Rozhodování mezi Nikon D90 / Nikon D7000 a Canon 600D / 60D

Diskuze pro všechny zájemce o koupi digitálního fotoaparátu

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod mictu 21. 12. 2011 15:04

Koukal jsem na ten Nikon 35-70 mm F 2,8 a lezou z toho krásný fotky a ohniska by mi pro začátek asi i stačila. Řekl bych, že je užiji více, než delší skla 70-200, který by bylo spíš lepší na „lov“ divokých psů. :) Na ebay ceny použitých začínají na nějakých $320 ( http://www.ebay.com/itm/Nikon-35-70mm-f ... 711wt_1396 ), ale s drobnou vadou apod. Toho bych se trochu bál, cena kousek přes 6tis. by byla super a v podstatě skoro odpovídala té původně plánované 35 mm, ale zase to riziko, že to bude mít nějaké vady, nevím..

Jinak psy a speciálně tu naší dračici fotit určitě chci, ale co mě do budoucna láká ještě víc, je brát foťák na výlety a fotit krajiny, přírodu, na což bych chtěl časem pořídit tu Tokinu 11-16. Jenže než bych ji pořídil, možná by mi to kratší ohnisko (méně než 35 mm scházelo), jak už tu někdo psal..
mictu
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod player 21. 12. 2011 16:05

Tak prislibene ukazky. Idealni by bylo, kdyby se jednalo o tentyz zaber s identickou kompozici (a potazmo identickou clonyou, tam by byl vliv ohniska na perspektivu nejvice zrejmy, ale tak alespon neco. Jeste upozornuju, ze ty ohniska jsou bez prepoctu, foceno s D7000:
17mm
Obrázek
35mm
Obrázek
50mm
Obrázek
105mm
Obrázek
220mm
Obrázek
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod daikatana_ 21. 12. 2011 16:21

mictu píše:Koukal jsem na ten Nikon 35-70 mm F 2,8 a lezou z toho krásný fotky a ohniska by mi pro začátek asi i stačila. Řekl bych, že je užiji více, než delší skla 70-200, který by bylo spíš lepší na „lov“ divokých psů. :) Na ebay ceny použitých začínají na nějakých $320 ( http://www.ebay.com/itm/Nikon-35-70mm-f ... 711wt_1396 ), ale s drobnou vadou apod. Toho bych se trochu bál, cena kousek přes 6tis. by byla super a v podstatě skoro odpovídala té původně plánované 35 mm, ale zase to riziko, že to bude mít nějaké vady, nevím..

Jinak psy a speciálně tu naší dračici fotit určitě chci, ale co mě do budoucna láká ještě víc, je brát foťák na výlety a fotit krajiny, přírodu, na což bych chtěl časem pořídit tu Tokinu 11-16. Jenže než bych ji pořídil, možná by mi to kratší ohnisko (méně než 35 mm scházelo), jak už tu někdo psal..



Na http://paladix.cz/bazar/ se taky občas nějaký kus najde a navíc si ho můžeš i vyzkoušet, když se s prodávajícím dohodneš.

Jinak na krajinu si myslím není specifické ohnisko, občas pouziju i 200mm, záleží na kompozici a podmínkách při kterých fotíš.
https://www.foto-pro.cz
https://www.karlsitretro.com
https://www.youtube.com/channel/UC8W-uMYsZewyFiKl4WrxcXQ
daikatana_
Návštěvník

Odeslat příspěvekod mictu 21. 12. 2011 17:39

player: Díky moc za ukázky, vypadá to, že čím delší ohnisko, tím jde objekt lépe oddělit od pozadí, což se mi líbí..nebo délka ohniska s hloubkou ostrosti nijak nesouvisí?

Zase ale při delším ohnisku člověk musí být od foceného objektu dál, což může být např. na výstavách nepraktické, neboť se mu vždy někdo připlete do záběru.

Jak daleko od psa jsi zhruba byl u jednotlivých fotek/ohnisek?

daikatana: Na zachycení krajiny se mi právě nejvíce líbí široké záběry, které člověka jakoby vcucnou do místa a pohltí danou atmosférou. :)
mictu
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod player 21. 12. 2011 18:05

Ano, ohniskova vzdalenost objektivu s hloubkou ostrosti, za predpokladu identicke kompozice (a samozrejme clony), nijak nesouvisi. Ty mas ale namysli zrejme miru rozostreni pozadi a na tom se podili hned nekolik faktoru:
1. velikost snimace (zde tedy hovorime o APS-C zrcadlovkach)
2. ohniskova vzdalenost objektivu
3. vzdalenost snimace od foceneho objektu
4. clona
Nicmene obecne plati, ze s teleobjektivem lze dosahnout vice rozostreneho pozadi (zamerne nerikam hloubky ostrosti, nebot se jedna o jiny pojem) a to i v pripade, ze nema vysokou svetelnost. Ma to ale za nasledek to splosteni perspektivy (vzdalene objekty se jevi blize, nez ve skutecnosti jsou) a pokud to nekdo povazuje za nezadouci, bude muset sahnout po kratsim ohnisku, avsak s vysokou svetlenosti (F1.4 napr.).
Osobne si na vystave psu dovedu dost dobre predstavit prave 50mm svetelny objektiv. Ma prirozenou perspektivu, nizke zkresleni (soudkovitost) a je dostupny za prijatelnou cenu i presto, ze ma vysokou svetelnost.

Co se tyce odstupu u jednotlivych fotek, tak ti nedokazu presne na cm rict, jak daleko jsem byl, pri 17mm ses prakticky u zvirat, 1-2m. U 50mm ohniska jsou to cca 4m a u tech 220mm je to cca 7-8m. Ale je to opravdu jen hruby odhad ;)
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kozenka 21. 12. 2011 18:23

mictu: Hloubku ostrosti ovlivníš několika faktory: Světelností (čím vyšší světelnost tím menší HO), ohniskovou vzdáleností(čím delší tím kratší HO), velikostí snímače (2/3, APS-C, FF, čím větší čip tím se dosáhne při stejném ohnisku menší HO) a v neposlední řadě vzdáleností fotografovaného objektu od roviny snímače(čím blíže je tím menší HO). A to je celé :-) Potom se ještě posuzuje vzhled rozostřeného pozadí co je mimo HO, které se říká bokeh. Některé objektivy mají bokeh (většinou pevná skla) krémovější a některý objektivy naopak :-)

player: Ted jsi mě zarazil. Já mám za to, že přeci na krátkém ohnisku máš při stejné cloně hloubku ostrosti větší než při dlouhém ohnisku ne? Bud jsem deb.l nebo nevim :-)
DSLR - Nikon D90
kozenka
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod player 21. 12. 2011 18:53

kozenka: ne, neni tomu tak, ohniskova vzdalenosti HO pri identicke kompozici neovlivnuje. Bohuzel je tohle mylne tvrzeni k videni dost casto a to proto, protoze nikdo nebere v podtaz prave identickou kompozici, coz je samozrejme chyba. Priklad z praxe:
Mam jasnou predstavuj o fotce, dejme tomu portret zrovna psa. Chci dosahnout toho, abych mel ostre oci, ale nos a usi uz byly mimo HO, tj. neostre. Pokud si vezmes objektivy napr. 50mm/F1.4 a 300mm/F5.6, tak pri identicke kompozici psa v obrazu dosahnes pozadovaneho jevu pouze s tim svetelnejsim, byt kratsim, ohniskem, zatimco delsi ohnisko bude mit sice vice pozadi rozostrene, ale bude mit vetsi HO, takze nos i usi budou jeste relativne ostre. Proto je chyba, kdyz nekdo zobecnuje, ze s delsim ohniskem se ziska mensi hloubka ostrosti.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Daemonius 21. 12. 2011 18:59

kozenka

On to myslel tak, že tu větší hloubku ostrosti kompenzoval tím, že byl blíž. Jinak samozřejmě platí to cos napsal.

Hloubka ostrosti závisí na clonovém čísle, délce objektivu a vzdálenosti od subjektu focení.

Čím blíž jsi, tím nižší je hloubka ostrosti. Čím nižší clonové číslo, tím nižší hloubka ostrosti. A to samé platí o objektivu, čím delší, tím nižší hloubka ostrosti.

Solidně oddělit pozadí a subjekt dokáže i 70-200mm f4 od Canonu. Tedy minimálně na těch 200mm f4 to není problém.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Orientační, ale funkční.
Daemonius
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod kozenka 21. 12. 2011 19:06

player: No to ano to vim, že s 50mm f1.4 budu mít při stejné kompozici např. u toho psa menší HO než s 300mm/f5.6 ,ale pokud by měl ten 300mm teoreticky světelnost též f1.4 (nemožné ale jen teoreticky) tak přeci musí mít menší HO ne? Mě to pořád nejde do hlavy. Vždyt přeci na 12mm a f5.6 je HO obrovská cca. od 2 metrů po nekonečno, ovšem u 300mm objektivu a cloně f5.6 bude HO malá cca od 5 do 6 metrů. Mám tu v ruce pro jistotu tabulky s hloubkou ostrosti a říkám přeci pravdu. Tak já už nevim. Nechci se hádat :-)

Daemonius:
No jo to potom jo to jsme se špatně pochopili! Takhle to v tom případě samozřejmě platí!
DSLR - Nikon D90
kozenka
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod player 21. 12. 2011 19:38

"ale pokud by měl ten 300mm teoreticky světelnost též f1.4 (nemožné ale jen teoreticky) tak přeci musí mít menší HO ne? "

Ne, neni to pravda. Vzdyt si to sam vyzkousej a Daemoniuosovi doporucuju totez, aby nepsal ty zavadejici zobecnele poucky ("A to samé platí o objektivu, čím delší, tím nižší hloubka ostrosti"), ktere pri identicke kompozici neplati.
Identicka clona, ruzne ohnisko:
55mm
Obrázek
180mm
Obrázek
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kozenka 21. 12. 2011 19:52

Tak já nevim jsem z toho jelen. Ted si příjdu, že nevim nic.

Citace z http://www.fotografovani.cz/art/fozak_d ... ocus2.html

Ohnisková vzdálenost
Čím delším ohniskem budete fotografovat (čím více objekty přitáhnete zoomem), tím menší bude hloubka ostrosti.

Píše se tu, že se změnšuje HO se zvyšujícím se ohniskem. Takže ohnisko ovlivnujě HO. A ty řikáš že zas ne. Třetí řiká že zas jo. Tak já už nevim :/
DSLR - Nikon D90
kozenka
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod player 21. 12. 2011 20:12

kozenka:

ohniskova vzdalenosti HO pri identicke kompozici neovlivnuje. Bohuzel je tohle mylne tvrzeni k videni dost casto a to proto, protoze nikdo nebere v podtaz prave identickou kompozici, coz je samozrejme chyba.


Dalsi moznost je, ze dotycny zamenuje hloubku ostrosti s mirou rozostreni pozadi, coz jsou naprosto odlisne pojmy.
Navic jsem ti dal dukaz, ktery ma tvrzeni potvrzuje. Co chces vic? ;)
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kozenka 21. 12. 2011 20:22

Což to jo koukám jak puk. Něco co jsme měl zažitýho, tak je úplně jinak. Každopádně dík za postřeh a vyvedení mě z omylu. Mám se stále pořád co hooodně učit a poznávat :-) ale ještě mi tedy jen vysvětli proč v tom odkazu co jsem sem dal jsou pod tou citací dvě fotky. Jedna na 20mm při f2.8 (zde je vidět velká HO) a hned pod ní je druhá focená na 100mm též při f2.8 a rozdíl HO je jednoznačně viditelnej. A kompozice je stejná.

A pod fotkama se píše:
Ukázka vlivu ohniska na hloubku ostrosti. Oba snímky f/2.8, vzdálenost upravena tak, aby modelka se psem byly stejně velcí. Současně si všimněte blahodárného vlivu malé hloubky ostrosti na obsah fotografie!

Také ti posílám důkaz v podobě fotek.
DSLR - Nikon D90
kozenka
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod player 21. 12. 2011 20:39

A jak si prisel na to, ze je hloubka ostrosti jina? Pozadi i popredi jsou rozostrene i na te sirokouhle, u teleobjektivu je ale silnejsi mira rozostreni. Proto jasne pisu, ze je treba rozlisovat pojmy jako je hloubka ostrosti a mira rozostreni pozadi, protoze to jsou jablka a hrusky ;)
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
player
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kozenka 21. 12. 2011 20:59

To je jedno nebudem se v tom pitvat :-) asi máš pravdu. Spojoval sem hloubku ostrosti a míru rozostření v jedno. Takže ohnisko mění jen míru rozostření ale ne hloubku ostrosti. U dlouhýho ohniska je nástup rozmazání prudkej a u širokýho pozvolnej. Ok to snad nějak poberu :-) každopádně se teda používá delších ohnisek například na portrétní fotografii. Ne kvůli menší hloubce ostrosti při stejné cloně jako na krátkym, ale kvůli větší míře rozostření. Chápu správně?

-- 21. 12. 2011 20:12 --

A co ještě pojem Hyperfokální vzdálenost? Která se používá například v krajinářský fotografii. A její přesná citace například z wikipedie:

Hyperfokální tabulky
jsou tabulky, které vydávají výrobci fotoaparátů a objektivů a které uvádějí, jak nastavit zaostření fotoaparátu tak, aby bylo možné získat co největší hloubku ostrosti.
Tabulky uvádí nejvhodnější vzdálenost zaostření pro různé ohniskové vzdálenosti a clony. Tabulka může například uvádět, že s 24mm objektivem a cloně 11 je optimální vzdálenost zaostření je 2,5 m. Tato vzdálenost je nazývá hyperfokální vzdálenost. V tomto případě je maximální hloubka ostrosti, která leží od poloviny zaostřené vzdálenosti (1,25 m) až do nekonečna.

mm/clona
....... f1.0 f1.4 f2.0 f2.8 f4.0 f5.6 f8 f11 f16 f22
14mm 6.53 4.67 3.27 2.33 1.63 1.17 0.82 0.59 0.41 0.30
17mm 9.63 6.88 4.82 3.44 2.41 1.72 1.20 0.88 0.60 0.44
20mm 13.33 9.52 6.67 4.76 3.33 2.38 1.67 1.21 0.83 0.61
24mm 19.20 13.71 9.60 6.86 4.80 3.43 2.40 1.75 1.20 0.87
28mm 26.13 18.67 13.07 9.33 6.53 4.67 3.27 2.38 1.63 1.19
35mm 40.83 29.17 20.42 14.58 10.21 7.29 5.10 3.71 2.55 1.86
50mm 83.33 59.52 41.67 29.76 20.83 14.88 10.42 7.58 5.21 3.79

Podle tabulky a známého pojmu hyperfokální vzdálenost, se dle ohniska HO mění i při zachování clony. Takže to znamená to, že se všude v literatuře a článcích chybně udává hloubka ostrosti místo míry rozostření?
DSLR - Nikon D90
kozenka
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků