Pavel Breit píše:FotoABC píše:Někdo napsal:
"No já spíš potřebuji hloubku v řádech desítek metů. Takže pokud bych používal FF měl bych s tím fakt problém (mám OMD+asi 8 skel). m4/3 má snadno dosažitelnou ostrost od lupínka nebo pavučinky vpředu až "dozadu"."
Hm, myslel jsem si to. Jako obvykle si někdo něco dovymyslel ke stručnému textíku v debatě a pak o dovymyšlenosti "debatuje". Slovíčko snímač tam fakt nikde není. To by se moderátorovi stávat nemělo. Myslel jsem že stačí písmenko m u m4/3 a zmínka o sklech aby každý pochopil že jde o systém (obsahující různé ohniskové vzdálenosti objektivů pro stejný úhel zobrazení a z toho plynoucí ...atd.). Hm, hm, tak takhle se tvoří témata.
??????
Pavel Breit: pokud chceš psát tímto stylem, tedy ironicky, mentorsky a náznakově někoho setřít, tak něco podobného by sis možná mohl dovolit, pokud bys měl pravdu, navíc pravdu, která je každému jasná. Pokud ovšem nemáš pravdu, tak ironie působí hůř, než trapně.
A opravdu když píšeš nesmysl a ironizuješ někoho, kdo píše pravdu, tak opravdu netuším, jak to ohodnotit.
Takže aby to bylo zcela jasné. Systém s velkým snímačem (jak už napsal Dolgor) může dosáhnout malé hloubky ostrosti v parametrech, které s malým snímačem dosáhnout nelze,
ale .... A TEĎ POZOR ..... NAOPAK TO NEPLATÍ !!!!!!
Systém s velkým snímačem může dosáhnout stejně velké hloubky ostrosti jako systém s malým snímačem s výjimkou situací, kdy tak vysoké clonové číslo již objektiv neumožňuje, což je ale v pásmu, kdy o takový obrázek už nestojíme pro extrémní difrakci v obou systémech.
Takže pokud má m4/3 na krajině nějakou hloubku ostrosti při f=7mm a F5.6, tak na FF máme úplně stejnou hloubku ostrosti na f=14mm a F11. Paprsky nám dopadají pod stejným úhlem a díra mezi lamelami clony je v obou případech stejně veliká, z čehož názorně vyplývá stejný účinek difrakce, že....
Rovněž F8 na m4/3 a F16 na FF nám udělá stejnou hloubku ostrosti a stejnou difrakci na obrázku se stejným rozlišením.
No a teď ještě ISO. Pokud nejsme při snímcích krajiny limitování časem, tak můžeme i na FF použít také ISO 100 jako na m4/3, tedy úplně stejné světelné paprsky (f=7mm, F5.6 na m4/3 a f=14mm F11 na FF) nám na FF snímač dopadají 4x delší dobu, tudíž poměr signál/šum je příslušněkrát lepší. Buď nám to k něčemu je (vytažení kresby ze stínů) nebo nám to k ničemu není a můžeme na FF na ISO 400 dosáhnout stejný čas se stejnou kvalitou obrazového signálu v RAWu.
Je smutné, že si někdo z pokročilých matadorů stále ještě začátečnicky myslí, že malý snímač umožňuje tak velkou hloubku ostrosti, jakou velký snímač neumožní. A ještě smutnější je, když na podkladě svého omylu zesměšňuje ty, kteří tomu rozumí správně.
Systém s malým snímačem může (a jak občas vidíme, tak ani nemusí) mít výhodu jen ve velikosti, váze, ceně a menším poklesu MTF křívky při srovnání levných objektivů.
Další "výhody" jsou již jen marketingové žvásty, viz:
- větší hloubka ostrosti
- větší dosah teleobjektivů
- větší světelnost stejně velkých objektivů
Pokud máme na m4/3 LEPŠÍ světelnost f/2 oproti horší světelnosti f/4 na FF, tak ve skutečnosti je situace úplně stejná: hloubka ostrosti je stejná a světelný signál za jednotku času, který tvoří kvalitu obrazu, je také stejný.
Hloubku ostrosti můžeme na velkém snímači dosáhnout zacloněním a zvýšením ISO také shodnou, jen v případě požadavku na stejný expoziční čas snížíme kvalitu obrazu z velkého snímače na kvalitu shodnou s tím snímačem malým.
Prostě na m4/3 s f=7mm, 1/50 s., F5.6 a ISO 100 máme RAW kvalitu shodnou jako na FF s f=14mm, 1/50 s., F11 a ISO 400. Tedy pouze FF zdegradujeme na kvalitu m4/3, ale ne hůř.
No a "dosah" teleobjektivu je marketingový žvást, který je snad zbytečné vyvracet, a který by měl smysl jen tehdy, pokud by hustota pixelů na m4/3 snímači byla vyšší, než na FF a současně na tom dlouhém konci by kvalita objektivu nakrmila 100% rozlišení.