Maximálně světelné objektivy pro Nikon D500 s funkčním AF

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod FotoABC 22. 8. 2022 12:15

Přehazuji své téma z diskusního fóra, do kterého nepatří.
Z finančních důvodů a z důvodů rozsáhlého vybavení v Nikon DSLR jsem se rozhodl dlouhodobě nepřejít do bezzrcátkového Z-systému, ale naopak získat v končícím DSLR DX segmentu maximum možného, zvláště díky bazarovým výprodejům. Z D7200 jsem upgradoval na D500 především v naději na větší úspěšnost autofokusu se světelnými skly.
Mám zatím Sigmu AF 18-35/1.8 Art a Nikkor AF-S 85/1.8G.
Oba tyto objektivy jsou na Nikon D7200 velice nespolehlivé z hlediska přesného ostření na nestředové ostřící body. Snad nějaké vylepšení přinese Nikon D500 (dorazí během několika dnů), samozřejmě včetně Reikan FoCalPro, který jsem upgradoval na aktuální verzi.
Dále jsem se rozhodl na zkoušku koupit "Mint" Nikkor AF-S 24mm f/1.4G ED za 17 000 Kč. Nový stojí 55 000 Kč a pokud by nesplnil očekávání na D500, asi se dá bez větší ztráty prodat.

Budu vděčný za každou zkušenost se všemi f/1.4 ( a f/1.8 ) objektivy od Nikonu, Sigmy, možná Tamronu.
Sigma 18-35 mm f/1.8 a Nikkor 85mm f/1.8 kreslí na plnou díru hodně hodně pěkně, ale jednak chci zkusit ještě světelnější skla a hlavně mít možnost třeba při ostření na oči nemít ty oči ve středu záběru. Překomponování při takhle malé HO je také problém, protože překomponováním tu vzdálenost o nějaký ten centimetr posunete taky. Kupuji i 3x zvětšující hledáček Swivi S8 na výklopný displej D500, který se nasazuje dramaticky lépe, než S3, který jsem tak dlouho skoro nepoužíval, až jsem poztrácel jeho součásti.

Zajímá mě třeba Sigma 50mm f/1.4 Art jako možná náhrada Nikkoru 85mm f/1.8 na portréty, ale s autofokusem to může být z bláta do hodně hluboké louže??
Světelné Nikkory jdou na eBay mnohem více cenově dolů, než Sigmy Art, ovšem ony jsou celkem nové, zatímco ty Nikkory už mají něco odkroucené, teď myslím z hlediska doby na trhu, nemyslím ošoupanost jednotlivých kusů.

Na širokém konci jsem spokojený s Nikkorem 10-24/3.5-4.5, základní zoom 16-80/2.8-4 mně plně vyhovuje, ale zajímají mě maximálně světelná skla v oblasti 20-85mm.
V oblasti teleobjektivů mám starý Nikkor AF-S 70-200/2.8 VR, jehož brutální FX vinětace na DX vůbec nevadí, špatný výkon VR vadí jen trošku. No a nalehko mám AF-S 55-300/4.5-5.6, který byl kdysi od Oehlingu za šílenou slevu skoro zadarmo, no a pokud nějaká verze 70-300 je podobně lehká, ale opticky výrazně lepší, pak bych asi taky časem neopovrhnul. Zvykl jsem si mít dva teleobjektivy - těžký světelný a lehký.
Prostě v končícím DSLR segmentu budu sledovat výhodný bazar.

Zatím jsem hodně zvědavej až dorazí Nikon D500 a Nikkor AF-S 24mm f/1.4, jak si bude stát proti té Sigmě 18-35/1.8 jak z hlediska AF, tak kresby, tak z hlediska intenzity rozostření pozadí a popředí a samozřejmě i jak bude v praxi znát f/1.4 proti f/1.8 v časech a ISO. Tak pochopitelně, je to 2/3 clony, ale spíš jde o pocit jak pomáhá, že tam skáčou kratší časy. Díky pemarovi a doporučení Topaz DeNoise jsem pocitově získal už tak minimálně jednu clonu na kvalitě obrazu z hlediska doostření/zvýraznění v hloubce ostrosti a odšumu bokehu.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar. 22. 8. 2022 13:51

Mám všechny objektivy kalibrované přes Reikan a ověřené praktickými testy. Bez problému byly prakticky všechny objektivy od Nikonu s tím, že u zoomu je problém v tom, že kalibrace je přesná jen na to ohnisko, které kalibruji (D500 neumí nastavit krátký a dlouhý konec, proto jsem tele zoomy kalibroval na delší konec a široké zoomy na krátký, tj. na ten, který využívám častěji). Nikon D500 umí i automatickou kalibraci a funguje docela dobře, ale Reikan je přesnější a nabízí ještě i reporty, ze kterých se člověk dozví o objektivech další detaily.

Bezproblémová pevná skla skla od Nikonu: 20/1.8G, 35/1.8DX, 40/2.8 Micro, 85/1.8G, 105/1.4G, 300/4 PF a 500/5.6 PF
Problémová skla byly údajně 28/1.8G a 58/1.8G kvůli prohnuté rovině ostrosti a 200-500/5.6 kvůli decentrování (měl jsem půjčený 1 ks a ten byl OK).
Bezproblémové zoomy (s nastavením na jeden z konců): 14-24/2.8G, 70-200/4, 70-200/2.8 údajně bez problému ve všech verzích, ale nemohu potvrdit
Tamron: nemám zkušenost, 70-200/2.8 údajně bez problémů
Sigma: 28/1.4 Art po seřízení v servisu, 50/1.4 Art po výběru z 10 kusů a seřízení v servisu

U té Sigmy hodně záleží na generaci, 24/1.4 Art, 35/1.4 Art a 50/1.4 Art fungují na D500 o hodně konzistentněji, než na D7100, ale musí mít správný firmware a musí být dobře sestavené ve výrobě, což u těch prvních generací Sigma teprve učila a spousta kusů byla v těch letech decentrovaných, špatně ostřila nakrátko a měla nepříjemnou aberaci, čas od času se objevil dobrý kus, ale bylo jich málo. Druhá generace, kam patří 28/1.4 Art nebo 40/1.4 Art je těžší, ale mnohem lépe udělaná a je větší šance, že se jí podaří v AWH seřídit.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod oldbas 22. 8. 2022 14:37

FotoABC: chápu pohnuty k takovým rozhodnutím a držím palce, ať se vše podaří. Ale odhaduji, že to bude dlouhá a otravná cesta s vždy nejistým výsledkem. Prostě DLSR a hodně světelná skla, hlavně jiných výrobců než těla spolu nikdy pořádně nefungovala. Najdou se výjimky, ale není jich moc.
Za sebe jsem rád, že už jsem na "druhém břehu" a s DLSR mi vlastně nic neschází. Jsou zase jiné problémy, ale ne ty zásadní jako kalibrace ostření. Jak já se s tím vyvstekal. A pořád dokola. Jak píše pemar, nastavíš jeden konec, druhý je v háji.....Ne, nechci již nikdy řešit. Bezzrcadlovka mi sice fotografický moc neuspokojuje, fotka je hotová téměř bez práce, ale alespoň to funguje jak má.
Hodně štěstí přeje.
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar. 22. 8. 2022 15:06

Určitě bych našel fotku, kdy D500 zaostřila špatně, ale to samé platí i o Z9 nebo jakékoli jiné bezzrcadlovce, to platí o AF-S i o AF-C. Konzistence zaostření podle Reikanu je u D500 dostatečná (uvnitř intervalu spolehlivosti), u Z9 je o kousek vyšší, ale to platí jen u focení testovacího obrazce, v praxi jsou reálné rozdíly zanedbatelné a velmi mírně v neprospěch Z9 (horší přilepení v AF-C módu), rozdíl je v komfortu ostření, které má vyšší Z9 o parník díky AI módům. D500 v rukách fotografa, který umí s D5, funguje brilantně, ale je tam náročnější cesta k výsledku pro někoho, kdo měl něco z nižší řady DSLR nebo začal fotit bezzrcadlovkou, podmínkou úspěchu je i dobře fungující objektiv.

Ty světelné Sigmy 35mm Art a 50mm Art mají ještě jedno slabé místo, kalibrace se u nich mění s použitou vzdáleností, tj. je třeba je nakalibrovat na vzdálenost, na kterou budu nejčastěji fotit a je třeba počítat s tím, že mimo tento rozsah bude přesnost zaostření o něco nižší. Slabé místo světelných Nikonů je cena, i bazarové f1.4 skla jsou relativně dost drahé a jsou starší konstrukce, mají měkčí okraje.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod houghs 22. 8. 2022 15:19

Já mám z těch jmenovaných objektivů jen 85/1.8 a s přesností ostření nemám žádný problém. Překomponování s AF-S už vůbec nepoužívám, ostatně na plnou díru s takovým ohniskem to není dobrý nápad, dochází k mírnému posunu zaostřené vzdálenosti. Doporučoval bych vyzkoušet 3Dtracking, na D500 musí fungovat ještě líp než na D7500. Je tam zásadní zlepšení ve funkčnosti proti starším modelům z důvodu lepšího RGB senzoru. Je to velmi komfortní, zamířím ostřící bod na fotografovaný objekt (s použitím AF-C a BBF) a překomponuju.
houghs
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar. 22. 8. 2022 15:36

To je ten proces učení, 3d je určitě téma, ale nejenom to, takový Steve Perry to popisuje na stovkách stránek v detailu, chvilku to trvá, než se člověk naučí všechno dobře používat. První krok je ale ta kalibrace.

3d je skvělý režim, ale má svoje limity, které by fotograf měl respektovat, aby mu to fungovalo, někdy (když bod, na který zaostřujeme, je barevně málo kontrastní od pozadí) je lepší použit jiný režim.

AF-S a rekompozici jsme s D500 přestal používat.
Naposledy upravil pemar. dne 22. 8. 2022 15:38, celkově upraveno 1
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 22. 8. 2022 15:37

oldbas: No, já jsem si spočítal, že abych v bezzrcátkách vybudoval takovou výbavu, že mně funkčně nebude chybět nic z toho, co mám dnes k dispozici v DSLR a ještě mně to za ty prachy navíc přinese zřetelný posun (nebudu dávat peníze za to, že získám to, co už teď plus mínus mám), tak by to bylo asi tak za 300 000 Kč. A vzhledem k tomu, že mně to nikdy nevydělalo a ani nevydělá ani korunu, naopak utrácím ty A3+ fotopapíry, na které něco vytisknu příbuzným a dobrým přátelům, tak opravdu na úvahy o DSLR -> MILC jsem dal storno s tím, že ušetřené peníze znamenají nějaké to vztekáníse navíc. Ovšem pemar mně nalil optimismus do žil, že třeba Nikkor AF-S 85mm f/1.8G mu funguje s D500 správně. Já jsem si už s 85-kami od Nikkoru užil svoje. Nejdřív jsem měl screwdriver 85/1.8D, která z hlediska ostření celkem sekala dobrotu na D70 a D80 a na D300 až na nic moc bokeh a použitelnost kresby od F2.2, ale na D7100 se zhoršila podobně jako screwdriver AF 80-200/2.8D na D300. Podezíral jsem Nikon, že autofokus ostřením z těla schválně v novějších tělech zhoršují, aby lidi přecházeli na SWM skla. Tak podobně jako jsem nahradil bezmotůrkovou 80-200/2.8 motorovou 70-200/2.8, tak jsem i 85/1.8D nahradil 85/1.8G. Chvíli jsem psal ódy na sklo, které konečně celkem kreslí na F1.8 a dá se koukat na bokeh, ale postupně jsem zjistil, že toho odpadu při použití nestředových bodů je ošklivě moc.
Jo, člověk prostě při portrétu udělá 5x víc fotek a vono se to strefí, ale štve mě to dělat 87 portrétů a vybrat z nich 4. Pokud je optimální výraz v obličeji a poloha těla mezi těmi ostrými, tak pohoda, ale pokud se na těch dobře zaostřených blbě tváří a naopak, pak to naštve. Sekám pak ty portréty na F1.8 a F4 a prostě ty na F4 vyjdou všechny, ovšem připadám si jako blbec. Od roku 2004, tedy už 18 let prožívám proces, kdy postupně po kouskách začíná Nikon fungovat, nicméně aby mně Nikon sdělil, že po 18 letech mám všechno, co jsem si postupně pečlivě vybral, vyhodit a začít od nuly, to je takový arogantní a necitlivý. Každé sklo, které mám, je někdy druhou, někdy pátou iterací nějaké potřeby.
Třeba základní zoom: nejprve úžasná 18-70-ka f/3.5-4.5 s lepší světelností a rozsahem zoomu, než Canon 18-55 byla hlavním důvodem, proč jsem nekoupil kdysi Canon. Pak jsem ovšem zjistil, že stejně musím přiclonit a dokoupit pevná skla, tedy 24/2.8D, 35/2D, 50/1.8D a 85/1.8D.
Ovšem všechny měly dost ošklivý bokeh, což docela vadilo, na plnou díru to bylo z hlediska kresby zoufalství, no a používat je na F4 - F8, to už vedle toho zoomu nedává velký smysl.
Tak jsem na eBay koupil full frame 17-35/2.8. Krásný, úchvatné baŕvy, těžký, krátký, kresba na cropu nic moc. Pak jsem zkusil Tamron 17-50/2.8 a dost rychle jsem ho vrátil. Pak jsem koupil Nikkor 17-55/2.8. Nádherné fungující reportážní sklo pro focení nablízko v interiéru, na krajinu mělo zvláštní průběh DOF, horizont byl ostrý pouze když na něj člověk ostřil. Tak jsem přikoupil nové sklo 16-85/3.5-5.6 a měl jsem dva základní zoomy: dovnitř a ven. Nepoužitelné opačně. A nakonec Nikon udělal konečně 16-80/2.8-4. Kdyby ho udělal o 10 let dřív, tak jsem nemusel postupně koupit asi tak 9 objektivů. Taky stál 30 000 Kč, ale po té anabázi jsem konečně chtěl něco, co jsem chtěl už v roce 2005.
A teď by mně Nikon navrhnul, abych ho prodal za 10 000 Kč a za dalších 30 000 Kč koupil byť skvělý Nikon Z 24-120/4 na full frame tělo za 60 000 Kč??? Tůdle!
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar. 22. 8. 2022 15:45

