Vysvětlím to velice snadno:
Jak stará verze Canon EF 24-70mm f/2.8L USM, tak i nová verze Canon EF 24-70mm f/2.8L USM a taktéž Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G jsou
PROFESIONÁLNÍ SVĚTELNÉ REPORTÁŽNÍ ZOOMY.
Takovýto objektiv ze svého určení stabilizaci opravdu nepotřebuje, jelikož při ohniskové vzdálenosti do 70mm by se stabilizace začala vyplácet někde u časů 1/60 sec., spíše ale až 1/40 sec. a delších. Na takovéto časy se ale reportáže opravdu nefotografují!!!!
Takovéto časy jsou pro reportáž v drtivé většině nepoužitelné, protože fotograf potřebuje čas kratší, aby lidi neměli rozmazané obličeje.Nově produkované objektivy Canonem a Nikonem nemají stabilizaci pokud:
1. hlavní určení těchto objektivů stabilizaci nevyžaduje
2. jedná se o vysoce světelná pevná skla s kratší ohniskovou vzdáleností, u kterých se sčítají 3 důvody: a) vysoká světelnost je zde místo stabilizace, b) nejedná se o teleobjektiv, který je problém udržet i na relativně kratší časy, c) je to konstrukčně obtížnější, protože u vysoce světelného pevného skla je svazek efektivních paprsků širší, ....
Je nutné si uvědomit to, že u Canonu i Nikonu je dvojic stabilizovaný + nestabilizovaný naprosté minimum vzhledem k celkové nabídce a VŽDYCKY je to jen přetrvávající dávná historie. Nově se nic podobného neprodukuje!!!!
Někdy nestabilizované objektivy zůstávají na trhu, přesluhují, vyprodávají se a mají historicky danou cenu.
Tady je 77 aktuálně vyráběných Nikon objektivů (+ 3 telekonvertory):
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/index.htmZe 77 aktuálně vyráběných objektivů existují pouze 2 symetrické dvojice stabiilizované - nestabilizované, jedná se o nejlevnější varianty seťáků 18-55 a 55-200 do nejlevnějších kitů.
Tam je jasný marketingový účel - očesat tělo i seťák tak, aby se dostali na nejnižší možnou cenu.
Kromě toho se ještě někde na světě prodává prastará verze plasťáčku 70-300 bez stabilizace opět jako extrémně levná opticky i dílensky mizerná verze full frame teleobjektivu nejspíše pro stará kinofilmová těla (pro ta se stále vyrábí i manuální skla). To ovšem NENÍ ani náhodou nestabilizovaná verze Nikkoru AF-S 70-300 VR, který je opticky úplně jinak udělaný s nesrovnatelně lepším obrazem, je dílensky zásadně lepší a má rychlý ultrazvukový motůrek, takže s uvedeným starým plasťáčkem nemá společného vůbec nic kromě rozsahu.
Takže ze 77 objektivů Nikkor jsou pouze 3 nejlevnější zoomy nestabilizované v době, kdy se prodávají stabilizované verze. 2 z nich jsou skutečné double-verze POUZE BEZ VR, 1 z nich není dvojče, ale prehistorie zcela odlišný v mnoha dalších věcech (ostření, optika, dílensky).
Navíc Nikon za posledních pár let nedodal na trh žádný nový nestabilizovaný objektiv, od kterého by měl i stabilizovanou variantu.
Takže tento stav se dá považovat za to, čím skutečně je:
Přechod od nestabilizovaných objektivů ke stabilizovaným tak, kde je to zapotřebí a tam, kde to rozumně jde udělat.
Jinak ano, souhlasím, že pro mnohé amatéry by Nikon mohl přidat stabilizaci snímače tam, kde není stabilizovaný objektiv (krátké pevné sklo, profesionální krátký reportážní zoom používaný pro jiné účely) a fotograf nechce využít ani světelnost ani vysoké ISO ani stativ.
Ne, že bych o to osobně stál, ale minimálně by to Nikon mohl udělat proto, aby v internetových diskuzích zavřel ústa kritikům. Ale nejspíš jsou manažerům od Nikonu diskuze ukradené.
-- 26. 8. 2013 12:46 --Tak nějak jsem ještě neslyšel třeba o majiteli 35/1.4, který kudy chodí, tudy nadává, že ten objektiv není stabilizovaný.
Ale diskutujících, kteří nemají ani Canon ani Nikon ani 35/1.4, těm to vadí mnohem víc.