Velikost snímače

Jak fungují digitály, principy optiky, nové trendy

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Dolgor 29. 10. 2019 14:19

F/2,8 je u zoomů pro FF standard, ale Canon pro RF začal dělat i lepší - 28-70/2, Sigma dělá 20-35/2 pro FF DSLR a 18-35/1,8 a 50-100/1,8 pro APS-C DSLR.

...Jinak ta ekvivalence je složitá. Nelze vždy dát rovnítko mezi základním světelným objektivem pro FF za 5 tisíc a high-end optikou pro crop za 6-8x tolik. Ta high-end optika pro crop bývá lépe korigovaná a na obrazu je to znát. HO je třeba stejná, ale kvalita bokehu, aberace, ostrost můžou být lepší. ...Jenže i toto se pomalu mění s nástupem bezzrcadlovek a tím, jak výrobci i u levnějších řad přitvrzují - viz prozatím uvedené 24/35/50/85/1,8 S pro Nikon Z. 50/1,8 S je teď za 10 tisíc a svou kvalitou smázne všechny high-end EQ 50ky pro menší formáty.

...Čili podle mne vůbec nemá smysl se bavit o tom, jestli menší formáty jsou nebo nejsou ekvivalentní větším formátům. Vždycky když se o to někdo snaží, dostane drahou přerostlou obludu. Kouzlo malých formátů je ve velikosti při stejných/podobných clonových číslech. Můj X-T2 se základními zoomy 18-55 nebo 16-80/4 je menší než už tak velmi malý Z6 s 24-70/4 (s menším rozsahem), případě X-T2 s 35/1,4 je prcek vedle 50/1,8 S na Z6.

-- 29. 10. 2019 15:20 --

...Tak jsem během psaní odběhl pracovat a teď jsem tu s křížkem po funuse ;)
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Ganec 29. 10. 2019 23:55

Dolgor píše:...Jinak ta ekvivalence je složitá. Nelze vždy dát rovnítko mezi základním světelným objektivem pro FF za 5 tisíc a high-end optikou pro crop za 6-8x tolik. Ta high-end optika pro crop bývá lépe korigovaná a na obrazu je to znát. HO je třeba stejná, ale kvalita bokehu, aberace, ostrost můžou být lepší.
Lacné svetelné 50-ky na FF boli kapitola sama o sebe .. o tých dnes už snáď každý vie, že sa na ne nedalo spoľahnúť...

Ale ako čerstvý majiteľ mZuiko 45/1.2 PRO už chápem aj tie ďalšie veci o ktorých píšeš ^^
Bokeh som doteraz neriešil, ale po príspevku ktorý porovnával Zeiss 35/1.5 a Sony 35/1.8 som si to začal všímať.
No a táto 45-ka v bokehu vyzerá úplne inak: jej "guličky" sú viac rozmazané, takže celkový záber vyzerá ako by bol fotený ešte na nižšej clone (podobne ako ten Zeiss, ktorý na rovnakej clone vyzeral inak).

Tie nové Nikon S na F/1.8 - o ktorých píšeš - by rozmazaním pozadia tiež mali byť podobné .. vraj ako F/1.4 na DSLR
(síce som ešte porovnanie nevidel, ale nemám dôvod tomu neveriť, keďže "som to už zažil na vlastnej koži")

Ale ešte aj v ďalších veciach u tej 45-ky cítim rozdiel:
- napríklad "hviezdičky" u nočných záberov svetiel po zaclonení vyzerajú krajšie.
.. dokonca aj pri naplno odclonenom skle vyzerajú nočné svetlá lepšie: majú menej "duchov"

-- 30. 10. 2019 01:30 --

Davidof píše:Pro MFT nelze doufat, že by se mělo vyrovnat FF v těch luxech, zjednodušeně řečeno. Podle mě to ani nemají v plánu, protože by to nejspíš bylo dražší než ty FF objektivy.
Tiež si myslím, že extrémne svetelné sklá tak rýchlo nevzniknú. Ak vôbec.
Nie kvôli tomu, že by boli drahšie, alebo ťažko vyrobiteľné .. ale je to proste v rozpore zo smerovaním výrobcov:
=> poskytnúť čo najskladnejší systém

Davidof píše:Celkově bych taky řekl, že do té problematiky promlouvá i vývoj zpracování obrazu - dnešní foťáky dávají velmi dobré výsledky pro hladiny osvětlení, které byly před deseti lety absolutně nereálné.
Toto môže byť ďalší dôvod: všetky výhody svetelnejšieho skla sa v podstate dajú nahradiť "digitálnym spracovaním".
(lepšou technológiou, multi-záberovým processingom, smart technikammi, ..)
Dnešné mobily už aj rozmazanie pozadia dokážu spraviť digitálne.
(dokonca sa "sila rozmazania" dá voliteľne nastaviť aj v postprocessingu, netreba na to myslieť počas fotenia)
Mať extrémne svetelné sklo - len kvôli rozmazanému pozadiu - tým tiež stráca na význame.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Amalary 31. 10. 2019 00:40

Ganec: jaké konkrétní úpravy rozmazání pozadí máš v postprocesu na mysli? Co znám, je docela hodně pracné a výsledky nestojí za moc.

S čím porovnáváš tu svoji novou 451,2, jak píšeš, že více maže pozadí. Jak jsi spokojený s AF?
Amalary
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 31. 10. 2019 13:01

To rozmazanie som mal na mysli u tých mobilov...
(model čo to dokáže ešte nemám .. asi .. ale už sa to tu na fóre niekde riešilo a prikladali ukážky)

-- 31. 10. 2019 13:01 --

No a čo sa týka tej 45-ky: ešte som jej rozmazávanie priamo neporovnával s ničím.
Ale pocit z prvotných záberov je, že to pozadie je menej rušivé, ako na záberoch z iných skiel.

Toto je napríklad jeden z prvých cvakov zo 45/1.2 (ten rozmazaný vpredu som ja ;-) )
Obrázek

Pre porovnanie (síce iná scéna, ale tiež som tam ja, hehe :twisted: )
Tu je pozadie u 17/1.8 .. teda úplne iný typ skla .. ale na to čo chcem vyjadriť by to malo stačiť:
=> vidno tam nielen zreteľné "okraje guličiek", ale je v nich ešte aj rušivá farebná aberácia .. a pri svetle "žiara"
Obrázek

-- 31. 10. 2019 13:20 --

Čo sa týka ostrenia, ešte nebol čas ho poriadne preveriť:
Končí projekt, tak validujeme aj cez víkendy a po večeroch. Dáko mi nezvyšuje voľný čas :-(
Ani na pongu som nebol: tento týždeň nie sú tréningy/zápasy a na zápas minulý štvrtok som nemohol ísť kvôli práci.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Amalary 31. 10. 2019 23:58

Bokeh má docela hezký a pozadí taky maže vcelku slušně, viz zde:

https://www.flickr.com/photos/ivankutsa ... 74031@N22/

Škoda té vyšší ceny. Třeba pošleš link se zajímavou cenou :)
Amalary
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 1. 11. 2019 10:16

Linku som ti poslal cez SZ.
(mám odtiaľ aj 7-14/2.8 za podobnú cenu)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Amalary 1. 11. 2019 21:46

Děkuji.
Amalary
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Papadimo 2. 11. 2019 17:12

Link čeho
Papadimo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 10. 11. 2019 20:57

Poslal som mu link na e-infin, kde sa dali kúpiť Olymlpusácke sklá za citeľne lepšie ceny.
Ale ako Fidko postrehol vo vedľajšom vlákne, už tam nie sú od Olympusu žiadne sklá ani telá :-\
Teda ani ten link už nefunguje :'(
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Amalary 11. 11. 2019 06:42

Napsal jsem jim, proč tam nemají výrobky Olympus, a toto mi napsali:

Hi Petr,

We have not stopped selling Olympus, just there is a copyright issue of images we have put them off line temporarily.

You can login to our website with your Facebook or Google+ account and the Olympus items will show up.

Regards,
CS Team
E-infinity
Amalary
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 11. 11. 2019 06:53

Má pravdu ... tak záhada vyřešena.

Pár lidí posmutní a jede se dál
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod Fidko 11. 11. 2019 08:01

Joj, akurat riesim dilemu a v hre bola 17 f1.8 a chalani z ciny mi pomohli vyhodit ju z vyberu a teraz je tam zase ... kurnik :-D
Fidko
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Cech1986 18. 8. 2020 05:01

CCD a CMOS. Čím větší je plocha fotocitlivého zařízení, tím větší je plocha CCD / CMOS, čím více fotonů je zachyceno, a lepší fotosenzitivní výkon
Cech1986
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Ferdin 16. 10. 2022 13:48

Prošel jsem tu pár příspěvků hlavně z počátků diskuze (nemám sil číst všechno-snad mi nic neuniklo)-ale podstatný probém je v onom "přepočtu ohniskové vzdáleosti podle crop faktru". COž je šikovný marketingový trik ale fyzikální nesmysl. Ohnisková vzdálenost je fyzikální veličina, která nijak nesouvisí s velikostí čipu. Je dána čistě a pouze objektivem (zjednodušeně průměrem a mohutností čočky -pokud by objektiv byla jednoduchá čočka).
Onen "crop faktor" funguje naprosto stejně i pro analogové foťáky-a množství světla nemá nic společného se zesilováním signálu, (pro crop i FF se signál zesiluje stejnou měrou). Nemůžete přepočítávat množství světla podle podle přepočtené ohniskové vzdálenosti ale podle skutečné ohn. vzdálenosti.
Pokud má crop sensor stejný počet pixelů jako FF musí být tyto pixely mnohem menší. Hůře se chladí a proto je větší teplotní šum. Pokud má adekvátně méne pixelů vzhledem k velikosti plochy FF sensoru, bude výsledek šumu totožný.
Ferdin
Kolemjdoucí

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků