Mam pár naivních dotazů ke Color Managementu:
1. Jakým způsobem se zpracovávají/zobrazují barevné údaje pixelů RAWu, přesahující sRGB, při zpracování v Adobe Camera Raw a Photoshopu (nastavených na sRGB)?
Vyfotím např realitu s maximální zelenou, která přesahuje možnosti sRGB či AdobeRGB monitoru. V ACR a PS se stane zelenou v sRGB (sice méně zelenou než původní realita ale maximální zobrazitelnou na monitoru)? Co se stane s jejími okolními odstíny, které také přesahují sRGB? Dojde k splynutí/oříznutí těchto přesahů na maximální dostupný odstín v sRGB? A vše, co je mimo sRGB se zobrazí jako sRGB a vše je uvnitř sRGB bude odpovídat realitě?
Nebo se celá barevná škála plynule (lineárně/nelineárně?) komprimuje, tak, aby se všechny barvy RAWu vešly do sRGB a zobrazily na monitoru? Nebo se komprimuje jen přesah? Zůstane uchována informace o jejich původní barvě/hodnotě (při uložení v PS jako .psd s uloženým sRGB profilem)? T.j. lze později obraz konvertovat opět do AdobeRGB (či někdy v budoucnu do ProphotoRGB) beze ztráty informace?
Zjednodušená analogie: vyfotím krejčovský metr standardní délky 150cm. Ale monitor/tiskárna/sRGB/AdobeRGB zvládnou zobrazit jen 100cm. Přebývajících 50cm, které přesahují, se ořízne a ztratí? Nebo vše, co je nad 100cm splyne a bude zobrazeno jako by to bylo 100cm? Nebo se ořízne, ale zůstane to uchováno v souboru- a až budu mít širší monitor, tak jej opět mohu zobrazit v celé délce 1:1? Nebo se celý krejčovský metr smrskne o třetinu a zobrazí zmenšený na 100cm?
2. Někde jsem četl, že podklady pro tisk by měly mít vždy širší rozsah než tiskárna. Má smysl předávat podklady k tisku v lepším prostoru (ProphotoRGB?) i pokud monitor tyto údaje neumí zobrazit? Tiskárna může mít v některých oblastech barev vyšší rozsah než monitor. Např. edituji v AdobeRGB ale podklady finálně zkonvertuji a předám v ProphotoRGB. Mohu tak získat např. lepší kresbu v modré či zelené, i když ji detailně nevidím na monitoru (byť špičkovém/zkalirovaném atd...)? Co to udělá s ostatními barvami a jejich saturací (pleťové tóny, běžné barvy kolem středu a pod.) ?
3. Tištěná fotka visící v pokoji při žárovkovém osvětlení: je lépe ji zpracovávat při nastavení teploty chromatičnosti monitoru 6500K nebo 5000K? Papír je bělený a může mít proto mírně namodralý nádech