Tenhle problém jsem vyřešil už dávo a běžné fotky ořezávám přibližně na poměr stran normalizovaných kancelářských papírů tj. 1 : odmocnině ze dvou, konkrétně 12:17. A protože to považuji za řešení nejoptimálnějšejší nepředpokládám, že by to nějakého výrobce napadlo - žabomyší válka 2:3 v. 3:4 bude bohužel věčná
Zásadní problém je totiž v tom, že máte-li fotky z jedné události 2:3 i 3:4, vypadá to neuvěřitelně blbě. Když ořežu 2:3 na 3:4 je velký odpad a mohl bych přijít o důležitou část obrazu, zrovna tak kdybych 2:3 ořezával na 3:4. Proto vybrat si něco mezi tím je ideální řešení a kompromis 12:17 navíc odpovídá nejběžnějšímu formátu tisku na A4 nebo A3.
Svého času jsem měl 2 foťáky které produkovaly 3264x2448 a 3456x2304, takže jsem 3:4 ořezal podle delší strany 3264 a 2:3 podle kratší strany 2304 poměrem stran 12:17, dostal jsem v obou případech dokonce naprosto stejné snímky 3264x2304 a to s minimálním odpadem. Teď mám jiný foťák s jiným rozlišením, tak mi to tak krásně nevychází, ale pořád platí že 12:17 čili skoro přesně 1:odmocnině ze dvou je optimální řešení antagonismu 2:3 v. 3:4. Alespoň do té doby, než se všichni výrobci sjednotí na jednom poměru stran.
Tohle platí pro 99% snímků, individuálně používám třeba i 1:2 , panorana 6:17 apod. s výjimkou 1:1, který působí dost nepříjemně, daleko lepší je je čtverci blížící obdélník, třeba 5:6.