milann88 píše:Veslon: Uz ti to napsali prede mnou, ten clanek je zavadejici tim, ze si autor naprojektoval situaci pro porovnani, ktera je do znacne miry minoritni pro vetsinu fotografu, umim predstavit situace, kde se to tomu blizi, jako treba fotografovani maleho ptactva, ale uz kdyz budes fotit jelena, tak to neplati. Pri vetsine reportazi, kde je mensi hloubka ostrosti spise fajn to neplati atd.
To, co píšeš o focení reportáží není pravda. Právě reportážní fotograf má mít za cíl zachytit skutečný děj. Ne, fotit romantické snímky s mázlým pozadím. Sorry, opravdu nechci nikoho urazit, ale tyhle názory, že budu fotit celé reportáže na plnou díru jsou špatné. Stejně tak je nesmysl tvrdit, že není potřeba i u reportáží vypíchnout cokoliv z děje a že tím pádem není potřeba mít k tomu potřebný objektiv. Zrovna focení reportáží není úplně snadná věc. Teď mluvím o reportážích, kdy se opravdu nesmí nic prošvihnout. Děj se prostě neopakuje, takže fotograf musí sázet na jistotu a ne si hrát s malou hloubkou ostrostí podpořenou křečovitou snahou mít dokonale čisté snímky bez šumu. Takže se jede hlavně na jistotu a proto se u reportáží u FF běžně používají clony v rozmezí f 2,8 - 4 a někdy i více. A to dost často. Je důležité být ve střehu a být na vše připravený a to dost dobře nejde tak, že budu celou reportáž fotit úzkostlivě na f 1,4, abych neměl šum zatímco z děje mi uteče řada věcí. Těch důvodů je více, nejen jistota zaostření, ale více lidí v interiéru, kteří mají být zachycení prostě jinak vyfotit nejde, než že se přicloní. Zrovna ti, co fotí celou reportáž a někdy i svatbu jen na otevřenou clonu jsou lidé, co nad kompozicí nepřemýšlí, cvakalové, co mají v mysli jen mít zasněné romantické snímky bez šumu bez toho, aniž by se více zamysleli, co je v ději podstatné. Toto je příklad špatného přístupu k reportážím. Když jsem fotil plesy, nebo večírky, srazy, tak jsem dost často pracoval se clonou. To je podle mě ten správný přístup k reportážím. Pracovat se clonou a také s časem. Něco jiného je třeba rodinné focení, kde o nic nejde. Tam si člověk může dovolit fotit na hraně, dávat i hraniční časy a nemusí se tolik bát, že něco pokazí, ale u reportáží tohle neplatí.
Tím ale netvrdím, že není výhoda, že s fullframem můžeme na široká ohniska o dost snáze něco z děje vypíchnout, ale určitě ne ve stylu, že se práskají fotky bezmyšlenkovitě na otevřenou clonu jak na běžícím páse.
Třeba tady v tom linku je vidět několik snímků s FF. U všech kromě jednoho bylo přicloněno.
https://www.milujemefotografii.cz/7-vyz ... fotografieFyzikální zákony? Ty přeci nemůžeme vztahovat k technologiím. Větší, neznamená automaticky lepší ve smyslu, že jednotlivé pixely posbírají více světla na větší ploše čipu už dnes taky tak neplatí. Např. Sony R verze při vyšším rozlišení šumí méně, než FF Canony s menším rozlišením.
Opravdu nemám důvod tomu testu, co jsem dal nevěřit. Jak jsem psal, chybou je zobecňovat porovnání mezi fotoaparáty jen podle domnělých představ, aniž by si to člověk vůbec nějak vyzkoušel, hned vyvracel něčí výsledky a přitom v ruce nemá nic, čím by to dokázal.