Přímo pro CSC FF má Kipon řadu Elegant.
Co jsem četl na diskusích, a mnoho jich není, tak moc lidí z Iberitů nadšená není. Každý se totiž hned šťourá po optických vadách, byť tedy musím asi přiznat, že tyhle Iberity jsou cenově nezajímavé s ohledem na to, jakou charakteristiku to má, tzn. s těmi vadami. Iberity jsou vlastně jednoduchá FF skla a střídají se jen bajonety.
Navrhli to kdysi v Německu (
Handevision) a v Číně to montovali. Pak to převzal Kipon s vazbou
na
IB/E optics GmbH... Skla Elegant už by měla být přímo vyladěná pro dnešní FF systémy.
Mám od konce tohoto týdne již kompletní řadu Iberitů a třeba 24mm není moc ostrý na 2.4, teprv od 5.6 do 8-11 to začne být zajímavé, ale je to WA, tak mě to moc nepálí.
Na druhém konci 90mm dost špatně zvládá kontrastní části focené scény (venku za pěkného slunečného počasí) a při 75% zvětšení najdu na hranách např. bílých květů nebo jiné světlé hrany pro tento objektiv zcela typické modré(!) okraje, ale takové intenzity a tloušťky, že nástroj Purple Fringing v Capture One Pro to nedokáže vůbec odstranit, jen o vlásek zmírní, že netrénované oko to nepozná. Pomůže dost třeba v nástroji Color Editor v záložce Advanced vybrat ten konkrétní nežádoucí odstín jedovaté modré a razantně snížit jeho saturaci. Ale má to dopad celou scénu, kde modrá převládá nebo je zásadní, třeba s oblohou. Potom už by, kdyby na tom moc záleželo, nastoupily běžné retušerské práce.
"Tož to jebnu do B/W a je klid!" Nicméně jsem včera zjistil, že levný C-POL filtr od Praktica tu jedovatou modrou je schopen při správném natočení filtru potlačit. Ne odstranit, ale v PP už se s tím dá dělat víc.
Nutno však dodat u toho 90mm, že po přiclonění se ten nežádoucí jev významně snižuje a na f5.6 to prakticky zmizí.
Zbytek z Iberitů 35mm, 50mm a 75mm jsou docela v pohodě. Líbí se mi, že všechny Iberity mají průměr závitu 49mm, nejsou přes svou robustnost příliš těžké (nejtěžší váží 339 g a nejlehčí 231 g). A na venek se moc levně netváří, přestože se jedná o jednoduché konstrukce. Ten můj 90mm má na lamelách z obou stran rozmazaný olej a kresba toho oleje na lamelách se stále mění v závislosti na úžívání clonového prstence. Asi to na reklamaci není, tedy pokud by nedošlo uvnitř k ukápnutí oleje (třeba za velmi horkého počasí) na jeden z opt. členů a chod krokového clonového prstence je stále výborný.
Tady jsou všechny recenze na Iberity ->
Sony Alpha Blog Kipon ArchivesPřípadně od Alika G. v jeho typickém stylu recenzí ->
Search Results for "kipon"milann88 píše:Nechci být špatným prorokem, ale od takoveho nadšení z manuálních objektivu z Číny na APS-C už je jen kousek k nějaké Leice SL z druhé ruky a sadě Voigtlanderu, Rokkoru a možná i nějaké Leice
.
Tohle mě ještě nenapadlo a nevím jestli ti za takovou myšlenku mám vůbec poděkovat. Fakt dík.