Zde https://www.darktable.org/2016/10/raw-overexposed/
se píše o přeexpozici v RAWu.
Nějak nerozumím v odstavci "an important note about sensor clipping vs. color clipping" tvrzení a ukázce, že ačkoli i když třeba RAW data ze senzoru nejsou přexponovaná, po aplikaci vyvážení bílé jsou ty místa přeexponovaná. Paradoxně to ukazuje přeexpozici u červeného a modrého kanálu, který je méně citlivý (a je to vidět i bez WB, že obraz má zelený nádech).
Jaké je pro to vysvětlení? Přijde mi to, že je tam nějak špatně( z mého pohledu) zvolen algoritmus vyvážení bílé, kdy Například červený kanál je násoben 4, a modrý trojkou (a zelený normalizován na 1x), aby se dosáhlo neutrálního vzezření vybrané šedé plochy. Vidím zde chybu návrhu - násobení číslem větší než 1 může způsobit že červený přeteče (pokud má hodnotu například 2500 z 4095).
Proč tedy se nepoužije opačný přístup ,že jsou kanály multiplikovány číslem nižším než 1 (prostě se za normalizovaný kanál prohlásí ten, aby multiplikátory nižší než jedna, takže například R:1, G: 0.25, B, 0.75 místo stávajícího R:4,G:1,B:3)
Je to prostě jen otázka škálování, obrazová informace tam stále je. Je zvolený algoritmus špatně zvolen nebo má "zjevení" přepalů po aplikaci WB jiný důvod?