milann88 píše:Ta 24-200 je sklo na cestovani, tam hraje vetsi roli vaha a velikost nezli svetelnost, ve spojeni s hodne dobrymi vykony na vysoka ISA se s tim da nafotit ledasco i s mizernou svetelnosti, spis jem zvedavy na opticke vlastnosti.
Pemar:
To ze ma Nikon strategii predstavovat zprvu skla o svetelnosti F1.8 a F4, preci moc nesouvisi s tim, ze jsou u vetsiho bajonetu sirsi moznosti pri navrhovani optiky. Mne se naopak takova strategie hodne libi, protoze F1.8 skla jsou pri dnesnich technologiich, kdy je mozne fotit na plnou diru bez vyraznych aberaci a propadu ostrosti idealnim kompromisem cena/vykon/velikost. Verim, ze pri budovani systemu ma vetsi smysl velmi kvalitni Nikkor Z 50 1.8 S za 15k nez neco jako 50 1.2 za 60k, co predstavil Canon, byt je to dokonale sklo.
Ono hodně záleží na tom, co a jak fotograf fotí a jak co vnímá. Já fotím převážně sport a wildlife, občas portrét, jen velmi zřídka architekturu nebo krajinu. U sportu, wildlife a u portrétů ten rozdíl jednoho clonového čísla vnímám, jedno clonové číslo výrazně pomůže odrušit pozadí nebo zklidnit bokeh. Takže vnímám rozdíl mezi 50/1,4 a 50/1,8 či 105/1,4 a 85/1,8 nebo 135/2 a 135mm na 70-200/2,8, vnínám rozdíl mezi APS-C a FF. Mám i pěkné fotky na clony mezi 5,8 a 11, ale u těch sportovních fotek nebo wildlife těm fotkám vesměs sluší co nejnižší hloubka ostrosti. To obětuji i těch zhruba půl kila navíc, co ty světelnější objektivy váží, protože mi ten rozdíl za to stojí. Neobětuji 2-3 kg u teleobjektivů, protože už mi to brání ve focení z ruky a výbava příliš ztěžkne. Je pravda, že ty S-kové objektivy od Nikonu se opticky k těm f1,4 Sigmám Art hodně přiblížily, ale rozdíl tam pořád ještě vidím, raději 28/1,4 od Sigmy, než podle mého názoru povedený Nikon 24/1,8 S. Co se clonového čísla 1,2 týče, tam už je ta cena za tu světelnost na mne moc velká (uvažoval jsem jeden čas o Kerlee 35/1,2, ale nakonec jsem ho nekoupil). Technicky vzato, na objektivy 24/1,8 a delší nevidím potřebu jiného bajonetu, s F- bajonetem by to šlo také. Velmi kvalitní Nikon 50/1,4 S je podle mého názoru opticky lepší, než byly 50/1,8G a 50/1,4G, ale stále horší než konstrukčně o dost starší Sigma 50/1,4 Art (tedy alespoň můj celkem podařený kus, u ostatních to nemusí být pravda, Sigmě v té době létala kvalita jako prádlo ve větru).