50 mm na APS-C - Portrétní objektiv?

Jak fungují digitály, principy optiky, nové trendy

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod FelixZive 16. 5. 2013 11:15

Petr Luňák píše:a) Jsem fotograf: ohnisko mi urcuje podani perspektivy


To je právě špatně.
Podání perspektivy ti určuje vzdálenost od objektu! Nikoliv ohnisko.

Co kdyby Martin stál na lyžaře na stejnym místě a zjistil, že 300mm je málo? Ale chtěl by zachovat perspektivu (velkej Ještěd, přiměřenej lyžař). Tak by si vzal delší sklo. Nikam jinam by nechodil. Perspektiva by byla stejná, ale ohnisko jiný!

Podle tebe, by si doma Martin nasadil 300mm, protože by chtěl velkej Ještěd a přiměřenýho lyžaře. A až na místě by hledal místo, ze kterého by udělal správnou kompozici (nejlépe zaplnit fotku).
FelixZive
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ggrand 16. 5. 2013 12:18

Takze resume:

a) Jsem fotograf: ohnisko mi urcuje podani perspektivy
b) Jsem teoretik: podani perspektivy mi urcuje vzdalenost od hlavniho motivu
c) Jsem Petr Luňák a ať udělám cokoliv, je to správně ni jinak.
ggrand
Návštěvník

Odeslat příspěvekod TheFlyingman 16. 5. 2013 12:28

a) Jsem fotograf: perspektiva je dána mou vzdáleností od okolních objektů; až tato vzdálenost společně s mým záměrem ovlivňuje, jakou ohniskovou vzdálenost zvolím a použiji.
Když je nepřítel na kolenou.....musíte ho dorazit.
zastánce teorie pohlcovačů tmy
TheFlyingman
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kozakm 16. 5. 2013 12:50

No a nebo mám jen pevné sklo a aby se mi objekt vešel do hledáčku, musím kus ustoupit, i když bych třeba nechtěl. Praxe není černobílá...
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Radek71 16. 5. 2013 14:14

Máš si koupit EF 250-500 F2,8.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kozakm 16. 5. 2013 14:29

Budu o tom přemejšlet
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lemming 16. 5. 2013 16:10

a) Jsem fotograf: Trávím čas focením a ne teoretickým plkáním na internetových diskusích
lemming
Návštěvník


Odeslat příspěvekod TheFlyingman 16. 5. 2013 22:42

Petře - a tady si myslím, že je kámen úrazu, tj. na tom, jak každý z nás chápe perspektivu, resp. jak to tu chápou dvě skupiny lidí.

Z hlediska matematické definice je perspektiva závislá jen a jen na vzdálenosti pozorovatele od daných objektů (tak to chápu a beru třeba já, FelixZive atp.).
Příklad: Mám foťák na stativu, se kterým nehýbu. Použiji objektiv s ohniskovou vzdáleností f1 na vyfocení dvou objektů (O1 a O2) ve vzdálenosti d, které budou mít na výsledné fotografii poměr velikostí 1:1. Na foťák nasadím jiný objektiv, s ohniskovou vzdáleností f2 (a je jedno, jestli f1 > f2, nebo naopak), zmáčknu spoušť. Dle ohniskové vzdálenosti, tedy úhlu záběru, budu mít na výsledné fotografii buď „výřez“ z původní fotografie, nebo původní fotografii „obalenou“ další obrazovou informací. Poměr velikostí objektů O1 a O2 bude opět 1:1.

Ano, znám tvůj argument, že vznikly dvě obsahově/kompozičně/... odlišné fotografie. Ale pokud jsou focené ze stejného místa, bude poměr velikostí objektů O1 a O2 naprosto shodný (poměr, tj. 1:1, v absolutních hodnotách, třeba px na výšku to může být 1000:1000 a 100:100, rozumíme si), tudíž perspektiva je totožná. Nezávisle na použitém ohnisku. Ale jedná se o perspektivu v původním slova významu, tedy v poměru velikostí dvou (nebo více) objektů v prostoru při zobrazení na 2D plochu.
(Test: najít dlouhé rovné koleje, stoupnout si doprostřed, namířit foťák ve směru kolejí a vyfotit s různými ohniskovými vzdálenostmi. To, kde se koleje zdánlivě seběhnou, bude naprosto nezávislé na použitém ohnisku, stejně jako poměr šířky pražce k výšce sloupu s napájením vlaků v jakékoli vzdálenosti od fotografa, který nemění polohu).

Ale podíváme-li se na to z jiného úhlu pohledu, který zastáváš např. ty, je možné na perspektivu nahlížet i v přeneseném významu slova (tedy ne v poměru velikostí dvou a více objektů rozmístěných v prostoru). Teď nenacházím slova, jak tvé podání perspektivy popsat, ale řekněme, že ty perspektivu vnímáš v souvislosti s tím, co vidíš v hledáčku, jak se ti na snímači zobrazí to, co ty zrovna fotíš; jak to bude vypadat v prostředí; jaký máš umělecký záměr atp. Sakra, moje básnické střevo si asi vzalo dovolenou, nebo nevím; snad mě chápete.
Když změníš ohnisko, v hledáčku uvidíš něco jiného, tudíž se dle tvého významu slova změní perspektiva, říkejme ji subjektivní, (protože neuvidíš to, co předtím), ačkoli perspektiva matematická zůstává stejná, takže změníš polohu, aby si měl v hledáčku to, co předtím, tedy si zachoval subjektivní perspektivu, avšak tím změníš svou polohu vůči ostatním objektům v prostoru, tudíž se změní perspektiva matematická.

Pokud se shodneme, že si tady každá skupina pod pojmem „perspektiva“ představujeme něco jiného, a dokážeme se na problematiku podívat očima oponenta, můžeme snad dojít k závěru, že pravda nemusí být vždycky jen jedna, ale že ji mohou mít oba tábory (a zde si myslím, že tomu tak je).

PS: Samozřejmě, že nikomu, kdo alespoň trochu fotí a snaží se u toho přemýšlet, není jedno, co všechno je v hledáčku (prostě nikdo na kompozici nekašle záměrně).

PPS: Koukám, že jsem se zase jednou rozepsal. Snad se tím prokoušete bez psychické újmy.
Když je nepřítel na kolenou.....musíte ho dorazit.
zastánce teorie pohlcovačů tmy
TheFlyingman
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 16. 5. 2013 23:06

TheFlyingman: ty si take zcela nepochybne necetl diskusi, vid? Protoze to, co v tech odstavich tak krasne sahodlouze popisujes, ja jsem demonstroval na praktickych ukazkach, cti fotografiich. Tedy jak tu skutecnost, kdy se perspektiva v zavislosti na ohnisku nemeni, tak tu skutecnost, kdy se perspektiva v zavislosti na ohnisku meni.

Petr Luňák píše:a) Jsem fotograf: ohnisko mi urcuje podani perspektivy
b) Jsem teoretik: podani perspektivy mi urcuje vzdalenost od hlavniho motivu


Temito strucnymi vyroky jsem ty prakticke ukazky pak prevedl do formy psane, bohuzel tu je jisty jedinec, ktery ma problem s obema formami, ale s tim uz ja nic nenadelam.

A byl bys prosim tak laskav a odpovedel mi na drive polozenou otazku, smerovanou k tve osobe? Rad ti ji zopakuji, nebot jsem si v tomto vlakne jiz na nekonecne opakovani drive napsaneho jiz zvykl:

Petr Luňák píše:Fotis napriklad "klasicky" portret (hlava+ ramena) a chces docilit nezkreslene perspektivy. Jak budes postupovat?
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod TheFlyingman 17. 5. 2013 06:05

Petře, budeš se tomu divit, ale celou diskuzi jsem četl. A i tvé fotografie jsem ukázal. Jen jsem zjevně nezaregistroval, že tu obhajuješ názory obou táborů. Bohužel ne vždycky rozlišuješ, jakou perspektivu máš na mysli.

A co se týče tvé otázky? Co přesně znamená nezkreslená perspektiva? Matematickou perspektivu nemůžeš zkreslit, foťákem ji nikdy špatně nezachytíš; zkreslíš to leda tak, že ji blbě nakreslíš (kolej se nebudou v dálce sbíhat, ale rozbíhat, atp.).

Plus nezkreslenou, budu to brát jako jinou, perspektivu od čeho?

Takže pokud budu chtít zachovat shodnou matematickou perspektivu, budu muset zůstat stát na místě a použít jiné ohnisko, s vědomím, že mi na snímku něco bude přebývat, nebo scházet, což povede k nutnosti ořezu, resp. skládání více fotografií.

Pokud budu chtít zachovat stejnou velikost objektu v hledáčku a shodnou subjektivní perspektivu (nebo perspektivu v přeneseném slova významu), pak se změnou ohniska změním svou vzdálenost od fotografované osoby (čímž tedy změním matematickou perspektivu).

Takže asi tak.
Když je nepřítel na kolenou.....musíte ho dorazit.
zastánce teorie pohlcovačů tmy
TheFlyingman
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar


Odeslat příspěvekod Petr Luňák 17. 5. 2013 11:30

TheFlyingman: Jestli se me musis ptat, co je to prirozena perspektiva, tak mi tu zacina nabihat zase to slovicko nefotograf, neda se svitit...

"Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje to, že se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší než objekty blízké. Jev způsobuje také to, že u stejných objektů postavených za sebou do jedné řady se objekty vzdálenější od pozorovatele jeví blíže u sebe"

Dokaze lidsky zrak menit perspektivu? Nedokaze. Takze kdyz napisu, ze chci u konkretne popsaneho zaberu zachovat tkzv. prirozenou perspektivu, znamena to, ze to je jako bych se na ten zaber dival vlastnim zrakem.

Tak a ted bych prosil popsat uz konecne ten postup pri foceni "klasickeho" portretu. Mimochodem, "pouzit jine ohnisko" neni odpoved na mou otazku. Kdyz se te zeptam, jak se jmenuje tva sestra a ty mi odpovis, ze jinak nez prezident, tak z toho jeji jmeno take nevydedukuju.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kozakm 17. 5. 2013 12:15

LISTER: Tak, jak to jde? Žádný problémy?
KRYTON: Nóó, jeden, nebo dva. Sepsal jsem menší seznam, kdybyste byl tak laskav. (Vyndá seznam) Takže, ehh, můj optický systém nemá funkci zoom. Co vy na to?
LISTER: Lidské oči nemají zoom.
KRYTON: Ale, jak vy tedy zaostříte na malé předměty?
LISTER: Prostě skloníme hlavu blíž k předmětu.
KRYTON: Aha. (Přiklání a odklání hlavu od seznamu) Přiblížit hlavu těsně... ehm, k předmětu. Dobře, chápu. A co další optické jevy: obrazová montáž, zpomalení, kvantel...
LISTER: Nic takovýho nemáme.
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 17. 5. 2013 12:26

'Th-th-th-that's all folks!'
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků