D7100

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Gamut 4. 4. 2013 16:04

Tak jsem si přečetl pár stran o novém DF. Některé věci je potřeba brát s obrovským nadhledem. Jen pro úplnost, mohu se mýlit, ale ostrost přenesena objektivem na senzor, tzn. to, jak ostře je na senzoru obraz vykreslen, s množstvím šumu skutečně nesouvisí - šum je stejný nehledě na to, jak ostře sklo kreslí. Ale následné softwarové doostření, které je z podstaty Bayerovy interpolace nutností, už má na množství a strukturu šumu vliv zasadní.
Rozostření, které vzniká při převodech fotonů na pixely, Bayerovou interpolací, pixelů na tečky inkoustu v neposlední řadě. Prohlížení a srovnávání 1:1 z hlediska šumu se neukazuje přesně na obrazovce. Z důvodů, že pixely na obrazovce neukazují přesně, jak bude šum a doostření vypadat při tisku. Lepší představu o výsledném efektu dostaneme pokud upravíme zoom náhledu na monitoru tak, aby odpovídal rozlišení tisku. Tj. pokud má tisk čtyřnásobné rozlišení budeme nahlížet při 25% zoomu. Vzhledem k tomu mi některé uvedené věci přijdou jako slohová cvičení. Víceméně se jedná o deterministický proces, t.j. různá výstupní zařízení, výstupní rozlišení, pozorovací vzdálenost a rozlišovací schopnost oka. Například vztah kalibrace tiskárny a šum. Nejsem si jist, jestli náhodou na vzhled šumu nemá větší vliv právě WB. Navíc řešení, že na papíře to vyšlo dobře, pokud se někomu zdá, že je něco do "žluta" asi může svědčit spíše o opaku.
Nicméně jedním z velmi subjektivních mechanismů je rozdílná citlivost, s jakou vnímáme jednotlivé barvy a jejich odchylky. Je celkem běžně známo, že člověk nereaguje na všechny barevné odstíny stejně. Numericky shodné rozdíly mezi odstíny mohou proto být pozorovatelem vnímány a posuzovány jako vizuálně různě výrazné podle toho, jaké v části barevného spektra se odehrávají.
Pominu i tu skutečnost, že k posuzování případných shod a porovnávání je důležitou součástí i stabilní okolní osvětlení. Pokud bude tisk pozorován při jiném osvětlení, než simulovaný tisk, barevná shoda není možná. Účelem kalibrace je tedy nastavit tiskárnu do stavu, v němž v dané konfiguraci dosáhne zároveň co nejlepšího i nejpřesnějšího tisku. Nutným předpokladem je, že jde o opakovatelně dosažitelný stav. Další kapitolou je používání tiskových profilů, široký gamut a stabilita.
Strhat různé vzorové fota z webů, s poukazem na to, že někdo nechce patřit do této kategorie a v zápětí operovat tím, že to je důvod k nekoupi objektivu mi opravdu hlava nebere. Těch věcí může být vcelku více při detailnějším rozboru. Chápu nadšení z nového DF, ale to se však nemusí stát v mnoha případech demagogií a napadáním ostatních.
Gamut
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 4. 4. 2013 17:51

Gamut:
"ostrost přenesena objektivem na senzor, tzn. to, jak ostře je na senzoru obraz vykreslen, s množstvím šumu skutečně nesouvisí - šum je stejný nehledě na to, jak ostře sklo kreslí."
Je velký rozdíl v technické existenci šumu a ve vnímání šumu. Zajisté jste si již mnohokrát všimnul, že nejvíce vnímáte šum v rozostřených částech obrazu a na homogenních plochách. Naopak pokud je na tom samém obrázku ostrá detailní kresba, vnímáte tam kresbu a nikoliv šum, i když technicky vzato je ho tam stejně jako v rozostřené části. Takže ano, ostře kreslící a zaostřený objektiv vytvoří méně šumící obrázek, tím myslím vnímání šumu, nikoliv skutečný obsah, ten je opravdu stejný.
Druhý důvod proč je proti šumu důležitý ostrý objektiv, je ten, že všechny odšumovací algoritmy včetně těch minimálních neviditelných už v RAWu, se snaží vyhnout kresbě a odstranit šum. Kvalitní kresba jim pomůže. Třetí důvod je, že čím ostřejší objektiv máme, tím méně doostřujeme softwarově a - zde už se mnou souhlasíte - tím méně doostříme šum.

I v dalších oblastech bychom se nepochybně shodli, problémy jsou pouze v různých vyjádřeních a v tom, jak je pochopíme. Jsem přesvědčen o tom, že veškeré výhrady, které máte, vyplývají z toho, že jsem - řekněme - něco nešťastně napsal.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Hamk 4. 4. 2013 18:56

Hledám v D7100 možnost multiexpozice (prolnutí) na 2 nebo 3 snímky. Kde to v MENU najdu ? Předem díky za tip ;-)
Hamk
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kozakm 4. 4. 2013 18:58

Jestli to umí, určitě to najdeš v manuálu
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Hamk 4. 4. 2013 19:26

Jj, díky za radu. manuál jsem už prolistoval :)

Už jsem to našel. Opravdu to bylo v manuálu :shock: :-)
Hamk
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kozakm 4. 4. 2013 21:55

To je překvapení, kdo by to byl čekal?
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 5. 4. 2013 12:04

FotoABC, na dpreview spravili malé preview. Je tam aj porovnanie s D5200 (teda modelu s AA filtrom)

Podľa ich vyjadrenia rozdiel moc nevidno...
(len s najlepším objektívom na F3.5, ale to potom nie sú dostatočne dobre vykreslené okraje)

Zdá sa že je to plánované tak, že AA filter budú robiť objektívy ;-)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 5. 4. 2013 12:37

Takže když na to dám levnej objektiv a vezmu to z ruky, neprojeví se vliv odstranění low-pass filtru? Tak to asi jo, to je skutečně kombinace okolností, které per-pixel ostrost nepomáhají. To objevili ameriku.

Daleko objektivnější by bylo udělat pokus s 35 1.8 DX (200$). Ze stativu a s předsklopením zrcátka fotím krajinky i já,a to jsem jen nadšený amatér.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Gamut 5. 4. 2013 14:58

FotoABC
Mám dojem, že mluvíte úplně o něčem jiném. Já přece vůbec nemluvil o vnímání šumu.
Pokud bych přistoupil na vaši teorii, tak by šlo jen o to co je na fotografii zachyceno. Znovu bych se vracel k vnímání a citlivosti lidského oka. A o to přece vůbec nešlo. Šlo o to kolik a jak moc bude vámi zmiňovaný šum vidět v tisku. Docela by mne zajímalo, zda jste někdy zkusil z hlediska šumu srovnat stejné výstupní hodnoty (tisky) u dvou rozdílných objektivů z hlediska ostrosti na stejném DF. Podotýkám, že riskuji sice možnost rozdílného kontrastu, přesnosti zaostření atd. Ale pokud provedete finální doostření vizuální, nikoliv numerické a výsledek vytisknete. Jen mám pocit, že to co jste uváděl dříve včetně haloefektů viditelných právě ve velikosti 1:1 nebude to pravé ořechové. Zřejmě příliš podléháte monitorovému zobrazení 1:1, protože mi připadá, že jste to co jsem výše uvedl o nahlížení při čtyřnásobném rozlišení tisku ani nečetl. O ostření a algoritmech školení opravdu nepotřebuji v různých imatestech je těch informací podstatně více včetně ISO norem.
S vaším posledním odstavcem nemohu až tak souhlasit, neboť používáte jako argumenty důkazy, kvůli kterým jsem se rozhodl odpovědět. Spíš mi přijde, že spoléháte na to, že se nikdo neozve. Bohužel mám za to, že se o nešťastné vyjádření nejedná vzhledem k počtu stran které jsem zde přečetl. Tím bych diskuzi na toto téma ukončil. Všem přeji hodně zdaru při pronikání do hlubin.... Když jsme tedy u dpreview , tak jsem si z dovolením něco vypůjčil. Opravdu se mi to moc nelíbí ikdyž věřím že s jiným sw to bude jinačí.
Přílohy
dpreview.JPG
Gamut
Návštěvník

Odeslat příspěvekod milan_a 5. 4. 2013 20:01

Gamut, rád by som sa ti (ospravedlňujem sa, ale na forách nepoužívam vykanie) poďakoval ja osobne za tvoje príspevky. Kiež by takýchto prínosných príspevkov bolo viac. Vôbec týmto ale nechcem podceňovať príspevky ostatných
milan_a
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Gamut 6. 4. 2013 10:38

milan_a
Nemáš zač.
Přidám jeden příklad použití různých algoritmů od Image Demosaicing: A Systematic Survey
Xin Li, Bahadir Gunturk and Lei Zhang, Lane Dept. of Computer Science and Electrical Engineering, West Virginia University, Dept. of Electrical and Computer Engineering, Louisiana State University, Dept. of Computing, The Hong Kong Polytechnic University
Přílohy
demosaicing.JPG
Gamut
Návštěvník

Odeslat příspěvekod TomAtom 6. 4. 2013 10:54

Mám problém s front focusem na D7100+16-86. Projevuje se na ohnisku 85@5.6. Zajímavé ale je, že se projevuje pouze na delší zaostřené vzdálenosti(cca 50m). Na 30cm ostří naprosto přesně. Ke korekci stačí AF tuning +3. Jakmile udělám AF tuning, tak se však rozhodí zaostření na 16mm, kde je poté obraz mázlý ve všech situacích.
Objektiv mam již půl roku, ale na mé staré D60 nebyl kvuli nižšímu rozlišení příliš viditelný, tak jsem na něj nepřišel. Při podrobnějším prozkoumání ale zjišťuju, že je problém i tam.

Prosím o radu. Každopádně budu muset poslat objektiv do servisu (těla posílat nebudu, protože je to očividně problém v objektivu, který se projevuje na všech tělech). Myslíte, že stačí objektiv pouze doladit, nebo je vadný a bude potřeba jeho výměna? Trochu mám z nikon servisu strach, má dost špatnou pověst :-)

Děkuji
TomAtom
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Ganec 6. 4. 2013 11:50

TomAtom píše:Každopádně budu muset poslat objektiv do servisu
no neviem či to bude k niečomu dobré .. bratovi (ktorý má rovnaký problém so Sigmou 50mm F1.4, ale nemá AF tuning) som to do servisu zaniesol už trikrát .. a stále nič nevyriešil. Tak fotí na blízko...

Mám otázku: vedel si o takýchto možných problémoch keď si si kupoval svoju prvú zrkadlovku?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milan_a 6. 4. 2013 13:15

gamut, krásny príklad toho, ako veľmi závisí výstup na dobrom algoritme, rep. algoritmoch. Mal som tú česť zistiť to pri svojich pokusoch s postprocessingom (viď vyššie). Preto som si aj v jednom príspevku povzdychol nad dnešnou nedokonalosťou snímačov. Chce to nejaký nový, lepší princíp :-]
Mám taký pocit, že je to čoraz viac o virtualite, ako o realite :)
milan_a
Návštěvník

Odeslat příspěvekod reign 7. 4. 2013 07:18

Včera jsem si D7100 osahal, je to velký posun, grip je konečně do normální ruky. Nejsem ale vůbec nadšený z barev- už 7k táhla někam do oranžové, tady je to ještě výraznější, přesně jak na portrétu FotoABC. Ale jinak s nasazenou 85/1,8G radost až slast, vyzkoušeli jsme s kámošem i rychlost AF a s 3D trackingem a AF-C to celkem stíhalo i rychlý pohyb k foťáku, o dost úspěšnější a rychlejší byla ovšem kombinace s 50/1,8G
reign
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků