od wikxzen 23. 6. 2024 08:59
Pro 100mpix je stabilizace nutnost, pro 51mpix dle mých zkušeností v podstatě ani ne. Čistě ale věc zaměření, ale i tréninkem a praxí, jak třeba správně držet a stabilizovat MF foťák bez IBISu, když musím jít s časem někde pod hranici času závěrky 1/60 s objektivem/ohniskem EQ 50mm (např. s GF 63mm). U širších skel si můžu dovolit jít zase o něco málo níž atd. Standardně ale mám v nastavení Auto ISO časy 1/160, 1/320 i 1/500, když je třeba (to málokdy). Vše v režimu EFCS.
Pro světelnost lepší než F3.5 a mít přitom kompaktnější mustr tělo/sklo než je 50R s 50/3.5 mi připadá jako těžká výzva už u "rysovacího prkna". Fuji v tom případě musí vyvinout nový a silně digitálně korigovaný objektiv zapuštěný do těla fotoaparátu, novou centrální závěrku namísto z dosud užívaných v GFX systému. A další různá dílčí řešení v rámci nového GFX kompaktu. Tenhle nový vývoj, byť mohou vycházet ze zkušeností z vývoje X100 řady, se prostě musí pak zaplatit - pokud rumorsy předpokládají správně, tak to má být prémiový kompakt, to samo o sobě si říká o cenu někde mezi GFX 100S II a GFX 100 II.
Hybridní hledáček ... jak jsem býval jeho zastáncem u X-Pro2, tak jeho smysl u GFX prozatím vidím jako malý. Hybridní hledáčky u X100 a X-Pro byly navržené pro poměr obrazu 3:2, nově by musel být 4:3, to naznačuje, že by to byla velká optická soustava s různými kompromisy pro OVF i EVF část. Délka 50R těla s EVF na stranu je 161 mm, u 100S mustru s EVF přibližně uprostřed 150mm. O přibližně 2 mm více u top modelu 100 II.
Mám APS-C 24mpix (X-Pro2), bylo období intenzivního srovnávání pochopitelně a výsledek je, že mi to za to stojí mít v batohu 50R (nebo jakýkoli GFX) s některým z GF skel.
Nový 40mpix není špatný (znám jen dostupné rawy z různých recenzí), ale jeho hlavní přednosti jsou prostě dané dobou, tj. moderní rychlý senzor s dostatečným vyčítáním dat a modernizovanými obvody, a stabilizace. Lepší možnosti ořezávání jako bonus.
DR na nízkých ISO, obecně tonalita, barvy ve stínech po vytažení atp. - tam starý 51mpix 44x33mm snímač z r. 2016 (resp. už z doby digi 645 Pentaxu) je výborný. Ikdyž moiré na složitých strukturách je problém, dá se řešit, i selektivně.
Tohle mi na změnu nebo návrat k APS-C nestačí, ten systém mi prostě leží v šuplíku a jen z čisté nostalgie si X-Pro2 ponechávám jako suvenýr.
Trochu s přimhouřenýma očima rozumím i tomu spíše jalovému tvrzení zastánců 44x33 snímače, že 51mpix snímač poskytuje "organičtější" obraz narozdíl od jeho 102mpix verze - chápu ale také, že to může takto zvenčí zavánět fotofetišem - mnohem pružnější při práci v PP, ať už zpracovávám cíleně nebo si jen tak prostě hraju s posuvníky a testuju, co vše to "snese a vydrží".
Tu dává více smysl jít do FF než návrat k APS-C.
O GF objektivech by se dalo taky různě rozepisovat, ale to kdyžtak zase někdy jindy.