od FotoABC 18. 6. 2012 15:10
Ganec, to jsou perly jako obvykle.
Funování autofokusu nemá jen dva stavy: ANO/NE, ale může být přesnější a spolehlivější ve stále se zhoršujícím světle a se stále se zrychlujícím a méně kontrastním cílovým objektem a naopak. Za dobrého světla mně také zafunguje autofokus na f/11 (f/5.6 x2 telekonvertor), ale světelnost nutná pro autofokus je taková, kterou výrobce deklaruje s určitou spolehlivostí, rychlostí, přesností a citlivostí. A i v případě, že fotografuji na F5.6, pak ve špatném světle mně ta světelnost f/2.8 pomáhá.
Světelnost a vysoké ISO se v žádném případě vzájemně nenahrazují. Mají různé výhody i nevýhody. Společné mají pouze to, že oba zkracují čas, ale jiným způsobem a za cenu jiných nevýhod.
Světelnost zkracuje čas za cenu malé hloubky ostrosti, která může být někdy nevýhodou, za cenu někdy horší kresby především do krajů, což závisí na objektivu, většinou za cenu dražšího, většího a těžšího objektivu a někdy i za cenu častější chromatické aberace.
Vysoké ISO zkracuje čas za cenu šumu nebo rozpatlání či nepřirozenosti odšuměného obrazu, za cenu zřetelně horší přesnosti barev, následně i dynamického rozsahu, ve spojení s nesvětelným objektivem k tomu přibude ještě často méně spolehlivé ostření, nemožnost malé hloubky ostrosti, je-li pro změnu zase výhodou a toho, že levné objektivy na plnou díru f/3.5-5.6 hůře kreslí, než světelnější objektivy na tutéž clonu.
No a zvláštní kategorie je pohyb za horšího světla. Tam je každá vysoká světelnost a každé vysoké ISO často ještě málo. Pokud kvůli pohybu potřebujete 1/200 s., 1/400 s. nebo dokonce 1/1000 s., pak v interiéru i f/2.8 profi objektiv s ISO 6400 může být žalostně málo.
Pokud má kvalitní objektiv světelnost třeba jen f/3.5-5.6, pak není žádný důvod k tomu, aby bylo nutné jej kvůli kresbě clonit. Např. Nikkor 16-85 není nutné kvůli kresbě clonit, dokonce vrchol kresebnosti uprostřed má na plnou díru a neostré jsou pouze rohy na 16mm a F3.5, nicméně pokud chci ostré rohy, tak stejně musím clonit kvůli hloubce ostrosti (nefotím-li jen placaté bilboardy zblízka). Lemming: jde o konstrukci objektivu a vůbec neexistuje žádný zákon, který by nutně tvrdil, že obraz na plnou díru musí být neostrý, výrobce může světelnost udělat jakou chce a pokud by objektivy byly hodnoceny a prodávány podle kresby na plnou díru, pak by výrobci povolovali jen takovou světelnost, která kreslí. Nicméně vysoká světelnost, i taková, na kterou objektiv kresebně opravdu nemá, lépe prodává objektiv, no a nakonec i umožňuje lepší ostření, ovšem pokud je obraz na plnou díru bláto, pak i to, co přenáší na ostřící senzory, je taktéž bláto a výhodnost světelnosti pro ostření je diskutabilní.