Stránka 1 z 1

Ceny produktové fotografie...

Odeslat příspěvekNapsal: 7. 12. 2019 15:19
od gore.m
Zdravím,
zajímali by mě - všeobecně - odpovědi na otázky:
V jakých cenových rozpětích se v ČR pohybuje produktová fotografie... katalog (třeba klasika bílé pozadí) a reklamní (stylizovaná)?
Podle čeho a jak si práci "hodnotíte"?
Podle jakého klíče se rozhodnete zda budete požadovat licenci?
Používáte cenu spíše za ks nebo účtujete denní sazbu?
Je tu nějaký online zdroj podobných informací?

Díky za odpověď

Re: Ceny produktové fotografie...

Odeslat příspěvekNapsal: 7. 12. 2019 17:30
od pemar
Záleží na produktu a náročnosti, základní cena bývá u běžných spotřebních věci cca 150 Kč za fotku, ale pokud budete fotit pro Porsche, tak si můžete říci za produkt 100 000 Euro a pořád budete nejlevnější :-).

A denní sazba musí být taková, aby zbylo na nájem a živobytí, případně na vilu a mercedesa, pokud budou ty fotky výjimečné.

Re: Ceny produktové fotografie...

Odeslat příspěvekNapsal: 7. 12. 2019 18:52
od gore.m
Díky za odpověď, je hodně všeobecná :-)... zajímaly mě o něco "reálnější" fakta :-)

... když bychom se drželi ČR reality (Porsche je velikostí produktu i brandem myslím off :-)) ) a rozporcovali to na:
- Katalogovou fotku: Všiml jsem si, že ceny se pohybují cca od 150,-... a "běžný strop" by byl cca?
- Still life pro Česko (běžné produkty) taky za ks nebo denní sazba zhruba od - do?
- Rozpětí denní sazby v ČR?

Díky

Re: Ceny produktové fotografie...

Odeslat příspěvekNapsal: 7. 12. 2019 19:54
od pemar
To je vždy otázka konkrétní dohody a zakázky, už jsem slyšel o 75 Kč za fotku, to je podle mne úplný nesmysl, pokud těch fotek není opravdu hodně, 500 Kč za fotku také nevidím jako nic zvláštního, třeba u šperků. Denní sazba by měla být aspoň 5,000 Kč, což asi někde na Bruntálsku bude sci-fi, ale pro zahraniční firmy třeba v Praze to je pakatel.

Něco jiného je položit produkt na fotostůl a cvaknout (Ok, musí se amortizovat foťák, světla a zaplatit “ateliér”), ale to Porsche se fotí v Jižní Americe nebo ve Vietnamu a je u toho velký štáb lidí, helikoptéry a jiné věci, které to focení docela prodraží.

Jinak kalkulace je to celkem primitivní, technika se musí zaplatit za 3-4 roky a po odečtení nákladů ti musí zbýt aspoň průměrný plat. Jinak to nemá smysl.

Re: Ceny produktové fotografie...

Odeslat příspěvekNapsal: 7. 12. 2019 20:01
od chodec80
Pokud to má někdo na full time job, tak to jde spočítat lehce (viz Pemar), ale otázkou je, jak to střelit u někoho, kdo to má jako koníček?

Re: Ceny produktové fotografie...

Odeslat příspěvekNapsal: 7. 12. 2019 21:11
od gore.m
pemar:
O 75,- Kč jsem taky slyšel, a také si myslím, že je to nesmysl... zkoušel jsem počítat pouze strávený čas a nějak mně to nevychází - i kdyby jich bylo hodně, myslím, že je to o čase a za 75,- Kč/ks by to byl hodně "tvrdej chleba"... Předpokládám, že se do těchto cen nikdy nezapočítává "extra" práce ve Photoshopu? Protože když vezmeme třeba zmíněný šperk 1ks/ za 500,- Kč a vezmeme v úvahu focus stacking, retuš povrchu atd, tak to by taky žádná hitparáda nebyla :-) Účtuješ retuš zvlášť (jako... hodinovku)?

Co třeba takhle, jaká by to byla "hranice"?:
Katalog: 175,- až 650,- Kč/ks + čas na retuš cca 300,- Kč/hod.
Denní sazba pro aranžovanou fotku cca 20tis (vzal jsem nějaký průměr za foto svateb/den) + veškeré potřebné předměty pro stylizaci + retuš.

Ona ta kalkulace je asi opravdu primitivní, ale nereaguje zákazník stejně jako v jiných odvětvích... tedy srovnává a nechápe rozdíl v cenách (nebo to určitý level firem neřeší?)? Protože výsledná čísla můžou být dramaticky rozdílná...

chodec80:
Já nevím... ale proč by měl být někdo levnější jen proto, že to nedělá jako full time job? Marně v tom hledám nějaký smysl.

Re: Ceny produktové fotografie...

Odeslat příspěvekNapsal: 7. 12. 2019 21:42
od pemar
Hranice budou jiné v Praze a jiné v Ostravě, minimum je dané životními náklady a cenami techniky, případně dalšími náklady.

Výše ceny směrem nahoru se odvíjí od přidané hodnoty, pokud jsou výstupem “obyčejné fotky” v JPG, tak to bude méně a pokud jsou fotky součástí nějakého většího celku či řešení, třeba kompletního e-shopu, může být cena třeba desetinásobná, prostě je to o té přidané hodnotě a o pohybování se na pomezí dvou a více odvětví. Já neúčtuji nic, já se tím nikdy neživil (pár let jsem byl na druhé straně toho businessu, byl jsem tím, kdo to zadával a platil, tj. určovali jsme co je předmětem služby, samozřejmě že včetně retuše a všeho dalšího).

Příklad, jak může vypadat taková specializovaná produktová fotografie uvidíš, když si do vyhledávače zadáš třeba Marek Galnor.