Před 4 lety jsem si psal s Radkou Tezaur, Češkou, která v USA pracovala jako matematička u Nikonu na vývoji algoritmů zpracování obrazu. Ptal jsem se jí, co si myslí o článku dalšího Čecha, prof. Martince, který psal o tom, že jediný foťák, který má ve 13. bitu reálné hodnoty a ne šum, je jen Nikon D3, takže 14 bitů u ostatních foťáků je k ničemu.
Přikládám odpověď od Radky Tezaur:
Dik za ten link na Martincuv clanek. Ten jsem neznala a je moc hezky
udelany a zajimavy.
Ja se priznam, ze svoje argumenty zadnymi presnymi merenimi nemam a
ciste jen teoretizuji na zaklade zkusenosti s vyvojem algoritmu. Abych
pravdu rekla, tak tech 14 bitu mi prijde (z meho hlediska)
prospesnych, i kdyz by v nich zadna skutecna informace nebyla, jen
sum. Proc, to docela dobre ilustruje Martincuv obrazek 17a, kde
aplikace obycejneho medianoveho filtru odhali to, ze data jsou jen v 5
bitech - coz za pritomnosti vetsiho mnozstvi sumu neni patrne - a
zpusobi viditelnou posterizaci. Coby clovek, co se zabyva prave
vyvojem algoritmu, mam na to, ze bitova hloubka RAW dat neni nikdy na
vine, ale muze za to algoritmus, trochu jiny nazor nez Martinec.

Ono se sice muze zdat, ze kdyz tam zadna "informace" neni, ze by se
dala bitova hloubka pro zpracovani zvysit dodatecne a umele tam pridat
nejaky sum pro zamaskovani posterizace, ale ono je casto v praxi tezke
umele nasimulovat veci tak, aby vysledek vypadal opravdu prirozene,
tak proc tam ten sum neporidit prirozenou cestou, kdyz ta moznost je.

Co se tyka tech algoritmu hodne citlivych na sum, tak mnohe z nich
patri do kategorie inverznich metod, kdy se degradace obrazku nejak
modeluje a pak se a) odhaduji parametry takoveho modelu popisujiciho
degradaci a b) degradace odstranuje tak, ze se pocita inverze pro
model s odhadnutymi parametry. Sum a odchylky od idealniho modelu v
jakekoli podobe mohou jak silne ztizit odhad "spravnych" parametru,
tak zpusobit silne artefakty v napocitanem obrazu s "odstranenou
degradaci". Klasickou ukazkou je napriklad odstranovani rozmazani v
podobe slepe dekonvoluce, alias "elektronicka stabilizace obrazu" (pro
fotky, nikoli pro video). Sice existuji fotaky, ktere ji nabizeji, ale
jeste se nikomu nepodarilo to udelat tak, aby to opravdu v praxi
fungovalo.

Nicmene ale zcela cynicky priznavam, ze je samozrejme docela dost
dobre mozne, ze vyrobci davaji 14ti bitovy prevodnik do (alespon tech
stavajicich) APS-C fotaku z ciste ekonomickych duvodu, jednak jelikoz
jim to dovoluje zrecyklovat hardware a software vyvinuty pro vyssi
modely a jednak protoze kdyz to napisou do specifikaci, tak to vypada
dobre. Na druhou stranu ale "vyteznost" pixelu se stale zvysuje (lepsi
konstrukce s vetsim procentem plochy, ktera doopravdy sbira svetlo
aj.), takze brzy muze byt situace takova, ze i u mensich pixelu bude
14ti bitovy prevodnik skutecne opodstatneny.