Každý objektiv v sobě má obsahuje elementy, které zvýší nebo sníží kontrast mezi jemnými detaily a jemnými změnami tónů. A to je (alespoň podle mého chápání) mikrokontrast. Vycházím přitom ze stejné předlohy a ze stejného zpracování v postprocesu, protože tenhle efekt se dá v PP vytáhnout zdůrazněním struktury, tak jak to dělají některé BW konvertory (třeba můj oblíbený Carbon). Za určitých předpokladů se to asi dá posoudit i převodem do BW, ale musí se dodržet stejný způsob zpracování. Dost lidí, dokonce i fotografů, trpí na oční vady a tím mají i problém to rozlišit, takže hodnotí jen celkový dojem, ale i na tom je to podle mne částečně vidět.
Já jsem to dříve moc nevnímal, ale jednou fotil FOE Prachovské skály a tím mne inspiroval také zkusit vyfotit nějaký pískovec, ale dopadlo to z mého hlediska katastrofálně a tehdy jsem našel 2 důvody, co k tomu přispěly. Prvním důvodem bylo špatné nastavení vyvážení bílé a druhým byl mikrokontrast, fotil jsem to se seťákem Nikon 18-105mm f/3,5-5,6. Takže příště jsem si s sebou vzal šedou 18% tabulku a Nikon 14-24mm f/2,8 a voilà, najednou fotky vypadaly o parník lépe (čímž neříkám, že byly perfektní, byly tam ještě další chyby v kompozici, zvolené době focení, ..., nicméně mým cílem nebylo udělat nejlepší fotku pískovcových skal na světě).
A tohle je přesně to, co mi na Nikonu 20 mm f/1,8 od koupi dodnes vadí. To sklo je odolné proti světlu a odleskům, vytváří krásné hvězdičky, je lehké, malé, světelné, cestovní, dobře zkorigované, ... ale pokud má zachytit jemné rozdíly v odstínech skoro na levelu pixelů, je to sklo v poli poražených. Tím fakt neříkám, že je špatné. Ale za určitých nepříznivých okolností musím vynaložit úsilí, aby fotky z toho objektivy vypadaly aspoň jako cvak z iPhonu.
Ta plechová voda mi ale trhá oči
víc než cokoli jiného, nejsem schopen se podívat na cokoli jiného, než to "rozdýchám". Ale schválně porovnej to kolik odstínů zelené máš zachycené ty a kolik je na fotkách z těch Zeiss objektivů (bohužel jsou to jablka a hrušky, jiný motiv jiná doba, ... ale jen velmi orientačně). Na lepší rozpoznání se hodí 100% a to 4K Eizo, na nějakém notebookovém displeji to nemusí být dobře k rozeznání.