Tak jsem si přečetl pár stran o novém DF. Některé věci je potřeba brát s obrovským nadhledem. Jen pro úplnost, mohu se mýlit, ale ostrost přenesena objektivem na senzor, tzn. to, jak ostře je na senzoru obraz vykreslen, s množstvím šumu skutečně nesouvisí - šum je stejný nehledě na to, jak ostře sklo kreslí. Ale následné softwarové doostření, které je z podstaty Bayerovy interpolace nutností, už má na množství a strukturu šumu vliv zasadní.
Rozostření, které vzniká při převodech fotonů na pixely, Bayerovou interpolací, pixelů na tečky inkoustu v neposlední řadě. Prohlížení a srovnávání 1:1 z hlediska šumu se neukazuje přesně na obrazovce. Z důvodů, že pixely na obrazovce neukazují přesně, jak bude šum a doostření vypadat při tisku. Lepší představu o výsledném efektu dostaneme pokud upravíme zoom náhledu na monitoru tak, aby odpovídal rozlišení tisku. Tj. pokud má tisk čtyřnásobné rozlišení budeme nahlížet při 25% zoomu. Vzhledem k tomu mi některé uvedené věci přijdou jako slohová cvičení. Víceméně se jedná o deterministický proces, t.j. různá výstupní zařízení, výstupní rozlišení, pozorovací vzdálenost a rozlišovací schopnost oka. Například vztah kalibrace tiskárny a šum. Nejsem si jist, jestli náhodou na vzhled šumu nemá větší vliv právě WB. Navíc řešení, že na papíře to vyšlo dobře, pokud se někomu zdá, že je něco do "žluta" asi může svědčit spíše o opaku.
Nicméně jedním z velmi subjektivních mechanismů je rozdílná citlivost, s jakou vnímáme jednotlivé barvy a jejich odchylky. Je celkem běžně známo, že člověk nereaguje na všechny barevné odstíny stejně. Numericky shodné rozdíly mezi odstíny mohou proto být pozorovatelem vnímány a posuzovány jako vizuálně různě výrazné podle toho, jaké v části barevného spektra se odehrávají.
Pominu i tu skutečnost, že k posuzování případných shod a porovnávání je důležitou součástí i stabilní okolní osvětlení. Pokud bude tisk pozorován při jiném osvětlení, než simulovaný tisk, barevná shoda není možná. Účelem kalibrace je tedy nastavit tiskárnu do stavu, v němž v dané konfiguraci dosáhne zároveň co nejlepšího i nejpřesnějšího tisku. Nutným předpokladem je, že jde o opakovatelně dosažitelný stav. Další kapitolou je používání tiskových profilů, široký gamut a stabilita.
Strhat různé vzorové fota z webů, s poukazem na to, že někdo nechce patřit do této kategorie a v zápětí operovat tím, že to je důvod k nekoupi objektivu mi opravdu hlava nebere. Těch věcí může být vcelku více při detailnějším rozboru. Chápu nadšení z nového DF, ale to se však nemusí stát v mnoha případech demagogií a napadáním ostatních.