Já jsem v době kinofilmu patřil k "Pentax fans", po nástupu digi jsem ale přešel na Canon (Pentax tehdy ještě neměl nic, já šel na DSLR dost brzy).
Podle mne je u Pentaxu skutečně problém s rychlým AF, tohoto problému se pořád neumí zbavit. Mimochodem řečeno ale jiné vlastnosti zas tak zlé nejsou, třeba v přesnosti ostření si Pentax nestojí špatně, jen se to zkrátka nedaří nějak celé dotáhnout, pro zájemce zaměřené spíš na statičtější motivy ale AF limitující být nemusí vůbec.
Dále je tu (trochu podobně jako u Nikonu) jistý limit starého K bajonetu - oni ho chtěli v době nástupu AF za každou cenu zachovat kvůli starým sklům, jenže reálně ta kompatibilita dostávala docela kapky od začátku a ve výsledku je to pěkný chaos, ovšem s některými limity. Už třeba na filmovém MZ-5 byly K skla funkčně ořezaná až hrůza a KA taky měla limitů trochu víc než jen absenci AF, ovšem od té doby těch variant (FA-FA2-xxxx) pěkně přibylo a moc idylka to není
Na nabídku skel to přitom má dobrý dopad spíš jen u kratších ohnisek pro fullframe (645 teď nechme stranou), kde některá stará skla pořád smysl dávají i třeba s ručním ostřením, ale dlouhých skel nebylo nějak extra moc nikdy. Nová skla jsou některá super, některá moc ne, ale to je asi všude stejné.
Co se týče současného vývoje, tak zrovna to ignorování MILC je u Pentaxu v současnosti už asi správné, na vstup už je pozdě a tvářit se jako tradiční "zrcadlová firma" dává smysl. OK je i ořezání nabídky. Těch debatovaných "pět principů Pentaxu" mne taky nějak moc neuráží, spíš mi to celkem dává smysl.
Přešlapy ale také byly, třeba nesmyslný odšum u druhé verze fullframe K-1, který znamenal pokles obrazové kvality (nejsem si jistý, zda to částečně nevyřešili fw, ale malér to byl). Obecně je pak nutno vidět, že fullframe Pentaxu přišel až v roce 2016, což logicky vede k omezením v nabídce skel atd. No a tady jsme asi u toho hlavního maléru - Pentax zeštíhluje, ale přitom vlastně potřebuje řešit tři nezávislé oblasti - APS-C, FF a 645, což mi přijde jako docela nerealistický úkol