DXO Photolab

Všeobecná diskuze o grafických programech pro práci s fotografiemi

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod tomashr 16. 4. 2025 11:13

No s X-T50 by to chodit právě nemělo... X-T30 v pohodě.
Obecně - u DXO PL si stejně nemáš na co stěžovat, pokud to přidali jako free update k existujícími PL8, tak není co řešit, holt to zatím nevyužiješ naplno. Ale jinak postup zcela korektní.

Ta aféra se týkala vyloženě PureRAW 5, kdy hodně lákali lidi k "preorder", ale z hlediska "fujistů" to bylo na hraně podvodu.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod foto1977 16. 4. 2025 15:46

Tento changelog se mi nabídl při aktualizaci:

New in DxO PhotoLab 8.5
Introducing DeepPRIME 3
DxO PhotoLab 8.5 includes the third generation of DxO’s original neural-network-powered RAW processing engine for Bayer and X-Trans sensors. Four years ago, DxO pioneered the use of machine learning to perform denoising and demosaicing simultaneously, unlocking the potential of AI and far exceeding man-made algorithms. Today, DeepPRIME 3 incorporates a third process: residual chromatic shifts at a pixel level. Thanks to the data it draws from DxO’s exclusive DxO Modules, DeepPRIME 3 resolves chromatic aberration as part of the RAW conversion process. In addition, users get a significant boost in image quality while also saving time. DeepPRIME 3 is faster than ever.
Introducing DeepPRIME XD3 X-Trans Beta
As an extension of DeepPRIME, DxO’s DeepPRIME XD — ‘eXtra Detail’ — engine was introduced in DxO PhotoLab 6 to offer the most intense processing of the most demanding files. Since then, it has progressed, promising incredible results for images captured at ISO levels that had previously been considered unusable. For owners of Fujifilm cameras, DxO is proud to introduce DeepPRIME XD3 X-Trans Beta, giving X-Trans photographers early access to the next generation of noise reduction and detail extraction. (The fifth generation of X-Trans sensors is not yet supported.)


At the express request of Fujifilm, we have revised how the Fujifilm digital film renderings function in our software. These renderings now apply exclusively to RAF files from Fujifilm cameras and only correspond to the simulations available on those cameras.
- Fuji PROVIA/STANDARD
- Fuji Velvia/VIVID
- Fuji ASTIA/SOFT
- Fuji CLASSIC CHROME
- Fuji CLASSIC CHROME +
- Fuji PRO Neg. Hi
- Fuji PRO Neg. Std
- Fuji CLASSIC Neg.
- Fuji ETERNA/CINEMA
- Fuji ETERNA BLEACH BYPASS
- Fuji SEPIA
- Fuji Nostalgic Neg.
- Minor bug fixes and improvements
foto1977
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tomashr 16. 4. 2025 18:19

No jde o to “ The fifth generation of X-Trans sensors is not yet supported.” - to jsou ty 40mpix…
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod foto1977 16. 4. 2025 18:48

Jasně, budeme muset počkat až to odladí...
foto1977
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod OnderCZ 16. 4. 2025 20:41

No ještě je tu pátá generace s 26 Mpix - X-S20, XH2s a X-M5. Jen tak jsem zkoušel trial verzi DxO PureRAW 5 a na rawy z X-S20 nová metoda DeepPRIME XD3 X-Trans Beta funguje perfektně.
Ale jinak je to jak píše tomashr, 40 Mpix foťáky z páté generace mají zatím smůlu.

A ono vlastně sedí i ten popis - The fifth generation of X-Trans sensors is not yet supported. Protože senzor X-S20, XH2s a X-M5 je ze čtvrté generace a tyto stroje mají nový procesor X-Processor 5.
OnderCZ
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Argaro 18. 4. 2025 21:51

Odstranění simulací FUJI je poměrně mrzuté. Osobně mě to odradilo od updatu. Jsem zvědav, zda to DXO něčím nahradí.....
Argaro
Návštěvník

Odeslat příspěvekod wikxzen 19. 4. 2025 10:30

Jestli jsem to pochopil správně, tak DxO de facto je nyní ve stejné situaci jako Capture One/Phase One, který ale tato omezení má v podstatě od začátku, kdy začal s Fujifilmem spolupracovat, když se tam poprvé objevily Fuji simulace.
(Capture One měl v té době pověst solidního řešení na zpracování problematických X-Trans rawů, k dokonalosti k tomu chybělo už jen ty simulace přímo v profilech, což se pak později stalo a Fujifilm to dokonce na jednom svém eventu oficiálně oznamoval.)

Nemáš-li raw/raf z foťáku zn. Fujifilm, tak jejich simulace nejsou k dispozici.
Máš-li raf ze staršího modelu foťáku zn. Fujifilm, tak nebudeš mít přístup k novějším filmovým simulacím, které mají novější nebo aktuální generace Fuji foťáků.

Asi tu DxO narazilo na potíže s licencí, obchod. podmínkami v souvislosti s pojmenováním simulací.
Pokud by to byl skutečně jen problém v užívání názvů, tak např. by stačilo Classic Chrome pojmenovat tak, aby to nebylo "napadnutelné" v příštím upgradu.

Aktuální řešení asi přes LUTy, RNI nebo třeba Cobalt Image.
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod tomashr 19. 4. 2025 14:09

Na simulaci filmu tu taky máme DXO FilmPack, jak jsem psal dříve, tak jsem fakt reálně porovnával s negativy a simuluje hodně slušně. Popravdě pro uživatele jiných značek než Fuji to je asi lepší. Jak to chápu, tak pro Fuji se v DXO nic nemění, problém bude asi jen pokud někdo měl víc značek a chtěl ty jiné sjednotit s Fuji…

Jinak bych ještě podotkl, že poměrně slušných “simulací” Fuji nastavení ve formě LR presetů či LUT je k nalezení spousta, některé i zdarma. Jen jeden odkaz z mnoha pro příklad: https://gridfiti.com/fujifilm-lightroom-presets/ .
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod wikxzen 20. 4. 2025 08:25

Myslím si, že FilmPack v nové verzi bude také bez Fuji simulací. Nebo v nejbližším updatu. Pokud mezitím nedojde mezi DxO a Fujifilmem k nějaké dohodě.
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod tomashr 20. 4. 2025 17:42

Filmpack ale nedělá simulace v tom duchu, jako to, co teď Fuji honí u DXO PL - tedy defakto přímé presety pro RAW kopírující to, co mají v sobě poměrně exkluzivně Fuji digitály.
U FP jde o snahu komplexněji simulovat analogové filmy celé řady značek, dokonce včetně zrna atd., což digitály od Fuji ani nedělají, mělo by jít o vlastní měření atd. Tady si myslím, že to z případným tlakem bude mít Fuji o dost těžší a pokud by se hodně snažili, tak to skončí nějakými modifikovanými názvy.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod foto1977 20. 4. 2025 22:16

Ahoj, asi jsem ty barevné Fuji profily v DxO PL 8 nepochopil. Když vyfotím s X-T30 ve které je nastaven barevný profil Provia (Standard) RAW a ten následně otevřu v DxO PL v8.5 tak se mi nabízí jen ten profil From Camera: Provia/Standard.
Nikde jsem nenašel možnost to změnit třeba na Velvii nebo jiné barevné profily co moje X-T30 nabízí.
A takto to bylo i před tím posledním updatem.
foto1977
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod wikxzen 21. 4. 2025 11:37

Napřímo a libovolně přepínat jako v Capture One nebo Lightroomu to nelze. Dopořídit si FilmPack k PL - v panelu PL8 bys pak měl na výběr z různých Fuji variant. Za původní vybrat podobné:
Velvia nahradí Fuji Velvia 50
Classic Chrome je podobný Kodak Portra 160 nebo třeba Kodachrome 64
Astia vyměnit klidně za Fuji Astia 100
Provia podobný Fuji Provia 100F
Acros vybrat něco z Ilford Delta 100 či Kodak T-Max 100

Pořád platí, že nepřesnější jpg výstup Fuji filmové simulace získáš za pomocí graf. procesoru v samotném Fuji fotoaparátu s jeho USB přípojením k počítači a programu Fujifilm X Raw Studio. Kde lze nastavit přesně ty parametry jako v samotném Fuji fotoaparátu (např. v Q menu).
Pak sestupně dle věrnosti v programech Capture, Lightroom. Potom jsou to už jen improvizace různých forem, které Fuji nějak toleruje nebo ignoruje.

Zároveň ale taky stále platí, že Fujifilm X Raw Studio je příšerně navržený, uživatelsky nekomfortní a připomíná to graf./foto aplikace patnáct dvacet let zpět.
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod tomashr 23. 4. 2025 07:57

Stejně mi úplně hlava nebere, co na tom ve spojení s RAW zpracováním Fuji tolik trápí... Ty filmové simulace jsou "konkurenční výhodou" ve formě kvalitního JPG přímo ve foťáků pro okamžité sdílení atd., v dnešní době instagrammerů se tohle využívá docela dost a mít to k dispozici okamžitě na kartě či přes aplikaci potěší.
Naproti tomu při následném zpracování RAW v počítači jsou možností na získání velmi podobného výstupu spousty (valná většina naprosto nenapadnutelná) a upřímně pro Fuji to žádnou podstatnou výhodou už není.
Přijde mi, že podobnými spory mohou víc ztratit než získat - popření toho jejich "kaizen", kterým se dlouho oháněli, X-Trans snímače mají navíc pro zpracování poměrně špatnou pověst a spíš by Fuji mělo hýčkat každého tvůrce sw, který to pro ně odladí atd...
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod wikxzen 23. 4. 2025 08:21

Je to podobné jako s fonty (moje věčné téma v reklamce a tiskárnách...), o tom se už kdysi spekulovalo. Tady si dovolím jen zjednodušený výcuc z chatgpt (bez garance), protože jsem líný už to hledat z různých for.

Přirovnání k fontům – konkrétní paralely:
1. Autorské dílo vs. technická definice
- Font: Písmo je estetická forma, ale technicky je to sada dat (vektorů, metrik atd.). Je chráněno autorským právem (např. OpenType soubor).

- Fuji simulace: Je to “jen” barevný profil – tedy křivky, saturace, kontrast atd. Ale výsledná estetika (např. Classic Chrome) je autorsky vytvořený výstup a chráněná značka.

2. Používání mimo původní kontext
- Font: Pokud koupíš font, můžeš ho použít pro svou grafiku. Ale nemáš právo ho volně šířit nebo ho zabudovat do aplikace bez příslušné licence.

- Fuji simulace: Používáš je ve Fuji fotoaparátu – ale aplikovat je na cizí RAWy nebo nabízet “napodobeninu” ve svém softwaru už naráží na hranice licence a ochrany značky.

3. Licencování a omezení použití
- Font: Např. Helvetica je známý font, ale jeho použití ve větším měřítku (např. zabudování do zařízení, aplikace) vyžaduje licenci.

- Fuji simulace: Můžeš si koupit Fuji foťák a používat simulace, ale nabídnout je jako funkci ve svém softwaru (např. DxO, Capture One) vyžaduje povolení – nebo se musíš držet “vlastního ztvárnění” bez chráněného názvu.

Příklad s fontem Futura:
- Je to známý font, ale pokud ho chceš přibundlovat do aplikace nebo nabídnout na webu, musíš získat licenci od Monotype.
- Když někdo udělá “Futura look-alike” (např. Bauhaus Inspired Sans), která se jí podobá, ale není přesná kopie, může se tomu vyhnout – pokud nepoužije název a nevydává to za originál.
=> Stejně tak DxO může mít simulaci, která se “nese v duchu Classic Chrome”, ale nesmí ji tak nazvat, ani tvrdit, že je to to samé.

Shrnutí:
- Estetika se tváří “volně”, ale pod kapotou jsou jasná pravidla.
- Komercializace nebo distribuce mimo původní kontext (fotoaparát, editor, zařízení) naráží na licenční limity.
- Označení jménem je citlivý bod – jakmile někdo použije chráněný název (Classic Chrome, Velvia...), může dojít na právní nátlak.
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod tomashr 23. 4. 2025 08:46

No u té podobnosti vidím pár děr, ale asi nejvíc bych souhlasil s bodem 3 - požadavek na modifikaci názvu má v případě reálného sporu ze strany Fuji asi největší naději na úspěch.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků