Jak fotit krásné fotky aneb Úvahy o expozici

Fotografové radí fotografům: kompozice, použití filtrů, příklady

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod adamek.jan 20. 7. 2005 07:49

Jak fotit krásné fotky aneb Úvahy o expozici
článek na DigiArena.cz ze dne 12/07/05

Přesná expozice je jedním z faktorů, které zásadním způsobem ovlivňují výslednou fotografii. Může se stát, že se nám podaří úchvatný záběr, ale pokud bude hrubě přeexponovaný nebo podexponovaný, bude k ničemu. Pak nepomůže ani korekce v nejlepším fotoeditoru. Aby byly vaše expozice co nejpřesnější, je důležité vědět, „jak to v aparátu funguje“.

Celý článek je umístěn zde, na webu DigiArena.cz.
adamek.jan
Návštěvník


Odeslat příspěvekod johankam 17. 8. 2008 14:11

Mám nový TZ 3.Fotky z něj vypadají dobře ale některé mají levou půlku trochu zašumělou oproti pravé straně.Pravá strana fotky u některých snímků vypadá ostřeji.Je to vada fotáku nebo focení.
U předešlého starého přístroje jsem nic podobného nezaznamenal.Fotil jsem všechno na automat.
Jsem začátečník jaký je váš názor?
johankam
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Pety 17. 8. 2008 14:42

Za nesouměrnost ostrosti může obvykle nedokonale vyrobený objektiv. Za nesouměrnost šumu, to tedy nevím. Nešlo by někam umístit ukázku v původním rozlišení?
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Nill 18. 8. 2009 16:02

Nesouměrné zašumnění fotek bývá obvykle způsobeno nadměrným zahříváním části fotoaparátu - větší teplo více šumu. V tom případě jde o nedomyšlený návrh přístroje, je to jeho vlastnost, se kterou se nedá nic dělat.
Nill
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cumel30 27. 9. 2009 17:35

Pety píše:Za nesouměrnost ostrosti může obvykle nedokonale vyrobený objektiv. Za nesouměrnost šumu, to tedy nevím. Nešlo by někam umístit ukázku v původním rozlišení?

Je to dobré, je to fotené z ruky s polarizákom filtrom 9x zúúm.

Obrázek Obrázek
Je ťažké byť pako,konkurencia je veľká.
Nad alkoholom ešte nikto nevyhral,len ja som remizoval.
cumel30
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod martin2580 11. 3. 2012 22:57

Polarizak na dlouha ohniska neni rozumny napad. Zde tak jedine sky filtr.
martin2580
Návštěvník

Odeslat příspěvekod golem2 12. 3. 2012 18:51

Prečo nie je použitie polarizačného filtra na dlhšie ohniská rozumný napad?
Sky light filter mal význam pri fotografovaní na diapozitív.
Canon 6D, 17-40, 24-105,70-200/2,8,100/2,8 IS,
golem2
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lennyl 12. 3. 2012 21:52

martin2580:
http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/f ... otografiu/

skratim to: na sirokych ohniskach sa prejavi neziaduci prechod polarizacneho filtra ako moze byt na oblohe,napr. tak ze mas kus oblohy tmavsej z jednej strany kedze uhol zaberu je velky. Na dlhych ohniskach to je prave nepostrehnutelne, pricom samotny princip polarizacneho filtra je stale zachovany :)

golem2:
ciastocne mas pravdu s tym skylight filtrom film vs digi. Skusal som ucinok Hoya Skylight HMC 1B, co je taka stredna trieda, na Sigma 70-200/2.8 EX DG APO II Macro na Pentax K5 a rozdiel bol viditelny v odstraneni modreho oparu a jemnym oteplenim (1B) ale nic take dramaticke. Takze na filme mal Skylight vacsi vyznam. Ale ako mechanicka ochrana objektivu moze sluzit tak isto dobre ako UV filter aj dnes.
D750 + N18-35/3,5-4,5G + N20/1,8G + N28/1,8G + N50/1,8G + N85/1,8G + N70-200/4G + SB700

karbonak Triopo GX-1027 s Giottos MH1311
lennyl
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Tomash. 12. 3. 2012 22:15

Tak já nevím. Zdá se mi, že předchozí příspěvky jsou v rozporu... Abychom si to ujasnili: ta fotka je dlouhým ohniskem (viz titulek "9 x zúúm" + očividná vinětace). Tím pádem odpadají problémy s nerovnoměrnou polarizací při širokém ohnisku, ne? Takže docházím k závěru, že ho v tomto konkrétním případě klidně mohl použít... Samozřejmě mohl použít i ten skylight, který má výhodu v tom, že jeho efekt není záviský na úhlu slunečních paprsků ale zase nebývá v digi fotografii tak přínosný.

Zdůvodní mi tedy někdo, proč použotí polarizáku na dlouhých ohniscích není dobrým nápadem?
Tomash.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lennyl 12. 3. 2012 22:42

Tomash.: tvoja uvaha bola spravna:-)

to ze niekto napise nazor,ze na dlhych ohniskach sa polariz.filter nema pouzivat je iba jeho nevedomost.
PS: ad k tmavsim rohom (sumerne,vsetky 4 rohy nafotke) nema nic spolocne so samotnym pouzitim polarizacneho filtra, ALE s tym, ze konstrukcne objektiv na sirokom ohnisku (ci uz vypuklou optikou alebo fyzicky sirkou plastu nad sosovkou) + filter s hrubou obruckou ztmavuje fotku po krajoch. ale aby to nebolo jednoduche, moze byt aj pripad, kedy samotny objektiv vignetuje (zmavuje rohy na fotke) aj na inych ohniskach ako najsirsie ohnisko objektivu, pomoze zaclonenie. je to dane konstrukciou objektivu
D750 + N18-35/3,5-4,5G + N20/1,8G + N28/1,8G + N50/1,8G + N85/1,8G + N70-200/4G + SB700

karbonak Triopo GX-1027 s Giottos MH1311
lennyl
Návštěvník

Odeslat příspěvekod golem2 13. 3. 2012 00:48

Účinok polarizačného filtra sa spája so stmavením oblohy a keď sa s teleobjektívom spraví krajinný výrez a nie je tam obloha, tak je použitie nerozumné.
Nevidím dôvod prečo nepoužívať polarizačný filter aj na teleobjektívoch. Odstráni odlesky na sklách , tráve, listoch, asfalte, všade okrem kovových plôch
, farby sú sýtejšie nie je na nich odraz oblohy. Samozrejme že používanie polarizáku nie je povinnosť.
Sky light filter sa používal hlavne na diapozitívoch najčastejšie okolo poludnia, alebo na niektorých filmoch, kedy oteploval modrú farbu svetla.
Ako univerzálny alebo ochranný by som ho v digitálnej fotografii nepožíval, lepšie výsledky sa dosiahnu s WB, prípadne funkciou posun WB/bracketing.
Nepamätám sa, že by dnes bol v ponuke filtrov nejaký sky light, alebo konverzný filter. Ak je , tak na okraji záujmu aby bol široký sortiment filtrov
Canon 6D, 17-40, 24-105,70-200/2,8,100/2,8 IS,
golem2
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomash. 13. 3. 2012 04:32

tak to jsem rád, že jsme se shodli. Vím, že vinětace je závislá i na cloně ale na delším ohnisku se zpravidla vyskytuje více, proto jsem to napsal jako důkaz toho, že ukázková fotka byla focena na dlouhé ohnisko. Vinětaci na krátkém (širokoúhlém) ohnisku může způsobit nevhodné použití filtru ale méně kvalitní objektivy ztmavují rohy na delších ohniscích samy...
Tomash.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod monter 15. 3. 2012 13:21

Prosím zkušené fotografy o radu. Jedná se mi o současné použití originální sl. clony a CPL u N 16-85.Myslíte si, že by bylo vhodné řešení našroubovat gumovou sl. clonu na CPL a natáčet současně clonu i CPL ?
OP 12 16/512 zelený, OP 13 16/512 Modrý
monter
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Daf 15. 3. 2012 14:59

Vždyď se s tím polarizákem točit dá i když je tam ta clona. Jen to není tak pohodlné. Prostě tam strčíš prst a tím filtr otočíš ;)
Daf
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků