Nikon Z systém

Diskuse o přístrojích s výměnnými objektivy bez zrcátka

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod noxx_cz 12. 1. 2025 20:57

S nějakým výletem zaměřeným na fotografování rozhodně souhlasím. Když si spočítám (a vedu si docela podrobnou evidenci výdajů) moje loňské náklady na cestování, tak bych svou současnou fotovýbavu obměnil minimálně 2x :-). Ale nelituju jediné koruny. A možná i díky tomu postupně na výbavě, která mi leží doma spíš pomalu a jistě ubírám a snažím se ji minimalizovat. Třeba teď to Chorvatsko je z 95% na X-T2 s 18-55 a nemám dojem, že bych o nějakou fotku přišel díky rychlosti = pomalosti AF, dynamické rozsahu nebo celkově technické kvalitě.
Na podzim jsem si pro radost (a dennodenní nošení) pořídil X-E2 s Ttartisan 27mm a taktéž nepociťuju, že bych trpěl na výslednou kvalitu.
Takže ano, vykašlat se na novou techniku, pokud to není vyloženě o tom si udělat radost a investovat spíš do zážitků a poznávání.
noxx_cz
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 12. 1. 2025 20:59

Chlapi, díky, že jste se tak hezky rozjeli. Pravda je, že se do něčeho nutím kvůli šedesátinám, ovšem zase a nějakou dvoutýdenní fotoexpedici na druhý konec světa by se asi manželka nekoukala s velkým pochopením a bylo by to blbý ji tady nechat, ovšem pokud bychom měli jet někam ve dvou, musel bych jí vymyslet program. Mám dobré zkušenosti s focením když třeba vyrazím na východ slunce a ona spí a potom na západ slunce jde se mnou, nicméně to jsou prostě vycházky pár km od hotelu pěšky nebo na dojezd autem. Fotoexpedice po amazonském pralese asi nebude úplně každý den návrat na sprchu do hotelu a na to bych jí fakt nenalákal.
Takže spíše něco bližšího, láká mě se dostat do nedostupných míst Křemelné na Šumavě. Vždycky když jedu tou spojnicí Železná Ruda - Modrava a zastavím tam, kde to jde, a dojdu k prvnímu zákazu, tak si říkám, že bych si nejradši zaplatil aspoň 3 dny chození se strážcem národního parku - fotografem tam, kam se nesmí. No a manželku bych zaparkoval na Modravě a tam už by se zabavila, protože to tam má ráda. Ale chtělo by to ranní mlhu okolo Křemelné a prostě místa a časy, které jsou dlouhodobě vymazlené. Něco jako když nás vodil Vašek Sojka po Českém Švýcarsku a spali jsme pod Pravčickou.

pemar: první Sardinie se celkem povedla s fotkami, byl jsem na severovýchodě, teď poslední léto 2024 jsme podruhé jeli jižněji, tedy od místa, kam jsme nejjižněji dojeli poprvé autem. Jenže druhou polovinu dovolené, která byla po koupání v té první rezervována na výlety, jsme dostali covid a byli jsme rádi, že jsme se pak dostali domů.
Takže mám ze Sardinie nafocené pouze San Teodoro. A druhá blbost byla, že jsme jeli v srpnu kvůli teplejší vodě. Prázdný trojzáliv Cala Brandinchi - La Cinta z června byl v srpnu hlava na hlavě.

-- 12. 1. 2025 21:32 --

oldbas: podle toho, kam jdu a co budu fotit, tak beru buď pevná skla nebo zoomy. Pokud fotím do pár metrů a lidi, tak beru většinou jenom pevná skla, krajinu do dálky a na rychle se střídající akce zoomy. Když můžu udělat výřez tak, že popojdu 3 kroky dopředu a dozadu a navíc mně nic neuteče, protože to není třeba svatba, tak mám radši pevná skla a střídám to v rozsahu 20mm až 85mm podle momentální chuti, že vezmu 2 skla z těch pěti. Zoomy mám DX-ové, resp. 70-200/2.8 VR je vlastně taky DX, protože je to sice full frame, ale vinětuje na FF jak prase. Takže jsem právě uvažoval mít D500 na DX zoomy a D850 na full frame pevná skla.

Nejdůležitější je pro mě spolehlivost ostření na body mimo střed, protože prostě jsem tak zvyklý fotit i klidné motivy. Vybírám si orámování v hledáčku a pak si kurzorem vyberu místo ostření výběrem ostřícího bodu a už nehýbám se záběrem. U pohybu si zase předem rozmyslím kompozici a připravím si prostě ostřící bod vlevo nahoře, aby tam měla hlavní postava obličej, když se kouká doprava. A Nikon D7200 tohle zvládala i se zoomy, ale s f/1.8 a f/1.4 skla na plnou díru to umí v Nikon DSLR pouze D500, u D7200 jsem měl třeba s 85/1.8 nepříjemně vysoké procento nepřesně zaostřených fotek. Ne úplně mimo, ale prostě třeba brada ostřejší, než oči. A zaostření na střed a překompozici prostě neumím, protože je mně strašně nepříjemné do poslední chvíle nevidět celou scénu, potřebuju aby obraz v hledáčku rovná se finální fotka. Mám psychický blok posouvat výřez když nevím, co se děje o kus vpravo. Nejsem pohotový, takže si záběry připravuju i když se jedná o akci, myslím a vnímám dopředu i když pak stihnu jen to, co jsem chtěl a ne to, co se náhle odehrálo. Jakmile fotím bez přípravy, tak tam prostě lidem chybí boty a kus ruky, v záběru se někdo šťourá v nose nebo je tam cedulka WC, půl psa a lidem roste z hlavy dopravní značka.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod houghs 12. 1. 2025 21:47

I ta Šumava bude dobrý nápad, ale ne bez průvodce nebo jiné společnosti. Vypravit se někam na odlehlá místa o samotě není moc dobrý nápad ani pro mladší lidi. Problémům se má předcházet. Já se také musím krotit, jsem schopen vlézt snad kamkoliv, jako introvert doslova miluju pustá místa bez lidí a také noční procházky lesem. Včera jsme se vypravili se synem v noci na hrad (z domu to mám půl hodiny přes les), ale jen proto, že byl úplněk. Jenže na focení to moc není.
houghs
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 12. 1. 2025 21:51

Na Z-systému se mně líbí pouze 2 věci: video a ultrasvětelná skla, jinak mně DSLR prostě natrvalo vyhovuje. A z D500 a Z30 mám fakticky identické výstupy a Z50II má stále stejný snímač. Takže video jsem vyřešil Z30-kou a tam mně to natáčení přes výklopný displej vyhovuje, protože na video natáčím pouze vnoučata a tam je Z30 + palačinka 24/1.7 naprostý ideál. Malý, lehký, ostří na obličej a hlavně dětem se musím věnovat a filmovat jednou nataženou rukou a hlavně nestrhnout pozornost dětí na foťák, jinak je konec. Takže vyklopit displej, foťák v natažené ruce nenápadně za židlí, úkosem koukat na displej a volnou druhou rukou stavět něco z Lega, abych vnoučata nalákal na Lego a nesápali se po foťáku. jakmile to nezvládnu, tak nastanou dvě varianty: "Dědo, nefoť mě." anebo "Dědo já tě vyfotím.", případně já mám ruce od másla a od krému, tak to dědo budu sahat do objektivu.

-- 12. 1. 2025 22:33 --

Dnes jsme měli už podruhé v tomhle roce takovouhle oblohu:
Obloha.jpg


-- 12. 1. 2025 22:42 --

Tu sestavu f/1.8 skel jsem koupil na mpb.com za pár peněz v době, kdy už jely naplno bezzrcátka, za nové ceny jsem o tom nikdy ani neuvažoval.
No a D850 - tam pokud bych do toho šel, tak tam je asi jednoznačná volba kategorie Excellent: https://www.mpb.com/en-eu/product/nikon-d850
... protože ušetřit 200 Euro kvůli kategorii Good je asi dost nevhodné.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod 25Paladin 12. 1. 2025 23:11

Ja by som ešte zvážil einfin. A tiež sa v tvojom prípade prikláňam k tej D850.

https://www.e-infin.com/eu/sk/item/3416 ... _(iba_telo)?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA7Y28BhAnEiwAAdOJUMIKp5438MHqSSKhphy2-_-e1vICDV9UeKibeMI4UFV59ztpBfn-zBoC4D8QAvD_BwE
25Paladin
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar. 13. 1. 2025 06:43

Já jsem tady na fóru asi jeden z mála, kdo má D850 i D500, s oběma jsem toho dost nafotil. A kdo měl předtím i D7100, což je podobná mašina jako D7200, kterou má nebo měl FotoABC.

D500 je proti D7100 o mnoho lepší stroj, ve všech parametrech, jen je třeba si přečíst návod a naučit se nastavovat podle potřeby, naučit se pracovat s ostřicími body, režimy, … ale když tohle člověk zvládne (u bezzcadlovky tahle komplexita není), tak se mu ten foťák odmění výborným výkonem, kromě ostření to má i hodně monochromatický šum, ostření na krajní body, FotoABC nemusím nic vysvětlovat, ví, co má. Ačkoli jsou ty foťáky vzhledově a ovládáním identické, jsou to úplně jiné mašiny, D500 je speciál na sport a wildlife, zatímco D850 byl a následně i zůstal nejlepší univerzální foťák ve své třídě, na začátku jsem D850 dost podcenil, ale s gripem mi následně nahradil i D500, fotil jsem s D850 ptáky ještě mnoho měsíců poté, co jsem měl Z9, na Porsche day s D850 měla dcera technicky stejně dobré fotky, jak já se Z9.

Na rozdíl od FotoABC jsem si od začátku u všech koupí objektivů počítal s tím, že je použiji na fullframe a nešetřil jsem na nich. To hrálo u D850 docela důležitou roli, protože D850 neodpouští, chyby fotografa nebo objektivu jsou o dost více vidět. D850 jsem koupil v době, kdy tady na fóru měly velkou váhu názory, že FF je jiná liga. D850 u mne přinesla i potřebu výkonnějšího počítače pro zpracování fotek, nákup čteček, dražších paměťových karet, vzrostly mi nároky na stativ …

Proč to píši ? Protože si dovedu představit, že místo nadšení přijde zklamání. Respektive že může zjistit, že mu něco chybí.

Asi jsem blázen, ale přemýšlím o tom, že bych FotoABC svoji D850 půjčil, třeba i na 2 týdny, aby věděl, co získá a za jakou cenu (nemyslím peníze). Nechtěl bych za to žádné peníze, stačilo by mi jen, když mi jí vrátí nepoškozenou a ideálně kdyby jí před vrácením odvezl na vyčištění do Nikonu.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 13. 1. 2025 09:51

pemar: díky za nabídku, ale radši si ji půjčovat od Tebe nebudu, je možnost si koupit použitý kus od mpb a třeba za půl roku ho případně zase prodat s tím, že ta ztráta zase není úplně zásadní. Ale spíš mě zajímá dle zkušenosti jak se chovají ta moje skla na FX, jestli to, co přibude do krajů není zřetelně horší. A co dělá bokeh u krajů, jestli se nedeformuje a moc to nevinětuje. Vím, že máš třeba 20/1.8, tuším i 50/1.4 Art a 24/1.8, 35/1.8 a 85/1.8 určitě znáš. A taky jestli ta izolace zaostřeného objektu na f/1.8 full frame je zřetelně lepší, než na DX. No a mám tradičně rád 35 mm eq. Tu mně teď dělá hodně povedená 24/1.8, jenže ta by se přesunula do oblasti, kterou dnes fotím se 16mm na DX a 35mm eq. by se stala 35-ka G ED. A nejsou 35-ky u Nikonu tradičně slabé? Mně celkem 35-ka FX na D500 neruší, ale kdyby se z ní stala opravdová 35-ka, tak co ty kraje? Kdysi dávno jsem měl půjčenou první D3, co se v ČR objevila, a pamatuji jak Nikkor AF 24/2.8 D byl děs a hrůza. Samozřejmě AF-S f/1.8 už je jiná liga, ale všechno to znám na DX. No a taky jsem zvyklý na D500 mít ostřící body hodně do kraje. U D850 bych je najednou měl uprostřed, takže bych kvůli kompozici používal fakt ty úplně krajní a otázka je, zda by to stačilo? Anebo je prostě lepší počítat s ořezem? V létě třeba hodně fotím vnoučata jak skáčou do bazénu a blbnou v protiproudu na nafukovacích letadlech, takže nějaké překomponování fakt ani náhodou, takže spíš fotit víc na střed a řezat?
Když to promýšlím, tak už si úplně neumím představit situace, kdy třeba dnes vezmu s sebou na nějaký dvoudenní výlet D500 + 10-24 + 16-80 VR + 70-300 + 20/1.8 + 85/1.8 a 10-24 + 16-80 + 70-300 mám na túru a 20/1.8 + 85/1.8 na večerní posezení s přáteli. To abych pak bral dvě těla a to je dost křeč. No a když bych postupně zjistil, že D850 mně stačí jako hlavní tělo, tak bych asi nebyl nadšený z používání DX zoomů na FX těle, že? No a 20/1.8 je jako 14-ka na DX a asi by mně chyběla desítka. Přepnout hledáček D850 na DX výřez jde, ale je to asi dost malý, ne? K D500 běžně beru Z30 na video, jenže Z30 je menší a lehčí, než zoom pro D850. ;-) Jak píše oldbas, tak abych pak neměl tolik výbavy, že by bylo neřešitelné co si s sebou vzít. :-D No a co si myslíš o postupné náhradě zoomů? Přejít z mé oblíbené 16-80 na 24-120/4? Jenže 24-120/4 je velká, těžká a obrazově nic moc, že? A nahradit 10-24 na DX je zase asi problém, protože 16-35/4 je totéž. Pak bych spíš začal závidět mnohem povedenější zoomy Z-systému. Zatím na F-mount DX mám vyřešeno a takhle bych se pouštěl do něčeho, co není v dané třídě úplný ideál. I když ona 16-80 na plnou díru není vždycky skvělá proti třeba 24/1.8 na stejných plus mínus f/3, ale otázka je, zda bych z 24-120/4 neměl ještě horší pocit. A nezačal závidět obrazový výkon Z-kovým sklům, které ale jsou v rozsáhlejší sestavě mimo mou ochotu do toho investovat.
Teď mám dlouhodobě stabilizovaný GAS a abych neotevřel Pandořinu skříňku víc, než odpovídá tomu kulatému jubileu. D850 k pevným sklům je dobrý nápad, ale člověk by si musel zakázat zoomy a širší konec, než 20mm a delší, než 85mmm.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 13. 1. 2025 10:11

U přínosu FF strašně záleží na tom, co člověk fotí a jakým stylem. Já třeba mám paralelně FF a vedle toho ještě menší MFT a ono to prostě není až tak jednoznačné. Typicky ten omílaný menší DOF je někde fajn, ale reálně zrovna u mne narážím na více situací, kdy mi na FF hloubka ostrosti chybí než těch, kdy mi na MFT přebývá. Ve výsledku pak na fulframu často více cloním, což to vyřeší, ale jaksi tím při slabém osvětlení vymažu kvalitativní přínos v DR a šumu :-(
Nemohu si pomoci, ale za mne je jediný opravdu neokecatelný přínos většího snímače v možnosti jít na vyšší rozlišení, pokud někomu 20-24mpix nestačí, tak pak je fullframe (či středoformát nutnost). Sice má Fuji APS-C 40mpix, ale tam už se dostává do dost problematické polohy rozptylový kroužek a difrakce, což má vliv na charakter obrazu, zatímco u FF je 40-60mpix ještě v tomto směru v pohodě.
Jinak je to ale opravdu strašně individuální a především závislé na oboru focení, tohle si musí každý srovnat sám.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod houghs 13. 1. 2025 10:41

Je velice těžké někomu něco poradit, když není k dispozici fotogalerie. Z těch informací, které jsou k dispozici, bych přechod na FF DSLR jako primární platformu nedoporučoval. Podle mě to je jen omezeně využitelné a víceméně to znovu nastartuje GAS. Nicméně ta sbírka pevných světelných FF skel má něco do sebe a já bych spíš přemýšlel nad nějakou ekonomickou variantou zaměřenou na využití těchto objektivů. Za mě by velmi dobrým řešením byla i D610.

FF DSLR sestava na nějaké cestování je podle mě hodně problematická. A můžu říct, že to prakticky nikde nevidím. DSLR je stále ještě hodně vidět, ale vše APS-C. Neumím si představit, že bych tahal někam tak těžkou výbavu.

Jinak pozor na tu fascinaci nízkou DOF. Laická veřejnost tím až tak okouzlená jako my, fotografové, není. Portrétní fotka, kde jsou ostré jen oči, je taková kontroverzní. Na 50mm FF je podle mě 2.8 tak akorát, na 85 mm postačí 4. Ty ultrasvětelné objektivy určitě význam a uplatnění mají, dají se tím pořídit velmi zajímavé fotky, ale uvážlivě a s mírou.
houghs
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 13. 1. 2025 10:56

Ono se s DSLR FF (případně velkými APS-C/H) celkem běžně cestovalo v "zlaté době DSLR" někdy před rokem 2010, jenže to mimo jiné ještě vypadalo trochu jinak cestování... Tehdy při cestě letadlem bylo odbavené zavazadlo fakticky samozřejmý standard a kabinové se taky řešilo méně, dnešní styl "nalehko s nízkonákladovkou" byl naprosto okrajový.
Dost lidí si úplně neuvědomuje, že dnes běžný přístup k letecké dopravě je tu reálně pár let, ještě možná před 10ti roky to tak úplně běžné nebylo a před 15ti to bylo vyloženě neobvyklé.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod oldbas 13. 1. 2025 12:12

Fascinace nízkou DOF můžu potvrdit. Ne vždy je to přínosné a vhodné. Často je FF spis6na škodu, pokud to není vysloveně záměr. Pár mých příkladů:
Fotím někde ženu s dětmi na výletě nebo doma na gauči. Úplně obyčejné fotky do alba. S 50mm nejdu pod f/4, často f/5,6. S 35mm je to na f/4 většinou ok.
U fotek krajiny nejdu pod f/8, nejčastěji f/13.
Občas jdu trápit ptáky kolem budky, nebo krmítka, abych si alespoň něco cvaknul. Fotím přibližně na 3metry ohniskem 400mm a ani f/8 často nestačí, aby byl ptáček celý pěkně ostrý...
Takže v legraci ideálně tělo m3/4, co šumí jako FF a světelné objektivy, které mají I při f/2.8 přijatelnou DOF.
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar. 13. 1. 2025 12:20

Já jsem toho s D850 nacestoval hodně a Z9 mám ještě o půl kila těžší, i do horkých destinací a to mám chronicky nemocná záda a i na svůj věk slabou fyzičku. A mám vyzkoušené i focení v pralese, vím o čem to je. Ano, pouliční fotky někde na dovolené bych udělal i s Leicou nebo mobilem a ano, profesionál někde v pralese odfotí s Olympusem to, co já s odřenýma ušima se Z9. Ale zase nikdy neměl extra moc času a nikdy jsem nefotil tak precizně jako profesionál. Ale pokud budu fotit ze stejného místa stejný motiv jako někdo s MTF a on nebude držet nějaké extrémní časy, tak ten rozdíl bude pokaždé poznat, to je fyzika. A pokud někdo udrží delší časy s MFT, tak jeho fotky ze Z9 budou ještě o level lepší. Totéž platí pro objektivy. Takže pokud fotím na dovolené dokumentačně ve stylu “to vyfotím Box Tengorem” nebo pro ty mladší “jako z mobilu”, tak nemusím tahat Z9, ale můžu mít nějaký kompakt. Nebo rovnou ten mobil.

Psal jsem to mockrát, na 44 Mpx je každá nedokonalost vidět. To je špatná zpráva. Ta dobrá je, že D850 má schopnost objektivům dát druhý život, že třeba fotka z Nikonu 85/1,8 vypadá lépe, o Nikonu 105/1.4 nemluvě, zrovna ta Sigma Art je příklad objektivu, kde ty fotky vypadají velmi profesionálně.

Co se týká létání, je to opruz. Ale neříkejte mi, že když máte statisíce na výbavu, nemáte pár tisíc na palubní zavazadlo. To je všechno jenom vaše volba a pohodlnost, nic jiného v tom nehledejte.

Jinak z tou expedicí bych volil něco na hranici možností, nedržel bych se při zemi. Jednak proto, že šedesátiny jsou jenom jednou a za druhé proto, že jsou to statisticky poslední roky s vysokou kvalitou života.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 13. 1. 2025 12:26

Oldbas - no on je právě fór v tom, že pokud nejsi DOF fanatik, tak to MFT opravdu jako FF šumí...
Pokud je totiž světla dost a expozice ti vyjde třeba do ISO400, tak to je v rovině není co řešit, šum u MFT je prostě nepodstatný. Jenže pokud je světla málo, že by ti třeba při cloně 1,8 pro rozumný čas vyšlo ISO3200 a více (což by už u FF lépe vypadalo), tak začneš narážet na ten problém, že při potřebě udržet větší DOF najednou u MFT máš pořád F1,8, zatímco u FF musíš clonit na 4, čímž výhodu nižšího šumu "sežereš" a jsi na tom v podstatě stejně. Výhodu budeš mít, pokud budeš fotit na plnou díru s menší DOF, ale to nejde vždy.
On v debatách kdekdo plká o šumu, ale reálně tohle fakt primární výhoda není. Když už, tak bych pro FF argumentoval vyšším DR, to se naopak někdy hodí i když je světla spousta, paradoxně třeba na ostrém slunci s velkým rozdílem světla a stínu je to přínos pomalu největší a obecně tohle se využije u spousty motivů a světelných situací...

Jak jsem psal, já momentálně jedu oboje celkem paralelně s přímým srovnáním, ne jen "vzpomínky, jak jsem to měl dříve". A řekl bych, že bych sice výhody FF dokázal rozumně vyargumentovat, ale v mé praxi mám pocit, že jsou velmi často úplně jinde, než je takový obecný tón zjednodušujících diskusí (často až lehce naopak)...
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar. 13. 1. 2025 12:29

S tou nízkou DOF je to věc vkusu a nálady, mám jich z doby dospívání dětí spoustu, asi i proto, že jsem tu možnost měl:

Obrázek

-- 13. 1. 2025 12:32 --

Tomashr: je rozdíl, když fotíš v Praze za denního světle a někde v Thajsku v pralese. V té Praze je to fakt jedno, ale ta diskuse bylo o tom, že někdo bere Thajska MFT nebo něco podobného a tam to fakt rozdíl je, ale kdo si to nezkusil, neuvěří.
pemar.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 13. 1. 2025 12:34

pemar. píše:Co se týká létání, je to opruz. Ale neříkejte mi, že když máte statisíce na výbavu, nemáte pár tisíc na palubní zavazadlo. To je všechno jenom vaše volba a pohodlnost, nic jiného v tom nehledejte.


Tak jedna věc je, že například u mne toho dost nacestuji primárně pracovně a zdůvodnit značný nárůst ceny není jednoduché a rozúčtovávat je dobrý opruz...
Když letíš sám, tak pak samozřejmě když to nutné je, tak si připlatíš, ale někdy se nestačíš divit :-( Ono i u delší cesty typu NY to klidně je navýšení 25-30%, ovšem u něčeho bližšího a řekněme nízkonákladovějšího jsem ale běžně viděl i nárust npřes dvojnásobek, což už se člověk kroutí "jen tak z principu" :-(

-- 13. 1. 2025 12:40 --

pemar. píše:Tomashr: je rozdíl, když fotíš v Praze za denního světle a někde v Thajsku v pralese. V té Praze je to fakt jedno, ale ta diskuse bylo o tom, že někdo bere Thajska MFT nebo něco podobného a tam to fakt rozdíl je, ale kdo si to nezkusil, neuvěří.


Hele nechci se hádat, ale opravdu to vidím paralelně. A dovolím si tvrdit, že celkem běžně bude v pralese ztráta kvality MFT menší (a za jisté shody okolností to dopadne dokonce v neprospěch FF) , než v řadě situací ve výrazném slunci. To jsou právě ty paradoxy, na které jsem výše narážel :-P
Mimochodem jsem poslední rok fotil na FF více než na MFT (a určitě jsem za něj utratil více peněz), takže případné narážky na to, že na to koukám jako fanoušek malých snímačů, by byly hodně mimo mísu...
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků