Blue cast

Fórum pro všechny, kteří chtějí vylepšit své fotografie. Návody všeho druhu

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Ganec 10. 11. 2009 23:44

Da sa dako "odstranit" blue cast v zaberoch na vyssie ISO u Olympusov?

Na zaberoch z Olympus PEN pri ISO 1600 sa prejavuje pri ziarovkovom WB modry sum. Pri 3200 ho vidno viac a pri ISO 6400 je namiesto ciernej svetlo modra. Skratka Olympus este nevie odsumomvat na vysoke ISO (tak aby to nevyzeralo neprirodzene).
Da sa toto odstranit dakym RAW procesingom, pripadne v dakom RAW konverznom programe?

Vraj nove DxO (v zabere Canon G10, competitor B ) to dokaze. No ten zatial Olympus PEN nepodporuje. Existuje na to iny pdobny program?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 11. 11. 2009 08:04

DxO 6.0 ma podporu olympusu (ak sa nemilim)

osobne pouzivam noiseninja a tam sa da nastavit vsetko.... tak ako v kazdom inom odsumovacom programe.
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 11. 2009 08:20

Podla tohto listu to vyzera, ze sice podporuje Olympusy, no PEN tam chyba:
Additional Camera Support
* Olympus E3, E30, E410, E420, E450, E510, E520, E620
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 11. 2009 10:04

Vyzera to, ze Noise ninja skutocne odstrani modre bodky .. ale len do ISO 1600.
No u ISO 6400 to nerobi vobec nic... (mozem uploadnut RAW alebo JPG)

Robil som to asi takto: otvorit subor => profile image => noise flter (nastavil som: show advanced controls, Luminance strength -5, Colors strength 20, sharpening 0%) => remove noise
Da sa este cosi nastavit co by mohlo pomoct?

Toto filtrovanie sa da pouzit len na hotovy JPEG, neda sa pouzit priamo pri RAW konverzii?
(ci je to jedno?)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 11. 11. 2009 10:32

jedno to nieje ... nad RAWom by to malo ist o trochu lepsie, ale noiseninja funguje nad JPG.

bez konkretneho RAWu sa mi tazko hovori ake by mali bit nastavenia.... osobne by som aj tak z oly nad ISO800 nesiel tie farby uz su velmi zle pri ISO800++ ...
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 11. 2009 11:09

Tu je zaber na ISO 6400 s white ballance ziarovka (RAW je tu).
Obrázek

Je pravda ze saturacia nad ISO 800 je uz slabsia, no mne by to este stacilo.
Predsa len prechadzam z kompaktu...
No ten nadych do modra mi uz vadi.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 11. 11. 2009 13:26

Nejlepší je vyvolat RAW s takovým nastavením WB, aby se nádech projevil co nejmíň. Někdy i malý rozdíl ve vyvážení bílé může situaci dost zlepšit nebo zhoršit. Radši tedy zachovat víc z původního osvětlení, než si "dokonalým" vyvážením bílé přivodit problémy s modrými stíny.

Když už modré stíny na fotce jsou, často pomůže odečíst od snímku "fotku tmy" např. s nasazenou krytkou, zhotovenou na stejné citlivosti. Tím se dost zmírní jak celkový modrý nádech, tak hlavně pruhy, táhnoucí se přes celou fotku.

Když odečet vzorové fotky nepomůže (nebo jen málo), je potřeba nejprve srovnat celkovou barevnost, aby se pak měl odšumovací program čeho chytit. To jde udělat křivkami- v tomto případě posunem paty modré křivky doprava na hodnotu 20-30 a dále prohnutím levé poloviny křivky dolů.

Pak už zbývají jenom izolované modré fleky, se kterými si poradí dobrý odšumovací program. V Neat Image je potřeba zaškrtnout políčko "very low frequency", aby program tento druh šumu odstranil. V Noise Ninja je nastavení podrobnější, ale opět jde o to, zaškrtnout na příslušném místě odstranění nízkofrekvenčního šumu. Dalším údajně velmi dobrým programem, který jsem ale nezkoušel, je Topaz denoise. Někdy se může stát, že jsou fleky tak velké, že už je program za šum nepovažuje- pak nezbývá, než celou fotku před odšumem zmenšit. Není to žádná katastrofa, protože fotky na takto vysoké citlivosti jsou stejně většinou koukatelné jen na malých formátech.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod irmo 11. 11. 2009 14:39

v robote nemam updatenuti photoshop, takze RAW tu nespracujem s EP-1 takze iba JPG ... a podlamna to ide lachko napravit color balance - shadows - blue -14 (ale ide to aj krivkami ked stiahnes modru v tmavich miestach)
Vysledok:
Obrázek

ta kosela si to trochu odniesla :-\ , stim by si sa musel asi pohrat trochu cez masky ...
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 11. 2009 14:47

Asi takto dokaze vyvolat JPG z RAW nova Bibble 5:
Obrázek
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 11. 2009 15:16

irmo, celkom dobry vysledok... vyzera to ze by JPG stacilo...
Ci mohlo by to byt lepsie (a pohodlnejsie) priamo z RAW?

Len skoda ze sa v grafickych editoroch (teda v ich moznostiach nastavenia .. vyzera ich byt pomerne dost) moc nevyznam, Photoshop nemam a moc sa mi do toho nechce...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 12. 11. 2009 08:24

staci lubovlny editor co ma krivky daj si tam blue chanel a stiahni ho v tienoch tzv na pravej strane dole a zvysok krivky nechaj rovnaky (tzv budes potrebovat 2 body na krivke)
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 12. 11. 2009 09:24

Dake krivky su aj v Olympus Master programe.

Co mi teda odporucas?
Fotit na automatiku (vtedy je modry sum maly, no nadych do cervena), potom sa pripadne pohrat s nastavenim WB alebo s krivkami v O.M., ci priamo fotit na spravnom (alebo mechanickom) WB?
Pripadne cosi ine?
(napriklad mechanicky nastavit WB a trosku ho doladit priamo vo fotaku?)

Da sa spracovanie v OM dako zoptimalizovat (napriklad hromadne pre ISO 1600 pouzit urcitu krivku)?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 12. 11. 2009 12:01

fotit do RAW takze WB nema zmysel riesit :P nechal by som default osobne.

OM som nikdy moc nerobil - lebo jeho rychlot (pomalost) je obdivuhodna ... takze ho pouzivam iba na Updatetovanie+ fotenie cez pocitac (ked potrebujem extremnu sychronizaciu) atd....

Photoshop samozrejme vsetko ma (aj ked nieco ma trochu zlozitejsie) .... ale ci to ma OM neviem ... budes musiet hladat :).
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 12. 11. 2009 12:29

Ono je podla mna lepsie ked si nastavim spravnu WB, lebo v OM si mozem vybrat: bud nastavenu WB, alebo jednu z moznosti co dodava fotak.
No ked nastavim priamo ma ziarovku, tak vlastne "prichadzam o jednu moznost".
Asi to budem nechavat na automatiku .. aj ked to robi pri ziarovke cervensie zabery...

janfran píše:Nejlepší je vyvolat RAW s takovým nastavením WB, aby se nádech projevil co nejmíň. Někdy i malý rozdíl ve vyvážení bílé může situaci dost zlepšit nebo zhoršit. Radši tedy zachovat víc z původního osvětlení, než si "dokonalým" vyvážením bílé přivodit problémy s modrými stíny.

Ako sa taketo cosi da nastavit priamo vo fotaku?

Dalsia vec je, ze fotim dost hromadne .. a zvycajne sa mi moc nechce hrat sa s RAW-mi .. ani mi to zatial moc nejde, ani neviem ako sa to naucit, ani nemam na to cas.

Na CD mam okrem OM aj Olympus studio (trial verziu) .. je tam nieco navyse alebo je to aspon rychlejsie?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 12. 11. 2009 17:22

Ganec píše:Ono je podla mna lepsie ked si nastavim spravnu WB, lebo v OM si mozem vybrat: bud nastavenu WB, alebo jednu z moznosti co dodava fotak.
No ked nastavim priamo ma ziarovku, tak vlastne "prichadzam o jednu moznost".

Při focení do RAWu nemusíš WB ve foťáku vůbec řešit (takže o nic nepřijdeš), ale to co jsem psal o WB a jeho vlivu na modré stíny platí i při vyvolání RAWu v konvertoru.
Ganec píše:
janfran píše:Nejlepší je vyvolat RAW s takovým nastavením WB, aby se nádech projevil co nejmíň. Někdy i malý rozdíl ve vyvážení bílé může situaci dost zlepšit nebo zhoršit. Radši tedy zachovat víc z původního osvětlení, než si "dokonalým" vyvážením bílé přivodit problémy s modrými stíny.

Ako sa taketo cosi da nastavit priamo vo fotaku?

EP1 má někde v menu položku pojmenovanou "Fine-tune WB" (nebo nějak podobně). Tam si můžeš pro každou předvolbu vyladit barevnost. Můžeš vzít jako základ žárovku a nastavit barvy trochu do tepla, nebo vyzkoušet jinou předvolbu a zase jiný posun, prostě si s tim nějak pohrát. RAW by to řešil líp.
Ganec píše:Dalsia vec je, ze fotim dost hromadne .. a zvycajne sa mi moc nechce hrat sa s RAW-mi .. ani mi to zatial moc nejde, ani neviem ako sa to naucit, ani nemam na to cas.

Editace RAWu nemusí být zdlouhavá, firemní konvertor by měl umět načíst všechna nastavení foťáku, takže bys manipuloval jenom s vyvážením bílé, kdyby to bylo potřeba. Jestli se ale nechceš RAWem vůbec zabývat, nezbyde než si vyladit některou z těch předvoleb pro vyvážení bílé, a pokud se to nepodaří, odstraňovat modrou křivkama, jak už jsem psal já a Irmo. K tomu není potřeba Photoshop, křivky určitě umí i spousta jednodušších programů.
janfran
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků