Osobně bych si starší verzi XF35mmF1.4 nepořizoval jako první z těch dvou možností v pořadí - vstupuju-li do nového systému skel.
Měl jsem XF35mmF1.4 verzi půjčenou od kamaráda na několik málo focení, když jsem potřeboval vyzkoušet před jeho koupí pořádně výkon objektivu v porovnání s F2 verzí v klubu při focení koncertu v přítmí, a bylo to docela špatné s ostřením v režímu AF-S. AF-C už vůbec a na MF to také není žádná výhra. Poslední updates X-Pro2 i skla.
Je to docela hlučný objektiv v režimu AF-S/C, když se mu nedaří zaostřit či jinak řečeno "hledá", a na můj vkus příliš dlouho v takto horších světelných podmínkách jako je temněji laděný klub, což při akusticky laděné hudbě či vokálním vystoupení (poezie) nebyla zrovna vítaná záležitost. Do kostela, do divadla ale i komentovanou třeba vernisáž v galerii bych se s tím mezi lidmi/posluchači okolo sebe prostě ani neodvážil pracovat pominu-li režim MF, který je tak trochu žalostný.
Rozdíl výkonu a spolehlivosti v takových, výše popsaných podmínkách, mezi F2 a F1.4 verzemi byl propastný. Vždy jsem pak sáhnul po F2, přestože má horší světelnost. Jak se někde ukazuje, po přiclonění je verze F1.4 o něco málo ostřejší než novější F2 verze, ale nakolik je to postřehnutelné na monitorech, posléze telefonech či jiných typech zobrazovacích zařízení či papíru?
Mám pocit, že se kvality F1.4 verze, pokud to vezmu v součtu všech jeho předností a záporů, značně přeceňují.
Ano, na uvážené, zábavové, odpočinkové a tvůrčí focení bez značné dávky spěchu a náročnosti, a v dobrých světelných podmínkách, to je už dnes klasický objektiv, osobně jej přesto považuji za již dávno překonaného veterána. To raději bych šel dělat tvůrčí manuální focení např. s Mitakonem Speedmaster 35mmF0.95 markII, okolo kterého se taky zvedl poměrně přehnaný "hajp" na některých místech na internetu a zpočátku jsem se toho chytnul, málem po vyzkoušení objednal, avšak přesto nadále odolávám, raději pošetřím na něco jiného, co eventuálně třeba teprve příjde.
Kdosi občas argumentuje bokehem mezi F2 a F1.4 verzemi... no, abych byl upřímný, tak se už tomu tak nějak spíše kysele zasměju. Ono to má ale z mé strany důvod v tom, že (když to takhle hodně zjednoduším) pro ten slavný
bokeh prostě vytahuji podobně starý objektiv XF56mmF1.2 či novější (a opět mnohem spolehlivější a ostřejší) XF90mmF2 - ale ok, beru, je to o preferencích a potřebách každého.
XF35mmF2 jsem dostal v setu a rozhodně se jej zbavovat nebudu. Dopředu je mi jasné, že kdybych jej ztratil, tak si jej z praktických důvodů pořídím znovu.
Nezbývá než doufat v novou verzi XF35mmF1.4 modelu - ale rád bych, aby měl podobný "cvakací" ostřící kroužek jako mají např. XF14mmF2.8, XF16mmF1.4 či XF23mmF1.4.
Což by znamenalo, že eventuální "mark II" objektiv XF35mmF1.4 by byl velikostně a váhově na tom podobně jako ty výše zmíněné objektivy s tím krásným ostřícím kroužkem s možností zacvaknutí. Když k tomu přibude WR vlastnost, tak to jedině bude dobře. Zkrátka a dobře, když Fujifilm vydal XF16mmF1.4 objektiv, tak se rázem stal jasnou ukázkou toho, jak by asi měla vypadat moderní řada aktualizovaných modelů původních starých Fujinon objektivů jako je třeba ten XF35mmF1.4, XF23mmF1.4, nebo i XF56mmF1.2, který z hlediska charakteru kresby a toho bokehu skvělý, ale jinak je to prostě už taky veterán, který by tu aktualizaci do nové verze potřeboval ze všech nejvíc.
Tady opět hezké srovnání pro představu.
https://www.fujivsfuji.com/35mm-f1pt4-vs-35mm-f2-wr/A omlouvám se za takto natáhlý "elaborát".
