Vzdálenosti bajonetu jsou stejné pro APS-C a FF. Jinak by jaksi nemohly fungovat FX objektivy na DX.
Zorný úhel není perspektiva. Zorný úhel je v případě objektivů prostě kolik dostaneš záběru obrazu z toho co objektiv vyprodukuje. Objektivy produkují obraz jaksi v kruhu a obvykle "o něco víc" než sensor vidí (když pominu to, že je to kruh, tak třeba 35/1.8 DX funguje i na FX, že?).
Perspektiva je vjem hloubky obrazu a to je závislé na relativní vzdálenosti mezi objekty a jejich velikosti vůči sobě. Blbě se to popisuje, nejsem bohužel malíř abych znal přesnou definici.
Stručně, 35mm má "širokoúhlejší" vjem než 50mm. A je fuk jestli na FX nebo DX. Ostatně i ty fotky to dokazujou. Stačí si párkrát překliknout z jedné na druhou.. Že to má na výšku stejně ještě neznamená, že to je stejné.
Je to dané optickou délkou soustavy. 50mm je zhruba proporčně to co vidíme, 35mm má už proporce jiné a zkracováním délky se ta "širokoúhlost" zesiluje. Doporučuju spíš srovnat třeba 12mm na DX a 18mm na FX, bude to značně jasnější. U DX a FX ten rozdíl není až tak znatelný, neb 1.5x crop je vcelku malý rozdíl oproti FF. Třeba APS-H není poznatelné prakticky vůbec. Ale kupříkladu 12mm na m4/3 těle vs 24mm na FX je už slušný rozdíl. Ještě o něco větší je pochopitelně třeba na Nikon 1 (2.7x).
Je to i důvod proč pokud má někdo APS-C a pak přejde na FF, tak mu najednou ty fotky z APS-C nepřijdou "správné".
Btw. lidské oko má na šířku docela blízko těm 36mm, můžete dumat proč FF a třeba 50mm na něm působí přirozeněji než jakýkoliv "ekvivalent".
Mimochodem kdyby tyhle "ekvivalenty" skutečně fungovaly, tak by nám bohatě stačily "super-kompakty" s 4x cropem a nikdo by nikdy nepotřeboval třeba digitální stěnu. Nebo 6x7 film či 4x5 nebo 8x10 (fotky z 8x10 působí trošku jako "okno" jinam).
-- 11. 5. 2013 02:55 --Lotrandor píše:Problematika crop faktoru mi známa je, od toho se to celé odvíjí.
Co mi ale vrtá hlavou je tohle:
Aby to fungovalo jak říkáš, musela by se měnit vzdálenost středu optické soustavy od senzoru. Podle mě však zůstává stejná, a je buď 35mm nebo 50mm. Konstrukce objektivu se nezmění tím, že ho nasadím na jiný senzor. Pokud ano, jsme u jádra pudla. Je to tedy tak, že vzdálenosti bajonetu od senzoru jsou různé u DX/FX těl?
*upraveno*
Hele, už je asi pozdě :p
*ještě mod*
můžeš nahrát RAWy?
Konstrukce se mění, když je to objektiv čistě pro DX (nebo m4/3, Nikon 1, střední formát etc.). Pokud dáš FF 35 na DX, bude to pořád stejné, jen dostaneš pouze výřez obrazu ze středu.
Je otázkou, jestli se perspektiva mění v závislosti na poměru velikost sensoru vs délka objektivu nebo ne. Pokud ano, tak teoreticky by 33mm designovaná pro DX (či 25mm designovaná pro m4/3) měla mít prakticky vše shodné s 50mm na FX.
Prakticky ovšem fotky z m4/3 a 25mm nevypadají jako ty z 50mm FX.

Takže to takhle asi není.. A 14mm na m4/3 má kapku divnou perspektivu v porovnání s 28mm na FF (objektiv co měl 14mm na konci na m4/3 sem měl a rozhodně to nevypadá ani vzdáleně jako 28mm na FF).