Bezzrcátka Olympus - zkušenosti, tipy

Diskuse o přístrojích s výměnnými objektivy bez zrcátka

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Ganec 13. 11. 2018 16:05

Citujem z linky DxO marku čo tu dal msp_x:
What is ISO sensitivity?
ISO sensitivity is the ability of a sensor to provide a defined response for a given level of lighting.
To pre mňa znamená, že keď sa na hociakom foťáku nastaví rovnaké ISO, tak sa výstup má pre používateľa vyzerať rovnako. Aj vyzerá: https://www.duncanmartin.com/blog/2013/ ... so-values/

ISO 100 na jednom foťáku =~ ISO 100 na druhom
ISO 200 na jednom foťáku =~ ISO 200 na druhom
(samozrejme pri podobne nastavenom expozičnom čase a clone)

As tests show, the ISO settings reported by camera manufacturers can differ significantly from measured ISO in RAW. This difference stems from design choices, in particular the choice to keep some “headroom” to avoid saturation in the higher exposures to make it possible to recover from blown highlights.
Ako som písal: keď sa nastavená a zmeraná hodnota z RAW líši, tak je to preto, lebo výrobcova si tam ponecháva rezervu. kvôli prepalom

-- 13. 11. 2018 16:30 --

msp_x píše:Zjednodušeně:
ISO SOS = 0.7 * ISO (cca)
..
Canon i Nikon udává ve specifikacích ISO REI, což ale dle měření celkem odpovídá ISO SOS
Pentax, Panasonic a Fuji (koukal jsem na K1, GH5 a X-T3) udává ISO SOS
Olympus (EM1 mk 2) jen ISO
Ak je pravda to čo píšeš, tak by sa ISO 100 u iných malo byť porovnávané s ISO 70 na Olympuse.
Recenzenti ho porovnávajú s ISO 200!
=> čím ho asi o 1.5 EV znevýhodňujú :/
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod msp_x 13. 11. 2018 17:05

Ganec píše:Citujem z linky DxO marku čo tu dal msp_x:

What is ISO sensitivity?
ISO sensitivity is the ability of a sensor to provide a defined response for a given level of lighting.

To pre mňa znamená, že keď sa na hociakom foťáku nastaví rovnaké ISO, tak sa výstup má pre používateľa vyzerať rovnako. Aj vyzerá: https://www.duncanmartin.com/blog/2013/ ... so-values/

ISO 100 na jednom foťáku =~ ISO 100 na druhom
ISO 200 na jednom foťáku =~ ISO 200 na druhom
(samozrejme pri podobne nastavenom expozičnom čase a clone)

Já tam vidím, že RAW je značně tmavší, tedy nejsou stejné.

Ganec píše: Ako som písal: keď sa nastavená a zmeraná hodnota z RAW líši, tak je to preto, lebo výrobcova si tam ponecháva rezervu. kvôli prepalom

To klidně může, ale ať to nedělá potají. Canon má podobnou funkci, ale musí se extra zapnout (HTP).

Ganec píše:Ak je pravda to čo píšeš, tak by sa ISO 100 u iných malo byť porovnávané s ISO 70 na Olympuse.
Recenzenti ho porovnávajú s ISO 200!
=> čím ho asi o 1.5 EV znevýhodňujú :/
To asi těžko, když skutečná citlivost je o 1EV nižší než udávaná (pokud porovnávají RAWy).
msp_x
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 13. 11. 2018 17:56

msp_x píše:Já tam vidím, že RAW je značně tmavší, tedy nejsou stejné.
Bez toho, aby to v RAW bolo tmavšie sa detaily zo svetiel zachrániť nedajú.

Ten "tmavší RAW" je len v surovom stave. To nás trápiť nemusí, lebo všetky RAW prevodníky vedia, čo s ním majú robiť.
V článku to píšu:
The most important thing to say is that if you use JPEG output or process in DxO Optics, you don’t need to worry about the reduced ISO of the RAW as it will all be taken care of for you. If the light meter says shoot at ISO 200, set ISO 200 on the camera.

But is this a cheat by Olympus? No. If they were reducing the ISO sensitivity and not boosting in processing that would be dodgy as it wouldn’t be metering in a standard way and a scene would need twice the exposure time compared to another camera.


msp_x píše:
Ganec píše:Ako som písal: keď sa nastavená a zmeraná hodnota z RAW líši, tak je to preto, lebo výrobcova si tam ponecháva rezervu. kvôli prepalom

To klidně může, ale ať to nedělá potají. Canon má podobnou funkci, ale musí se extra zapnout (HTP).
Aj Olympus na to má podobné nastavenie: "Gradation ON" (ktoré je defaultne zapnuté).
Keď je nastavené "Gradation OFF", tak sa výstup správa podobnejšie ako iné značky.

Ktovie, s akým nastavením to vlastne v tom DxO marku merajú :hm
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod msp_x 13. 11. 2018 19:08

Ganec píše:Ten "tmavší RAW" je len v surovom stave. To nás trápiť nemusí, lebo všetky RAW prevodníky vedia, čo s ním majú robiť.
Fakt, že RAW převodníky umí opravit nesprávné ISO u Olympusu to nijak neomlouvá. Jak bylo uvedeno na předchozí straně, ISO je vztaženo k saturaci senzoru a tohle nesplňuje. To je ten problém.

Ganec píše:Aj Olympus na to má podobné nastavenie: "Gradation ON" (ktoré je defaultne zapnuté).
Keď je nastavené "Gradation OFF", tak sa výstup správa podobnejšie ako iné značky.
Tento parametr podle informací jen ovlivňuje tonální křivku, takže něco jiného než HTP.
msp_x
Návštěvník

Odeslat příspěvekod rodri 13. 11. 2018 21:45

Priznam se, ze mi ponekud unika podstata veci. Pokud pri stejnym svetle a stejnych expozicnich podninkach (clona, cas ISO) dostanu stejne svetlou (nebo tmavou) fotku, tak v cem je problem? Pak mi muze byt jedno, jestli Olympus nejak kouzli s nizsim ISO a pak obraz nejak softem upravuje, dulezity jsou expozicni hodnoty. Samozrejme se muzu mylit a vec se ma jinak, v tom pripade bych uvital nejake vysvetleni kde delam chybu. Dekuji :-).
rodri
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 13. 11. 2018 22:33

Já to pochopil tak, že Olympus exponuje snímek tmavší a do RAW přidá pokyn, aby při vytváření jpeg se získané hodnoty vynásobily. A to tak, že v oblastech s nižším jasem třeba 2x ale v oblastech s vyšším jasem, kde by toto vynásobení znamenalo přepal, se to násobí míň, nebo vůbec.
Ty čísla jsou jen příklad a ta křivka, kterou se to násobí bude mít sofistikovaný tvar, možná odvozený z aktuální rezervy v jasech.
Reálně by měl výsledný jpeg být OK ale RAW vyvolaný bez aplikace toho “násobení” bude tmavší.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod msp_x 13. 11. 2018 22:47

Rodri:
Nic podstatného, jen prostě rozdíl mezi popisem produktu a realitou.

Představ si, že by u objektivu uváděli ve specifikacích geometrické zkreslení 0%. V reálu by však bylo třeba 5% a 0% by bylo (nebo se jí blížilo) až po SW korekci. Výsledek hodně podobný tomu, co by poskytl objektiv s 0% zkreslením, ale asi tušíš, že ta specifikace není zcela pravdivá. Tady to vidím podobně. Ve výsledku to však naštěstí může být ve velké většině případů jedno.

Davidof:
souhlas
msp_x
Návštěvník

Odeslat příspěvekod rodri 13. 11. 2018 23:30

Jasně, tak nějak to být může. Ale pořád nechápu ten povyk okolo, Oly prostě ke stejnýmu výsledku jako má konkurence dojde jinou cestou. Chápal bych, kdyby se třeba lišila clona nebo čas (při stejným ISO), pak bych to jako podvod bral, ale takhle? Ten graf na DxO je pro spoustu lidí matoucí, leckdo si myslí, že při stejně nastaveným ISO musíš u Olýka používat např. delší časy než konkurence.
rodri
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ferin 14. 11. 2018 00:26

Tak s ohláškama se trochu roztrhl pytel.
E-M1x má mít tři různý režimy Hi-res a Oly má příští rok vypustit ještě dva další (menší) foťáky.
https://www.43rumors.com/ft3-more-info- ... s-in-2019/
Ferin
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Ganec 14. 11. 2018 00:33

Davidof píše:Já to pochopil tak, že Olympus exponuje snímek tmavší a do RAW přidá pokyn, aby při vytváření jpeg se získané hodnoty vynásobily. A to tak, že v oblastech s nižším jasem třeba 2x ale v oblastech s vyšším jasem, kde by toto vynásobení znamenalo přepal, se to násobí míň, nebo vůbec.
Práveže Olympus exponuje rovnako (*).
Jediný rozdiel je v tom, že následné "zosvetľovanie" robí viac digitálne a menej analógovo.
Ostatné značky robia to zosvetľovanie viac analógovo a menej digitálne.

msp_x píše:
Ganec píše:Aj Olympus na to má podobné nastavenie: "Gradation ON" (ktoré je defaultne zapnuté).
Keď je nastavené "Gradation OFF", tak sa výstup správa podobnejšie ako iné značky.
Tento parametr podle informací jen ovlivňuje tonální křivku, takže něco jiného než HTP.
Nielen tonálnu krivku: Gradation ovplyvňuje aj expozíciu
(samozrejme pri fotení, pri postprocessingu z RAW už len "zosvetľuje tiene")
S nastavením "Gradation on" vzniknú aj kratšie expozičné časy ako pri "Gradation off", podobne ako pri HTP.
Teda je to takmer to isté...

-- 14. 11. 2018 00:38 --

(*) teda .. rovnako: pri rovnakej expozícii (clona + čas + ISO) boli fotky z E-P5 svetlejšie ako zo 6D, teda v tom prípade buď Canon podvádzal, alebo sa prejavilo nastavenie "Gradation"
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Fidko 14. 11. 2018 06:16

msp_x píše:Rodri:
Nic podstatného, jen prostě rozdíl mezi popisem produktu a realitou.

Představ si, že by u objektivu uváděli ve specifikacích geometrické zkreslení 0%. V reálu by však bylo třeba 5% a 0% by bylo (nebo se jí blížilo) až po SW korekci. Výsledek hodně podobný tomu, co by poskytl objektiv s 0% zkreslením, ale asi tušíš, že ta specifikace není zcela pravdivá. Tady to vidím podobně. Ve výsledku to však naštěstí může být ve velké většině případů jedno.

Davidof:
souhlas


Ten priklad ktory si uviedol je mimochodom presne to co sa u niektorych mFT skiel (12-40, 7-14, tusim aj 12-60) deje.

Ferin: Tych 3K mi pride naozaj uz trochu moc ...
Fidko
Pokročilý

Odeslat příspěvekod bob222 14. 11. 2018 07:56

3000 dolcov, takže u nás 3000 euro, čo sa s koňom zrazili? Však to nedá ani Ganec.
bob222
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Davidof 14. 11. 2018 08:01

Hmm, tak tohle směřuje k takovému velkému třesku (pro Olympus).

Hypoteticky, kdyby přišli se senzorem, který v základu bude šumět míň - třeba lehce míň než současné APSC, udělali autofokus, který bude neomylný, nezáludný a bude fungovat i za tmy, dokázali implementovat Hires a HiDynRange i v handheld formě, vypilovali stabilizaci ad absurdum, dali tam super hledáček bez black-outu, tak pak, hypoteticky, můžou zkusit atakovat A73+ cenový level.

Nesmí přitom také zapomenout na ergonomii, protože ta hraje taky obrovskou roli - viz mkozakovo postřehy o A9, která čistě obrazově a funkcemi překoná jeho současný stroj, alespoň na papíře, ale přesto ho nezlákala.

Hodně úkolů tedy :-)
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod Fidko 14. 11. 2018 08:46

Problem je, ze vykon snimaca sa podla mna zvysi len minimalne aspon pokial ide o ISO. AF verim, ze bude spickovy, tam kludne prekonaju aj A9. Stabilizacia rovnako, ale je otazne kto si za nu priplati kedze aj tu sa par mFT fanatikov vyjadrilo v zmysle “na co by Ti este bola lepsia stabilizacia”. High ress z ruky podla mna urcite bude, HiDynRange sice neviem co je, ale ak ide o nejaku fotmu bracketingu, to je myslim bezne snad uz roky.

Za co by som ja osobne dal 3K, tak zo vsetkych tych mytickych vlastnosti ktore boli spoemnute by to bol organicky snimac a ostrenie snimacom. Na druhej strane, cena ma az tak netrapi. Ak vyjde A7000 vo forme v akej sa ocakava, cenu toho “X” modelu rychlo zadupe do zeme. Nemyslim si, ze bude stat viac ako 2k.
Fidko
Pokročilý

Odeslat příspěvekod bob222 14. 11. 2018 09:32

Tak trochu sa ako dlhoročný fanda olympusu obávam, že sa uberá smerom 4/3 systému. Tiež tlačili na pílu a naháňali top modely a top pro sklá až to celé položili. Vtedy mali aspoň náhradu v m4/3, teraz neviem neviem...
Nerád musím povedať, že Panasonic to zvláda tak akosi koncepčne lepšie...
No a ak sony novým apsc modelom dorovná D500 v cene 2000++, tak to bude dosť overkill.
Naposledy upravil bob222 dne 14. 11. 2018 09:34, celkově upraveno 1
bob222
Pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků