Re: Nikon D5300 vady chyby problemy

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Dolgor 18. 12. 2015 00:52

První nesmazaný příspěvek, který má smysl zachovat:

Tady toho přibylo...
takže Edit ...Pentax a Olymp jsou dobrý, ale na psy bych si je nepořídil. Od Olympa leda E-M1 s phase-detect AF na snímači a s f/2,8 telezoomem, což je pěkná pálka. Na druhou stranu, na dětičky je fajn i obyč E-M10 díky face-detection, jen nesmí běhat ale sedět. Pak je tu otázka skel. Levné zoomy od Olympusu nejsou žádná hitparáda, kvalitní jsou ukrutně drahé, pevné objektivy supr, ale ne každému vyhovují.
Pentax začíná na rychlých sklech pro sport pracovat až teď, takže nejsou zkušenosti s jejich funkčností, nejsou běžně k dostání a nelze koupit levnější bazarové kusy.

Abychom si ujasnili, oč přesně jde, když mluvíme o focení akce. Dnes naprostá většina foťáků ostří velmi rychle na statické scény. Blik a je, všichni do jednoho. Některé lepší bezzrcadlovky zvládají velmi dobře ostřit na rovnoměrně se pohybující objekty - např závodící auta, letadla, ptáky v letu (např Sony A6000, Fujifilm X-T1 a X-T10, Olympus E-M1), tohle v pohodě zvládájí i low-end DSLR. Nejsložitější disciplína je ostření na chaoticky se pohybující předměty - psi v běhu nebo při hře, fotbal, basketbal + je třeba zohlednit množství světla (haly apod), tady vládnou dražší DSLR celkem jednoznačně, ale chce to samozřejmě adekvátní optiku, která není lehká ani levná.

Na focení pro sebe, když nemusím bezpodmínečně přinést supr fotky v supr kvalitě, dneska klidně zvolím některou z těch lepších bezzrcadlovek (A6000, X-T10 např). Když mi jde moc o ty psy, tak pořídím bazarový D7100 a Nikkor 70-200/4 VR nebo 70-200/2,8 VR (bazar cca od 25 tisíc) nebo Nikkor 70-300 VR za 10 tis bazar s tím, že samozřejmě nebude tak dobrej jako předchozí dva, ale při troše šikovnosti se s ním něco povede.
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Lotrandor 18. 12. 2015 08:51

kakabrematu: ten Nikkor 70-300 bazarově stojí 9k, ale rozumím tomu, že nemáš důvěru, mám to podobně. Já to sklo mám, a pokud jde rychlost ostření, přesnost, dosah, tak vyhoví na široké spektrum využití, včetně sportu. Jen mu chybí ta světelnost, takže při focení v tělocvičně, nebo v kryté hale, jsi limitován množstvím světla, použitelnou citlivostí a samozřejmě povahou sportu.

Pokud jde o "ultrazoomy" typu 18-něco, tak bych doporučil max. tu novou 18-140 jako všestranný výletní zoom. Tyhle skla mají sice velký rozsah, ale co do optické kvality, dost strádají. Rozhodování jde v rovině: jaká ohniska skutečně využiju, jak moc jsem ochoten měnit skla (a tahat je sebou). Na běžnou fotu do půl A4 ti tyhle zoomy na turistiku vyhoví co do kvality a potřeby toho sebou nenosit moc. Velikostně je to k diskuzi.

Pokud jde o ten nesmrtelný 28-70 tamron, tak za mně je to na začátku už moc ouzký. Na DX bych na začátek potřeboval alespoň 24mm, abych z toho měl ekvivalent 35mm a to jen v případě, že bych fotil lidi ve městě, na párty atd. Pokud chci krajinu, městskou krajinu, tak min 16mm pro DX (24 for FX) abych do snímku alespoň něco dostal. To je i důvod, proč se často mění seťák za 16-85, nebo 16-80, ty dva milimetry na začátku chybí.

16-85 je všestranné sklo, pěkně provedené, pěkně široké na začátku, na 85mm měkkčí, ale na portréty dobrý. Je to ekvivalent FX skel 24-120, taková zlatá cesta. Mám přes dva roky a když potřebuji univerzál, beru ho.

16-80/4 je poloprofi sklo za větší peníze, kdo ví proč ho chce, zaplatí, je tu k němu samostatné vlákno.

18-105 se prodávalo hodně v kitu právě s řadou 5 a 7. solidní, nepřekvapí ani neurazí, nástupce je 18-140 opětnabízený hojně v kitu s tělem řady 5 a hlavně 7.

V případě Nikonu a pevných skel má smysl uvažovat i N 35/1.8 DX (bez DX je fullframe verze 3x dražší). Za těch necelých 6k je to sklíčko všestranné a umožní si vyhrát.

Hodně používám 50/1.4G jako portrétní, je to FX sklo, na otevřenou clonu je to měkké, ale po přiclonění super, pěkný bokeh. Levnější verze 50/1.8 stojí půlku, ale bokeh marný, někomu to však nemusí vadit.

Zbývá něco širšího, zde má Nikon trošku problém, protože lze vybírat jen z 10-24, který není nejlevnější, nebo jít cestou pevných FX skel 20/1.4G, 24/1.8G, 28/1.8G, což jsou výborné záležitosti, ale nejsou levné.

Nebo nabídka třetích stran. Osobně nemám zkušenost, problémy s ostřením na jinak vynikající Sigma 18-35/1.8 jsou notoricky známé.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dolgor 18. 12. 2015 09:03

Při nákupu použitých věcí je samozřejmě třeba nutná jistá obezřetnost, zjistit si, jakými vadami může daná věc trpět, posoudit si majitele, nechat se jím ubezpečit, nechat si poslat fotky atd. Obavy samozřejmě chápu, protože i já jsem se bával. Nicméně, fototechniku kupuju standardně použitou a musím říct, že nic od Nikonu mě nikdy nezklamalo. Vždy nová kupuju jen Nikon těla, protože je měním až po 4-5 letech. I tak ale... foťáky běžně bezvadně fungují desetiletí. Pokud se rozbije závěrka, výměna ve značkovém servise stojí 3 tisíce. Předal jsem kamarádovi svůj D80 z roku 2006 a pořád nemá jedinou chybičku, nejstarší Nikkory mám z let 2005 a 6 (50/1,8, 105VR micro), oba bezvadný, z roku 2007 jako druhý majitel Nikkor 17-55/2,8 a pořád perfektní, Nikkor 35/1,8, 16-85VR z roku 2009 - bezvadné. Vyzkoušel jsem nebo delší dobu používal i hafo dalších věcí od Nikonu (35/2, 85/1,8, 80-200/2,8, telezoomy 70-300, 60/2,8, ani si už na všechno nevzpomenu) a nic z toho jsem neprodával kvůli nefunkčnosti nebo nekvalitě, ale protože jsem to nepotřeboval. Za deset let jsem řešil trable jen se dvěma širokáči sigma 10-20 a Tokina 12-24/4 - rozjetá optika, nerovnoměrná ostrost vpravo a levo, a s Tamronem 17-50/2,8, kterýmu padala přední čočka. Ale nutno dodat, že jiné kusy širokáčů byly naprosto v pohodě, Tokina 50-135/2,8 taky a mohl bych pokračovat. Mnoho lidí neví co s penězi, kupují techniku, aniž by pro ni měli využití a po čase ji prodávají téměř netknutou. Jiní zase chtějí vyzkoušet, co to umí, hledají pro sebe optimum a tak koupí, vyzkouší, prodají. Tenhle typ jsem já. Než abych deptal e-shopy vracením, koupím si starší kousek, pár měsíců až let s ním fotím a když mě přestane bavit nebo chci zafinancovat něco jiného, zase ho prodám.
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod ltokar 18. 12. 2015 10:05

lemming píše:Takže asi tolik k tomu "na fórech čtu, jak se Nikony kazí".

Co olej na uzavierkach ? :D
A30, S45, Ixus, FZ18, K-x, E-PL1, Stylus 1, K-5iis, E-M10
ltokar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 18. 12. 2015 11:44

Ještě k tomu AF, pro sledování objektu je potřeba co nejvíc bodům. 51 bodů v D7100/D7200 je už dost, aby to fungovalo. Naopak, těch 38 v řadě D5xxx je málo, při 11 bodech je to jen demo. Takže pokud tady někdo, kdo má 11 bodů vykládá o tom, jak je 38 a 51 stejných, bral bych to dost s rezervou.

Na focení pohybu venku zpravidla nepotřebuješ světelné sklo, tam ti stačí nějakej f/4 Nikkor, hlavně kvůli tomu, aby se ti při zoomování neměnila clona. Do hal a tělocvičen, případně na kryté stadiony, je 2.8 dost výhoda. Ale tam se spíš používají FX snímače.

Pokud jde o tu Sonku, má přijít nástupce = možná sleva současného modelu) nebo lepší funkce. Budu se opakovat, ale je to asi jedinej CSC foťák, co zvládá pohyb. Stejně drahé zrcadlovce se však nevyrovná. Je to ke zvážení, jak moc je pro tebe pohyb, tedy akce/sport, důležitej. Je to naopak celkem kompaktní kamera se spoustou vlastností, které na podobně cenově postavené DSLR nenajdeš. Sony má obecně drahá skla, porovnej 70-200/4 Nikkor a SonyG. Ještě v létě to byl rozdíl. Já měl na vyzkoušení asi tři dny dualzoom kit, všechno super, jen jsem nevydejchal elektronický hledáček (mimochodem další klacek pod nohy pro focení pohybu). Má to kvalitní Sony senzor, takže o vkalitu bych neměl strach.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kakabrematu 18. 12. 2015 13:06

Lotrandor:Pokud jde o "ultrazoomy" typu 18-něco, tak bych doporučil max. tu novou 18-140 jako všestranný výletní zoom. Tyhle skla mají sice velký rozsah, ale co do optické kvality, dost strádají. Rozhodování jde v rovině: jaká ohniska skutečně využiju, jak moc jsem ochoten měnit skla (a tahat je sebou). Na běžnou fotu do půl A4 ti tyhle zoomy na turistiku vyhoví co do kvality a potřeby toho sebou nenosit moc.

Mám takovou teorii :) zkus prosím zhodnotit, jestli to je úplnej nesmysl nebo ne.
Týká se varianty, že bych si pořídil N D5300 nebo N D5500.
Pro začátek k nim koupit jen jednoho "šmejda" třeba:
http://www.megapixel.cz/tamron-af-18-27 ... -pzd-nikon
proč? protože cena, protože jen 1 objektiv na velkej rozsah ohnisek, což by mi pomohlo udělat si praktickou představu o tom, jaký ohniska kolik využiji, protože velikost a protože ve spojení s relativně malou 5300/5500 to neni zas o tolik vetsi nez a6000 (i když samozřejmě velikost toho rozdílu je otázkou subjektivního vnímání každého člověka) takze bych o te a6000 neuvazoval, v podstate by mi ji tohle nahradilo
chápu, že obrazová kvalita bude horší možná i o dost, že ostření bude v mnohých situacích výrazně pomalejší,světelnost horší atd....no ale bral bych to jako takovej test, abych se vubec nejak zorientoval v realu a nasledne "setril" na to, co by se mi pozdavalo vhodne pro mne.
Nepočítám, že bych ze začátku potřeboval cokoliv tisknout ve větších formátech.
kakabrematu
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 18. 12. 2015 13:12

kakabrematu: jsou v podstatě dvě metody jak ostřit na pohyb. Vybereš si bod v hledáčku podle kompozice, kterou chceš. Ten bod dáš na objekt, který má být ostrý a během pohybu necháš přístroj ostřit. Nikon ti umožní vybrat si 9/21/51 zbývajících bodů k tomu, aby se tím jedním trefil co nejvíc přesně, třeba když to na chvíli neudržíš, nebo se ti něco připlete přes atd. Druhá možnost je tzv 3D tracking, to funguje přibližnw tak , jak si to představuješ, tedy vybereš jeden bod a přístroj pak mění ostřící bod podle toho, jak se ti objekt pohybuje po hledáčku. Opět to musíš udržet, ale v tomto po pár vteřinách můžeš ostřit jiným bodem, než jsi začal. Body se jsou navíc křížové, horizontální nebo vertikální, podle toho, který kontrast rozeznávají. Jednoduše, křížový umí oba kontrasty, vertikální bod vidí horizontální kontrast a naopak. Tím se dostáváme k tomu, že více je lépe, křížové jsou lepší atd. Například profi mašiny jako Canon 1DX mají tuším všechny body křížové. NIkon zase razí strategii, uprostře dkřížové a větší, krajní jen vertikální apod.
AF je také dost závislý na doataku světla a způsobu, jak přesně jsou světelné paprsky přenesené na AF senzor, např. zda netrpí chromatickou aberací (kdy ti každá barva světla dopadne o kousek jinam = nepřesnost). Dá se říct že krajní body na tom budou vždy hůř už v principu, protože krajní paprsky jdou po větším úhlem a obvykle více trpí na aberace. Středové body jsou naopak velmi přesné, někteří výrobci jako Canon je navíc dělají 2xkřížové (hvězdička). Souvisí s tím i kvalita objektivu, protože DSLR zaostřují při plně otevřené cloně, teprve na porízení snímku se clona nastaví, a pak znovu otevře, může mít světelný objektiv výhodu, i když nefotíš na plnou díru. Postě AF modul dostaně víc světla, víc a přesnějších informací. Jak přesných závisí na objektivu.

Celou dobu tu popisuju tzv. fázový AF, který umí pracovat i se vzdáleností - důležité pro predikci pohybu.

DSLR pracují se samostaným senzorem pro AF = vetší body, lepší výkon, větší přesnost, ale nutnost mít zrcátko = mchanický prvek, optický hledáček

Sony A6000 funguje jinak, má totiž AF senzory přímo na snímači. Nepotřebuje tím pádem zrcátko, ale AF body na snímači jsou výrazně menší (aby nenarušili obraz). Má elektronický hledáček ( s tím je spojeno určité spoždění při překreslování obrazu, které dále roste při nedostatku světla. Zase je tam mnohem víc informací a další funkce, které záleží na výrobci (třeba podpora pro manuální ostření).

Kromě fázového AF, existuje také AF založený na kontrastu, kdy se porovnávají dvě části obrazu vedle sebe a zkouší se hýbat objektivem tak dlouho, až je to ostré. Výhoda je naprosto přesné zaostření, nevýhoda je, že je to metoda pokus omyl a pokud se něco hýbe, velmi snadno přechází do neřešitelné situace. Kontrastní AFpoužívá většina starších bezzrcadlovek a všechny zrcadlovky při ostření přes zadní displej. Na rodinné focení je to super, ale nečekej zázraky například už při focení malých dětí. Je pravda, že současné implementace kontrastního AF od olympusu jsou velmi rychlé.

P.S. na takové to nošení se kupují profi kompakty :), pevné sklo cca 35mm EQ, pěkný vzhled, a jsou skitečně do kapsy. Např FUJI x100t, Ricoh GR (a II), Nikon Coolpix, případně pěkné kompatky Sony RX100 (verze bez označení do 10k, pak roste u verzí II, III a IV až k 25k)
Naposledy upravil Lotrandor dne 18. 12. 2015 13:28, celkově upraveno 1
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod landov 18. 12. 2015 14:13

Uz ked si na zaciatok chces kupit na Nikona objektiv tretej strany (T), tak si koledujes o problemy s AF, takze miesto toho, aby si riesil ohniska, budes riesit preco ti to neostri.
Ja by som kupil N18-105: overeny, lacny, prijatelne ostry.
landov
Expert

Odeslat příspěvekod Dolgor 18. 12. 2015 14:14

Jen bych k tomu Lotrandorovu ještě doplnil, že Nikon DSLR využívají v 3D color tracking modu i RGB senzor. V okamžiku namáčknutí spouště si zapamatují barvu pod aktivním AF bodem a to pak využívají v dalším sledování objektu. Roli hrají i nastavení prodlev, než začne foťák přeostřovat, když ztratí objekt, a propracovanost algoritmů. V praxi mají díky tomu DSLR lepší schopnost sledovat objekt, i když ho na chvíli zakryje něco v popředí nebo na rušnějším pozadí. CsCčka ještě nemají dost promakané algoritmy, aby se s takovými situacemi vyrovnala tak dobře. Na druhou stranu, např nová FF alfa A7rII (za skoro 100k tělo) je na tom s AF hodně dobře i za poměrně složitých podmínek, navíc má dobře zvládnutý face-detection a umí najít a sledovat nejbližší oko - supr na focení lidí. Jak předvídatelně se to chová při focení skupin lidí nebo zvířat, netuším. Dá se očekávat, že část těch schopností bude mít i nástupce A6000 a příští generace bezzrcadlovek ostatních značek také dost pokročí. Jen je třeba si uvědomit, že AF neovlivňuje jen AF modul, ale také výpočetní síla procesoru. Levnější foťáky mají slabší a úspornější procesory, zjednodušené algoritmy a větší tolerance, takže levné CsC neostří tak dobře jako drahé, základní DSLR (příkladem D5300/5500), přestože mají stejný počet AF bodů, neostří tak dobře jako drahé DSLR (příkladem D7100/7200). Člověk se nesmí nechat zblbnout čísly.

Jo a Tamron 18-270 je podle mne blbost. To raději setový 18-55VR plus telezoom 70-300VR. Co se týká Tamronu 70-300 USD VC - proti Nikkoru 70-300 VR je mírně ostřejší, má mírně účinnější stabilizaci, AF je rychlý, ale nak konzistentní jako u Nikkoru. Na sport Nikkor, na krajinu Tamron.
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod lemming 18. 12. 2015 14:32

ltokar píše:
lemming píše:Takže asi tolik k tomu "na fórech čtu, jak se Nikony kazí".

Co olej na uzavierkach ? :D


Pro ty pomalejší: Já jsem netvrdil, že Nikony žádné vady nemají/neměly. Ukazoval jsem na příkladu, jak to vypadá, když má závadu Nikon versus nějaká jiná značka.
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ltokar 18. 12. 2015 15:12

lemming:
to bolo len podrypnutie :D .. ale faktom je, ze sa k tomu na zaciatku stavali dost odmietavo. A problemy s ostrenim na objektive, co si stazoval FotoABC, doteraz nedali stanovisko. Ale to nie je vec Nikonu, to je celosvetovy problem.

landov píše:Uz ked si na zaciatok chces kupit na Nikona objektiv tretej strany (T), tak si koledujes o problemy s AF, takze miesto toho, aby si riesil ohniska, budes riesit preco ti to neostri.
Ja by som kupil N18-105: overeny, lacny, prijatelne ostry.


Heh, zatial najvaznejsie problemy s ostrenim co som zaznamenal na tomto fore bola kombinacia Nikon - Nikon :D .. a nebol to len FotoABC .. ale aby som nebol len podrypacny, tak s objektivmi tretich stran je teoreticky viac problemov, aj ked v pripade Sigmy sa to da riesit priamo v podpore Sigmy.

Zatial najmenej problemov fotakmi a ostrenim co to takto sledujem je Olympus/Panasonic :)
A30, S45, Ixus, FZ18, K-x, E-PL1, Stylus 1, K-5iis, E-M10
ltokar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Calven 18. 12. 2015 15:48

Dal si ho, samozrejme, zle...
Calven
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kakabrematu 18. 12. 2015 15:48

Hm, díky za tipy ohledně těch zoomů, to mě docela mrzí, co píšete o té nekvalitě, protože já jsem chtěl mít jeden objektiv, kterej by byl prostě takovej univerzál a nejsem si jistej, že 105 jako nejdelší ohnisko mi bude stačit, ale je pravda, že prostě nevím-chybí ta zkušenost.
Teď jsem ale našel tohle
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
z čehož mám neskutečnou radost, príma hračka :)

-- 18. 12. 2015 16:49 --

Calven píše:Dal si ho, samozrejme, zle...

Dal jsem ho samozrejme dobre.
kakabrematu
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Calven 18. 12. 2015 15:54

Keď myslíš...
Calven
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Milan Šurkala 22. 12. 2015 17:53

Dolgor píše:Šurkala, kterýho jsi linkoval, je znám neschopností být objektivní. Kdyby objektivní byl, zkusil by víc kusů jako každý rozumný recenzent a nešířil by poplašné zprávy o vadných Nikonech. Být panem Šurkalou, propadnu se hanbou. Je samozřejmě možné, že se vyskytne vadná série, ale imho postižených foťáků nemohlo být moc, protože by toho byla plná anglicky mluvící fóra a určitě by se zmínili i recenzenti. Neděje se.


Dovolte mi na toto zareagovat.

1, Objektivita a více kusů.

Protože první kus D5300 vykazoval daný problém, zapůjčil jsem od Nikonu ještě druhý kus D5300. Byl lehce lepší, ale dělaly to oba. Tedy jsem opravdu zkusil více kusů, jak sám navrhujete, že by měl rozumný recenzent udělat. V naší recenzi je to i napsáno, patrně jste to jen přehlédl.

Ani dva kusy není moc (abych si mohl dovolit něco takového tvrdit), proto jsem udělal rozsáhlý výzkum na netu a stejný problém vykazovaly testované kusy na DPreview, ExpertReviews, u uživatelů na Filckru (odkazy jsou u nás v recenzi). Tedy celkem minimálně pět postižených kusů, což už o něčem vypovídá. Počet recenzí na internetu, kde máte dostupnou sérii stejných snímků při časech, kde to lze poznat (pod a nad 1/200 sekundy), je tak možná kolem 10-15. Stejný problém pak o čtvrt roku později v testu vykazovala i D3300. Naopak D7200 byla v pohodě.

2, Byla by toho plná fóra a recenze.

Když zadám "d5300 shutter shock" do Googlu, hned první odkaz vede na diskuzní fórum DPreview, který se týká recenze D5500 ( http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d5500/8 ). Zde v recenzi na DPreview je kapitola nazvaná "Shutter Shock" a dovolím si zacitovat jednu větu z ní "The D5500 is not the first camera we've seen with this issue, as the D5300 also shows a similar progression of critical sharpness." Neznám server o fotoaparátech, který by měl celosvětově větší kredit než DPreview, a když už i DPreview v recenzi píše, že D5500 i D5300 trápí shutter shock, možná přeci jen budeme mít pravdu. Faktem je to, že u většiny fotek to prostě jen vypadá, že ten "seťák" za moc nestojí a že to patrně nepostihuje všechny kusy bez výjimky.
Milan Šurkala
Kolemjdoucí

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků