Bazarová zrcadlovka

Diskuze pro všechny zájemce o koupi digitálního fotoaparátu

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Atifanda 12. 1. 2014 16:38

Nechtěl jsem nikomu přidávat dotaz do tématu. Sám plánuji do jara nějakou zrcadlovku z bazaru. Cena ideálně 10-11t s objektivem. (max. 13-14 s kvalitnějším zákl. objektivem)
Většinou krajina a pak rodinné foto , časem si pořídit 50 1,8 a zkoušet i menší HO. Velkoformátový tisk v dohledné době neplánuji, takže fotky do alba a krajinné než se naučím zatím asi webová prezentace a do šuflíku ;-)
V bazarových nabídkách i cenách mě vychází Canon.
Priorita je krajina a časem s teleobjektivem i krajinný detail. A jelikož tomu moc nerozumím, chtěl bych jestli je tu někdo, kdo by mi odpověděl na nějaké úvahy (otázky) ohledně koupě.
- jak je to s rozdílem ve zpracování v editoru Canon 11,4EV a Nikon 13,2. Chápu správně , že u Nikonu bych měl díky většímu rozsahu DR snímače větší kontrolu nad fotografovanou scénou co se týče přeexpozice nebo podexpozice? Je to tak, že kde s Nikonem by stačil na dynamický rozsah scény jeden snímek maximálně dva u Canonu by se muselo skládat ze tří nebo pěti?
- má na dynamický rozsah scény zpracované sestavou vliv použitý objektiv?
- je rozdíl vzít třeba 40d a třeba Tamron 17-50 2,8 nebo Sigmu 17-70 (na 17-40 už nedosáhnu) anebo 600D a seťák?
- u Tamronu jsem četl, že starší verze bez VC má lepší podání i v protisvětle - jak je na tom Sigma s a bez HSM?
- hodně se chválí podání 40d oproti 50d je tomu opravdu tak?
-polepším si s novějšími přístroji s 18mpx jako je 550d nebo 600d oproti 40 a 50d? Je opravdu střední třída hledáčkem a ovládáním tak rozdílná? Nezáleží, také na použítém objektivu ?
-do začátku na učení stačí seťák 18-55 u Nikonu je i 18-105? nebo už světelnější Tamron Sigma?
- osobní předání bych realizoval tak okolo Č.B hromadnou dopravou a jelikož tomu nerozumím, jak ozkoušet funkčnost, tak snad věřit prodávajícímu - když to bude dál nechat si poslat?
- Kolik by mělo mít tělo DSLR cvaků, aby se vyplatilo? Neztrácí kvalitu "snímací buňky" na snímači s navyšujícím se počtem expozic?
- Také jsme přemýšlel na vyhrání koupit starší kvalitní sklo typu Helios, Tair přes redukci je tato možnost spíš pro Canon nebo Nikon si dobře rozumí? Jsou i starší skla co ostří přes redukci nebo se musí člověk naučit ostřit manuálně?
- Skládáte krajiny i z pevných objektivů 50 1,8 nebo 35mm
- Je cesta APS-C pořád dobrou volbou nebo mám radši počkat a jít časem do FF třeba 5d1 a 24-70? Nebo už zmiňovaný 17-40L?
To je snad všechno.
Děkuji za postřehy a komentáře
Atifanda
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod T-Lama 12. 1. 2014 19:10

Dynamický rozsah - pokud jde o celkový dynamický rozsah scény, pak je při velkém DR většinou lepší poskládat víc expozic (umožňuje-li to focená scéna), než vytahovat stíny a stahovat přepaly .. s barvama a šumem to dělá psí kusy.

Namuální ostření u zrcadlovky s hladkou matnicí tak možná přes živý náhled, se světelnějším sklem je to dost typovačka a trefit se je problém.

Starší DSLR niží třídy měly závěrku horší kvality, než střední a vyšší třída. Neznamená to, že se u nich po 30ti tisících cyklech automaticky rozpadne. Někdy vydrží déle, jindy se rozsype dřív, je to často loterie a někdy i v případě vyšší třídy, ikdyž tam je to spíš ale problém jednotlivých kusů než sérií. Obecně bych se asi zdráhal koupit foťák nižší třídy od CaNikonu, co má najeto přes 60-70 tisíc, pokud by to nebylo fakt výhodné. U vyšší bych ten limit viděl o něco výš.
Buňky snímače sice stárnou a čas od času nějaká zemře, ale přemapování snímače je vyřadí z provozu, takže jejich funkci nahradí buňky okolní. Na výstupu to poznat není.

Starší FF, jako je právě 5D má smysl jen pokud jde o malou hloubku ostrosti se světelnými/širšími skly, jinak ho APS-C zastane bez problémů.

U Nikonu fungují starší skla s AF na tělech s "vrtulkou", ale těžko bych si vymyslel důvod k jejich užívání.
T-Lama
Návštěvník

Odeslat příspěvekod reign 12. 1. 2014 19:40

v tom rozpočtu bych se klonil k Nikonu D90+18-105, bude to o prsa, ale snad se do limitu vejde
reign
Návštěvník

Odeslat příspěvekod _DAVE_ 12. 1. 2014 20:45

D90+18-105 je určitě skvělý začátek, ani jsem netušil že jde ještě sehnat.
Klidně bych se nebránil ani nové D3100+18-105.

Starší tělo bych volil asi jen v případě velmi nizkého limitu (5000-7000Kč = starší low-end)

Nebo nutné potřeby profi ovládání a dejme tomu rychlé sekvence (10000-15000 = 50D, 40D)

Jinak co se týče těla, asi nové.
_DAVE_
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 12. 1. 2014 21:16

Vždycky je lepší jít do nového, je-li to možné, než do staršího bazaru. Ne že by to nefotilo, ale záruka je záruka a nové tělo má jinší možnosti než to, které bylo nové před pěti lety. Naučíš se pracovat se starým kýblem, budeš pak stejně pracovat i s novým. ;-)

http://www.vkfoto.cz/pentax-k-500-da-l- ... st-zdarma/

S dynamickým rozsahem je to trochu zvláštní, přístroje s vysokým DR produkují poněkud nevýrazné snímky, na které oko není zvyklé. Skládáním se DR v podstatě nezvýší, jen se objeví kresba ve světlech a stínech (dojde k prohnutí křivky).

Pro album a web vyhoví i ty nejlevější objektivy, pro začátek (1-2 roky) není nutné plánovat nic dalšího. Kromě stativu, polarizačního filtru a editoru, ve kterém stačí skládat zpravidla ze třech expozic. Novější přístroje už umí vyprodukovat složeninu přímo v přístroji dokonce i bez použití stativu.
Se staršími objektivy pracuje nejlépe Pentax, se kterým se ostří tím způsobem, že se při namačknuté spoušti otáčí ostřící obroučkou a přístroj sám odexponuje v okamžiku kdy je zaostřeno.

APS-C je samozřejmě dobrou volbou, ostatně jsou systémy i s menším rozměrem čipu a jsou schopny produkovat velmi dobré snímky a za podstatně menší peníze. :-)

Pokud se budeš fotografování věnovat déle, zjistíš, že otázky, které si dnes kladeš , zdaleka nejsou tak důležité, jak se dnes zdá. :-)

Bazar bych neplánoval.
Ještě bych dodal, že u uvedeného modelu neproblikává při dokončeném ostření konkrétně použitý ostřící bod. Pokud nebudeš, jako většina lidí, používat pouze středový, musíš si jeho místo pamatovat podle schematu na obrazovce inf. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 12. 1. 2014 22:09

Puntíku, prosím vysvětli mi jak to. Oko má dynamický rozsah kolik? 20EV? Nejlepší snímač tak 14EV. Na co to oko tedy není zvyklé?
Naposledy upravil Lotrandor dne 12. 1. 2014 23:51, celkově upraveno 1
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dolgor 12. 1. 2014 22:20

Antifanda, bazaru bych se zase tolik nebál. Fotil jsem s Nikonem D80 čtyři roky (cca 35 tisíc expozic) a pak jsem ho přenechal kamarádovi, který ho už má skoro tři roky. Foťák pořád jede jako nový. Objevilo se pár hot/dead pixelů viditelných na vyšší citlivosti, ale pokud ruší, dají se řešit i zcela jednoduše v raw konvertoru. Záruku, že se foťák neodporoučí do křemíkového nebe, ti samozřejmě nikdo nedá, ale můžeš si vyžádat týden dva na vyzkoušení skrytých vad. Slušný prodejce ti je jistě dá, zvlášť u tebou uvažovaných levnějších a poměrně starých foťáků.
DR bych moc neřešil. Novější Sony, Pentaxy (16 a 24mpixelové senzory od Sony) a Nikony (16 a 24 mpixelové senzory od Sony nebo Toshiby) mají DR vyšší než Canony, což se pozná hlavně při vytahování stínů. Nicméně pokud počítáš se skládáním expozic, je to irelevantní. S D80 jsem fotil 4 roky (DR nižší než u CMOS zmíněných Canonů) a nijak jsem kvůli DR netrpěl, někdy stačil polarizák, jindy přechodový filtr. D7000 mi některé věci ulehčil, ale témat, které bych předtím nemohl fotit, zase tolik není. Někdy nestačí ani těch 14 EV, takže se člověk starým metodám stejně nevyhne.

-- 12. 1. 2014 23:25 --

40D má na pixelové úrovni lepší výstup než 50D, po resamplu na 10 mpixelů to ale bude spíš naopak. Přesto je podle mne 40D pořád dost kompetentní foťák. Jediné, co má fakt špatné, je zadní displej, který je velmi neostrý a prakticky na něm nelze poznat, jestli je fotka zaostřená.
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Puntík 12. 1. 2014 22:31

Lotrandor, s tím okem je to také ošidné, není schopné vnímat celou scénu a pokud se podívám na osvětlenou část, nevidím nic z tmavé části scény, která je bezprostředně vedle. Na fotografii ji také zkoumáme po částech.
Další problém je v tom, že tak velký rozsah, jaký je v krajině nemusí mít monitor ani papír.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 12. 1. 2014 23:56

Puntík: já narážel na zmínku o nevýrazných fotkách. jinak člověk samozřejmě vidí do stínů i jasů mnohem lépe než foťák. Proto má smysl snímač s dostatečným dynamickým rozsahem, který zaznamená data tak, aby umožnil v post procesu selektivně měnit jas v různých částech histogramu. Nikon je v tomhle lepší, než Canon, alespoň v aktuální a předposlední generaci zrcadlovek. Pentax má stejné snímače od Sony, takže na tom bude podobně.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 13. 1. 2014 00:09

Atifanda:

moje odpovědi na Tvé otázky:

"- jak je to s rozdílem ve zpracování v editoru Canon 11,4EV a Nikon 13,2. Chápu správně , že u Nikonu bych měl díky většímu rozsahu DR snímače větší kontrolu nad fotografovanou scénou co se týče přeexpozice nebo podexpozice? Je to tak, že kde s Nikonem by stačil na dynamický rozsah scény jeden snímek maximálně dva u Canonu by se muselo skládat ze tří nebo pěti?"
Nikon je v tomhle prostě o něco lepší. Praktický důsledek není nic dramatického, prostě si k Nikonu přidej jedno plus na misku vah, ale rozhodně to neznamená, že bys s Canonem měl při fotografování krajiny nějaké dramatické obtíže.

- má na dynamický rozsah scény zpracované sestavou vliv použitý objektiv?
Ne.

- je rozdíl vzít třeba 40d a třeba Tamron 17-50 2,8 nebo Sigmu 17-70 (na 17-40 už nedosáhnu) anebo 600D a seťák?
Rozdíl je to určitě, ovšem obě varianty mají výhody i nevýhody.

- u Tamronu jsem četl, že starší verze bez VC má lepší podání i v protisvětle - jak je na tom Sigma s a bez HSM?
Sigma 17-50/2.8 je údajně dobrý objektiv, ale bohužel nemám praktické zkušenosti

- hodně se chválí podání 40d oproti 50d je tomu opravdu tak?
Mám Nikon. O Canonu 50D vím pouze, že nemá ideálně zvládnutý šum a jednou jsem fotil stejné fotky tancování s Nikonem D300 jako Canon 50D a Canon 50D měl vážný problém s expozicí s externím bleskem

-polepším si s novějšími přístroji s 18mpx jako je 550d nebo 600d oproti 40 a 50d? Je opravdu střední třída hledáčkem a ovládáním tak rozdílná? Nezáleží, také na použítém objektivu ?
Já bych malý hledáček a ovládání low-endů nechtěl ani náhodou, ale finanční limit je velký čaroděj

-do začátku na učení stačí seťák 18-55 u Nikonu je i 18-105? nebo už světelnější Tamron Sigma?
Samozřejmě že stačí třeba Nikon 18-105, ale v takovém případě do interiérů doporučuji následně velmi levný Nikkor AF-S DX 35/1.8, který je podstatně světelnější, než Tamron a Sigma a riziko problémů s ostřením je nižší a optický výkon vyšší. Prostě kombinaci 18-105 + 35/1.8 považuji za hodně dobrý nápad. Můžou od něj odradit jen peníze.

- osobní předání bych realizoval tak okolo Č.B hromadnou dopravou a jelikož tomu nerozumím, jak ozkoušet funkčnost, tak snad věřit prodávajícímu - když to bude dál nechat si poslat?
Koupě bazarové zrcadlovky nezkušeným člověkem je samozřejmě sázka do loterie. Nemá smysl popisovat v příspěvku návod na vyzkoušení, to je jako s autem.

- Kolik by mělo mít tělo DSLR cvaků, aby se vyplatilo? Neztrácí kvalitu "snímací buňky" na snímači s navyšujícím se počtem expozic?
Snímací buňky ne, závěrka ano, to už psali ostatní.

- Také jsme přemýšlel na vyhrání koupit starší kvalitní sklo typu Helios, Tair přes redukci je tato možnost spíš pro Canon nebo Nikon si dobře rozumí? Jsou i starší skla co ostří přes redukci nebo se musí člověk naučit ostřit manuálně?
Samozřejmě manuální ostření a trap-fokus viz Puntík. Jen si nesmíš myslet, že se dá na něco vyzrát. Všechno, co je levné, má svoje "ale". Prakticky ve všem platí, že člověk musí mít buď peníze nebo čas a snahu. Pak buď umí čas a snahu proměnit v peníze a koupit si něco, co mu ten čas nesebere nebo si pořídí něco levného a čas a peníze věnuje do toho, aby to levné dokázal zvládnout. Suma peníze + čas + námaha je konstantní. Protože se všichni lidi snaží to ošidit, jednoduché fígly na to nefungují.

- Skládáte krajiny i z pevných objektivů 50 1,8 nebo 35mm
Pokud chci třeba takovýhle záběr místa zvěčněného v Bondovce:
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_7935_5.jpg
pak skládám panorama, ale abych to dělal nějak často jen kvůli zlepšení rozlišení, tak ne, protože je to dost práce a dalších nákladů, zvláště když kvůli popředí potřebuješ respektovat nodální bod.
Pokud nemáš peníze na novou výbavu, budeš mít peníze na tak velké výtisky, aby se kvůli nim vyplatilo skládat panoramata z x snímků z 35mm nebo 50mm objektivů?
A3+ bych se v žádném případě nebál tisknout z jednoho cvaku třeba z té 18-105-ky pokud dodržíš všechny ostatní pravidla pro vznik ostré prokreslené fotky.

- Je cesta APS-C pořád dobrou volbou nebo mám radši počkat a jít časem do FF třeba 5d1 a 24-70? Nebo už zmiňovaný 17-40L?
Zatím nemáš peníze na pořádnou APS-C výbavu a uvažuješ o full frame? Já mám špičkovou APS-C výbavu, dal jsem do ní postupně hodně přes 150 tisíc a do full frame nepůjdu kvůli tomu, že kvalitní full frame výbava je na mě moc drahá a raději chci nekompromisní APS-C, než těžké kompromisy ve full frame. Ale nevnucuji svůj postoj.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 13. 1. 2014 00:16

Lotrandor - samozřejmě, oko "skenuje" krajinu a při tom hýbe s clonou (zorničkou). Takže vidí jak jasy, tak stíny v mnohem větším rozsahu než "nehybný" papír. Větší rozsah čipu se potom smrskne na podstatně menší rozsah papíru a je potřeba si trochu pomoct prohnutím křivky, nebo použít některý z filtrů přímo v přístroji.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod reign 13. 1. 2014 00:23

add trap focus: nepoužitelné pod clonu 4 a i tak je úspěšnost čistá loterie.
reign
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 13. 1. 2014 00:26

Papír nevidí. Na papíře mohou být klidně v rozsahu jediného EV třeba tři různé bílé: běžně osvětlená matná bílá, která má x EV, kousek vedle zářivě bílá, která má ve skutečnosti x + 3EV a lesklá bílá, do které praží slunce, a která má x + 8 EV. Pokud pomocí ruční HDR zajistíme, že všechny tři bílé v rozsahu 8 EV zobrazíme jako bílou s rozsahem 1 EV, bude i na papíře fotka působit přirozeně, i když nebude existovat taková tonální křivka, která by to popsala.
V určité fázi přestává být fotka zachycujicí extrémní DR otázkou ohýbání společné globální křivky, ale začíná to být otázkou uvěřitelnosti.

-- 13. 1. 2014 00:29 --

reign: díky za informaci, já to neznám a mám o trap fokusu informace pouze od Puntíka, který to vždycky prohlašoval za techniku prakticky téměř rovnocennou autofokusu, čímž získával Pentax obrovskou výhodu - Nikon musí mít kvalitní autofokusový objektiv za desítky tisíc, Pentaxu stačí trap fokus a objektiv za pár stovek od Pazdery. Téměř přesná citace.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 13. 1. 2014 00:34

F-ABC, s fokus trapem mám prakticky stoprocentní úspěšnost. Používám tak dosti často MF 55/1,2 a ruské Jupitery či Heliosy F:2. Na vyšší clony je to odvislé od množství světla, ostatně AF objektivy od vyšších clonových čísel také nefungují. :-)

Pozn, nepokládám to za rovnocennost k autofokusu, ale je to zcela jiné kafe, než ostřit mžouráním do hledáčku. Skvěle použitelné je to i třeba při makru květin (a pod) při focení "na houpačku". Heliosy a Jupitery s dokonale kruhovou clonou a nádherným bokehem... a stačí mezikruhy za pár korun.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 13. 1. 2014 00:42

Puntík:
to, že AF nefunguje s vyššími clonovými čísly, je opět záležitost toho, že to zakáže firmware. Mám starší Kenko TC 2x a když ho dám na objektiv f/5.6, tak získáme clonu f/11. Takže AF dle všech pravidel na f/11 fungovat nemůže. Jenže pokud o tom neví, tak funguje. Když tělo neví, že je to f/11, tak funguje, když to ví, nefunguje. Záleží to na světle a samozřejmě na tom, jak moc je ostřící bod daleko od středu. Středový, reálný f/11 a dost světla? V pohodě. Pomalu, ale zaostří. Ale pššššt! Nesmí se mu to říkat.
FotoABC
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků