Fujifilm X a GFX

Diskuse o přístrojích s výměnnými objektivy bez zrcátka

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Dolgor 17. 8. 2020 06:27

Můj první kus ze setu s X-E1 (rok výroby asi 2013, koupil jsem ho z druhé ruky) byl dobrý. Kamarád má v setu s X-T1 z podobné doby a taky dobrý. Můj druhý kus tentokrát ze setu s X-T2 (r.v. 2017) je výrazně decentrovaný. A viděl jsem to i u kolegy, který nakupoval v 2018. Sice malý vzorek, ale vypadá to, že polevili na kontrole kvality a u novějších kusů je pravděpodobnost vad vyšší.

-- 17. 8. 2020 07:41 --

Ad Ondřej Bobek. Vidím to podobně. Fuji X stejně jako Nikon Z, Sony A atd. vnímám jako systémy. Velikost snímače mi nepřipadá podstatná. Podstatná pro mě je optika, co to umí, stojí, váží a rozměry. Imho Fuji potřebuje inovovat svoje stávající objektivy, protože jejich profi řady ve většině připadů nemají WR, rychlé bezhlučné motory, jsou trochu horší na plnou a víc aberují, než je nyní standard u FF. Neříkám, že to je špatné, Fuji optika má zase jiné výhody a taháky (třeba ten skloňovaný charakterní zajímavý obraz u některých modelů).
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod tomashr 17. 8. 2020 07:29

Ony existují dvě věci - absolutní kvalita v laboratorních podmínkách a pak reálná kvalita fotek daného člověka...
Znám i osobně více lidí (uvažuji jen lidi, které beru za fakt dobré fotografy, žádné "diskusní teoretiky"), kteří přešli z fulframe na Fuji či dokonce ještě menší Olympus MFT a jejich kvalita fotek šla nahoru.
Jenže to v praxi ani náhodou neznamená, že by APS-C Fuji či dokonce MFT Olympus byl v absolutní kvalitě lepší než FF!!! Znamená to jen a pouze to, že kvalita výstupu z těchto systémů je dost dobrá na to, aby dané lidi neomezovala a pozitivní vliv na jejich tvorbu je daný úplně jinými vlivy. Počínaje zmenšením velikosti a tedy větší ochotou nosit častěji více vybavení přes výhody cropu u delších skel či třeba tím, že větší hloubka DOF (udávaná za nevýhodu proti FF) je ve skutečnosti častěji spíše kladem a konče vyloženě osobními pocity, kdy dost lidí si u Fuji zamilovalo retroergonomii nebo třeba u X100 hybridní hledáček...
Tihle skvělí fotografové jsou naprosto v pohodě, zrovna tak mohu jmenovat i jiné stejně dobré, kteří naopak pro svou tvorbu preferují fullframe a jsou v pohodě stejně.

Bohužel ale v diskusích jsou slyšet spíše zarytí příznivci jedné či druhé strany, kteří toho umí daleko méně a spíš si za každou cenu dokazují, že jejich volba byla správná - radši bez komentáře :-(
Blog Fotozóna - https://blog.fotozona.cz
tomashr
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar 17. 8. 2020 08:51

Vnímám to stejně, ale allien driver obhajoval zjevnou nepravdu s takovou intenzitou, že jsem už musel uvést věci na pravou míru. Uznávám ale, že to bylo zbytečné, protože vy to všichni víte a on to stejně nepochopil.

Mimochodem, nemohu si pomoci, ale na Fuji se mi stejně nejvíce líbí to, že vypadá jako Leica.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod ondrasheq 17. 8. 2020 09:11

Ten příměr s auty byl dobrý. Tady se bude stále dokola řešit, jestli tam toho Ferrari by to na Nürburgringu nedalo přeci jen o chlup rychleji než Porsche někoho druhého, ale ve skutečnosti oba jezdí maximálně tak do Lidlu na druhý konec města.

Podobné diskuse jsou nějak pochopitelné u sběratelů, Leicařů apod. U ostatních to poměřování pyjů, pardon senzorů, působí už poněkud trapně. Je trochu pochopitelné, že úplní začátečníci přicházejí s tím, že lepší technika je může učinit lepšími fotografy. Pokud se v tomhle rybníčku ale někdo motá roky, je to k zamyšlení. Zvlášť když ta dávno vyřešená témata jedou pořád dokola jak kolovrátek.
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milann88 17. 8. 2020 09:48

Vidim to stejne jako Pemar, obcas se necham nachytat na vysvetlovani takto zjevne nepravdy :)

Ale jinak se mi Fuji libi a kdybych byl o kousek rozmarilejsi, tak si poridim Fuji s par pevnymi skly na cestovani.
milann88
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Titan_66 17. 8. 2020 10:30

To omlazení fuji objektivů je určitě potřeba. Nečetl někdo rumor o tom, že má být 10-24 MKII ? Ta by měla mít WR správně, když je to určeno pro krajináře.

Vím, že lidi hodně chtějí mark II i pro 23 1.4 a 56 1.2, ale mně osobně to v kombinaci s T3 vyhovuje, je to dostatečně svižný. T3 jim dala nový dech. Když např. porovnám tu 23ku s T10/20 a T3. S T10 to bylo celkem pomalý, chroustalo to než to zaostřilo. T20 bylo rozhodně rychlejší, ale pořád si to dávalo na čas. S T3 už to podle mě o moc nezaostává za 23 f2.

Jsem zvědav jestli fuji udělá tu 10 f2 co vyhrálo anketu na FR. A kolik bude vážit ohlášená 70-300, jestli to bude váhově podobný jako Nikkor 70-300. I když kov na váze přidá oproti plastu.
Titan_66
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 17. 8. 2020 10:49

Urcite by sa hodili modernizovane 23, 35 aj 56 - aj mne sa ten system po vizualnej stranke a prevedenim dost paci. Navyse sa casto prezentuje naozaj dobrymi reportaznymi fotkami, aj ked na mna trocha temnejsimi :)

Video o prechode z Fuji/Sony zostavy na cisto Fuji: https://www.youtube.com/watch?v=Z6vgwmbWvlg
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Allien driver 17. 8. 2020 12:55

Mal som (a stále mám) len veľmi obmedzený čas na postovanie nemôžem adekvátne reagovať a vlasne ani netreba. Len málokto z diskutujúcich chápe moje zámery, vôbec mi nejde o boj o súťaž, tažení skôr o nejakú formu osvety ;-) poukázať na posadnutosť FF a hlavne ukázať novým čo tu chodia aj podstatné lacnejšiu a kvalitou výstupu veľmi blízko FF alternatívu, dokonca v istých aspektoch výstupu aj lepšiu o hardvéri ani nehovoriac. Kto to bral ako boj, tažení, alebo nejaký postbuy syndrom - jeho problém.
bosonozka píše:Levý obrázek bych tipnul Nikon (přijde mi, že má víc detailu), ten pravý je nepěkně vyžehlený (ještě, že 98%+ fotím na základní ISO, tak mě to nemusí trápit... :-) )

kľudne môžeš fotiť aj na vyššie ISO, žehlí vyššia trieda:
comparing x-t3 vs nikon z6_.jpg

Stan35 píše: ...uznávám, že Fuji je na jpg asi top.
Jinak Allien, kdyby si občas chodíval na dpreview, můžeš si ty RAWy stáhnout taky, a nemusel to dělat pemar.
jakto, že Fuji má top jpg? Prečo ho nievie urobiť zo svojho raw aj vyššia trieda Nikon??? Skoro za dvojnásobok ceny? Sooc jpg už veľa napovedá, čo sa bude dať vytiahnúť z raw a dupľom to platí pre Nikon.
No predsa som sa len donútil pozrieť na ten Dpreview, stiahol som si rawy, demo konvertor pre nikon, poposúval zopár šupátkami (snažil som sa vylepšiť aj nikon raw kvôli objektivite) a výsledok nižšie. Na kvalite výstupu x-t3 sa negatívne podpísala podexpozícia (vyšší šum) a zrejme neostrosť objektívu na dlhom ohnisku (možno úmysel Dprewiev poškodiť Fuji). Porovnanie pemarovým štýlom:
screen_nikonz6_.jpg

screen_x-t3_.jpg


-- 17. 8. 2020 13:59 --

a keď budem mať čas a chuť, možno niekedy pozriem aj iné rawy z iných zdrojov, kde to bude objektívnejšie a porovnám.
Allien driver
Návštěvník

Odeslat příspěvekod wikxzen 17. 8. 2020 13:30

Allien driver - objektiv XF 56mmF1.2 (f5.6), který používá DPreview na tyto "laborky" k Fuji modelům je ostrý až až... :-)
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Allien driver 17. 8. 2020 13:39

ok, tak prečo potom to ťahali až na najvyššie ohnisko? proste je tam niečo s optickou neostrosťou, alebo pohnutie
Allien driver
Návštěvník

Odeslat příspěvekod wikxzen 17. 8. 2020 13:44

Nic není pohnuté. Vše mají v pořádku. Je to slušné prime 56mm sklo, tam není už co tahat níž nebo výš. :-)
wikxzen
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Davidof 17. 8. 2020 13:47

Já to nechci moc rozdmychávat, ale - pokud na obou foťácích nastavíš stejný čas, clonu a ISO a jeden obrázek je tmavší, tak je to, bohužel, argument proti tomu tmavšímu.

Abys v reálném životě dosáhl stejně exponovaný snímek, musel bys zvýšit ISO a v obrázku bys měl o něco víc šumu.

Clonu a čas nastavují (měří) foťáky relativně přesně, ale ISO má dvě definice a jedna z nich nechává vše na výrobci (druhá definice vztahuje ISO k střední šedé).

Clona a čas expozice definují množství informace, kterou do foťáku dostaneš a ISO je jen číslo, kterým se násobí množství elektrického náboje vygenerovaného v buňce snímače.

Takže výrobci mohou zkusit tvrdit - tohle je ISO 6400 ale ve skutečnosti (podle té druhé definice) je to třeba ISO 5800. Takže je v obrázku méně šumu, ale je trochu tmavší.


Věř mi, můj milý Olympus to tak dělá taky, a taky mi to otloukali o hlavu :-)

-- 17. 8. 2020 14:56 --

Ještě edit, pro jistotu.

Ve skutečnosti, když mluvíme o cloně, musíme mluvit o T-stop - tedy o fyzické prostupnosti objektivu. Ta je o něco menší, než uváděná clona, protože část fotonů se ztratí ve sklech objektivu.

Při těchto srovnáních se mlčky předpokládá, že oba objektivy propustí stejné procento světla - třeba 95 % - a v porovnání se to pak nepozná.
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod bosonozka 17. 8. 2020 14:56

2Allien driver: já narážel na to, že pravý obrázek nic moc toho neřekne, protože je nastavený moc velký odšum. Nechápu co to má společného s výkonem snímače (fuji jsem si taky musel na začátku nastavit, aby mi na focení vyhovovalo). A jak tu zaznělo, nechápu proč to vůbec řešit.

Jinak osobně na fuji používám max ISO 400-800 a to jen v případě nouze např. když víc fouká (rawy vyvolávám v C1 a chci mít na fotkách detail, ne vyžehleno), protože prostě moc šumu a tam, kam posílám fotky, by mi to ani nevzali. A ani přechod na FF by toho taky moc neřešil (pro zachování stejné HO bych musel zvedat ISO).
bosonozka
Návštěvník

Odeslat příspěvekod KarelV. 17. 8. 2020 17:00

Allien driver píše:...kľudne môžeš fotiť aj na vyššie ISO, žehlí vyššia trieda:
comparing x-t3 vs nikon z6_.jpg

...
a keď budem mať čas a chuť, možno niekedy pozriem aj iné rawy z iných zdrojov, kde to bude objektívnejšie a porovnám.


Vyprdni se na to, nemáš pravdu a k porovnání sis vybral nestejně exponované snímky, aneb proč ISO 6400 u Fuji není ISO 6400 u Nikonu.
Fuji X-T3 ... ISO 6400, f8.0, 1/80 sec.
https://www.imaging-resource.com/PRODS/ ... I06400.JPG
vs.
Nikon Z6 ... ISO 6400, f8.0, 1/125 sec.
https://www.imaging-resource.com/PRODS/ ... 006400.JPG
KarelV.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 17. 8. 2020 17:04

Allien nám gancuje.

To téma Fuji a šumu mne ale zaujalo, Laurence Bichon na svém blogu psal o zkušenostech s Fuji X-T2 a Fujinon XF 16-55mm f2.8 R LM WR (24-70mm EQ) a Fujinon XF50-140mm f2.8 R LM OIS WR (70-200mm EQ). V nedobře osvětlených halách při focení hokeje. Tam, kde na D850 nejčastěji používám 50/1,4 nebo 105/1,4 ho to nutí kvůli tomu, protože potřebuje zmrazit pohyb 1/1000s jít na ISO 6400 - 12800, což je docela daleko za komfortní hranicí, zatímco já bych mohl nastavit na D850 ISO o 0,5 EV nižší a navíc mám o 2 EV větší rezervu ve světlenosti objektivu. Na Fuji by se mi na tyhle účely také líbil portréťák, třeba ten zmíněný Fuji XF 56mm f/1.2 R.

Toho šumu je v RAWu u Fuji na tyhle ISO dost, jak barevného, tak monochromatického. Jak je v blogu vidět, částečným řešení je stáhnout v C1 hodnoty clarity a structure o cca -15 a Noise reduction dát Luminance 50, Detail 50, Color 50 a Single pixel 30. Ve výsledném snímku je ale stále vidět šum plus nějaké artefakty (malé vertikální a horizontální čáry). Obrázek je při tomhle nastavení měkčí, ale detaily tam jsou zachované.

Zajímavé je, že odšum z NIk Collection a Topaz DeNoise se mu neosvědčil. Každopádně je to zajímavý článek o focení s Fuji v extrémních podmínkách, v uzavřeném prostoru za chabého umělého světla se dostane APS-C s objektivem o světelnosti f2.8 celkem snadno na limit svých technických možností, protože toho světla je tam reálně málo.

https://blog.laurencebichon.com/en/spor ... e-details/
Naposledy upravil pemar dne 17. 8. 2020 17:07, celkově upraveno 1
pemar
Expert

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků