35mm film vs APS-C digital/FF35mm ISO 50 Velvia má cca 10-16 mpix ..
.. nicméně je tu ten háček, že je to ISO 50, takže na jiné ISO prostě foto neuděláš (technicky to jde, ale výsledek už nebude ten samý). Dnešní foťáky s 16 mpix (K5, D7000, A55, A580) bez potíží mají stejnou kvalitu na ISO 100 - 400 (a některé i víc). Takže technicky máš film překonaný dnešníma kvalitníma APS-C zrcadlovkama.
O FF modelech ani nemluvě.. 21 mpix Canon 1DsMK3 nebo 5DMK2 jsou o hodně velkej kus lepší.
Kdybysme uvažovali vyšší ISO (třeba ISO 200), tak 35mm film je ekvivalent asi tak 6 mpix, díky šumu/zrnu filmu.

Takže to překoná prakticky každý foťák. Na ISO 800/1600 by to překonal nejspíš už i každý kompakt.
Střední formátStředoformátový film má limit okolo 50 mpix (ISO 50 film, Velvia třeba). Což je taky překonané.. byť ne zrovna o moc. Nicméně třeba nový Pentax 645D má 40 mpix a ISO klidně 1600.

(a ještě na ISO 1000 z toho lezou dost slušné fotky). No rozhodně tě vyjde levnějc si koupit středoformátovej foťák, kupu ISO 50 filmu a můžeš fotit vesele krajinky s hodně slušnejma výsledkama. Film má v středním formátu výhodu ceny.
Velký formátTady vítězí film. 4x5" formát - ISO 50 Velvia má teoretických 240 mpix, 8x10" - ISO 50 - 960 mpix. Nicméně je to ISO 50 (tuším, že se dělal, nebo dělá ještě ISO 25 film, který by měl mít náskok ve všech odvětvích lepší než ISO 50) a moc s tim nenaděláš. Ale na krajinky to určitě bude dost slušné, stejně třeba na extrémnější portrétní fotografii apod.
Souhrn.Digitál
+ rozlišení
+ variabilní ISO (do určité hranice bez ztráty kvality či se zanedbatelnou)
+ dynamický rozsah
+ barvy (ale ne jejich podání)
- cena za foťák
- sklony k cvakavosti což souvisí s cenou, když máš film, tak si rozmyslíš co cvakneš a co ne, protože tě každé políčko něco stojí, vyvolání taky, u filmových zrcadlovek běžného uživatele je hodně když má nacvakáno přes 1000 fotek, u digitálních je normální když má třeba 10x tolik, samozřejmě tohle se u profesionálu liší a digitál se vyplatí čim víc "cvakáš"
Analog
+ rozlišení u středního a hlavně velkého formátu
+ podání barev, Velvia nejde nasimulovat
+ každé políčko má cenu, uživatelé musí víc přemýšlet
+ cena, analogy jsou levné, na amatérský provoz taky
+ filmový "look"
- fixní ISO (byť jde patřičnou technikou popohnat nahoru)
- cena, střední formát a velký teda levné nejsou a kvalitní scanner už vůbec ne
- velký formát je fakt dost těžký na přesun o nějakém focení od boku se může nechat zdát

V rámci APS-C/FF je překonaný film, jen nenasimuluješ barvy některých filmů.

Výše je to trošku nerozhodně, ale profíkům se vyplatí i digitální stěna. A dneska jde koupit i 80 mpix. Takže překonáno.
Akorát velkoformátová fotografie je pořád analogová a ještě asi chvíli zůstane.
Pro běžného uživatele je film překonán od doby prvních 6-10 mpix APS-C foťáků. Dnešní kapesní kousky typu Panasonic GF1 + 20mm/f1.7 strčí do kapsy každej filmovej 35mm foťák.
-- 26. 11. 2010 01:36 --Ještě dodatek, digitál má malé "mínus", protože dokáže překonat objektivy. Prostě od určité hranice nejsou objektivy schopné nakrmit sensor. Tedy, ne ty levné..
Což se u filmu stát nemůže. Samozřejmě, pokud neni objektiv některé dnešní super-zoom (24-300mm) bláto. Dříve byly standarty na objektivy poněkud jiné..
-- 26. 11. 2010 01:51 --Další dodatek - postprocessing a tolerance vůči chybám je u digitálu omezená jen schopnostmi fotografa a onoho foťáku. Analog sice jde lecjak upravit, ale digitál je v tomhle nejenže jednodušší ale hlavně toho jde o mnoho více.. Ansel Adams by měl radost.
