Zrcadlovka ve Vánočních slevách?

Diskuze pro všechny zájemce o koupi digitálního fotoaparátu

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Puntík 5. 1. 2015 17:17

noxx_cz píše:
Puntík píše:A pánové, nikdo z vás neupozornil GfLiona na nutnost !!!! práce s editorem, bez které je každá zrcadlovka nesmyslem!!Zdravím

Proč by to byla nutnost a focení zrcadlovkou bez editoru nesmysl? Jaký je principiální rozdíl mezi JPG (odhadem 70% uživatelů D-SLR) fotkou ze zrcadlovky a z kompaktu (kde 99% uživatelů nikdy žádný editor nepoužilo)?
Inu, noxx_cz aniž by to tušil, si odpověděl sám. Pokud budu zrcadlovku používat pouze jako lepší náhradu kompaktu..... :-) :D Práce v obtížných podmínkách, stejně jako ve výtvarném oboru se bez editoru dělat nedá. Ostatně má-li snést fotka přísnější měřítka, tak málokterá. Málokdy je první pohled či nápad tím nejlepším. ;-)

...........................

Foto-ABC, já jsem na věc šel opačně, první digitál byl z cenových důvodů jakýsi kompakt od Olympusů, posléze od Minolty a pak ist*D (nikoliv istDL, DS či co). Teprve tehdy jsem odložil definitivně film. A také že jsem měl nějakou předcházející výbavu. A právě proto, aby tazatel nemusel plýtvat financemi v podobě několika různých těl, (než dojde k D7100 či podobnému) píšu - kup co nejlepší, jinak brzy půjdeš pro jiné. Můj názor, i když se notoricky opakuje většinou ta horší verze. Lidé jsou, co se peněz týká, opatrní ale chovají se přesně opačně.

FotoABC píše:Puntík: každý z nás je schopen poradit tazateli co si má pořídit a jak postupovat , aby dělal fotky jako my. Nikdo z nás nemůže optimálně poradit jak má dotyčný splnit úplně jiné priority, než sami známe. Pokud budu radit tazateli co má dělat.........pak prostě budu radit blbosti, jelikož nutně budu promítat do odcizených rad vlastní priority. A platí to i pro Tebe (měrou vrchovatou) a všechny ostatní........ atd...atd....
Já mám před očima horší verzi -:

.."...Chci fotit krásné fotky, ale -
1) nevím co to je
2) nevím jak se to dělá
3) nevím proč/nevím jestli mě to chytne
4) mám málo peněz
Slyšel jsem, že to jde nejlíp Canonem nebo Nikonem. Poraďte prosím který z nich si mám koupit. Nejlépe v akci....Děkuji "

Fakt mi z toho stále vychází nejlepší tělo ve dvojsetu. Ale nakonec udělá největší dojem odpověď opačná, s tělem nejvykleštěnějším a nejdelším výčtem všech možných objektivů. V reálu je to celkem jedno, standardně zůstane u Dxxx a 18-105. A spokojenost na obou stranách. Na fotkách nezáleží, jsou dělány přístrojem, který prý dělá nejlepší fotky. :-D

.........................

GfLion - tuhle fotku jakoukoliv zrcadlovkou, i lepším kompaktem. Ale je to hlavně o umět ovládat svůj přístroj a také o množství odpadu,tedy množství nepovedených fotek ze kterých jsou podobné fotky vybírány a o němž každý skromě mlčí. Nicméně - také ten editor... :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 5. 1. 2015 17:51

Puntík: ono to bylo dost podobné:
můj první digitál byl taky obyčejný kompakt od Olympusu za 12 000 Kč poté, co se mně po 21 letech bezchybné služby doslova rozpadla kinofilmová Yashica.
No a pak to měl být lepší kompakt a místo něj low-end zrcadlovka. Se stejným snímačem jako Tvůj *ist. A Nikon to byl jen proto, že seťák byl delší f/3.5-4.5 a ne kratší f/3.5-5.6. Jediný důvod byl objektiv. A zpětně - byl to dobrý důvod.
18-70-ka byla mnohem lepší, než Canon 18-55, navíc tehdejší. Ta 18-70-ka stále fotí, i když ne u mě.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 5. 1. 2015 18:05

U mně to byl ist*D jednoznačně, objektivy jsem měl k dispozici firemní a jako tehdejší profík jsem sáhnul po (tehdy deklarovaném) profi těle. Věděl jsem, že vlastnictví pouťovek se nevyplácí. Ale dneska je to všechno jen spotřební elektronika, tedy pokud je to za přijatelný peníz chudého entuazisty..... :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod hocal 5. 1. 2015 18:12

Gf: AF je auto focus cize auto. zaostrovanie. Ak zrkadlo tak D5100 18-105 a potom uvidis ci ta to chyti a budes podla toho dalej riesit. Mozno budes chcet neskor profi naradie a mozno to bude lezat na polici. Aspon nebudes mat velku stratu. Ak "nic" nevies o fotoproblematike, niekde zacni a uvidis. Osobne su mi lowend plast zrkadla proti srsti, ja radsej krasne bezzrkadla, ale trvas na zrkadle tak ho maj.
hocal
Návštěvník

Odeslat příspěvekod GfLion 5. 1. 2015 19:30

hocal: no zezačátku, než se s tím naučím bych chtěl fotit hlavně na auto... a aby to ideálně ostřilo? fotilo rychle....

Ze mě musíte mít srandu a radost :D :(
GfLion
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Puntík 5. 1. 2015 19:56

Na "auto" umí fotit každý foťák, zrcadlovky nevyjímaje. U zrcadlovky (i bezzrcátka) je ovšem potřeba hodnotit tělo a objektiv zvlášť. Kromě režimu "auto" umí tělo ještě mnoho funkcí, tedy některé těch funkcí umí více (a víceméně užitečných), některé méně. A objektivy totéž. Ovšem téměř bez výjimky má každý fotograf k jednomu tělu objektivů (různých vlastností) spíše více než obráceně. Prostě objektivy k zrcadlovce se kupují - a mění podle potřeby. S jedním si zpravidla vystačí pouze rodinný fotograf, nebo specialista. A i ten málokdy. V celku pak výbava zanícenějšího fotoamatéra může představovat mnoho desítek tisíc korun...... :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Radek71 6. 1. 2015 09:40

GfLion píše:Radek71: No offense... Jestli ono není někdy lepší než napsat takový blábol... nenapsat nic...


Taky jsem intelektuál jako ty. Ale nahaty holky jsou nahaty holky.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod IvanGS 6. 1. 2015 10:05

Já si režim auto hned zakázal a nevyfotil s ním snad ani fotku. Není problém začít hned s P,A,S a když se dobře nastaví ostření a měření, pak tyhle režimy udělají myslím často hezčí fotku než automat i bez velkých zkušeností.
IvanGS
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 6. 1. 2015 10:30

Máš samozřejmě pravdu, ale pro rychlou práci (stále se měnící expoziční podmínky) se tenhle styl nehodí. A nejhorší je, když se člověk musí plně soustředit na ovládání přístroje a utíká mu to, co je před objektivem. Ale pro statické scény je to skutečně lepší přístup, stejně jako pro začátky focení. Ovšem když dám do ruky přístroj svojí ženě, je tam zelený čtvereček (a jiné), bez debaty. :-D Automat není o hezčí, ale o přijatelné fotce za téměř všech okolností.
:-)
Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 6. 1. 2015 11:38

"Máš samozřejmě pravdu, ale pro rychlou práci (stále se měnící expoziční podmínky) se tenhle styl nehodí."

Jen bych pro pořádek dodal, že v tomhle se už asi 7 let s Puntíkem totálně neshodneme a popsali jsme desítky stránek vyvracením argumentů toho druhého, takže nemá smysl to znovu otvírat. Jen připomínám, že mnozí (ne-li bezmála všichni) zkušení fotografové a profesionálové si vybírají výhradně mezi režimy A, S a M (plus Auto-ISO) v tak rychlé práci, jaká jen může existovat. Puntík nemusí reagovat, napíšu za něj, že s tím ostře nesouhlasí. :-D

-- 6. 1. 2015 11:55 --

Možná nejlepší vysvětlení je rozdíl:

Fotograf A:
Nestará se o to, jestli bude za minutu nebo za 10 sekund možná fotit, má foťák nezapnutý nebo jen zapnutý a stará se o něco jiného a převažující způsob jeho fotografování je rychle tasit a starat se jen o hledáček a spoušť a udělat během sekundy nějakou fotku a hled po expozici zapomenout, že je fotograf a zase přejít do hibernace a čekat až ho něco kopne, že má fotit podruhé. Pak má smysl komplatní automatika všeho. Sice nemá pod kontrolou kam to zaostří, kdo bude ještě ostrý a kdo ne, kompozice bude otázkou zlomku sekundy, ale pak z toho něco nějak vyřízne, takže toho radši vyfotí moc zbytečného okolo.

Fotograf B:
Teď bude deset minut, dvě hodiny, celé odpoledne fotit. Takže se na to naladí a kromě ostatních činností také promýšlí jak by ty fotky mohly vypadat a předvídá co asi nastane a v jaké hloubce ostrosti by to chtěl, kam by chtěl zaostřit, jestli je to lepší s bleskem nebo bez, které expoziční parametry umožní nejkvalitnější obraz, jestli to bude na ISO 1600 s blbými zářivkami nebo na ISO 200 s bleskem o strop nebo raději na ISO 400 s bleskem o strop, protože pozadí nechci tak tmavé, jak by bylo na ISO 200. A jak konkrétně rychlý má bude ten pohyb a jestli to chci hodně zmrazit nebo trošku pohybově máznout a další a další úvahy ovlivňující fotku.
Prostě většinu fotek dělám v hlavě už sekundy až minuty předtím, než nastane ideální okamžik. A protože čekám, až se dáma začne smát tomu foru, co povídá ten chlápek, tak mám asi tak čtvrt minuty. Vím, že jí chci mít vlevo a chlápka trošku neostrého vpravo, takže dáme clonu F2, vyberu levý krajnější bod a posadím jí ho na oči, zaostřím a protože dáma se trochu vrtí, doostřím aktuálně až to příjde jediným stisknutím.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod IvanGS 6. 1. 2015 13:20

FotoABC - snažím se spíš fungovat jako A, protože myslím, že mne to někam posouvá. To, že se mi to zatím vede se střídavým pocitem uspokojení, je druhá věc. Ale určitý posun v odstupu několika měsíců vidím, takže jdu zřejmě správným směrem, i když ne třeba nejlepší cestou. To, že narážím na talentový limit, je druhá věc... ;-)

Ale zeptám se možná blbě - proč by nemohl fotograf A fotit momentky bez hlubšího záměru rychle a přesto v režimech P, A, S? Nastavím si oblast ostření i měření, třeba na střed, clonu a čas mohu mít nastaveny na nějakou univerzální hodnotu pro dané podmínky a jen dám foťák k oku, namáčknu a po zaostření (= zlomek sekundy) fotím.
IvanGS
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 6. 1. 2015 13:50

Tak tedy musím i já pár poznámek. Především se F-ABC mýlí, když píše o jakési hibernaci po exponování snímku. Samozřejmě nejde o nějaké podřimování, v mlejnici kde se perou anarchisti s radikálama a fotograf neví kde a kdy by "ukořistil" zajímavý záběr - tam se spát nedá. To spíš na tom koncertě, kdy fotograf pročeká minuty s hledáčkem u oka, až mu pěvkyně pohne hlavou tak, aby jí neměla skrytou za mikrofonem. Ostatně stačí, když se člověk pokouší fotit třeba skotačící děti nebo psa, který je v jednom okamžiku po a ve druhém v protisvětle. ;-)

Další věcí je když fotograf pracuje v režimu Av soustavně na plnou díru, také se o nějaké cílené manipulaci s clonou nedá vůbec hovořit a všechno obstarává zbytek automatiky. A stydí se za to ? Někteří se tím spíše pyšní. No, s teleobjektivem, který nemá průběžně stálou clonu to také už není tak jednoduché. Navíc režim -P- není plná automatika, v tom se také F-ABC mýlí.... ;-)

Ale tady píšeme každý o něčem jiném, tedy myslím, že F-ABC o něčem, co ho v životě nepotkalo. A nemusí to být jen rychlá reportážní práce v rizikovém prostředí, ale i obyčejná disciplina, které se říká street-foto, kdy musí být fotograf bystrý, rychlý a nenápadný. A protože na něj může v každém okamžiku vyskočit cokoliv, asi se nemůže chovat tak, jak je správný postup podle F-ABC. Například v tomto případě, při chůzi ulicí to chce vytrhnout přístroj z brašny, než dojde hledáček k oku zapnout a pak okamžitý stisk a nenápadný obrat a chůze někam jinam. Tady není prostor pro F-ABC a jeho povídky, tady je problém v rychlosti ostření (směju se řečem, jak jsou palačinky ostřené z těla pomalé) a v hluku závěrky. Možnost druhého snímku ? - ani náhodou. :-D
download/file.php?id=36235

Další důvod proč chválím Pentax, jehož tichá závěrka pomáhá vyhnout se pouličním konfliktům. Což se mi nepovedlo například u tohoto snímku, kdy jsem potřeboval mít v popředí nějakou stafáž v podobě kráčejících lidí a zachycená dvojice uslyšela hluk tehdejšího K-20, přišla ke mně a já musel fotku před nima smazat. No, počkal jsem si na jiné a vyšlo z toho toto (už to tu také bylo):

download/file.php?id=33368

Několikrát jsem musel na ulici mazat i záběry, na kterých jsem měl policajty, no tenhle "uniformovaný" s tím problém neměl a F-ABC by si mohl šoupat ostřícím bodem podle libosti. :-))
GP41429-31.jpg


Takže - IvanGS - všechno může být jinak. :-))

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod IvanGS 6. 1. 2015 14:30

No tak určitě :-)) , myslím že jak Ty, tak FotoABC (i jiní) za sebou máte bohatou fotografickou kariéru a spoustu zkušeností. Ty, které se neosvědčily, jste opustili, těch pozitivních se držíte a dál je rozvíjíte. Neumím je při své úrovni znalostí posoudit, ale protože vás dostaly tam kde jste, nemohu je zpochybnit a rád si přečtu všechny názory zkušenějších.
Přijde mi to někdy jako expedice na severní pól nebo pokusy o dobytí hory nebo mořské hlubiny. Mnozí se o to pokoušejí, mnozí jsou zkušení a přesto jdou vlastní cestou a metodami. A mnozí, i když jinak, na vrchol vystoupí a umím si představit, že zpočátku o pokusech druhých mluvili jako o nesmyslné cestě. A pak jsou pochopitelně zoufalci od začátku odsouzení k nezdaru a pozná to i relativní laik... Ale třeba není tento příměr správný a hlavně je to mimo téma, omlouvám se.
IvanGS
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 6. 1. 2015 14:54

Puntík: jo, konečně po letech jsme došli k tomu proč prosazujeme každý něco jiného. Já se prostě nespecializuji na fotky potajmu. Já v 95% případů fotografuji lidi, kteří jsou smířeni s tím, že je fotím, a přirozeného tváření dosahuji přesně opačným způsobem. Vyvolám v lidech nezájem o to, že je fotím. Po deseti minutách intenzivního focení (ze kterého ponechám dva, tři, povinné skupinové snímky, kde se každý tváří jako Karel Gott) už tam pro ně vůbec nejsem. A pak si dělám ono veřejné bezrizikové "street" :-D foto, ovšem v omezené skupině lidí. Prakticky čekám jen na emoce nebo pohyb, situace. Miluju třeba focení lidí na turistickém výletu. Ta ranní kombinace optimismu s pocitem vyorané myši, polední uspokojení z toho, že někam došli a podvečerní skelný pohled, belháníse a klopýtání a táhnutí batohu za jednu kšandu po zemi..... (to musím někomu půjčit foťák aby vyfotil mě)
No a tam si vybírám tu hloubku ostrosti: všichni, jeden, dva, zřetelné prostředí, rozostření prostředí, různé kombinace, často mám skoro totéž na F1.8, F4 a F11 a doma si vyberu, co má šmrnc (a smažu všechny tři) :-)
Jeden z hlavních důvodů, proč jen minimálně ukazuji fotky tohoto typu a omezuji se jen na prezentaci krajinek, je to, že mně několik různých kolektivů věří, že se neuvidí někde na Internetu když nechtějí. A ignorují mě, že fotím, protože ví, že když budou za týden protestovat proti své podobizně ve 3 ráno po x pivech, tak to prostě bez řečí smažu.
Tedy naprostý opak street foto.

Puntíku, už se nedivíš, proč jsem tak řval, že rozhodování o hloubce ostrosti si vzít nedám, že nechci, aby to za mě rozhodoval nějaký automat? Protože prostě v drtivé většině případů mám fotku technicky hotovou dřív, než zmáčknu spoušť. Proto maním ostřící body a vybírám z 51 ten, co se nejvíc hodí a nepřekomponovávám. Proto moc neřežu hotové fotky, komponuji nadoraz, abych zachoval co nejvíc pixelů a tedy i prokreslenosti, no a štve mě, že často uříznu lidem špičku nohy, protože to nezvládnu, takže se nutím na trochu větší rezervu.
No a proto i takový důraz na autofokus, jelikož kvůli promýšlení dopředu by pro mě velký odpad znamenal zmaření promyšlené fotky. Fotky mažu proto, že se odhad a výmysl esteticky nepovedl, obvykle ne kvůli technické chybě. Většinou mažu fotky technicky vyhovující jen že se nesplnilo očekávání, které jsem měl s hledáčkem u oka. Proto nesnáším LiveView, jelikož si potřebuji v hledáčku odfiltrovat okolí a snažit se vidět vyříznutý obraz bez vlivu toho okolí.
Proto RAW a děsné emo úpravy, abych si vytvořil ten dojem z hledáčku, který si snažím pamatovat.
Atd. Jo, všechno je to o totálně odlišném přístupu všech....

Kdybys viděl, co budu dnes večer tisknout na A3+ na zeď, ťukal by sis na čelo. Les ze srpna. Obyčejnej. Napálené úpravy, zlatavá kůra, svěží zelená tráva a jehličí, nasvícené kameny prosvítajícím sluncem, .... A bude to na zdi chvíli jen jako těšeníse na jaro. Jen momentální emoce, nic víc, jinak úplně blbá fotka.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 6. 1. 2015 15:19

IvanGS - zkušenosti z bývalé kariery, alespoň některé , je nutné modifikovat. Ale s tím, jak přicházejí nové možnosti těl, přicházejí i nové. Konkrétně mám na mysli využití rychlosti seriového snímání (které Soňákům velmi závidím) k tomu, abych se nemusel při rychlejší práci a různorodém světle pachtit s nastavováním a vyhledáváním hodnot korekce +/- EV. Takže mám na volitelném tlačítku nastavenou funkci BKT a ve světelně rozporuplném záběru prostě toto tlačítko stisknu a foťák mi udělá tři rychle za sebou jdoucí snímky s odstupňovanou expozicí. Později pak vyberu ten správně exponovaný. No u přístroje, který má serii pomalou, to bohužel vždycky nejde.

Stejně tak se dá použít i funkce HDR, momentálně v období, kdy jsou v ulicích velké světelné rozdíly (rozsvícená světla), kdy pak právě světla vycházejí lépe prokreslená. Bohužel Pentax má jen jedno Fx tlačítko, tak mám tuto funkci uloženou v paměťové bance a holt kruhovým voličem to trvá déle. Lépe než se plácat v menu. Na rozdíl od BKT ovšem zpracování snímku poněkud zdržuje. Zpracovávat snímky až doma je zase trávení času u počítače a to si pak člověk hodně rozmyslí, zda a na co se zaměří. Pojistka proti cvakání je už samotná doba prodlení, po kterou trvá zpracování snímku. Tož tak. :-)

Zdravím

Edit - F-ABC, to není jen o focení lidí potajmu, rodinu a známé, které na ulici fotívám, sem nepatří a s cizími, náhodnými lidmi to vždycky jinak nejde. Ale například toto japonské děvčátko, poskakující na ulici, jsem fotil zcela bez potíží.... tedy do té doby, než se odněkud vyřítila jeho japonská babička s nenávistným pohledem a kočárkem mě vrazila do kolen co si to vlastně dovoluji. Oni jsou na focení svých dětí cizinci prý obzvlášť ostražití. Snad k vůli únosum v jejich domovině .... ??
503817-4.jpg


Prostě každý fotograf má zkušenosti jiné a snažit se překřičet jeden druhého je nesmysl. :-)
Naposledy upravil Puntík dne 6. 1. 2015 15:33, celkově upraveno 4
Puntík
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků