Problémy moderní optiky - rozděleno

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 7. 3. 2016 19:32

Co vy na to? Idealni tema (nejen) pro pemara ;)

The Problem with Modern Optics

Sigma ART 35mm f1.4 (13 elements including 3 ED + 2 plastic ASPH + 1 FLD glass) Notice the flat nose and head.

Nikkor AF 35mm f2D (6 elements of multicoated pure glass), Notice the 3d nose and head.


http://yannickkhong.com/blog/2016/2/23/ ... ern-optics
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 7. 3. 2016 20:41

Ať si fotí každý tím, co se mu líbí, proto je toto vlákno o oblíbených objektivech a proto skoro každý má oblíbený trochu jiný (ono se to liší i podle účelu, nálady, finančních možností, ...).

Já mám na líbí/nelíbí velmi jednoduchou zkoušku, vyfotit oběma objektivy jeden motiv, třeba tenhle, a vybrat si ten objektiv, ze kterého se obraz líbí více:

Obrázek

Mně se třeba líbí Apo-Sonnar 135/2, pokud se někomu více líbí Nikon 135/2 DC, je to jeho volba.

On ten starší objektiv s charakterem je většinou i cenově dostupnější, takže když mi bude pro moje fotografování chybět, tak si ho dokoupím, zatím fakt nemám potřebu kupovat třeba Nikon 50/1,4 místo Sigmy Art, chladným mne nechal i legendární Nikon 50/1,2. Zatím se přesvědčuji spíše o opaku, třeba zrovna tenhle Zeiss je u mne mnohem méně často "v krabici", než jsem myslel, když jsem si ho kupoval, to samé ta Sigma Art. Problém je spíše hmotnost těch objektivů, člověk musí volit, co dá do brašny.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod blacksquare 7. 3. 2016 21:11

Petr Luňák píše:Co vy na to? Idealni tema (nejen) pro pemara ;)

The Problem with Modern Optics

Sigma ART 35mm f1.4 (13 elements including 3 ED + 2 plastic ASPH + 1 FLD glass) Notice the flat nose and head.

Nikkor AF 35mm f2D (6 elements of multicoated pure glass), Notice the 3d nose and head.


http://yannickkhong.com/blog/2016/2/23/ ... ern-optics


Je to zajímavý téma. Nevím, jestli na fotkách v článku to každý uvidí, ale já jsem za poslední roky se staršími skly experimentoval, na různých systémech, a spousta těch skel má "charakter", který dnes postrádám. Jenže když to člověk nasadí na digitál s vysokým rozlišením, není to už ono.
Postupem času mne to přivedlo zpět k filmu a tam ty skla prostě ožijí.

Pro mě osobně by byl hodně zajímavý foťák se snímačem podobným jak v prvním 5D a schopností ostřit se se starými skly, jak plánuje Sony.
blacksquare
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 7. 3. 2016 21:56

Mně tam chybí tohle:

Obrázek

Miguel Quiles, Sony A7II, Batis 85mm.

Prostě ty nové skla jsou na nových tělech opticky lepší, mají méně optických vad a jsou ostřejší. Jít zpátky třeba na 6Mpx, aby to bylo méně vidět a bylo to "jiné" nebo "jako dříve, za našeho mládí", to mne (zatím) neláká.

I když, nikdy neříkej nikdy, jednou nás s Micinou napadlo, že dáme do Practicy film a nafotíme nějaké retro, třeba nějaké JAWY nebo módu ze 70.let.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Lotrandor 7. 3. 2016 22:17

Ten obrázek ale nemá ani 4k :)
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Radek71 7. 3. 2016 22:28

Je pozde a uz me to hlava nebere, ale vypada to, ze slysi travu rust, jediny co vidim, ze vsicni maji frnaky jako v te pohadce.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 7. 3. 2016 22:31

Já jsem dokonce jeden čas sledoval vlákno majitelů starých kinofilmových skel a dodnes okukuji bazar kinofilmových skel u Foto Škoda, ale mám pocit, že ten vlak už je pryč. Není to retro jako plachetnice, je to prostě jen plné optických chyb. Prostě tam nevidím žádné dream sklo nebo dream tělo. Možná Hasselblad nebo Pentax, filmový. Ale co bych s tím fotil, to nevím.

A 85mm/1,8 D místo G? Proč? 35/2 místo 35/1,8G? Proč? 135/2 DC místo Apo Sonnaru 135/2? Proč? Nikon 50/1,4D místo Otusu 55/1,4? Pokud to není otázka peněz, tak je otázka slepecké hole.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Radek71 7. 3. 2016 22:54

Me se libi charaktery filmu, dnes se to da nasimulovat tak, ze mi to staci (protoze mi jde skutecne o ten charakter a ne pozu) ale treba pred 8-10 lety co neslo a to jsem docela plakal.
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod blacksquare 7. 3. 2016 23:04

No, ten charakter filmu se u ČB či většího formátu dá stále těžko nasimulovat.
blacksquare
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Radek71 7. 3. 2016 23:36

Do BW skoro neprevadim (takova zajimave vec, kdyz je to dobre expozovany a ty barvy tam jsou, tak se z toho da udelat dobra BW, ale z takovych tech zachranovanych fotek na ISO 6400 s histogramem v pytli ani nahodou), spis me bavi takovy ty barrvy jako od Paara, takovy jako nedokonaly barvy co tahnou "nekam".
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 8. 3. 2016 00:17

Dik za rozdeleni. Pro me hraje nejvetsi roli v tom pomyslnem 3D efektu svetlo. Nemam pocit, ze by mi nejaky objektiv delal lepsi/horsi 3D efekt nez ostatni, pricemz nektere objektivy mam na plnou diru ostrejsi. Takze pokud neni objektiv vylozene mekky bez kontrastu, tak s tim imho jeho konstrukce nesouvisi.
Ty ukazkove fotky v clanku to rekl bych i potvrzuji.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod chel 8. 3. 2016 07:12

Vse je to o svetle. Bylo by to hezke pro techniky kdyby to delal objektiv ale smolik, je to svetlo a to uz zapacha focenim a praxi .... Sakra zase nic!
chel
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lukas_highenergy.cz 8. 3. 2016 09:04

Ono taky dost záleží na tom, co člověk vnímá jako ten 3D efekt. Pro spoustu lidí je to cokoliv ve stylu 35/1.4 a dobře nasvícený. Já osobně třeba ten pop-up efekt vnímám fakt u minima fotografií, převážně z SF/VF. Kdysi se to řešilo v Zeiss vláknu a co sem hledal, tak mi přišlo, že u starších objektivů, kde ty rozdíly byly často větší než u těch nových, dělal docela dost způsob přenosu mikrokontrastu... Každopádně to co vnímám jako pop-up se mi zásadně nedaří vytvořit...
lukas_highenergy.cz
Moderátor

Odeslat příspěvekod pemar 8. 3. 2016 10:33

Ale princip zůstává, ty drahá moderní skla dokáží být ostrá, s krémovým bokehem, bez aberace a bez zkreslení barev a ty staré to neumí:

Obrázek

Obrázek

Je to o tom, že z nedokonalosti se dělá přednost, trochu o tom, že si někdo obhajuje, proč ještě fotí s levným sklem a trochu o uměleckém vidění a schopnosti přeměnit chyby v přednosti.

No, posuďte sami:

Obrázek

Tohle je neúplný seznam skel, které údajně mají jedinečný charakter:

Carl Zeiss Distagon 35mm f1.4
Carl Zeiss Jena Biotar 75mm f1.5
Pentacon 135mm f2.8 Pre-set
Konica 35mm f2
Voigtlander Bessa RF Heliar
Nikon 20mm f2.8 AIS
Nikon 85mm f1.8 Pre-Ai
Helios-40 8,5cm f1.5
Hanimex 200mm

Primagon 35/4.5
Helioplan 40/4.5
Trioplan 50/2.9
Primoplan 58/1.9
Primoplan 75/1.9
Primoplan 80/1.9
Trioplan 100/2.8

Můj názor je, že to je pro někoho, kdo má hodně času si hrát a že v průměru budou výsledky o hodně horší, než s moderním drahým sklem.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod T-Lama 8. 3. 2016 11:03

Ten týpek v článku zmiňuje několik věcí a jen něco z toho je pravda, rozhodně to není o tom, že jednodušší objektivy s menším počtem členů to dělají lépe, než moderní složitější. Kromě konkrétního nasvícení záleží i na dalších aspektech jako je právě mikrokontrast a rozsah barevného spektra, které objektiv přenáší.
Dost velkým omylem je taky snaha rozmatlat pozadí k nepoznání, které ze 3D udělá naopak zase 2D.
T-Lama
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků