pemar. píše:Škoda, že naši výrobci fototechniky tak zaostali, že nám tehdy tak moc ujel vlak. U fotoobchodů se to naštěstí nestalo, takový FotoŠkoda nebo Megapixel mi přijdou, že jsou na hodně solidní úrovni.
Historie je moje oblíbené téma a popravdě u výroby fototechniky si myslím, že v ČSR/ČSSR to bylo dost o ničem. Před WWII se u nás dělalo pár věcí spíše v nižší kategorii (včetně právě "praotců Flexaret), jasně dominovalo Německo. Po WWII se nic nezměnilo, dokola omílaný Flexaret byl ve skutečnosti jedinou výjimkou, kde se to dostalo do zajímavější podoby, ale přiznejme si, že nejlepší Flexarety byly tak na úrovni posledních předválečných Rolleiflexů

Ono se často omílá, že byla výroba Flexaretu odstřelena jako rozhodnutí v rámci RVHP, ale v reálu už moc velký potenciál rozvoje nebyl a Meopta to ukončila spíš sama s ohledem na to, že pro ně byl daleko zajímavější vojenský program (zaměřovače, vojenské dalekohledy a tak). Mimochodem po změně režimu na tom spíš vydělali, dnešní velmi respektované pozorovací dalekohledy Meopta mají původ právě v té vojenské výrobě.
pemar. píše:Zajímavé jsou ty fotky tehdejších novinářských fotografů, přišly mi lepší, než vidím dnes.
Pár lidí z této oblasti jsem ještě poznal. Podle mne kladem tehdejší situace (tohle bylo podobné i na západě, toto není o režimu) bylo to, že v minulosti měly všechny noviny a časopisy stabilnější portfólio vlastních fotografů, kteří objížděli akce. Tím se držela slušná úroveň a v řadě případů i jistý vizuální styl. S postupnou dominancí online médií se ale tohle z úsporných důvodů rozpadalo a prudce roste počet fotek braných od vyloženě náhodných autorů či vzniklých jen jako "doplňkový cvak mobilem" od sice člena redakce, ale primárně fungujícího jako píšící novinář. V našich podmínkách se občas jako definitivní konec "starých časů" bere vyhazov Jana Šibíka z Reflexu v roce 2013, ale přirozeně to už byla jen taková "výrazná tečka", proces probíhal déle.
Na druhé straně bych ale tu menší skupinku stále fungujících "novinářských fotografů" v ČR nijak nepodceňoval. Třeba fotky Davida Neffa z covidu pokládám za hodně silné (to je věkově cca ještě moje generace) a najdou se zajímaví i mladší, třeba ve sportu Barbora Reichová. Tohle jsou jen dva příklady, dalo by se psát dále...