S D-čkovými objektivy nemám zkušenost.

Mimochodem, Reikan Focal Pro umí změřit kvalitu zaostření na všechny ostřící body, v případě pochybnosti ohledně nějakého objektivu jsem to používal, abych si ověřil, co je můj limit a co limit objektivu. U těch objektivů s hřídelkou nebo s málo kroky u krokového motoru bude zaostření vždy méně přesné, to je dáno konstrukcí.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 22. 8. 2022 16:11

pemar: objektivy s hřídelkou jsem kdysi míval, ale už mnoho let žádný nemám, asi jsem ten text psal nešikovně.

-- 22. 8. 2022 16:18 --

pemar: mám

Nikkor AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G - cílový stav

Nikkor AF-S DX 16-80mm f/2.8-4G VR - cílový stav

Sigma AF 18-35mm f/1.8 HSM Art - zkusím ji uladit na D500 i pomocí Sigma docku, který také mám a na D7200 jsem ho použil a asi 2 dny jsem to ladil na 15 pokusů, proti té Sigmě postavím ten koupený Nikkor AF-S 24mm f/1.4G jestli to není lepší cesta?

Nikkor AF-S 85mm f/1.8G - zkusím uladit na D500 nebo nahradit nějakou Sigmou AF 50mm f/1.4 Art HSM nebo něčím jiným, třeba i 85/1.4 kdyby fungovala líp a byla v bazaru za slušnou cenu

Nikkor AF-S 70-200/2.8G VR I - ten fungoval na všem výborně, doufám, že bude i na D500, jen vím, že na Z50 funguje hodně blbě

Nikkor AF-S 55-300/4.5-5.6 VR - tady se rozhlídnu po možnostech, tenhle čínský plasťák je fakt konstrukčně hodně low-end.

-- 22. 8. 2022 16:26 --

pemar: možná s tím Sigma Dockem bych mohl vlastně docílit téhož, co dělají v AWH.
Umí upgradovat firmware a umí nahrát do objektivu korekce pro většinou tak 4-5 zaostřených vzdáleností. U zoomu i pro několik poloh zoomu. Takže u 18-35/1.8 je to asi 20 hodnot.
Hrál jsem si s tím kdysi 2 dny, protože je tam korekční hodnota tuším na půl metru a nekonečno, takže když chceš doladit 2 metry, 3 metry, 4 metry, tak musíš hýbat s půl metrem a nekonečnem. Ale furt je to 20 hodnot na rozdíl od Nikonu, který ti dá možnost nastavit jednu.

-- 22. 8. 2022 16:28 --

A budu mít inženýrský problém: za pomocí Reikanu nějak vyrobit korekční hodnoty pro Sigma Dock.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod oldbas 22. 8. 2022 16:43

FotoABC: sbírky objektivů, o kterých je člověk přesvědčený, že nutně potřebuje k životu jsou největší překážkou přechodu k něčemu jinému. Není nad to mít 2 skla, je jedno jestli zoomu, nebo pevné. Naučit se s nimi pořádně fotit a když nastane doba pro změnu, prostě to změnit celkem snadno.
Když jsem přešel na FF, bylo podmínkou usnadnění. Limit 3 objektivy, místo 5. Tak jim mám už 6. A případný přechod na jinou značku nepřipadá vůbec v úvahu, protože peníze. Chápu tě :-)
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milann88 22. 8. 2022 16:43

Kouknul bych se na Tokinu 50 1.4, podle mě nejzajímavější světelné sklo na F-mount za delší dobu. Docela mě bavil Nikkor 105 1.4, hodně jsem měl rád Sigmu 135 1.8.

Co se týká přesností ostření, s opravdu světelnými skly mi Z6 dávala lepší výsledky než D750, D4s, D850, ale nerado se to tady slyší :))), používám spis krajní body, fotil jsem všechno možné na plnou díru. Skla jsem měl seřízene, ale nefotim žádné testovací obrazce na to mě neuzije, zkoušel jsem jenom v terénu.

Mimochodem kdyby se mě někdo zeptal, do čeho jít po DSLR ve tvé pozici a neměl problém kupovat bazarovky, tak u Fuji se dá dostat i s podobným zasklením co máš a poslední XH2s na cca 200k. Edit: Jestli správně počítám, tak při započítáni Sigma skel, do jsou nové s X mount, to vychází na cca 160k.
Naposledy upravil milann88 dne 22. 8. 2022 16:49, celkově upraveno 1
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod cport 22. 8. 2022 16:47

FotoABC: no vcelku ten postoj chápu - částečně i proto, že mám pořád taky DSLR. Jen by mě u Nikonu vrtalo hlavou, co s tou technikou za 5-8 let? I Nikonu by dávalo smysl jednou za 5 let vydat nějaké to lepší DSLR tělo.
cport
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 22. 8. 2022 17:07

cport: no právě proto jsem koupil D500 - tedy vrcholné profi tělo, držák a D7200 se jako zálohy nezbavím. Takže se domnívám, že s dvojicí D500 + D7200 bude aspoň něco za 15 let stále fungovat. Jo, už nebude nikdy nic nového, jenže dlouho jsem si pokládal otázku CO asi tak vznikne, aby přestalo mít smysl fotografovat s tím, co mám. Prošel jsem si od roku 2004/2005 postupným vylepšováním DSLR a teď už spoustu let vidím nějaký směr vývoje bezzrcátek. Jasně, těla typu D70, D80 byly nedodělky na začátku vývoje a nebyly na trvalé použití. Od D300 už ten foťák víceméně fungoval a další vývoj už jen přidal rozlišení, které je dnes nad hranicí toho, co já a další pozorovatelé mých fotografií jsou schopni ukoukat. Mám tiskárnu A3+ a laminovačku A2, EIZO monitor 24'' a podáním barev výbornou 4K Sony TV 55''. Nikon D7200 a D500 to nakrmí s obrovskou rezervou. Neměl bych kam dát monitor s 2-metrovou úhlopříčkou a nebudu ani za 15 let pořizovat A0 plotter a pak koukat z 30 cm na ty plachty. Nemám a nebudu mít tak velkej byt.
Vzhledem k cenám objektivů na bezzrcátka vsázím na to, že ani za 10 let nebude stát pakatel něco, co strčí mou starou výbavu do kapsy tak strašně moc, že přestanu mít chuť s ní fotografovat. Dlouho jsem se snažil si představit CO by muselo přijít, abych začal mít pocit, že používat rozsáhlou DSLR výbavu nemá smysl, že se namáhám s fotkami, které budou vždy horší, než cvak na něčem jiném. Fixuji natrvalo pouze cestu mezi pohledem do hledáčku a vznikem RAWu. Všechno po vzniku RAWu dál budu normálně upgradovat a všechno před pohledem do hledáčku taky, že jo, to znamená výběr toho, co fotit, jak fotit, ... Zrovna třeba ten Topaz AI DeNoise je upgrade jako hrom a nesouvisí s foťákem.

-- 22. 8. 2022 17:13 --

milann88: o Fuji jsem se intenzivně zajímal před pár týdny, především kvůli videu pro manželku, byl jsem připraven i na 2 systémy - Nikon foto a Fuji video. Nakonec sami uživatelé Fuji mně sdělovali, že to není zdaleka tak růžové, jak jsem si maloval, že hodně světelná skla zdaleka a zdaleka neostří tak spolehlivě, jak by teoreticky vyhodnocením kontrastu měla, že lepší těla a lepší skla jsou mnohem těžší, než aby mé slabé ženě udělaly radost jak snadno se to drží a jak jí to přes předek objektivu nevyvrací z ruky směrem k zemi a ceny nejsou vůbec tak dramaticky lepší oproti Nikonu Z.
No a u Sony jsem nějak nepřilnul k těm objektivům, resp. k tomu, co o nich majitelé povídali, pokud chce člověk pořádný hledáček, tak se to zase redukuje a prodražuje u všech, prostě ta tráva není nijak výrazně zelenější, tudíž jsem se nakonec rozhodl vylepšovat na maximum to, co už mám a být spokojený tak dlouho, dokud stařecké zhoršování zraku nerozhodne za mě, že už je to úplně fuk. ;-)

-- 22. 8. 2022 17:24 --

Dlouze jsem si o tom povídal i s ing. Kortusem, který osobně fotil a fotí snad se vším, na čem je nápis Nikon nebo Tamron. On osobně je nadšený rozlišením Z objektivů, ale DSLR taky nezahodil, provozuje DSLR i bezzrcátka současně a povídáním s ním jsem také došel k závěru, že není vůbec blbý nápad levně výprodejově pořídit to nejlepší z toho, kam se DSLR za desítky let dostaly, přičemž se k tomu směle může přidat i doba kinofilmových SLR, než se stát sponzorem nových pokusů a omylů při vývoji bezzrcátek. Teď jsem koupil poslední, 6. tělo DSLR a už nikdy žádné další DSLR tělo mě nebude přesvědčovat, že je lepší. Kdybych teď koupil jánevím Z6 II, kolik peněz bych utopil do nástupců za 10 let? Statisíce, protože věřím, že je to furt nedodělek a Z6 římská V bude vypadat trapně ve srovnání s Z8 římská VIII.
D500 bude i za 10 let nejlepší APS-C zrcadlovka, na kterou mně pasujou objektivy. :-D
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod landov 22. 8. 2022 17:30

FotoABC: vopred sa ospravedlňujem, ale keď to tak čítam tak sa nemôžem zbaviť dojmu, že to neskutočne riešiš technicky, akoby si cestoval na Mars a každá fotka ktorú tam neurobíš bude katastrofa. Máš d500, čo je špica aj dnes, máš sklá, tak proste foť...ci ti niekedy ujde af, alebo nie je kur*va totálne jedno.
landov
Expert

Odeslat příspěvekod cport 22. 8. 2022 17:32

Jo, ja ti rozumim. Taky nevidim, v cem bych si zasadne polepsil s bezzrcatkem. Ted jsem si objednal o 2,5 let novejsi telo, prijde mi i ta Sigma 18-35 na vyzkouseni (za nejakych 5 tisic). Ale asi se nehonim za maximem :)
cport
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků