od FotoABC 8. 7. 2008 09:39
Zdá se mi nesmyslné posuzovat, jestli D700 a vůbec full frame jsou vhodné jen pro profesionální použití. Buď za foťák jeho cenu dát můžu/chci nebo nemůžu/nechci. Teprve pokud můžu, tak si vyhodnotím, zda mně to něco přinese z hlediska nových možností a dejmetomu technické kvality fotografie. D700 přináší kvalitní ergonomii, kterou ale už mají i D200 a D300. Navíc tedy přináší ten FX snímač a jeho výhody i nevýhody jsou zřejmé.
1. S D3 a D700 je možné používat na ISO 1600 a 3200 zhruba tak, jako dnes používáme na DX formátu dejmetomu D80-ky a D200-ky ISO 400 a 800. Především tedy můžeme i v interiéru docela často vypustit blesk. Ovšem focení bez blesku neznamená vždy lepší situaci, pokud je zajímavé nasvícení v interiéru (nebo i jinde), které nám ještě ISO 3200 pojme, tak je focení s D700 a D3 dar, ovšem v mnoha případech je tak jako tak lepší (inteligentně!) použít blesk, který zkvalitní kontrast a udělá z vyblitých barev pod neurčitým nasvícením barvy jasné vyvážitelné na denní světlo. Zcela bez diskuzí je u FX snímače výhoda zhruba o ty 2 EV prodloužené možnosti fotografovat rychlý pohyb ve špatném světle.
2. Snazší dosažení malé hloubky ostrosti na menším prostoru. U ohniskových vzdáleností 200mm nebo 85mm je možné udělat malou hloubku ostrosti a vyrobit krémový bokeh s rozostřením až do nepoznání i na DX platformě a podstatně levněji, ovšem jak se nám dále zkracuje ohnisková vzdálenost, tak samozřejmě FX to zvládne i na širokoúhlejším záběru. Ovšem pravada je ta, že Nikon dnes nenabízí takové spektrum autofokusových širokáčů, aby majitelé D3 a D700 tuhle výhodu plně využili. Jistě, že záklaďák AF 50/1.4D na FX je z tohoto hlediska jasně lepší, než na DX, ale na počátku širokoúhlosti - 35mm máme sice opticky slušnou AF 35/2D, ale AF-S 35/1.4 prozatím chybí aby majitelům D3 a D700 předvedla, jakou parádu si koupili. O tristní situaci v ohniscích 20-28mm a světelnostech pod f/2.8 ani nemluvím. Samozřejmě Nikon má dnes absolutně špičkové f/2.8 širokoúhlé zoomy, ale v tomto bodu mluvím o malé hloubce ostrosti a pro tyto účely by to chtělo přitlačit.
3. Širokoúhlý záběr - Nikkor AF-S 14-24/2.8G naprosto jednoznačně přadvádí, k čemu je FX snímač dobrý. Tenhle ultraširokoúhlý světelný unikátní zoom nemá obdobu. Ovšem pokud se s ním cloní na krajinu, tak se sice využije jeho kresby do rohů, ale nevyužije se jeho světelnost a ještě narazíte na hlavní nevýhodu - nemožnost použít filtry.
4. Zatím nedostatečná moderní výbava na FX. Nikon k D3 a D700 už sice udělal skvělé 14-24/2.8, 24-70/2.8 a Tilt-Shifty PC-E 24/3.5, PC-E 45/2.8 a PC-E 85/2.8, ale střední méně světelnou třídu zoomů zatím neobměnil a i když starý Nikkor AF 24-85/2.8-4 na FX se výrazně zlepšil oproti nevýraznému výkonu na DX, tak přesto Nikon bude muset modernizovat, umí dělat opticky podstatně povedenější objektivy a k sofistikovanému ostřícímu modulu MultiCAM 3500 to chce SWM (AF-S) objektivy.
No a jak dopadá Nikkor AF-S 24-120/3.5-5.6 VR na FX nevím, na DX tragicky včetně nepříliš povedené stabilizace a byla by ostuda nabízet na DX platformu podstatně povedenější AF-S DX 16-85/3.5-5.6 VR a jako jeho FX ekvivalent ponechat horší 24-120.
5. Nevýhody proti DX platformě? Samozřejmě cena. Dále hmotnost - pokud si dnes chceme proti DX obrazově polepšit, musíme do těch nových drahých f/2.8 zoomů, které váží každý skoro kilogram. Dále stávající Nikkor AF-S 70-200/2.8G VR je obrazově mnohem lepší na DX, na FX maže rohy nehledě na to, že na DX dosáhne dál, než na FX. Obecně FX zkracuje teleobjektivy. Na DX se lépe vyrábějí delší zoomy, než na FX. Těch 51 ostřících bodů na D300 pokryje většinu záběru v hledáčku, na D3 a D700 jen prostředek, protože fyzicky je ten ostřící modul stejně velký a na FX tedy přibudou nepokryté kraje. Ultraširokáč si lze koupit dnes na DX okolo 15 tisíc a i když kresba do rohů a světelnost naráží u DX dříve na limity, než na FX, tak na D3 a D800 ale žádné levné ultraširokáče nejsou, až ty drahé a kvalitní (14-24/2.8 a 17-35/2.8, případně 14/2.8, pokud člověk nepočítá ještě relativně levný 18-35/3.5-4.5, ale na FX z principu chceme širší záběr, když už si kvůli tomu taky FX někdo koupí, prostě chybí nějaká levná 14-28/4-5.6).