
Dragonfly Red
Petr67
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 25. 2. 2010 15:58

Pokud s tím širokáčem někdo hodlá fotit interiér, je asi nahouby. Ale já bych využil podobné sklo pouze na krajinu kde je mi světelnost ukradená, a dokonce i mázlé rohy by nevadily, stejně se cloní na F11 a výš.

Co se týcě te "mé", problém s kvalitou u krajů nebyl.


Petr67 - Ano, právě Tamron 10-24 je velmi měkký v rozích. Tam se clonit skutečně MUSÍ. Narozdíl od té Sigmy 10-20, ta určitě tak slabá není.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků