Nové poloprofesionální DSLR Canon a Nikon. Co můžeme čekat?

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Tomáš Vrabec 4. 3. 2011 11:40

Stále častěji se na různých internetových fórech a blozích objevují spekulace nad novými, poloprofesionálními zrcadlovkami Canon a Nikon. U Nikonu by se mělo jednat o „pouhé“ nástupce D300 a D700 (spekuluje se o modelech D400 a D800). Naopak u Canonu jsou velmi vášnivé diskuze nad tématem konkurence právě pro D700. V současné době Canon nenabízí svým uživatelům nic, co by „sedmistovce“ mohlo konkurovat.

Jako přímý konkurent se na první pohled jeví Canon EOS 5D Mark II, ovšem kdo s ním měl tu čest, dá mi za pravdu, že 9 AF bodů, navíc v samém středu matnice, bylo v tomto segmentu aktuálních tak před čtyřmi až pěti lety. Svým AF systémem Canon odsoudil druhý 5D k ateliérovému využití. Ovšem nebyl to záměr? Nechystá se 5D Mk III? Nebo, jak se mnohde spekuluje, objeví se výplň modelové řady v podobě EOS 6D? Shrnul jsem spekulace s různých fór, diskuzí a blogů, které jsem sepsal do jednotlivých bodů, abychom věděli, co snad můžeme očekávat.

Jaký je váš názor? Existuje na trhu vůbec konkurence pro Nikon D700?

Nikon D400

Letos v červnu to budou dva roky kdy se objevil model D300, takže jeho nástupce je zcela logicky očekáván každým okamžikem. Jaké jsou hlavní předpokládané rysy?

• APS-C snímač s crop faktorem 1,5 (DX) s rozlišením 16,3 megapixelů
• 100% pokrytí scény v hledáčku (totožné s modelem D300s)
• Citlivost ISO v rozmezí 100-12 800 rozšířitelná minimálně do hodnot ISO 51 200, pravděpodobně i více
• Podpora záznamu Full HD video sekvencí (1080p)
• Očekává se 51 bodový AF systém (pokud na toto Canon nezareaguje, tak už opravdu nevím)
• Zabudovaná jednotka pro ovládání externích zábleskových jednotek
• Propracovanější AF v režimu Live View
• Nový systém měření expozice použitý například v D7000 čítající 2 016 bodů
• Jako poslední spekulace se objevuje výklopný displej, ovšem tato vlastnost je velmi diskutována a nikdo za přítomnost výklopného displeje nedá ruku do ohně.

Nikon D800

Druhým, letos očekávaným modelem, je nástupce full frame zrcadlovky Nikon D700. Poměrně zajímavým faktem je, že se u Nikonu nechali slyšet, že se D800 objeví dříve než nástupce 5D Mk II. Ke stěžením parametrům se řadí:

• 24 megapixelový full frame CMOS snímač
• Obrazový procesor EXPEED 2
• Propracovanější AF v režimu Live View
• Podpora záznamu Full HD video sekvencí (1080p)
• Nový systém měření expozice použitý v modelu D7000 s 2 016 měřícími body
• 95% pokrytí zobrazované scény v hledáčku
• Maximální citlivost až ISO 102 400
• Kontinuální snímaní rychlostí až 8 snímků za sekundu

Canon EOS 5D Mark III / EOS 6D

Pravděpodobně nejočekávanější novinka pro letošní rok, je konkurence schopný full frame pro všechny majitele příslušenství značky Canon. O označení modelu se zatím jen spekuluje, ovšem nedávno bylo upřesnění datum představení – které by se mělo pohybovat na přelomu druhého a třetího čtvrtletí 2011. K hlavním parametrům, jenž můžeme u novinky očekávat patří:

• 24 megapixelový full frame CMOS snímač
• Obrazový procesor DIGIC IV
• Citlivost až ISO 102 400
• Minimálně 19 AF bodů (systém totožný se 7D) /osobní poznámka: Pokud bude tento systém stejný jako u 5D Mk II a body budou nacpány doprostřed matnice, prodávám výbavu a přechazím k Nikonu. Pokud Nikon uvede D800 s tím, s čím slibuje, bude opět nový 5D / 6D o krok zpět/
• Zrychlení algoritmů AF systému
• Upravený a vylepšený AF pro kontinuální snímání
• Pravděpodobné můžeme očekávat výklopné a otočné LCD
• Zcela jistě se dočkáme digitální vodováhy
• Možnost hodnotit snímky ve fotoaparátu (totožné s 60D)
• Integrovaný vysílač pro ovládání systémových zábleskových jednotek
• S největší pravděpodobností bude novinka disponovat také živým náhledem a minimálně HD video sekvencemi

Canon EOS 1Ds Mark IV

Poslední letos očekávánou novinkou je poměrně zpožděný full frame model profesionálního fotoaparátu EOS 1D Mark IV. Tato novinka přináší víceméně stejné vlastnosti jako již prodáváný model 1D Mark IV, s několika málo rozdíly:

• 30 megapixelový full frame CMOS snímač
• Vylepšená funkce živého náhledu
• Podpora pro záznam Full HD video sekvencí (1080p)
• Obrazový procesor DIGIC 5 !!!
• Integrovaný vysílač pro ovládání systémových zábleskových jednotek
• Je očekávána spousta novinek vstříc použití této zrcadlovky jako nástroje pro filmaře.
Tomáš Vrabec
Redaktor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod russianblue 4. 3. 2011 12:09

...podle me se technika az moc precenuje. Samo, ze lepsi fotak znamena lepsi vetsi predpoklad k lepsi fotce, ale kdo tu kvalitu opravdu vyuzije? A proc tolik Mpx a ostricich bodu...

pro me klicove vlastnosti, ktere se nezdokonaluji tak, ak bych si predstavoval
-dynamicky rozsah
-vyssi maximalni citlivost
-nightshot
-Iso odstupnovane po mene jak 1/3EV /vyuzil bych napriklad v rezimu M - kdy si nastavim pevne cas a clonu a auto iso si skoci jake presne potrebuje/
-snadna vymena ostricich matric + spousta originalnich matric od vyrobce
-prodlouzeni zivotnosti fotoaparatu - min 10let
-lepsi mechanicke provedeni - lepsi ochrana displeje, vodeodolny

a co se tyce objektivu:
-zlepsit mechanickou odolnost /napr. nikon 24-70 2,8 - opravdova tragedie/
-kazdy objektiv vybavit stupnici vzdalenosti
------------
vsechny vytky smeruju k nikonu
russianblue
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 4. 3. 2011 12:36

Legrace je, že Nikonisti vyčítají Nikonu, že nemá konkurenci proti Canonu 5D a Canonisti vyčítají Canonu, že nemá konkurenci proti Nikonu D700.
Jediné řešení je, aby si obě firmy ponechaly svůj model a okopírovali konkurenční model a obě firmy nabízely obě varianty, tedy model zaměřený na citlivost a výkon a model zaměřený na rozlišení a kvalitu obrazu.
Pokud by jeden model této třídy uměl všechno, pak to ohrozí prodej Canonu 1D a Ds a Nikonu D3s, D3x, D4, ...
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod kozakm 4. 3. 2011 12:56

kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 4. 3. 2011 13:17

Tomáš Vrabec: V minulosti to časově vždy vypadalo:
Nikon D100 -> Nikon D70
Nikon D200 -> Nikon D80
Nikon D300 -> Nikon D90
Teď máme D7000 jako následovníka D90 dříve. Proto se domnívám, že rozhodně nebude D400 technologie D7000 v těle D300. Pokud by tomu tak bylo, tak mohla být D400 dříve a Nikon nemusel nechat kralovat Canona 7D a dokonce nechat i obrazově přerůst svůj nejvyšší DX model tolika modey, tedy Nikon D7000, Canon 7D a Pentax K-5.
To, že to Nikon dopustil, má nějaký zásadní důvod. Nikon na cosi čeká.
Dokonce na prezentaci říkal jeden zaměstnanec Nikon Cz, že nemáme čekat Nikon D400 příliš brzy, že si dá hodně na čas.
Mám proto následující 2 vysvětlení:
1. Nikon D400 čeká na technologický pokrok D4, aby od něj mohl být odvozen podobně jako D300 od D3
2. Nikon čeká na snímač, který bude v Sony A77 a dříve ho prostě nedostane, protože ještě není doladěný.
Předpokládám, že pravda je v obou bodech.
Na 75% jsem přesvědčen o tom, že D4 a D400 budou obsahovat určité inovace, které nikdo zatím nepředpokládal.
Já osobně připouštím i variantu, že to možná bude nějaký hybrid mezi SLR a SLT nebo lépe řečeno řešení se sklápejícím zrcátkem a optickým hranolem jako doposud, ale s možností zrcátko nesklopit a nějak zvýšit jeho propustnost třeba odklopením jedné vrstvy nebo použitím tekutých krystalů s možností vysokého fps sériového snímání a videa současně s autoaokusem přes AF senzory pracující na detekci fáze.
Sony nedávno ohlásilo, že jde cestou SLT, které má ale pro Nikon bojující s Canonem o maximální reportážní výkon dvě zásadní nevýhody: konec optického hledáčku a -0,6 EV ztrátu světla při fotografování se polopropustným zrcátkem v cestě. Tohle si může dovolit Sony se svou strukturou zákazníků, Canon a Nikon ani náhodou. Obě firmy tedy musí hledat možnost, jak si zachovat výhody současné technologie SLR a přitom mít obranu proti výhodám SLT Sony řešení. Jiná cesta, než hybrid obou řešení asi není. Těch -0,6 EV ztráty Sony pevného zrcadla není problém, protože není problém to zrcátko dle nastavení někdy sklopit a jindy nesklopit a buď nesklopit a ztratit -0,6 EV a získat framerate > 10 fps nebo video s rychlým autofokusem nebo sklopit a fungovat jako dosud. Na to může být ruční přepínač nebo nastavitelná chytrá automatika. Druhý problém je horší - zachovat optický hledáček a přesto fotografovat skrz zrcátko a AF zrcátko. Potřebuješ bez mechaniského sklopení zrcadla rozdělit světlo do hledáčku, na AF senzory a na snímač. Krystaly jsou pomalé.
Existují principiálně 3 řešení:
a) dnes je optický hledáček nahoře a AF senzory dole, čímž v cestě snímači stojí 2 zrcátka, což je pro polopropustnost asi docela dost, takže nějak dostat AF senzory nahorů a jedno odražené světlo rozdělit do hledáčku a senzory
b) během SLT režimu úplně obětovat hledáček a jet jen na zadní displej, což je pro video únosné, pro sériové snímání > 10 fps spíše ne
c) do optického hledáčku během SLT režimu promítat elektronický obraz, tedy hybrid OVF+EVF
Sony příjde s nástupci A700 a A900, které budou mít brutálně rychlé sériové snímání a všechny firmy samozřejmě dobře vědí, co připravuje konkurence, a nepředpokládám, že by Nikon přišel s D4 a D400 na 2-4 roky dopředu, které už v okamžiku nástupu budou mít horší framerate, než Sony modely.
Nikon měl vždy reportážní výkon srovnatelný s absolutní špičkou pokud tou špičkou sám nebyl. Nikonu trvá vývoj D4 a D400 takhle dlouho proto, že tyhle modely musí být na špičce 2-4 roky, což dnes není možné bez nějaké částečné revoluce. Prostě udělat dnes D400 srovnatelný s D7000 je málo a udělat D4 podobný D3s je zase málo.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Vierzbowski 4. 3. 2011 13:32

Tak podle toho prvního příspěvku bych si myslel, že Canon mele z posledního a visí nad ním Damoklův meč 8-D Každý z těch 2 modelů (5D vs D700) má svoje. 5D MII je nejen vynikající model, ale také má na svědomí revoluci v produkci videa a filmu. Z pohledu uživatele této fíčury, kterou má Canon ze všech ostatních výrobců zdaleka nejlepší, prostě Nikonu ujel vlak. Chápu že z pohledu fotografa je třeba systém AF u 5D sto let za vopicema a podle Mpix bych řekl že ta D700 bude mít vynikající hi-ISO snímky skoro bez šumu. Snad jen Bůh ví, proč má pak Canon 60% podíl v zrcadlovkách, přestože ostatní výrobci mají (aspoň třeba podle uživatelů tohoto fóra) ve všech směrech lepší modely.

Já sám se nyní poohlížím po nějakém tom full-frame upgradu. Fotoaparát používám jak na focení, tak na video (ano, dá se to používat a leze z toho fantastický obraz). 5D MII je pro mně za současnou cenu prakticky předražený obsolentní model (za tělo prostě nehodlám dát víc jak 40k). Takže vyhlížím právě nástupce. Je mi jasné že Canon jako obvykle vyčkává s čím přijde konkurence (tj. Nikon). Budu se nakonec rozhodovat podle video-možností (třeba možnost výstupu v 4:2:2, nezkreslený HDMI výstup, RAW ), ale také dle systému AF (na úrovni 7D mi to bohatě stačí), vestavěný odpalovač blesků a schopností ve vyšší citlivosti (ISO 3200 +). Doufám že se Nikonu bude dařit, protože nic jiného Canon k vydání nového modelu nepřiměje.
Vierzbowski
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 4. 3. 2011 13:59

"proč má pak Canon 60% podíl v zrcadlovkách" - pokud tomu někdy tak bylo, je to hodně moc stará informace.
Za posledních 5 let se Canon i Nikon pohybovaly v rozmězí 30-40% s tím, že někdy měl o nějaké procento víc Canon, jindy naopak.
Pentax míval 3-4%, Sony a Olympus okolo 6-8%.
Bezzrcátka znamenala nárůst Panasonicu, Kx a K5 nárůst Pentaxu, Sony rostlo před 2 lety až nad 10%, teď na jeho úkor rostl Panasonic, Nikon s Canonem se drží teď těsně nad 30% každý, Nikon ztrácí víc.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Pety 4. 3. 2011 14:01

Tomáši, ztráta na zrcátku v SLT Sony není 0,6 EV, ale 0,3 EV.
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod FotoABC 4. 3. 2011 14:08

Největší pošťouchnutí pro Nikon a Canon budou Sony nové modely se SLT a EVF, na které musí oba zareagovat, přitom ale nemůžou udělat totéž. Rivalita Canon vs. Nikon začíná ustupovat do pozadí, protože Sony, Panasonic a Pentax, na které C + N zatím dlabali, je začínají reálně ohrožovat. Oba z vedoucí dvojky a navíc způsobem, které nemůžou C + N jednoduše zkopírovat, protože mají jiné spektrum zákazníků a obrovské množství objektivů na trhu a u zákazníků, které jim znemožňuje změnit jak bajonet, tak způsob ostření. Takže C + N nemůžou zahodit bajonet a úplnou kompatibilitu objektivů včetně výkonu, princip ostření ani optický hledáček v top modelech, přesto ale musí zareagovat na Sony, Panasonic a Olympus, které to všechno změnili a tím získaly částečné výhody a nevýhody jejich struktuře zákazníků moc nevadí. Zatím jediný, kdo bojuje klasickými DSLR prostředky, je Pentax. To je pro C+N nejpřijatelnější soupeř, ten bojuje na pískovišti, kde C+N umí a může soupeřit. Pískoviště Panasonic, Sony a Olympus je pro C+N blbé, tam nemůžou úplně plnou silou, protože nesmí odejít ze svého pískoviště.

-- 4. 3. 2011 14:08 --

Pety: já to četl jinak, kde máš zdroj?
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Vierzbowski 4. 3. 2011 14:13

[quote="Tomáš X."]"proč má pak Canon 60% podíl v zrcadlovkách" - pokud tomu někdy tak bylo, je to hodně moc stará informace.
quote]

Máte pravdu - to bylo za český trh 8-D
Vierzbowski
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 4. 3. 2011 14:22

Český trh: to ano, to asi souhlasí, v České republice je Nikon nesmyslně drahý, v USA a jinde je rozdíl cen Nikon - Canon minimální, u nás drsný.
Navíc u nás má Canon zásadně jiný zvuk oproti jiným značkám. U nás lidi nezažili tradici Nikonu ze 70. a 80. let, protože tu byl komunismus, zatímco když u nás začal trh czápadních foťáků, tak byl na koni Canon a Nikon v útlumu. U nás se dlouhému objektivu říká "kanón" bez ohledu na značku. :-)
V 70. a 80. letech byl ve světě Nikon jednička v době MF a pak strašně ztratil tím, že zkazil první rozšířenější autofokusy, pak to dohnal, ale ztratil podruhé tím, že neměl full frame v DSLR. D3-ka to strašně srovnala, ale teď je Nikon ohrožen potřetí tím, že Sony, Panasonic a Olympus místo mechaniky a optiky jdou cestou elektroniky a videa a Nikon a Pentax jako jediní v tom nemají tradici. Canon to zvládne. Sony, Panasonic, Olympus, Canon a Samsung jsou elektronické firmy, Nikon a Pentax umí optiku a mechaniku a čekají je problémy pokud nevymyslí nějaký nákup divize.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Pety 4. 3. 2011 17:08

Tomáš X: Ztráta světla např. http://dpreview.com/reviews/sonyslta55/page2.asp
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Ganec 4. 3. 2011 19:56

Tomáš Vrabec píše:Canon EOS 1Ds Mark IV

Poslední letos očekávánou novinkou je poměrně zpožděný full frame model profesionálního fotoaparátu EOS 1D Mark IV.
ten bol netrpezlivo ocakavany uz aj pred pol rokom (v diskusii Novinky Canonu: 60D a 1Ds MK IV)

60D sa objavila, ale cakanie na 1Ds mi pripomina cakanie na hru Duke nukem forever :-)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Niffki 4. 3. 2011 21:54

A asík datum vydání (přibližné) ale pravdivé Nikunu D800 taky neznáme, že? :-)
Niffki
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Tomáš Vrabec 5. 3. 2011 16:18

Ganec píše:ten bol netrpezlivo ocakavany uz aj pred pol rokom (v diskusii Novinky Canonu: 60D a 1Ds MK IV)

60D sa objavila, ale cakanie na 1Ds mi pripomina cakanie na hru Duke nukem forever :-)


Ano, DNF ale přece letos určitě vyjde !! :)

Niffki píše:A asík datum vydání (přibližné) ale pravdivé Nikunu D800 taky neznáme, že? :-)


Těžko říct, ale dříve než na Q3 bych to neviděl. Je pravděpodobné že se objeví na nějakém veletrhu. Můžeme se jen modlit, abychom jej viděli třeba na letos poprvé dvoudenní DIGIforu.
Tomáš Vrabec
Redaktor
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků