300dpi a rozlišení fotografie

Tiskneme a vyvoláváme digitální fotografie

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Nesa 9. 8. 2005 22:37

Jak je možné, že z fotolabu vyleze pěkná fotka i když rozlišení neodpovídá těm 300 pixelům na 1 palec ?

Fotka 13*18 by teoreticky potřebovala 1535*2126 a přitom stačí míň.
Nesa
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Wikan 9. 8. 2005 23:24

Zalezi co je na ty fotce (mnozstvi detailu atd.), jak dobry mas oci a z jaky vzdalenosti se na to koukas. Mam vyzkouseny ze i 200 dpi je celkem slusne koukatelny.
Wikan
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod www.makofoto.cz 12. 8. 2005 00:35

Protože si to každý minilab na těch 300 dpi dopočítá interpolací (zjednodušeně řečeno).
www.makofoto.cz

Odeslat příspěvekod activer 10. 10. 2005 12:25

abych rekl pravdu, v pohode se mi zdala i fotka 20x30 s rozlisenim asi jen 150dpi.. mozna bych si mel nechat zkontrolovat zrak ;)
Každý problém ma své jednoduché, lákavé - a naprosto špatné řešení. (A.C. Clarke)
activer
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Mobil-man 10. 10. 2005 12:55

No 150DPI je uz celkem malo, ale Scott Kelby pise, ze na vetsi formaty (na ktere clovek kouka z vetsi vzdalenosti) staci 200DPI.
Ale na 10*15 resp. 10*13 bych pod 300DPI nesel.
Mobil-man
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Návštěvník 10. 10. 2005 16:03

Posím fotky do Fotostaru 1200-800 (10krát 15) a naprostá spokojenost.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod activer 12. 10. 2005 15:15

mno jasne, na 10*15 se clovek kouka z par centimetru... :)
ale na zdi visici foto pri 150dpi nevykazuje prakticky zadny zoubky ani neostrosti (teda pri prumernym koukani..;))
Každý problém ma své jednoduché, lákavé - a naprosto špatné řešení. (A.C. Clarke)
activer
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MirekE 12. 10. 2005 15:35

Fotolaby a jejich zpracování se vyznačuje určitou mírou tolerance... dochází k interpolaci, někde to opravu jedou na 200dpi, dochází k lehkému rozpíjení barev...jak kde, jak co... jsou lidé, kteří na kvalitních tiscích a kvalitních fotkách kde opravdu je prokreslený detail těch 100pixelů poznají. Opět záleží na mnoha faktorech. Kvalita fotky, kvalita papíru, atd atd....

Záleží na užití té fotografie.. jak už jsem tu někde jednou říkal...

P.S.: a to není nesmysl a zbytečnost. Kdyby byla, nerozjížděl by FotoŠkoda tisk na 400dpi. A jedná se o velkoformátové tisky.
MirekE
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Vojta Zmlejna 17. 10. 2005 14:56

Co to meleš milý MirkuE?[/b]
Vojta Zmlejna

Odeslat příspěvekod MirekE 17. 10. 2005 14:59

??? Co konkrétně máš na mysli ???
MirekE
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Vojta Zmlejna 17. 10. 2005 15:07

Jak se u procesu RA4 mohou "rozpíjet barvy"!!! Když už argumentuješ firmou Škoda - víš vůbec na jakém způsobu je ten jejich stroj založen??? Kdyby ano, tak to nemůžeš napsat, pokud porřebuješ školení, řekni, rád tě zaučím.
Vojta Zmlejna

Odeslat příspěvekod MirekE 17. 10. 2005 16:07

Milý Vojto Zmlejna: myslím že nejprve by ses měl naučit číst, spojovat věty, souvětí, umět si je dávat dohromady a pak se pouštět do debat.

1) Nemluvil jsem o žádném rozpíjení jak u inkoustových tiskáren
2) Už vůbec jsem tzv 'rozpíjení' nespojoval s formou FotoŠkoda
3) Argument se týkal významu či zbytečnosti zpracování v kvalitě 400dpi
4) Omlouvám se za nedostatečné vyjádření se...bylo to myšleno jako interpolování dodaných obrazových dat. Kdy k k interpolaci jsou používány různé (ne vždy stejné) algoritmy.
5) Díky, školení nepotřebuji, mám nastudováno o fotolab systémech systémech (FUJI Frontier) co potřebuji.
RA4 jakožto standardní chemický proces jsem si též nastudoval.

Nicméně určitě uvítám (a asi nejen já) osvětlení skrytých míst v této problematiky. To není myšleno nijak ironicky. To že si o tom někdeš přečtu neznamená, že vím jak to ve skutečnosti funguje. A navíc.. četl jsem o tom mnoho rozdílného.. takže??? Bylo by možné zde popsat jednotlivé kroky, úskalí zpracování a pod?.. Na co si dát pozor, co mohu ovlivnit co nemohu ovlivnit, jak probíhá standardní zpracování, jak moc je do dat zasahováno,... nevím.. prostě celý tenhle proces....

Díky
MirekE
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Vojta Zmlejna 18. 10. 2005 10:49

Snad pro zažátek stačí kopie mého příspěvku z "grafiky. cz" k podobnému tématu. Pokud milý MirkuE chceš něco specifického, co není v příspěvku zmíněno neváhej a ptej se, věř, že jelikož jsem se s podobnými problémy též trápil velmi dlouho, tak ti rád a "bezplatně" část svých praxí nabytýchh zkušeností předám.
Též to nemyslím ironicky avšak ani "grosovsky upřímě", myslím to vážně.

Vážení,
jelikož se zde uvedenému problému již nějakou dobu věnuji, dovolte abych se s vámi o své osobní poznatky taky podělil-pozor nejsem žádný profík, tak se předem omlouvám za případné zmatené tech. termíny:

Základní problém - každý digitální lab "svítí" jiným způsobem

Noritsu/stará generace-optická vlákna(většina Kodak expresů) osvit probíhá v 400DPI při velikosti foto 10x15
a pokud je vámi žádaný rozměr fotografie větší, přepočtem/převzorkováním se vaše fotografie opticky sice zvětšuje, ale základní data jsou stále stejná, z toho vyplývá, že např. vámi zadáná fotografie 20x30 v rozlišení 400DPI bude nasvicena/exponována kvalitativně směrem dolu, vlastně kvalita je degradována. Jako vše je to velice diskutabilní téma, ale co není. Uváděný princip je realita. Je třeba si uvědomit, že počet optických vláken nad osvěcovaným papírem je konečný a je stejný ať je formát požadovaného fota jakýkoliv. Podobné systémy, z pohledu omezeného osvitu, mají i ostatní stroje typu Kis, Photo me, Konica, Gretac ..... např osvit pomocí LCD(to je myslím Kis) .....

Jiný, ale totálně jiný je osvit u strojů Fuji/Frontier, Noritsu/nové typy, Agfa/ta bohužel zkrachovala a myslím, že i nová Konika - jde o osvit/přenos dat na papír pomocí laserových paprsků. Princip je docela složitý, a zde určitě není místo na podrobný popis, ostatně většina výrobců ho dosti podrobně na svých stránkách popisuje a pokud vás to zajímá až tak moc, tak si to najdete. Ještě ke všemu se ten systém u každého trochu liší, neboť původní systém je patentován Fujifilmem/Frontier. U těchto strojů je osvit prováděn v hodnotě 300DPI, ale při zachování velikosti/rozměru fotografie, tzn. že na každý rozměr je potřeba jiná velikost dat/rozlišení/počet bodů . Je úplně jedno jak to nazvete, neboť je to stále to samé. Rozlišení 300DPI, pokud vím, bylo uměle zvoleno jako hraniční forma pro oklamání lidského oka, principiálně je však laserový osvit schopen nasvítit fotopapír v jakémkoliv rozlišení, viz třeba Frontier 570(např. Ultralab) - volba 300 nebo 600 DPI, tzn. na rozdíl od v.u. technologií není omezen počtem osvitových bodůxvelikost exponovaného fotopapíru.
A teď přichází to důležité - ne každý z nás umí připravit svá data přesně na rozměr potřebný k osvitu (tabulky s přesnými rozměry v bodech, popř. potřebné DPi x rozměr osvěcovaného fotopapíru v cm - obojí je to samé, najdete u každého troch lepšího zpracovatele), proto výrobci vybavili stroje softwarem k dopočítávání/resamplování vkládaných dat. Data se samozřejmě dopočítávají směrem dolu ale i nahoru, to záleží pouze na vámi dodaných podkladech, jednoduše řečeno si stroj buď nějaké body vymyslí a nebo vynechá - je to samozřejmě o hodně složitější ale na těchto algoritmech záleži výsledná podoba u špatně dodaných dat. A zase to samé, každý výrobce se snaží svůj stroj vybavit co nejlépe, ale zároveň co nejlevněji.
Na vývoji těchto SW se podílejí ty nejrenomovanější světové SW firmy - je to pro ně super byznys.

Ježíšmarjá teď jsem se podíval na tu délku mého příspěvku, to je strašné .... pokud to někoho zajímá tak dejte impuls v tomto příspěvku a já budu pokračovat, ale jak sami vidíte je to džungle. A to jsme ještě ani nezačali s takovými lahůdkami jako je třeba barva a .......

Závěr: pokud tomu nerozumíte dostatečně svěřte se určitě labu, ale vyberte ten správný, pokud ano připravujte si data sami, ale ani to není tak úplně pravda, zvláště při resamplování, barevných úpravách ....... prostě to opravdu není jednoduché a vůbec NĚJAK NECHÁPU PROČ SE TOMU NEVĚNUJE VÍCE TŘEBA TENTO SERVER, KDYŽ SE TVÁŘÍ JAKO ODBORNÍK.

Uf
Vojta
Vojta Zmlejna

Odeslat příspěvekod MirekE 18. 10. 2005 11:33

Ok.. díky moc 'negrosovsky' upřímně.

Rád bych si ujasnil jednu věc. Tak jako při zmenšování fotografií pro prezentaci na webu, kdy po zmenšení ještě lehce doostřím (resampl způsobí rozostření), měl bych své fotografie (obrazová data) dodávat fotolabu v takové velikosti, v jaké požaduji výstup?

Jedná se mi o to, že když jim natlačím nějaký maximálně veliký soubor (v mém případě to je 8Mpix - cca A4 při 300dpi), oni jej samozřejmě zmenší na požadovaný rozměr (třeba 10x15), ale k doostření již těžko dojde co??

Taktéž pokud plánuji nějaký rámeček který jsem si vytvořil a udělám v něm tenkou linku, tak ta po zmenšení celého obrázku může ztratit své proporce, barvu a pod (bílé linky na černém pozadí zešednou, ztratí tloušťku, dokoce jsou různě široké na každé straně)

Jsou tyto mé postřehy správné? Je nejlepší způsob ten, že připravím data do takové velikosti (spolu s úpravami) ve které chci výslednou fotografii?

Díky
MirekE
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Markéta Hošková 18. 10. 2005 11:38

Tak ja osobne upravuji fotku do labu tak, aby uz s ni nic nedelali.
Markéta Hošková
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků