Ganec píše:Ono je podla mna lepsie ked si nastavim spravnu WB, lebo v OM si mozem vybrat: bud nastavenu WB, alebo jednu z moznosti co dodava fotak.
No ked nastavim priamo ma ziarovku, tak vlastne "prichadzam o jednu moznost".
Při focení do RAWu nemusíš WB ve foťáku vůbec řešit (takže o nic nepřijdeš), ale to co jsem psal o WB a jeho vlivu na modré stíny platí i při vyvolání RAWu v konvertoru.
Ganec píše:janfran píše:Nejlepší je vyvolat RAW s takovým nastavením WB, aby se nádech projevil co nejmíň. Někdy i malý rozdíl ve vyvážení bílé může situaci dost zlepšit nebo zhoršit. Radši tedy zachovat víc z původního osvětlení, než si "dokonalým" vyvážením bílé přivodit problémy s modrými stíny.
Ako sa taketo cosi da nastavit priamo vo fotaku?
EP1 má někde v menu položku pojmenovanou "Fine-tune WB" (nebo nějak podobně). Tam si můžeš pro každou předvolbu vyladit barevnost. Můžeš vzít jako základ žárovku a nastavit barvy trochu do tepla, nebo vyzkoušet jinou předvolbu a zase jiný posun, prostě si s tim nějak pohrát. RAW by to řešil líp.
Ganec píše:Dalsia vec je, ze fotim dost hromadne .. a zvycajne sa mi moc nechce hrat sa s RAW-mi .. ani mi to zatial moc nejde, ani neviem ako sa to naucit, ani nemam na to cas.
Editace RAWu nemusí být zdlouhavá, firemní konvertor by měl umět načíst všechna nastavení foťáku, takže bys manipuloval jenom s vyvážením bílé, kdyby to bylo potřeba. Jestli se ale nechceš RAWem vůbec zabývat, nezbyde než si vyladit některou z těch předvoleb pro vyvážení bílé, a pokud se to nepodaří, odstraňovat modrou křivkama, jak už jsem psal já a Irmo. K tomu není potřeba Photoshop, křivky určitě umí i spousta jednodušších programů.