nový Pentax vs K5 ?

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Puntík 14. 7. 2015 11:05

VladexAndroid píše:koukám že mezi objektivy Pentaxu není moc dobrý výběr, v budoucnu bude přechod na něco lepšího, nyní tam nemají moc dobrý světelný zoom, resp to co mají nyní je nepřijatelné.....
Nechápu. Formát A4, na který ani spíš ne každý své fotky tiskne, se nezměnil, rozlišení monitorů ani TV není nijak závratné...... ano, pokud si budu ostřížím zrakem prohlížet své (nebo u cizí) výtvory na monitoru ve sto a více procentním zvětšení, máš pravdu. Ale zařadit se do skupiny takovýchto fotografů... důrazně varuji. Začneš blbnout, přestaneš fotit. ;-) ;-] ;-]

Zdravím

Mimochodem dobrý světelný zoom má pouze Sigma - 18-35/1,8. :-D :-D
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 14. 7. 2015 13:29

Tady bych se z určitého pohledu shodoval s Puntíkem. Stále znovu a znovu se divím názorům typu (vyskytují se hojně na anglických diskuzích):
"Zlaté časy, když bylo 6 MPx tělo. To jsem si mohl koupit jakýkoliv objektiv a všechny kreslily nádherně. Na 12 MPx už se polovina z nich stala nepoužitelných a na 24 MPx už je opravdu většina mizerná a těžko se hledá objektiv, který by bylo možné použít. Bojím se, že jestli udělají příští tělo s 36 MPx nebo 48 MPx, nebude možné si ho koupit, protože budou všechny objektivy zcela nepoužitelné a žádný těch 48 MPx neukreslí. Pak nebude možné si koupit nový foťák a člověk bude muset použít jenom nějaké hodně drahé a kvalitní pevné sklo a se zoomy bude konec. A já fotil s těmi zoomy tak rád, pak aby je člověk všechny prodal. A běžná pevná skla taky."

Takových lidí se obvykle ptám, jestli si s každým novým tělem, které má dvakrát více megapixelů, kupuje i dvakrát větší barák s dvakrát většími zdmi, na které by ty dvakrát větší výtisky věšel? Řekl bych, že tak 80% diskutujících netuší, že není jejich povinností koukat na 100% rozlišení a že dokonce i další zvyšování megapixelů, pokud ho výkon elektroniky zvládne, může mít jeden jediný rozumný důvod: matematicky vyšší počet dat, které jsou užitečná k tvorbě podstatně nižšího výstupního rozlišení.
Jsem přesvědčen, že fotoaparáty budou mít v budoucnu tak 100-200 MPx a doufám, že výrobci budou tak inteligentní, že je uživateli nikdy a nijak neukáží. Že prostě ten snímač bude mít vnitřně 200 MPx, ale uživatel jich uvidí dejmetomu 4-8x méně. A ta "zbytečná" data umožní lidem jako je Radka Tezaur vymýšlet pořádný postproces a kouzlit s obrazem. když třeba bude k dispozici 200 MPx, výstup jen 16 MPx a brutální výkon procesoru, tak opravdu odliší šum od kresby a ISO 6400 bude krásně čisté a dokonce i přirozeně vypadající.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lennyl_2 14. 7. 2015 16:15

ked uz sa tu vedie ta "odborna" debata ake sklo vykresli/nevykresli viac Mpx snimace, ja mam svoje realne skusenosti z K5 (16Mpx s AA) a K3 (24Mpx bez AA):

SMC Pentax-DA 10-17mm F3.5-4.5 Fish-Eye ED [IF]
HD Pentax-DA 20-40mm F2.8-4 Limited DC WR

obe skla su na K3 o parnik lepsie.
naopak HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR je na K3 šrot, to už iba mláti detaily (som si myslel ze je posunute ostrenie, ale nebolo)
Sony A7 IV + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
lennyl_2
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 14. 7. 2015 16:54

lennyl_2: možná je to slovíčkaření, ale VŠECHNA skla jsou vždycky na jakémkoliv těle s vyšším rozlišení lepší. Není možné aby nebyly. Objektiv by musel mít nulové rozlišení, aby nebyl lepší.
Většina lidí ale má zažité, že se to posuzuje podle ostrosti na 100% rozlišení těla.
Pokud ale vezmeš HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR a uděláš tutéž fotku scény s jemnými detaily na K-5 a na K-3, musí K-3 zachytit těch detailů více. I když na 100% rozlišení to bude vypadat sebehnusněji.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod marty64 14. 7. 2015 22:45

A to ještě Pentax K3 II má ten pixel shifting, aneb složí fotografii ze 100% R + G + B,
pokud je to na stativu, takže taková fotka má vlastně nějakých 60megapix.

tohle Nikon nemá, osobně uvažuji o Nikonu / Pentaxu a upřímně řečeno mě Nikon naštval, asi přejdu na Pentax, Pentax mi nevyhovuje z hlediska ergonomie, zpracování a designu, jeho voliče se mi nezamlouvají, grip také ne, i když nový low end dslr consumer model vypadá cool a je vodotěsný, to myslím Nikon D3400 / 5500 není, funkcemi to už možná Pentax přebíjí, neměl jsem možnost srovnání, u Nikonu je u Nikona D7100 a lepších 3D focus . . což je dobrá věc
a Nikon má nejvymakanější design, grip atd,
škoda že Nikon nemá stabilizaci pohybem snímače, pixel shifting atd, celkem překvapí že to má nějakej neznámej Pentax, nemít pár Nikkorů, šel bych do něj, takhle zvažuji přechod, zrovna makroobjektiv Nikkor ten by šel v manuálnim režimu na Pentaxu asi zprovoznit
marty64
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 14. 7. 2015 23:19

marty64: jen tak pro zajímavost: ve kterých situacích využiješ na cílovém formátu vyšší rozlišení, než jaké poskytuje Nikon D7100 ?
Teď jsem měl půjčený Olympus OM-D E-M5 II. Zkoušel jsem na karbonovém Gitzo stativu i s hlavou za asi 15 000 Kč tu multiexpozici do toho 64/40 MPx obrazu. Byla to krajina z věže hradu. Vítr nefoukal. Z 5 pokusů za sebou byly 4 totálně rozhýbané a jeden jakš takš. No, vedle jsem dal jednu expozici z Nikona D7100 a že bych zrovna kvůli tomuhle přešel na Olympus..... to zrovna ne.
Jak to funguje na Pentaxu, to zrovna nevím, ale totéž a údajně dokonalejší mně na Olympusu zrovna dvakrát praktický nepřišlo. Vono si to chce všechno vždycky vyzkoušet v praxi kolikrát bude co člověk používat a co z toho bude mít. Taky mám doma lešení na stativ s panorámováním okolo nodálního bodu. Když místo ohniska 20mm udělám jánevím 12 expozic s Nikkorem 85/1.8G, tak s tím "porazím" libovolný single-exposure foťák na světě. Párlrát jsem si něco nacvakal, slepil, vyzkoušel a postupně to přestávám používat, protože tak nějak doma nemám palác se samými padesátimetrovými zdmi. Tisknu si obrázky složení ze dvou A3+ na výšku a stačila mně na to 12 MPx D300-ka. D7100 už na to praskne tolik detailů, že je ani nevidím.

Ale objevil jsem jinou extrémně důležitou věc, kterou Nikon nemá, ale naštěstí to za něj vytvořilo Adobe. Adobe Camera RAW z Photoshopu CC umí skládat dva RAWy do jednoho a dokonce je ještě na sebe napasovat. To mně udělalo takovou radost, že jsem si CC za těch 12 Euro měsíčně zaplatil.
To vím, že využiju pro lepší ergonomii postprocesu. Bracketing a Photoshop mně to spojí. Asi tak 7 let vyčítám Nikonu, že to nemá, no a už nemusí, Adobe to vyřešilo naprosto plnohodnotně, vlastně ne plnohodnotně, líp, protože věřím, že to spojení v PC je lepší, než v té bedýnce s bajonetem na sklíčka.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 15. 7. 2015 05:54

ABC ty zacinas puntikovatet. V jednu chvíli lenylovi pises, že ke dobré mít víc pixelů, že ideál je 200 a že důležitý je výstup na shodný formát. V druhém napíšeš že lešení ne, protože co by jsi s těmi plachtami dělal. Osobně mám tenhle strop na 90x60 výjimečně mám místo na 120x80 takže vesměs dělám fotky jako 24mpx z 12mpx zmensuji je z 36-50mpx. Lešení klidně použij i na svoje zdi, tk je pokud máš zmakli workflow někde úplně jinde. Riziko chyb je pravda vyšší a je to pracnejsi.


Omlouvám se pentaxakum za ot.
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lennyl_2 15. 7. 2015 06:33

tiez neviem ci by som len tak hore dolu prechadzal medzi znackami len preto, ze hentam je trava zelensia...kvalitnejsie fotky /obsahovo, sa robia v hlave..ok, ja som predal cakumprask cely pentax system s vymazlenymi limited sklickami len z trucu, ze furt nemaju FF..

http://pentaxfriends.eu/viewtopic.php?f ... &start=120

FotoABC: v odkaze hore chalani co uz maju K3 II skusali fotit tie viac Mpx snimky a uplne super, ziadny velky problem (jasne ze na krajine na stromoch vidno roztrepanie detailov ked fukalo), ale zaujimave ze fotenie tecucej vody bolo uplne ok..ale vsimol som si, ze ten prinos pixel shift som videl skor na popredi a v stede fotky, v pozadi to akosi uz nedavalo viac detailov.

ps: ergonomia (drzanie gripu) a mackanie tlacitok mi pride furt rovnake/aspon podobne ako na K3 tak na D750..milimetrove rozdiely v ukose dizajnu fakt neriesim.
Sony A7 IV + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
lennyl_2
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 15. 7. 2015 08:31

Callgaro: ta poznamka k 200mpx snímači ale byla o šumu, jinými slovy, pokud má šum 200mpx a to co promítá objektiv "jen" 50mpx, lze snadno rozpoznat, co je šum a co jsou detaily.

P.S. začínám se bát, že tlumočit budu nejen Gamutovi, ale i Tomášovi :)

marty64: ty vyjmenované "featury" mají na výslednou fotku minimální dopad. Osobně bych se držel D7xxx těl Nikonu a neblbnul, obzvlášť pokud už v tom máš peníze za Nikon objektivy. Podobně platí v opačném gardu, prostě přechod je často tak nákladná záležitost, že si to může dovolit jen 1 z 10 lennylů_2 :)
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bob222 15. 7. 2015 08:45

Dokonca aj Pemar sa drží značky. ;-)
bob222
Pokročilý

Odeslat příspěvekod FotoABC 15. 7. 2015 09:34

Callgaro: přesně tak, Lotrandor to pochopil. 200 MPx mě nezajímá z hlediska toho jestli ta veverka na snímku celého lesa má blechy nebo ne, ale je to kvůli tomu, že dnes odšumovací algoritmy nemůžou z principu rozeznat šum od skutečné textury obrazu proto, že algoritmus i divák se koukají na stejné rozlišení. Jakmile se odšumovací algoritmus bude koukat na podstatně více pixelů, než divák, má algoritmus k dispozici zásadní a důležitou informaci:
dejmetomu, že na jeden finálně viditelný pixel bude připadat 8 pixelů zachycených snímačem. Tak jako tak se kvůli plynulosti kresby berou v úvahu ještě sousedí pixely, dejmetomu pro výpočet jednoho pixelu je 9 pixelů extrémně důležitých (přímí sousedi), 25 pixelů do vytracena (2 okolní). (je to komplikovanější, protože stejný kanál do větší dálky versus nízký příspěvek ostatních kanálů), ale dejmetomu 9-25 pixelů je důležitých pro 1 pixel.
8 krát 9-25 pixelů, je to 72 - 200 pixelů, které bude mít algoritmus k dispozici. Na tom už dokážeš detekovat, jestli všech 200 pixelů je vlastně šum na úplně hladké ploše nebo jestli je tam nějaký trend kresby.
Pokud totiž divák na každých 8 pixelů uvidí jen jeden, je možné brutálně odšumět 8 pixelů na podkladě informace ze 72-200 pixelů, no a žádný detail se pro diváka neztratí.
Jasně, že každý pixel ze 200 MPx bude mít chybu (=šumovou složku) podstatně větší, ale zároveň ponese trend kresby nebo neponese nic. A to je přesně to, kudy vede cesta k odšumu s přirozeně vypadajícím výsledkem.
Přebytek pixelů sloužících pouze k hledání trendů kresby.
No a samozřejmě to chce brutální výkon elektroniky a efektivní algoritmy.
Takže stejně bude problém JPEG out of camera, jelikož jánevím Adobe software za 5 let pro stolní PC s grafikou za 20 litrů to prostě dá mnohanásobně lépe, než foťák v terénu.
Už dnes vidím, co dokážu, když použiji DFine2 odšum na 24 MPx a pak to zmenším na 8 MPx a následně výběrově doostřím Nik Sharpenerem.
To by nativní pouze 8 MPx foťák prostě nedal, i kdyby měl při dnešní technologii tak velké pixely. Inteligentní odšum z přebytku pixelů prostě má a hlavně BUDE mít na víc, než jen hardwarově velký pixel a omezený postproces. Nakonec co dělá lidský mozek, že nám zrak taky nešumí, že?
Sítnice musí šumět stejně jako snímač. Miinimálně fotonovému šumu je úplně jedno jestli dopadá na snímač, sítnici nebo sůl stříbra.

-- 15. 7. 2015 10:41 --

Anebo stručně: málo dat s malou chybou nebo hodně dat s velkou chybou. Co je lepší? Záleží na inteligenci zpracování. Čím je vyšší, tím přinese hodně dat s velkou chybou lepší výsledek POKUD umíme algoritmizovat logiku chyby a logiku pravdy v datech. A to u obrázku samozřejmě umíme. Šum je furt směs náhody a pravidelné chyby hardware (banding,...) Kresba detailů je nenáhodná.
Svým způsobem nám pomáhá i klesající rozlišení objektivu: ostrost kresby s rozlišením klesá, ostrost šumu s rozlišením stoupá. ;-)
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod marty64 15. 7. 2015 21:49

ono taky záleží čim chcete fotit,
Pentaxy ,,prime lens" to je tutovka, ale na dovolené

Nikkor 18-135 / 18-140 vs Pentax Da 18-135 ?
Nikkor 16-85 DX vs Pentax 16-85, který je lepší, anebo je to jedno ?
marty64
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 15. 7. 2015 23:11

marty64:
"Nikkor 16-85 DX vs Pentax 16-85, který je lepší, anebo je to jedno ?"
Tohle těžko někdo otestuje, když se podíváš na DxOMark nebo photozone.de, tak ty Pentax příliš nezajímá, takže na DxOMark v testech Pentax 16-85 nenajdeš, Pentax 18-135 taky ne....
Oni tam na těch větších trzích víc respektují to, co se mnohanásobně více prodává. U nás je to spíš o fandovství a víc to řešíme, jelikož je to pro nás všechno relativně dražší.
Ale na photozone.de Pentax 16-85 je a píše se o něm dobře:
"It is an impressive lens which is easily as good if not better than similar offerings from Canon or Nikon."
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 16. 7. 2015 06:53

A coTi brání si ten 200mpx snimac vytvořit právě panoramovanim a následným zmenšením? O tom jsem zase psal já. Ono to zmenšení pro vyšší ostrost a menší šum funguje i v tiff. Tedy složená fotka na stejný formát bude lepší než neslozena, stejně jako 24mpx bude vypadat lépe jak 12mpx
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 16. 7. 2015 07:40

Callgaro: stejná velikost šumu a detailů? prostě není to to samé.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků