"More than Full Frame ... "

Diskuse o přístrojích s výměnnými objektivy bez zrcátka

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod tomashr 18. 12. 2023 08:15

wikxzen píše:Nejvyšší čas poptat se u příbuzných... :-) :-) :-)
Photographer Gifted Full Phase One Kit After Impromptu Gig


Hezký článek, díky...
Sám jsem tímto směrem dost uvažoval a vůbec to není mimo realitu, pořídit kombinaci tělo a digiback ať už od Hasselbladu H nebo právě PhaseOne/Mamiya s backem P1 či Leaf prostě dnes už je reálné.
Sice nakonec téměř jistě toto nezrealizuji, ale dnes už to opravdu není zas takový nesmysl.

Zpět k článku - ono se tam popisuje přesně to, co ocením, když občas vytáhnu přístroj na klasický film (ať už kinofilm nebo svitek), totiž takové někdy příjemné zpomalení a větší rozjímání nad fotkou. A některé tyto starší "digitální středoformáty" alespoň částečně tlačí podobným směrem i u digi. Tady sice není tlak "finanční", cvaknutí je pořád "zdarma", ale alespoň je tu delší prodleva mezi snímky a nutnost cvaknout opravdu v pravou chvíli místo dohnání "nakropenou sekvencí" atd.
Kdo tohle nepochopí, tak ať nereaguje, pro něj to prostě není :-)
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod zibin 21. 12. 2023 19:22

zibin
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tomashr 25. 1. 2024 11:06

Novinka u Hasselbladu - udělali 100mpix verzi i pro CFV digiback. Takže tento digiback a případná kombinace s "mikrotělem" 907X je nyní s vyšším rozlišením. https://www.hasselblad.com/v-system/907x-cfv-100c/
Není to bez zajímavosti - jednak samo o sobě, ale taky to může dost srazit cenu starší 50mpix varianty, podobně jako to už nastalo u X1D.

Asi osobně nijak nevyužiju, sám jsem prozatím středoformát odsunul a zaměřuji se trochu jinam, ale na zajímavosti to nic nemění.
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod zibin 25. 1. 2024 14:12

zibin píše:Pořádná sleva u fujifoto

https://www.fujifoto.cz/fotoaparaty-gfx ... fx-50s-ii/


Edit - 25.01.2024 - sleva už není:-)
zibin
Návštěvník

Odeslat příspěvekod bosonozka 10. 5. 2024 15:06

Podle zvěstí na internetu by v roce 2025 měl vyjít nový GFX kompakt:
https://www.fujirumors.com/fujifilm-gfx ... your-help/
bosonozka
Návštěvník

Odeslat příspěvekod wikxzen 20. 6. 2024 12:15

Dejme tomu, že budoucí GFX kompakt bude tenčí než GFX 50R (h. 66,5 mm). Kvůli průměru bajonetu se nedá čekat výrazně menší výška těla než dosud u 50R (v. 96,5 mm). Set 50R s 50/3.5 váží dohromady 775 g + 335 g = 1110 g - zachovat váhu budoucího kompaktu nebo lépe jít pod 1 kg. 50R s GF 35-70 - to je 1165 g.

Uvítal bych fixní zoom objektiv - dnes už se dá s opt. vadami a limity kouzlit všemožně digitálně - co se po zapnutí prostě jednoduše vysune ven (ála variace GF 35~70mm s ručním vysunutím po zapnutí foťáku).
Ohniskový rozsah postačí nějaký základ od eq 28mm do eq 45-50mm. Světelnost bych moc neřešil. Od f4.5 do klidně až f8 na konci. Stabilizovaný 44x33mm 100 mpix snímač leccos snese na vysokých ISO hodnotách.
Ale nebyl bych překvapen, kdyby Fujifilm tento budoucí kompakt osadil starým 51mpix snímačem - prý je nakoupil ve velikém množství do zásoby. :-)

Namátkou inspirace Fujifilm GA645 Zi Professional
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod bosonozka 22. 6. 2024 12:42

Ono nějakou váhu a rozměr navíc může udělat i stabilizace (jestli bude). Sice by to bylo milé, ale osobně pochybuju, že se dostanou pod 1 kg.

Kdyby ve fuji vynechali hybridní hledáček a dali 51mpix snímač, mohla by po nějakém čase být příjemná cena. Ale v takovém případě je na stole taky otázka úspechu - x100vi má 40mpix a 51mpix není o moc víc, aby odůvodnilo případný velký rozdíl v ceně (aspoň marketingovou řečí - mám foťák 24mpix a pro mé účely ani víc nepotřebuju). Aby to vůbec mělo smysl, museli by dávat sklo s daleko lepší světelnosti než f3,5, aby tam aspoň bylo lákadlo menší HO. Nebo můžou recyklovat vše a dát cenu co nejníž (ale nějak mi nedává pak smysl v porovnání s x100vi: větší, těžší, pomalejší foťák s podobnou HO za vyšší cenu. Jediná větší výhoda by pak byl snad jen větší DR). Ale to jsou zatím jen spekulace. :)
bosonozka
Návštěvník

Odeslat příspěvekod wikxzen 23. 6. 2024 08:59

Pro 100mpix je stabilizace nutnost, pro 51mpix dle mých zkušeností v podstatě ani ne. Čistě ale věc zaměření, ale i tréninkem a praxí, jak třeba správně držet a stabilizovat MF foťák bez IBISu, když musím jít s časem někde pod hranici času závěrky 1/60 s objektivem/ohniskem EQ 50mm (např. s GF 63mm). U širších skel si můžu dovolit jít zase o něco málo níž atd. Standardně ale mám v nastavení Auto ISO časy 1/160, 1/320 i 1/500, když je třeba (to málokdy). Vše v režimu EFCS.

Pro světelnost lepší než F3.5 a mít přitom kompaktnější mustr tělo/sklo než je 50R s 50/3.5 mi připadá jako těžká výzva už u "rysovacího prkna". Fuji v tom případě musí vyvinout nový a silně digitálně korigovaný objektiv zapuštěný do těla fotoaparátu, novou centrální závěrku namísto z dosud užívaných v GFX systému. A další různá dílčí řešení v rámci nového GFX kompaktu. Tenhle nový vývoj, byť mohou vycházet ze zkušeností z vývoje X100 řady, se prostě musí pak zaplatit - pokud rumorsy předpokládají správně, tak to má být prémiový kompakt, to samo o sobě si říká o cenu někde mezi GFX 100S II a GFX 100 II.
Hybridní hledáček ... jak jsem býval jeho zastáncem u X-Pro2, tak jeho smysl u GFX prozatím vidím jako malý. Hybridní hledáčky u X100 a X-Pro byly navržené pro poměr obrazu 3:2, nově by musel být 4:3, to naznačuje, že by to byla velká optická soustava s různými kompromisy pro OVF i EVF část. Délka 50R těla s EVF na stranu je 161 mm, u 100S mustru s EVF přibližně uprostřed 150mm. O přibližně 2 mm více u top modelu 100 II.

Mám APS-C 24mpix (X-Pro2), bylo období intenzivního srovnávání pochopitelně a výsledek je, že mi to za to stojí mít v batohu 50R (nebo jakýkoli GFX) s některým z GF skel.
Nový 40mpix není špatný (znám jen dostupné rawy z různých recenzí), ale jeho hlavní přednosti jsou prostě dané dobou, tj. moderní rychlý senzor s dostatečným vyčítáním dat a modernizovanými obvody, a stabilizace. Lepší možnosti ořezávání jako bonus.
DR na nízkých ISO, obecně tonalita, barvy ve stínech po vytažení atp. - tam starý 51mpix 44x33mm snímač z r. 2016 (resp. už z doby digi 645 Pentaxu) je výborný. Ikdyž moiré na složitých strukturách je problém, dá se řešit, i selektivně.
Tohle mi na změnu nebo návrat k APS-C nestačí, ten systém mi prostě leží v šuplíku a jen z čisté nostalgie si X-Pro2 ponechávám jako suvenýr.
Trochu s přimhouřenýma očima rozumím i tomu spíše jalovému tvrzení zastánců 44x33 snímače, že 51mpix snímač poskytuje "organičtější" obraz narozdíl od jeho 102mpix verze - chápu ale také, že to může takto zvenčí zavánět fotofetišem - mnohem pružnější při práci v PP, ať už zpracovávám cíleně nebo si jen tak prostě hraju s posuvníky a testuju, co vše to "snese a vydrží".
Tu dává více smysl jít do FF než návrat k APS-C.
O GF objektivech by se dalo taky různě rozepisovat, ale to kdyžtak zase někdy jindy.
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod tomashr 23. 6. 2024 10:44

Ad 50 kontra 100mpix - ono je to dost o velikosti pixelu a s tím spojeném požadavku na rozptylový kroužek...
U GFX 50mpix je pixel jen nepatrně menší než "tradičního" 24mpix FF, tedy dvojnásobné rozlišení při podobném chování skla. GFX100 ale už má pixel jen 3,76um, což je identické jako u zatím největšího FF rozlišení 61mpix a o poznání menší než u 36-45mpix verzí.
A co si budeme říkat, omílaný "MF look" u analogu byl právě o tom, že tam se pracovalo s daleko větším rozptylovým kroužkem než u kinofilmu, plocha "skutečného středoformátu" byla čtyřnásobná, to je taky dost jinde než ten "o něco větší FF" u GFX...

Z mého pohledu ani GFX50 v podstatě už tak úplně nemá ten MF styl, ale aspoň je tam velmi slušné rozlišení s pořád docela velkým pixelem. U GFX100 už se ale začíná dostávat velikost pixelu do docela problematické oblasti a případný příchod GFX150 už jakýkoli "MF look" zabije úplně - bude to velké rozlišení pořád v dobré kvalitě, ale z hlediska rozptylového kroužku a difrakce to bude dokonce horší, než jakýkoli současný FF (asi časem nějaký 80pix přijde a ten bude nastejno).
Neříkám, že to je vyloženě špatně, obrazová kvalita je pořád super, to nikdo nerozporuje, ale je jen těžké se zbavit pocitu, že ten snímač je prostě malý (resp. "ne o dost větší"), aby byla výhoda proti FF opravdu zásadní :-(
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod wikxzen 26. 6. 2024 10:25

Včera jsem od jednoho kolegy v diskusi nad pivem slyšel poprvé o nejlepším "color science" u Hasselbladu. Nic jsem k tomu neříkal, protože o tom z praktického hlediska prd vím, krom tedy toho, že Hassy dělá pěkné obrázky. V mé verzi Capture One 23 Pro mi hassyho aktuální rawy nejdou otevřít. Lightroom teď nemám aktivní.

Ve zkratce, ikdyž asi celkem logicky, v Hassyho systému je prozatím nejlepší využívat jeho Phocus aplikaci (zdarma) pro instantní dosažení jeho "Hasselblad Natural Colour Solution", resp. HNCS, což je vlastně asi prapůvod toho volného ezo-spojení "color science".

Viz více postřehů a pěkných komentářů s foto srovnávačkami odtud: DPreview - Medium Format Talk - About that "Hasselblad Color Science"...
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod wikxzen 5. 9. 2024 10:51

YouTube mi doporučil ke shlédnutí, tak dávám i sem.
"Klikbejtové" názvy obou videií bych bral s rezervou.



Jinak docela pěkný YTB kanál Stephena Schauba (Figital).
wikxzen
Pokročilý



Odeslat příspěvekod wikxzen 18. 11. 2024 10:51

Nějaká další "raskovina", sic s analogem, ale MF to je.

Jonas Rask - Panoramic Behemoth - The Fujica G617

Je tam ke stažení i jeden téměř 270MB vzorek v JPG.
Obrázek

When scanning these huge negatives on my Canoscan 9000F mk2 at 4800dpi, the resulting file at 300ppi is roughly 331mpx!
...
All sample images have been shot on various film stocks. All home developed in Cinestill Cs41 chemistry. Scanned using the Cancan 9000F mk2 at 4800dpi 300ppi. scanned to .TIFF files using Silverfast 8 software.
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod wikxzen 26. 11. 2024 11:46

Spíše spekulativní, jediné čemu bych dovedl nyní uvěřit, kdyby délka chystaného GFX s pevným objektivem byla skutečně blízká X-Pro2/3 mustru. Výška, tloušťka i váha však ve sféře GFX parametrů.

RUMOR: Fujifilm GFX Fixed Lens Camera “About the Size” of Fujifilm X-Pro3

Obrázek

Pro doplnění a představu: 50R vs. X-Pro3
wikxzen
Pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků